Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jos perjantaina menee ryyppään niin olisko järkevää siirtää perjantain reeni lauantaille tai sunnuntaille. Alkoholihan hidastaa palautumista. Reenipäivät on yleensä ma,ke,pe.
No ei ainakaan lauantaille. Krapulassa ei kannata treenata. Ei kannata vaikka ei olis edes krapulaakaan jos on edellisenä päivänä vähänkin enempi ottanut. Eli treenaat vaan sillon perjantaina tai sit vaikka sunnuntaina, ihan miten vaan.

Harrastan nyrkkeilyä ja käyn kolmesti viikossa salilla nyt meillä on nyrkkeilytreeneis kuntopiirii juuostaa lenkkii kolmesti viikossa tällä hetkellä mä juoksen 3,5km (kunto ei o paras mutta parantuu kokoaja) mutta noi reenit tulee aina salin päälle onko järkeä reenata esim ma sali ja n.2-3h päästä lenkki sama juttu ke ja pe? kärsiikö siinä mun sali tai jotain? Ja esim maanantainahan mulla ma ke ja pe mullahan kuluu sitte aika paljo syönkö sitten noina kolmena päivänä normii enemmä. neuvoja kiitos

Pystyykö kolmijakoisen tehdä kahdesti viikkoon täysillä ?
Siis ma,ti,ke yksi kierto ja toinen pe,la,su. Jatkaisin sitten aina, että pitäisi yhden välipäivän ja kolme reeniä putkeen eli seuraava viikko maanantai vapaa ja ti,ke,to salia. Aika jaarittelua, mutta tajusittepahan ainakin. Puntilla olen käynyt puolisen vuotta vakavasti eli jonkinlainen pohja on.

Miten latseja kannattaisi aina lämmitellä ennen penkkiä? Tai no siis ylätaljassa mutta sarjat & toistot?
Tee ylätaljaa keveillä painoilla, noin 40-80% normaaleista ylätaljan sarjapainoistasi vaikkapa 2-4x6-20
Harrastan nyrkkeilyä ja käyn kolmesti viikossa salilla nyt meillä on nyrkkeilytreeneis kuntopiirii juuostaa lenkkii kolmesti viikossa tällä hetkellä mä juoksen 3,5km (kunto ei o paras mutta parantuu kokoaja) mutta noi reenit tulee aina salin päälle onko järkeä reenata esim ma sali ja n.2-3h päästä lenkki sama juttu ke ja pe? kärsiikö siinä mun sali tai jotain? Ja esim maanantainahan mulla ma ke ja pe mullahan kuluu sitte aika paljo syönkö sitten noina kolmena päivänä normii enemmä. neuvoja kiitos
Ota salin jälkeen palautusjuomaa, jossa on desi heraa sekä desi maltoa. Sinuna vaihtaisin treenipäivät ti, to ja la.
Pystyykö kolmijakoisen tehdä kahdesti viikkoon täysillä ?
Siis ma,ti,ke yksi kierto ja toinen pe,la,su. Jatkaisin sitten aina, että pitäisi yhden välipäivän ja kolme reeniä putkeen eli seuraava viikko maanantai vapaa ja ti,ke,to salia. Aika jaarittelua, mutta tajusittepahan ainakin. Puntilla olen käynyt puolisen vuotta vakavasti eli jonkinlainen pohja on.
Itse tein joskus 3-jakoista kahdesti viikkoon. Ja joka treeni oli todella kova. Jos palaudut nopeasti, sekä syöt tarpeeksi unohtamatta myöskään levon tärkeyttä, voit suorittaa kuudesti viikossa niin kovia treenejä kuin vain haluat! En kuitenkaan treenaisi kuutena päivänä viikossa, vaan neljänä:

Maanantai: Treeni 1
Tiistai: Aamulla Treeni 2 ja Iltapäivällä tai Illalla Treeni 3
Torstai: Treeni 1 ja Treeni 2
Perjantai: Treeni 3

Tämä noudattaisi sitä kultaista ohjenuoraa, eli kaksi päivää putkeen treeniä ja sitten lepo. Viikonloppuna taas on kaksi päivää kokonaan vapaata, jolloin keho kerkeää palautua jo seuraavalle viikolle.

Miten saada ojentajat kasvamaan, ne on nyt tällä hetkellä pienimmät lihakset muihin verrattuna.

Suosi raskaita työntäviä liikkeitä kuten penkkiä, pystypunnerrusta ja dippiä monta kertaa viikossa. Tulee varmasti enemmän hihaan täytettä kuin jotain eristäviä "tappotreenejä" käsille vetämällä.

Mikähän on kun omat reenit ei tunnu raskailta. Kun täällä pakkiksella porukka puhuu kuinka tulee hirvee hiki ja jotkut ottaa jotain palauttavia aineita myös. Itellä ei edes hengästytä reenaaminen, vaikka huono kunto onkin.
Reenini ei myöskään kestä kovin pitkään, vaikka teen ihan perus 2-jakoista ohjelmaa. Molemmissa (ylävartalo/alavartalo) treeneissä on 5 eri liikettä 3x10 periaatteella.

Mitähän teen väärin? Tuntuu että en reenaa niin kovaa kuin pystyisin, mutta en tiedä miten voisin koventaa reenejäni.

Mikähän on kun omat reenit ei tunnu raskailta. Kun täällä pakkiksella porukka puhuu kuinka tulee hirvee hiki ja jotkut ottaa jotain palauttavia aineita myös. Itellä ei edes hengästytä reenaaminen, vaikka huono kunto onkin.
Reenini ei myöskään kestä kovin pitkään, vaikka teen ihan perus 2-jakoista ohjelmaa. Molemmissa (ylävartalo/alavartalo) treeneissä on 5 eri liikettä 3x10 periaatteella.

Mitähän teen väärin? Tuntuu että en reenaa niin kovaa kuin pystyisin, mutta en tiedä miten voisin koventaa reenejäni.
Laita enempi rautaa tankoon ni rupee tuntumaan. :whip:

Suosi raskaita työntäviä liikkeitä kuten penkkiä, pystypunnerrusta ja dippiä monta kertaa viikossa. Tulee varmasti enemmän hihaan täytettä kuin jotain eristäviä "tappotreenejä" käsille vetämällä.

2-jakoisella teen, on penkkiä,vinopenkkiä, pystypunnerrusta ja sit yks ojentajaliike, mikä on noitten jälkeen, treenin viiminen liike, sillon ei jaksa oikeen vetää mtn dippiä tai kapeeta penkkiä enää.

Itse tekisin rinnalle vain yhden liikkeen, normaalin penkin. Pystypunnerrus sekä dippi tuohon päälle ovat jees.

Onko rintalihojen kehityksen kannalta suurta eroa jos tekee penkin vapaalla tangolla vai power-rackissa, jossa tanko ei pääse siis keinumaan? Sanottakoon, että kun saan vapaalla tangolla 90kg 2 toistoa, niin rackissa tulee 5 toistoa. Toisin sanoen isommat romut käytössä, jolloin rinta saa suuremman rasituksen?

Onko rintalihojen kehityksen kannalta suurta eroa jos tekee penkin vapaalla tangolla vai power-rackissa, jossa tanko ei pääse siis keinumaan? Sanottakoon, että kun saan vapaalla tangolla 90kg 2 toistoa, niin rackissa tulee 5 toistoa. Toisin sanoen isommat romut käytössä, jolloin rinta saa suuremman rasituksen?
Power rack = vapaat painot. Vai tarkoitatko nyt smith-laitetta missä se tanko kulkee kiskoilla?

Back
Ylös Bottom