Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hei!

Ajattelin kysellä neuvoa, rautalankamallia, miten toimia, kun on pudottanut painoa jonkin aikaa ja jäljellä on nyt enää max. 1,5 kg. Sitten olisi vuorossa tasapainovaihe. Mulla on sellainen tilanne, että olen liikkunut viikossa 14 h (4 krt salitreeni, muut aerobisena). Täytyy myöntää hiilareiden vähentämisen jälkeen palautumisen vähän heikentyneen ja mun mielestä nyt kannattaisi myös keskittyä liikunnanilon ja positiivisen asenteen säilyttämiseen. Kropasta tuntuu, että miinuskalorit + liikuntamäärät eivät ihan kulje enää käsi kädessä ts. jatkossa pitäisi liikkua vähän kevyemmin. Mä en edes tiedä, onko tuo nyt niin iso liikuntamäärä, mutta dieettikaloreilla ei mulla oikein toiminut. Lisäksi psyykeen ja entisen sh:n takia haluaisin vähän löysäillä. Tiedän, että olen kysynyt tuhat kertaa täällä, mutta asiat pitää aina vain jotenkin "kerrata". Paljonko olisi sellainen "sopiva" määrä painonhallinnan kannalta? Lisäksi olen jostain löytänyt tietoa, ettei esim. kiinteytyjän tarvitse kamalasti liikkua säilyttääkseen timmin kropan. Mulla ei siis ole mitään massankasvatustavoitetta, vaan nauttia treenistä ja säilyttää kroppa hyvässä kuosissa hoikkana.

Toinen kysymys treenin lisäksi on ravinto. Jos nyt on vetänyt tiukoilla miinuksilla, miten kalorimäärää voisi alkaa nostamaan sinne peruskulutuksen tasolle? Tietenkin nyt on aineenvaihduntakin vähän jumissa miinusten vuoksi eli pehmeä lasku kaloreiden suhteen. Millaisia kokemuksia muilla on?

Morjens. Mullaki ravinnosta kysymys.. Eli syön kalanmaksaöljykapseleita (500mg) 2 kpl päivässä, yks aamulla,yks illalla.. Mut jotkut sanoneet täällä että jopa 20kpl vois ottaa... Mites mieltä muilla?`Pitäiskö lisätä tosiaan?

Morjens. Mullaki ravinnosta kysymys.. Eli syön kalanmaksaöljykapseleita (500mg) 2 kpl päivässä, yks aamulla,yks illalla.. Mut jotkut sanoneet täällä että jopa 20kpl vois ottaa... Mites mieltä muilla?`Pitäiskö lisätä tosiaan?
No ei helvetissä. Ellet halua riisitautia vai mikä se ny oli. Ite otan ainakin 2 kappaletta ja on sanottu että sitä annostusta ei saa ylittää... mutta joku vois vielä varmistaa. Kiinnostaa muakin

No ei helvetissä. Ellet halua riisitautia vai mikä se ny oli. Ite otan ainakin 2 kappaletta ja on sanottu että sitä annostusta ei saa ylittää... mutta joku vois vielä varmistaa. Kiinnostaa muakin

Danke

Mitä noista kalanmaksaöljykapseleista on hyötyä? Ihan bodymielessä vaan.

Hei!

Ajattelin kysellä neuvoa, rautalankamallia, miten toimia, kun on pudottanut painoa jonkin aikaa ja jäljellä on nyt enää max. 1,5 kg. Sitten olisi vuorossa tasapainovaihe. Mulla on sellainen tilanne, että olen liikkunut viikossa 14 h (4 krt salitreeni, muut aerobisena). Täytyy myöntää hiilareiden vähentämisen jälkeen palautumisen vähän heikentyneen ja mun mielestä nyt kannattaisi myös keskittyä liikunnanilon ja positiivisen asenteen säilyttämiseen. Kropasta tuntuu, että miinuskalorit + liikuntamäärät eivät ihan kulje enää käsi kädessä ts. jatkossa pitäisi liikkua vähän kevyemmin. Mä en edes tiedä, onko tuo nyt niin iso liikuntamäärä, mutta dieettikaloreilla ei mulla oikein toiminut. Lisäksi psyykeen ja entisen sh:n takia haluaisin vähän löysäillä. Tiedän, että olen kysynyt tuhat kertaa täällä, mutta asiat pitää aina vain jotenkin "kerrata". Paljonko olisi sellainen "sopiva" määrä painonhallinnan kannalta? Lisäksi olen jostain löytänyt tietoa, ettei esim. kiinteytyjän tarvitse kamalasti liikkua säilyttääkseen timmin kropan. Mulla ei siis ole mitään massankasvatustavoitetta, vaan nauttia treenistä ja säilyttää kroppa hyvässä kuosissa hoikkana.

Toinen kysymys treenin lisäksi on ravinto. Jos nyt on vetänyt tiukoilla miinuksilla, miten kalorimäärää voisi alkaa nostamaan sinne peruskulutuksen tasolle? Tietenkin nyt on aineenvaihduntakin vähän jumissa miinusten vuoksi eli pehmeä lasku kaloreiden suhteen. Millaisia kokemuksia muilla on?

