Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitkäs ovat viikon kaikki liikuntamäärät J88 tällä hetkellä? Muistaakseni luin joku sivu sitten (en jaksa kahlata) että liikut melko reippaasti salin ulkopuolella?

Mitä eroa on hera konsentraatilla ja isolaatilla. Ja samalla haluaisin tietää kuinka paljon herahydrosylaatti on parempaa?/tehokkaampaa? kuin noi kaks edellä mainittua. Ja eikös tuo hydrosylaatti ollut jotain esipilkottua heraa?

MÄ TIEDÄN ET turpaan tulee-mut

Joo.Olen sen verran lukenut pakkototoiston evankeliumia et jos jotain kysyy niin sanotaan et kato sieltä ja sieltä ja että tästä aiheesta ei enää keskusteluja aloiteta..
Mutta kokeillaan.
Olen 32 vuotias-melkoisen kovan elämänmuutoksen viime vuonna kokenut ylipainoinen nainen.
Nyt alkaa tuntua että seison taas jaloillani mutta katse onkin kiinnittynyt tähän kroppaan mitä ne jalat kannattelee.
Olen 160cm pitkä ja painan 78 kiloa.
Mä haluan että mä näytän myös siltä että olen selvinnyt ja tulen selviämään tästä elämästä.
Menin salille, mutta saliohjaaja sanoi ettei tee ohjelmia kuin virka-aikaan, ei poikkeuksia.No minä en silloin pääse.
Nyt olen räpeltänyt laitteiden kimpussa, mutta tuntuu ettei hommasta tuu mitään vaikka laitteet on tuttuja ilman ohjelmaa.
Voisiko joku kertoa hankinko personal trainerin tekemään ohjelman(?) vai osaisiko joku sanoa millasella setillä kannattaisi lähteä liikenteeseen?
Ruokavaliota olen osannutjo muokata näiden täällä olevien ohjeiden avulla mutta mitä teen treenin kanssa?
Omaan rasvaa vähän ympäri kroppaa mutta suurin dilema on tuo rasvainen vyölaukku.
Olen vain ollut välinpitämätön itsestäni.
Olen aikoinani ollut todella innokas salilla kävijä mutta ilmeisesti aika on tehnyt tehtävänsä etten osaa hahmottaa mitään ohjelmistooni.
Käyn joka toinen pvä sauvakävelemässä ja toinen päivä salilla.
Jos pystyt jeesaamaan-saliohjelma for dumies-kiitos Sinulle.
Raippaa ja rakkautta kaikille :)

:whip:

Pari asiaa. Riittääkö hera ja malto palautusjuomaan, kun sellaisia mömmöjä olen suunnitellut alkavani ostamaan?

Sitten maastavedosta.. Missä asennossa selän tulisi olla vedon aikana. Eli suorana, alaselkä edessä ja yläselkä takana, vaiko jotain muuta. Em. siis ns. notkolla (pystyasennossa olisi keskiselkä edempänä ylä ja alaselkää)

Mites tuo reenaaminen antibioottikuurin aikana? Jotain haittaa?
Riippuu varmaan vähän antibioottikuurista. Kannattaa kysyä siltä lääkäriltä joka sen kuurin on määrännyt. Mulla on kokoajan antibioottikuuri akneen päällä ja hyvin pystyy treenaamaan. Kyseessä siis tetrasykliini.

