Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

toinen kysymys tuli vielä mieleen kun joskus satuin miken postauksen lukemaan, jossa hän kertoi että teki tota 2x6 penkissä kerran viikkoon. joten onko ihan okei tehä 2-3 kertaa viikossa penkkiä tolla systeemillä

Miks sitä pitäis useemmin tehä? Tee toisena penkki reeninä kapeeta penkkiä. Todellakaan tappiin älä tee.

Ohjelma on hyvä kun kehityt tavoitteidesi mukaan. Hyvä yksijakoinen :
Jalkakyykky 4x10 (palautus 3min)
Reidenojennus 1x15 (palautus 30-60sek)
Penkki 3x8 (palautus 3min)
Pystypunnerrus 2x12 (palautus 2min)
Leuanveto 4x12 (leveä myötäote, jos ei tule noin monta niin vaikkapa ylätalja) (palautus 3min)
Hauiskääntö 2x15 (palautus 2min)
Vatsat 3x20 (palautus min)

Näin tulisi noin 45min treeni. Palautusaikoja voi vielä hyvinkin suurentaa, mutta ei mielellään yli tunnin treenejä.

Vaikka 2-4 viikon välein lisäät painoa kyykyssä ja penkissä 2,5kg. Eli aina kun tuntuu siltä. Selkäliikkeet pitäisi sitten mennä latseille, niin pienet painot ja katot että lavat liikkuu.

Ja syö paljon. Noin 500kcal yli kulutuksen ja paljon lihaa. Proteiini 40%, Hiilihydraatti 30% ja Rasva 30%

Nuku vielä 9-12 tuntia vuorokaudessa.

Vältä aerobista, mutta jos sitä haluat tehdä niin enintään 4 kertaa viikossa, mielellään ei noinkaan usein.

Käytä palautusjuomaa. Työnnä palkkariin 2-2,5dl jauhoja, ei mitään 0,5-1,5dl annoksia, mitä nykyään näkee hyvin usein. Vielä mass gainerit päälle niin varmasti paino nousee. Ja sopiva painonnousu tahti on 1-2kg kuukaudessa, jos ei tule noin paljon niin syö enemmän.

Treenit 3 kertaa viikossa, ma, pe ja ke (tai)* ti, to, la pyhitä lepopäivä

Tulosta tulee tällä varmasti, jos ei tule kaiken tuon jälkeen niin olet kyllä aika testoton ja geenitön.

(tai)* sulut ovat tuossa vain selkeyttääkseen lukua, älä todellakaan treenaa 6 kertaa viikossa.

Itse teen fyysisiä töitä 5 kertaa viikossa, eli liikuntaa tulee todella paljon. Lisäksi en omista autoa, jolloin joudun pyöräilemään n. 10-20 kilometriä per päivä. Lisäksi pelailen sählyä 2-3 kertaa viikossa. Lepopäiviä ei siis viikossa ole lainkaan. Tai ei pystyisikään.

Itsellä ei ole mitään tavoitteita, kun en tiedä, mitä pystyy saamaan aikaan jossain ajassa. Itsellä nousee levypainot n. 1-2 kiloa vuoden aikana. Työt + muu liikunta vie energiaa todella paljon. Olen tehnyt 3-4 liikettä per treeni. Nykyinen liikuntamäärä ilman salia on passeli, mutta salin kanssa tekee todella tiukkaa. Toisaalta en haluaisi vaihtaa töitäkään, enkä jättää sählyä.

Eli kuinka paljon pystyy saamaan vuoden aikana lihasta ja levypainoja eri liikkeisiin ja mistä tietää, että ohjelma ei ole hyvä? Olen kokeillut montaa eri ohjelmaa, mutta mikään niistä ei ole kuitenkaan ollut hyvä. Ja missä vaiheessa kannattaa vaihtaa ohjelmaa?

En yöllä saa unta kuin 2-5 tuntia. Heräilen monta kertaa yön aikana, tai saatan valvoa pitkiäkin aikoja. Joskus valvon nhl-pelien takia, mutta yleensä unta ei vain saa. Tuo unimäärä riittää itselle jaksamiseen varsin hyvin, mutta lihasten kasvuun tuskin? Muutenkin herään aamuviideltä, eli nukkumaan pitäisi mennä joskus 7-8 aikaan. Ei ihan sovi itselle.

minkäslaisia kenkiä suosittelisitta/itse käytättä kyykätessä?itsellä tällä hetkellä semmoset normi sisäpelikenkät melko pehmeät ja korkea pohjaiset.tuntuu melko huteralta alusta kyykkäillessä ja ei vihtis ilman kenkiäkään kyykätä kun on kumilattiat niin tahtoo olla melko liukasta hommaa.

minkäslaisia kenkiä suosittelisitta/itse käytättä kyykätessä?itsellä tällä hetkellä semmoset normi sisäpelikenkät melko pehmeät ja korkea pohjaiset.tuntuu melko huteralta alusta kyykkäillessä ja ei vihtis ilman kenkiäkään kyykätä kun on kumilattiat niin tahtoo olla melko liukasta hommaa.
Oon käyttänyt koripallotossuja. Ne on mielestäni ihan hyvät. Niissä on vähän "varttakin", niin on tukevamman oloiset.

