Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jaa no olen jo usemman kuukauden treenannut ilman yhtään väliviikkoa :D taitaa olla korkee aika pitää vai ? :D

Väliviikkoja ei kannata pitää läheskään noin usein. Hermosto ehtii 'nukahtaa' jos niitä pitelee paljon ja säännöllisesti. Sotii tarkoitusta vastaan. Kevyitä viikkoja on hyvä pitää - vähennä painoja vaikka 20-30% ja samoin volyymiä (sarjoja ja/tai toistoja) äläkä treenaa niin usein eikä niin monilla liikkeillä. Superkomensaatiota, mitä sillä kevyellä viikolla haetaan, on vaikea saada jos tekee liian kevyesti.

Kysytäänpä tämä kysymys, joka varmasti on täällä monet ja monet kerrat kysytty, mutta miten usein ja kuinka kauan kannattaisi treenata parhaan tuloksen saavuttamiseksi? Olen treenannut tähän mennessä noin kaksi kertaa viikossa. Yleensä toisella kerralla hieman kevyemmin ja toisella hieman rankemmin kuulostaako hyvältä?

Kysytäänpä tämä kysymys, joka varmasti on täällä monet ja monet kerrat kysytty, mutta miten usein ja kuinka kauan kannattaisi treenata parhaan tuloksen saavuttamiseksi? Olen treenannut tähän mennessä noin kaksi kertaa viikossa. Yleensä toisella kerralla hieman kevyemmin ja toisella hieman rankemmin kuulostaako hyvältä?

Riippuu ohjelmasta. Jos treenaat koko kropan kerralla, 2-3 kertaa viikossa on hyvä. 3-jakoisella 3-6 kertaa, 2-jakoisella 3-4 kertaa. Yritä mahduttaa ainakin 3 salikäyntiä viikkoon. Liikkeiden ja toistojen määrästä riippuen salilla tulisi kulua n. 45-90 minuuttia.

Olen alkanut kiinnostumaan kuntoilust ni ois pari kysymystä
#1 onko lihaksia mitä ei saisi treenata saman treenaus kerran aikana?
#2 mitkä liikkeeet saattaa haitata pituus kasvua ja onko niille korvaavia liikkeitä?

1. Ei ole

2. Tämä on myytti. Mitkään liikkeet eivät oikein tehtynä haittaa pituuskasvua. Jos kuitenkin esim. pistät selkäsi paskaks niin tottakai se hidastaa pituuskasvua. Eli voit tehdä kaikkia liikkeitä, opettele vaan oikeat tekniikat.

onko noista rannekäännöistä ees mitään hyötyä?
Aika turha liike jos tekee paljon perusliikkeitä salilla esim. leuanvetoja ja maastavetoja missä kyynervarret jo rasittuvat. Lisäksi esim. hauiskäännöissäkin rasittuu eli aikamoista ajanhukkaa mielestäni. Voi senkin ajan käyttää salilla johonkin kunnolliseen. Voihan niitä tietenkin normitreenin päälle tehdä jos välttämättä haluu yrittää forkkuja kasvattaa, mutta ei siitä välttämättä mitään hyötyä ole.

Aika turha liike jos tekee paljon perusliikkeitä salilla esim. leuanvetoja ja maastavetoja missä kyynervarret jo rasittuvat. Lisäksi esim. hauiskäännöissäkin rasittuu eli aikamoista ajanhukkaa mielestäni. Voi senkin ajan käyttää salilla johonkin kunnolliseen. Voihan niitä tietenkin normitreenin päälle tehdä jos välttämättä haluu yrittää forkkuja kasvattaa, mutta ei siitä välttämättä mitään hyötyä ole.

Joo näin mä vähän aattelinkin.

Käyks fastin dextro käytettäväks palkkarissa heran kanssa? Ennen käytin maltoo mut nyt sitä ei enää myytykään tuolla kaupassa nii ostin dextroo.

Dextro o rutosti nopeempaa. Hyvä ois olla sitä maltooki siellä ni ei mee ihan hedelmäsokeriksi se

Onks tosta sit haittaa että se on nopeeta? Näin maalaisjärjel ajateltuna se ois vaan hyvä, että treenin jälkee lihakset saa nopeesti energiaa, mut en sit tiiä.

ei kai niistä haittaakaan ole ?

Itse asiassa voi olla - käsistä (kämmenistä ja siitä alueesta tässä tapauksessa) voi tulla paksumpia ja siten heikentää otetta. Louie Simmons (kaveri joka tietää astetta enemmän voimaharjoittelusta ja kaikkea siihen liittyvästä) puhui tästä joskus. Ja usein vie vaan turhaa aikaa treeneissä.

Jaa mitäs tuolla tarkoitat :)? Dextrohan taitaa olla dekstroosia elikkä glukoosia eli rypälesokeria. Fruktoosi taas on hedelmäsokeria.

Se on yks hailee kumpaa siinä palkkarissa on, molemmat on nopeita hiilareita vaikka miten päin sen yrittäsitte vääntää. Dextro on vaan paljon makeampaa kuin malto.

Back
Ylös Bottom