Joo.Olen sen verran lukenut pakkototoiston evankeliumia et jos jotain kysyy niin sanotaan et kato sieltä ja sieltä ja että tästä aiheesta ei enää keskusteluja aloiteta..
Mutta kokeillaan.
Olen 32 vuotias-melkoisen kovan elämänmuutoksen viime vuonna kokenut ylipainoinen nainen.
Nyt alkaa tuntua että seison taas jaloillani mutta katse onkin kiinnittynyt tähän kroppaan mitä ne jalat kannattelee.
Olen 160cm pitkä ja painan 78 kiloa.
Mä haluan että mä näytän myös siltä että olen selvinnyt ja tulen selviämään tästä elämästä.
Menin salille, mutta saliohjaaja sanoi ettei tee ohjelmia kuin virka-aikaan, ei poikkeuksia.No minä en silloin pääse.
Nyt olen räpeltänyt laitteiden kimpussa, mutta tuntuu ettei hommasta tuu mitään vaikka laitteet on tuttuja ilman ohjelmaa.
Voisiko joku kertoa hankinko personal trainerin tekemään ohjelman(?) vai osaisiko joku sanoa millasella setillä kannattaisi lähteä liikenteeseen?
Ruokavaliota olen osannutjo muokata näiden täällä olevien ohjeiden avulla mutta mitä teen treenin kanssa?
Omaan rasvaa vähän ympäri kroppaa mutta suurin dilema on tuo rasvainen vyölaukku.
Olen vain ollut välinpitämätön itsestäni.
Olen aikoinani ollut todella innokas salilla kävijä mutta ilmeisesti aika on tehnyt tehtävänsä etten osaa hahmottaa mitään ohjelmistooni.
Käyn joka toinen pvä sauvakävelemässä ja toinen päivä salilla.
Jos pystyt jeesaamaan-saliohjelma for dumies-kiitos Sinulle.
Raippaa ja rakkautta kaikille :)

:whip:
no jos sä vaan osaat ne liikkeet tehdä ilman opastusta niin et välttis tarvitse maksullista personal trainer-ohjelmaa.
esimerkiksi kolmijakoinen on joka toinen päivä tehtynä varsin passeli.esim.oma jakoni on tällä hetkellä
1.olkapäät,kädet,pohkeet
2.jalat,vatsat
3.selkä,rinta
ja siis joka toinen päivä.liikevalikoima ja sarjamäärät voisi olla vaikka

1.
pystypunnerrus (käsipainoilla tai tangolla) 3x
vipunostot sivulle 2x
vipunostot taakse 2x
ranskalainen punnerrus 2x
hauiskääntö tangolla 2x
ojentajapunnerrus taljassa 2x
hauiskääntö käsipainoilla 2x
pohkeet prässissä 3x

2.
kyykky 3x
prässi 3x
reiden koukistus laitteessa 4x
vatsat oman mielen mukaan

3.
kulmasoutu (tangolla tai käsipainolla) 3x
penkkipunnerrus (tai vinopenkki) 3x
ylätalja 2x
vinopenkkipunnerrus (tai penkki jos valitsit vinopenkin ekaksi) käsipainoilla 2x
alatalja 2x

esimerkiksi noin,muita varteen otettavia ehdotuksia löydät tutkimalla alottelijoiden osastolta tärkeäksi merkittyjä threadeja.mimmien osastolta löytynee myös apua.tervetuloa palstalle

p.s. vaiha toi fontti,hirveetä lukea tollasta

Haluaisin tässä lisäillä massaa. En hae mitään sikabulkkia vaan sellaista 1kg/kuukausi, että läskiä ei paljon syntyisi. Kuinkas paljon kalorit pitäis olla plussalla? +100, 200 vai 300 cal?

vitamiini

Harrastan muuta liikuntaa (fyysisiä töitä, pyöräilyä kun ei ole varaa autoon, sählyä ja lätkää) joka päivä. En kaikkea kerralla mutta aika monta suoritusta päivän aikana saattaa olla. Treenipäivät ja muut ratkasee, kuinka paljon liikuntaa tulee päivässä.

Tämän takia esim. jalkoja en voi treenata salilla enää lainkaan. Täysin veteliä koko ajan vaikka venyttelisi. Kyllä juosta ja luistella jaksaa, mutta esim. jalkakyykyt ovat täysin mahdottomia.