Nike_Air_Flight_Elevate.jpg

Jotain tohon suuntaan.

minkäslaisia kenkiä suosittelisitta/itse käytättä kyykätessä?

Itse olen käyttänyt painikenkiä. Niissä on ohut ja melko sileä pohja. Ainakin itsestä tuntuu että saa paremman ja tukevamman tuntuman alustaan. Tukevat myös paremmin nilkkoja kuin perus sisäpelikengät.

Vstaote: -Vaikkei se aerobinen suoraan sitä lihasmassaa kasvatakkaan, niin tokihan siitä on esim. se hyöty, että palautumine reeneistä nopeutuu kunnon noustessa ja sitä kautta voipi reenailla enempi. Harvoimpa siitä muutenkaan haittaa on...

Deviation: -Liikettä, jossa ei pyritä rasittamaan mahdollisimman paljoa lihasta kerralla, vaan pyritään rasittamaan vain ja ainoastaan haluttua lihasta.

Mitä tarkoittaa eristävä liike?

Se tarkoittaa liikettä, joka käy pääasiassa vain yhteen lihasryhmään. Esim. hauiskäännöt hauiksille ja ranskalaiset punnerrukset ojentajille. Vastakohtana näille ovat isot massaliikkeet, kuten mave ja kyykky yms., jotka vaikuttavat enemmän tai vähemmän suorasti moneen lihasryhmään.

Vstaote: -Vaikkei se aerobinen suoraan sitä lihasmassaa kasvatakkaan, niin tokihan siitä on esim. se hyöty, että palautumine reeneistä nopeutuu kunnon noustessa ja sitä kautta voipi reenailla enempi. Harvoimpa siitä muutenkaan haittaa on...
Joo tiesin tuon ja ajattelin kirjoittaa, mutta kysyttiin onko aerobisella suoraa merkitystä lihaskasvuun niin ajattelin vastata mahd. lyhyesti.

Tämä on varmasti tosi :david: kysymys, mutta: Salilla, jossa käyn ei ole lainkaan tankoa, eli rintapenkki tehdään sillä "koneella" (you know?) - kaveri kertoi, että tällä koneella pystyy nostamaan paljon enemmän kuin perinteisellä tangolla, onko näin? Ja kuinka paljon ero voisi olla? (Koneella mulla nousee yli oma paino.)
Muutenkin pääsen salille melko harvoin, kotona käytössä kahvakuula, käsipainot ja oma paino. Olen alkanut punnertaa niin, että jalat ovat jonkun (tuolin tai sohvan) päällä, kuinka paljon punnerruksia tehostaisi se, että ottaisin lapsen (23kg) "selkääni", vai onko sitten jo vaara, että rikkoisi itsensä?
Leukoja en ole yrittänytkään vetää vuosiin, olisiko jotain liikettä, jolla siihen tarvittavia lihaksia voisi treenata, kun kotona ei mahdollisuutta tangon asennukseen?
Sori jos oon liian :david:...

Onko järkevää tehdä selkäpäivänä hauikset ja rintapäivänä ojentajat kun ne saavat niissä jo epäsuoraa rasitusta? Vai onko parempi tehdä niin että tulisi suorat ja epäsuorat rasitukset eri päivinä? 2-jakosella 3-4kertaa viikossa.

Onko järkevää tehdä selkäpäivänä hauikset ja rintapäivänä ojentajat kun ne saavat niissä jo epäsuoraa rasitusta? Vai onko parempi tehdä niin että tulisi suorat ja epäsuorat rasitukset eri päivinä? 2-jakosella 3-4kertaa viikossa.
Tottumis kysymys. Tekeehään monet 2 jakoista työntävät-vetävät jaolla jolloin nuo sattuu samoille päiville. Itsellä ainakin toiminut hyvin niin. Eli ihan siitä kiinni miten nuo haluaa jakaa. Kannattaa kokeilla mikä jako 2 jakoisessa tuntuu parhaalta itselle. Sinänsä hyvä että ei välttämättä kannata 2 jakoisessa tehdä työntäviä jokatreenissä että ojentajat saa aikaa palautua

Itellä vähän hakusessa tuo treenipäiväkirjan pito,voisko joku laittaa esimerkkiä?eritoten jos liikkeitä vaihtelee niin en tiedä miten sitä pitää.Kiitos jo etukäteen ja anteeksi tyhmä kysymys.....

Vedän vihkon molempiin reunoihin markinaalit. Vasempaan tulee päivämäärä ja oikeaan laitan, että miten treeni sujui ja treenin keston. Ja sitten keskelle merkkaan jo ennen treeniä mitä aion tehdä ja millä painolla ja montako sarjaa ja toistoa.

Back
Ylös Bottom