Ongelmana tässä on se, että en etsi mitään "sunnuntailihaskasvua" vaan ihan maksimaalista kasvua. Eli onko pakko vähentää liikuntaa ja fyysisiä töitä?

vitamiini

Harrastan muuta liikuntaa (fyysisiä töitä, pyöräilyä kun ei ole varaa autoon, sählyä ja lätkää) joka päivä. En kaikkea kerralla mutta aika monta suoritusta päivän aikana saattaa olla. Treenipäivät ja muut ratkasee, kuinka paljon liikuntaa tulee päivässä.

Tämän takia esim. jalkoja en voi treenata salilla enää lainkaan. Täysin veteliä koko ajan vaikka venyttelisi. Kyllä juosta ja luistella jaksaa, mutta esim. jalkakyykyt ovat täysin mahdottomia.

Ongelmana tässä on se, että en etsi mitään "sunnuntailihaskasvua" vaan ihan maksimaalista kasvua. Eli onko pakko vähentää liikuntaa ja fyysisiä töitä?

Joko taas? :jahas: Jos lihasta haluat, niin kyllä sitä liikuntaa olisi syytä vähentää. Ja nimenomaan syödä ja nukkua kunnolla. Vieläkö seuraat päivin öin lätkää?

Kehittyykö tälleen

terve laadin tuossa itselleni ohjelman mutta onko siinä mtn järkeä?

Ma: Rinta , kädet (70% MAX PAINOSTA LYHYILLA SARJOILLA)
Ti: selkä , olkapäät , jalat (70% MAX PAINOSTA LYHYILLA SARJOILLA)
Ke: rinta , käet, keskivartalo (50% MAX PAINOSTA PITKILLA SARJOILLA)
to: Huilia
Pe: selkä , olkapäät (50% MAX PAINOSTA PITKILLA SARJOILLA)
La: jalat , keskivartalo
su: Huilia

Tallainen sarja olisi menossa onko tassa mtn jarkea? vai onko ihan paskaa jos tiedatte paremman
kehittavan laittakaa 5 paivan ohjelma samoilla lepopaivilla (ei kts liikkeita tolleen miten olen laittanut itekki eli tietyt alueet paivittain)

kiitoksia!

terve laadin tuossa itselleni ohjelman mutta onko siinä mtn järkeä?

Ma: Rinta , kädet (70% MAX PAINOSTA LYHYILLA SARJOILLA)
Ti: selkä , olkapäät , jalat (70% MAX PAINOSTA LYHYILLA SARJOILLA)
Ke: rinta , käet, keskivartalo (50% MAX PAINOSTA PITKILLA SARJOILLA)
to: Huilia
Pe: selkä , olkapäät (50% MAX PAINOSTA PITKILLA SARJOILLA)
La: jalat , keskivartalo
su: Huilia

No kannattaa melkeinpä katsoa joku valmis 3jakoisen ohjelman runko ja muokata siitä itselle sopivaksi. Mutta eniten pisti silmään noi "sarjapainojen prosentit". Eli itse itse tekisin tällä tavalla:

Jos esim sun 10 toiston penkkimaksimi ois 100kg, niin tekisit progressiot sillä tavalla, että pystyt lisäämään joka treeniin siihen "kovaan sarjaan"painoa. Arvioi mieluummin sarjamaksimi ja laske siitä progressio kuin että käyttäisit "70% MAX PAINOSTA" treenistä toiseen.

1viikko75% -75kg
2viikko80%-80kg
3viikko85%-85kg
4viikko90%-90kg
5viikko95%-95kg
6viikko100%-100kg

Sitten kierto alusta lisäten alotuspainoon 2,5kg tai 5kg jos siltä tuntuu. Ja kierron pituuden voi säätää myös itse.

Joko taas? :jahas: Jos lihasta haluat, niin kyllä sitä liikuntaa olisi syytä vähentää. Ja nimenomaan syödä ja nukkua kunnolla. Vieläkö seuraat päivin öin lätkää?

Mutta miksi liikuntaa tulisi vähentää? Eikö lepoon riitä pelkkä nukkuminen? Ts. kyllähän lepoa tarvitaan muutenkin, mutta miksi muu liikunta on lihaskasvun kannalta haitallista?

NHL-seuraan edelleen öisin, koska muuten sitä ei ole aikaa seurata. Ja muutenkin vaikka en kiekkoa seuraisikaan, niin unta en saisi öisin yhtään sen enempää. Ja seitsemää tuntia en muutenkaan saisi nukuttua.

Mutta eniten mietityttää se, että kuinka paljon lihasmassaa voisi saada vaikka vuoden aikana? Tai kuinka paljon vuoden aikana pystyy lisäämään levypainoja? Yksilöllistä tietenkin, mutta maksimaalisesti? Vaikeaa treenata, kun ei tiedä miten kehitys tapahtuu. Samalla voisi myös silmäillä sitä, onko jotain parannettavaa, jne.

Myös kunnon ohjelma on hakusessa. Arnoldin kultainen kuusikko ei lopulta itselläni toiminut lainkaan, myös nuo ohjelman vaihdot on itsellä hakusessa. Teen samoja liikkeitä joka treeni, ts. mitä jaksaa tai tulee mieleen. Ongelmana noissa ohjelmissa on juuri se, että en saa levypainoja lisättyä niihin millään. Johtuu tietysti osin tuosta tavoitteiden puutteesta mutta myös siitä, että en tiedä miten treenataan käytännössä. Itselle on helppoa lukea ohjeita täältä, mutta käytännössä nuo asiat eivät onnistu lainkaan.

Mutta miksi liikuntaa tulisi vähentää? Eikö lepoon riitä pelkkä nukkuminen? Ts. kyllähän lepoa tarvitaan muutenkin, mutta miksi muu liikunta on lihaskasvun kannalta haitallista?

No ensimmäisenä tulee mieleen, että jos haluat kasvaa, täytyy pysyä plussakaloreilla. Ja jos haluat kasvaa nopeasti, täytyy pysyä paljon plussakaloreilla. Kaikki "ylimääräinen" liikunta tietysti lisää kulutusta, jolloin plussalla pysyminen saattaa vaatia aivan saatanasti syömistä...

Voi helvetti tuota narinaa. J88. Sun on ihan turha edes puhua siitä, että toimiko joku ohjelma vai ei, kun on ihan selvää, että sulla kusee asenne, lepo ja ravintopuoli. Sä voit kokeilla miljoonaa eri ohjelmaa, mutta mikään niistä ei tuu toimimaan, jos sä jatkat tuollaisella linjalla.

a) Läskiä tulee. Veikkaan että sulle näissä kokeiluissa kertynyt "läski" on enemmänkin mielikuvituksen tuotetta tai nestettä, mutta sitten vasta voit odottaa kehitystä, kun sinne vyötärölle alkaa ihan oikeasti kehittyä myös sitä vararavintoa. Jos sitä läskiä ei saa kertyä, niin vaihda lajia saman tien.

b) Täällä näköjään Kostamot ja muut taas ruokkii tätä sun "liikunta polttaa lihakset" kuvitelmaa. :jahas: Aerobinen liikunta on erinomainen juttu myös salitreenien osalta, koska se kehittää hapenottokykyä ja verisuonistoa. Normaalijampalla ei lihaskehitys siitä kärsi jos liikkuu ja vaikka kärsisikin, niin siitä huolimatta pitää ehdottomasti liikkua. Homma toimii kun pitää vain huolen siitä, että kaloreita tulee riittävästi kompensoimaan aerobisen liikunnan kulutus. Ja kyllä. Se paljon syöminen tarkoittaa sitä, että kyllä sitä läskiäkin tulee.

c) Sun jutuista oikein huokuu se, että sua ei oikeasti kiinnostaisi koko homma ja että olet jo alusta alkaen päättänyt että ei tästä tule mitään. Miksi ihmeessä sä sinne salille sitten tunget? Mä pidin justiin kolmen viikon tauon, kun ei vain kiinnostanut treenata - eikä ollut mun ensimmäinen pidempi paussi. Siinä vaiheessa kun totean, että koko homma ei kiinnosta enää ollenkaan, niin sitten keksin jotain muuta tekemistä. Hyvin yksinkertaista. Ei siitä mitään tule jos sua ei homma huvita.

d) Et tiedä miten treenataan käytännössä ja ohjelmia et pysty toteuttamaan kun et saa edettyä taulukoiden mukaisesti? Voi hyvä jumala. Mitenkähän kenelläkään oli ennenvanhaan lihaksikkaita kroppia ja voimaa kun ei ollut pakkiksia, treenikirjoja, excel-taulukoita ja lisäravinteita? Sä oot samassa nalkissa kuin ikilaihduttajat, jotka laskee kaloreita, lukee kaikenlaisia teorioita ja tuijottaa puntaria kiroten, miten vaikeaa laihduttaminen on, ja antaa periksi heti kun sortuvat syömään sitä suklaata tai kebabbia. Sulla loppuu yrittäminen näköjään siihen, kun ei saa lisättyä sitä painoa tankoon jonkun ohjelman mukaisesti.

Läskit lähtee, kun syö vähemmän kuin mitä kuluttaa. Yksinkertaista.

Lihasta ja voimaa tulee kun liikuttelee painoja vuosikausia, syö ja lepää ja aina välillä kokeilee lyödä lisää painoa tankoon yrittäen saada ainakin yhden toiston. Jos se ohjelma sanoo, että olisi pitänyt tulla viisi ja sait vain kolme (tai vain yksi), niin älä pidä sitä epäonnistumisena vaan unohda se mitä se ohjelma sanoo. Pääasia on, että painoa tangossa oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sitten vain lisää harjoittelua, että toistoja ja sarjoja tulee sillä painolla pikkuhiljaa lisää. Yksinkertaista.

Älä tee treenistä liian monimutkaista! Ei tää ole mitään tiedettä vaan pitkäjänteistä pakertamista ihan yksinkertaisten periaatteiden pohjalta.

Eli muulla liikunnalla ei ole mitään haittaa lihaskasvulle, vaikka sitä olisi kuinka paljon? Rajaa ei siis tulee missään vastaan? Joku tänne kirjoitti, että pariin tuntiin ei kannattaisi harrastaa aerobista liikuntaa salin jälkeen, koska se haittaa palautumista, tms. Onko tuo nyt sitten totta vai ei?

Eli jos alan syömään yli kulutuksen, niin voin harrastaa aerobista liikuntaa vieläkin enemmän, eikä siitä ole minkäänlaista haittaa lihaskasvulle? Itse kun harrastan muita lajejakin, niin olisi tärkeää, että lihaskasvulle ei tuosta olisi minkäännäköistä haittaa. Lätkää esim. voisi pelata paljonkin enemmän kun jäitä vielä talvisin on.

Yksinkertaisuus on tietysti aina hyvästä, mutta onko se tässä lajissa koko ajan paras vaihtoehto?

"Lihasta ja voimaa tulee kun liikuttelee painoja vuosikausia, syö ja lepää ja aina välillä kokeilee lyödä lisää painoa tankoon yrittäen saada ainakin yhden toiston. Jos se ohjelma sanoo, että olisi pitänyt tulla viisi ja sait vain kolme (tai vain yksi), niin älä pidä sitä epäonnistumisena vaan unohda se mitä se ohjelma sanoo. Pääasia on, että painoa tangossa oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sitten vain lisää harjoittelua, että toistoja ja sarjoja tulee sillä painolla pikkuhiljaa lisää. Yksinkertaista."

Itse asiassa juuri tuolla tavalla olenkin juuri räveltänyt, tuloksena se, että mihinkään liikkeisiin en ole saanut juuri yhtään lisää levypainoja. Eikä millään pahalla, mutta tuleeko tuolla tyylillä maksimaalista lihaskasvua? Periaatteessa mitään ohjelmaa ei edes tarvittaisi tuolla tekniikalla. Tekisi joillain liikkeillä sarjoja ja toistoja. Mutta tuleeko silläkään tavalla maksimaalista lihasmassaa?

Itse en siis etsi mitään tavallista harrastusta, vaan ihan kunnon panostusta ja sitä myötä kunnon kehitystä. En siis kiistä mitään kirjoittamaasi, vaikka monella tällä palstalla onkin eri näkemyksiä jutuista.

Oon saanu nyt vähän tota positiivistakin kehitystä negatiivisen sijaan. Selkäliikkeet oppinut tekemään selällä ja vähää aikaa sitten sain ekaa kertaa lavat kunnolla jumiin.

Ja sillon kun en kehittynyt johtu todennäköisesti huonosta ruoka-valiosta ja ehkä huonosta treenistä.
Vstaotteen treeni toimii.

Painot nousee hyvin kaikissa paitsi penkissä ja hauiksessa, mut kyl nyt toi penkkikin pääsi pieneen vauhtiin.

Ainoo mikä harmittaa on, että en saa treenata jalkoja nyt vähään aikaan, polvet niin rasittuneet, ettei voi edes rappusia kävellä ilman kipuja. Polvet jotenki muutenki niin oudot, että tuskin pääsen kehittymään jaloissa.

Eli muulla liikunnalla ei ole mitään haittaa lihaskasvulle, vaikka sitä olisi kuinka paljon? Rajaa ei siis tulee missään vastaan? Joku tänne kirjoitti, että pariin tuntiin ei kannattaisi harrastaa aerobista liikuntaa salin jälkeen, koska se haittaa palautumista, tms. Onko tuo nyt sitten totta vai ei?

Onkohan sulle selvää, mitä tarkoittaa suhteellisuus? Ei kaikki ole aina absoluuttista, mitä sulle sanotaan. Jos joku sanoo, että puntin jälkeinen liikunta ei välttämättä ole järkevää, se ei tarkoita sitä, että sun täytyy maata kaks tuntia sängyssä liikahtamattakaan. Tai jos joku sanoo, että aerobinen lisää kulutusta ja siten kalorin tarvetta, sekään ei meinaa sitä, että lopetat aerobisen kokonaan. Aerobisen voi tehdä vaikka välipäivinä. Sun juttujen perusteella sulle tulee sitä aerobista aika paljon.

Toisessa threadissa muistaakseni pohdit sitä, että täytyykö sinne salille jäädä odottamaan, että voi lähteä pyörällä kotiin. :hyper:

Kai sä nyt itsekin ymmärrät sen, että liika liikunta ei ole hyvästä, jos ei huolehdi palautuksesta ja ravinnosta. Tottakai se raja tulee jossain vaiheessa vastaan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lihakset ovat niin jumissa, että paikat hajoaa. Kun käyt salilla, sun lihakset alkaa tuottamaan lisää valkuaisainesäikeitä, joista tärkeimmät myosiineja ja aktiineja. Jos liikut paljon ja et venyttele koskaan, lihakses ei palaudu normaaliiin pituuteen. Kuinka ehdit sitten hoitaa palautuksen, jos liikut koko valoisan ajan ja yöllä katot sitä lätkää? Et mitenkään.

Ota järki käteen. Ei se bodaus ole koko elämä, mikä sun jutuista näyttää paistavan läpi. Ihan niin kuin dippi sanoi, ei se ohjelmakaan ole mikään jumala eikä sitä tarvitse noudattaa prikulleen. Teet niin kuin tuntuu hyvältä. Paremminhan sä tiedät, mikä sun kropalle sillä hetkellä on tarpeeksi ja mikä ei. Jos et tiedä, opettele kuuntelemaan kehoas. Luoja....

Back
Ylös Bottom