Tuota, tuota....mistähän sitä alottais.

1. mikä mahtaa olla "entinen syömishäiriö", anoreksia, bulimia, BED...? Jos kerran nyt dieettaat ja haluat pysyä "hoikkana". Pituus+paino?

2. 14h/viikko liikuntaa on aivan järkyttävä määrä ei-ammattiurheilijalle. Eikä tää oo positiivinen kommentti...

3. sopiva määrä on yksilöllinen (muttei 14h!), syömisen ja liikunnan terveellinen tasapaino pitää painon normaalina. Kunto-/terveysliikunnaksi riittää jo 3x30min/vko kohtuullisen reipasta liikuntaa. Jokaisen on kuitenkin itse löydettävä oma tasapainonsa.

4. kiinteytymisestä, tuosta naisten ihmeellisestä myytistä, löytyy punttimimmien puolelta ansiokas threadi, jota kannattaa lukea alusta asti ihan ajatuksella.

Myös syömishäiriöistä on ainakin mimmipuolella keskusteltu melkolailla. Kannattaa käyttää hakua, jos ei jaksa selailla:thumbs:. Löytyy terveitä ja ei niin terveitä ajatuksia...

En jaksa vaivautua etsimään itse tietoa...
Eli onko järkevämpää tehdä aina joka toinen kerta kevyemmillä painoilla pidempää sarjaa ja joka toisella kerralla painavammilla painoilla lyhyempää sarjaa, vai tehdä näin aina parin viikon välein? Eli pari viikkoa painavampi kuorma ja pari viikkoa kevyempi kuorma?
Tai no miten se olisi järkevä laittaa? 2 jakoisella treenaan 4krt viikossa, maanantaisin punnerrukset ja hauiskäännöt tangolla ja torstaisin käsipainoilla.

E: Taikka vaihtamalla parin viikon välein, että ekat kaksi viikkoa 3x12, toiset 2vk 3x10 ja kolmannet 2vko 3x8 toistoa?
Syömiset olen ruvennut tekemään siten, että aina kaksi viikkoa bulkkia ja viikko diettausta. Nyt tästä päivästä lähtien...

Kiitos jenn:
Mulla on anoreksiatausta.

Sun tekstin perusteella - niin arvelinki. Laita privaa, jos haluat jutella jotain, mitä et kaikille halua kertoa. Oon ite aikanaan vuosia sitten taistellu saman paskan kanssa. Paraneminen kestää kauan ja ajatusten ja käyttäytymisen muuttaminen (ne ei muutu itestään) vielä kauemmin. Mutta on vaan yks tie ja se vie ylöspäin:thumbs:. Saa tosiaan postailla.

Pistetää nyt uusiks ku kukaan ei viimeks vastannu...Oon nyt vetäny tolla 4 jakoisella n. 6kk-> 1pv rinta hauis, 2pv jalat, 3pv olkapäät ojentajat, 4pv selkä. aattelin et nyt vois vaihtaa järjestystä-> 1pv hauis, ojentajat, forkut, 2pv jalat, 3pv rinta olkapäät, 4pv selkä.
Minkälaiset treenit kannattaa tehä rinta+olkapäät päivinä. Rinnan oon yleensä vetäny penkki 2x6, vp/vp käsipainoilla 3x8 ja pecdeck/ristikkäistalja 3x12. eli monta liikettä olkapäille kannattaa tehä?
Ja mimmone reeni vedetää käsille käsipäivinä?

Pistetää nyt uusiks ku kukaan ei viimeks vastannu...Oon nyt vetäny tolla 4 jakoisella n. 6kk-> 1pv rinta hauis, 2pv jalat, 3pv olkapäät ojentajat, 4pv selkä. aattelin et nyt vois vaihtaa järjestystä-> 1pv hauis, ojentajat, forkut, 2pv jalat, 3pv rinta olkapäät, 4pv selkä.
Minkälaiset treenit kannattaa tehä rinta+olkapäät päivinä. Rinnan oon yleensä vetäny penkki 2x6, vp/vp käsipainoilla 3x8 ja pecdeck/ristikkäistalja 3x12. eli monta liikettä olkapäille kannattaa tehä?
Ja mimmone reeni vedetää käsille käsipäivinä?

Joku esim. kolme sarjaa pystypunnerrusta, 2-3 sarjaa vipareita sivulle ja sama taakse (ellet selkäpäivänä tee takaolkia). Tietysti voi vaihdella liikkeitä, mutta ainakin yhden tuollaisen raskaan perusliikkeen ottaisin ainakin kolmella sarjalla, ja siihen päälle sitten vaikka eristävinä vipareita sivuille ja taakse. Etuolille ei vipareita koska rasittuu rintaliikkeissäkin.

Käsille tein itse joskus kun nelijakonen oli kierrossa tälläisen treenin:

A1.Kapea penkki/dippi 2x6-12
A2.Hauis tangolla 2x6-12
B1.Ranskalainen tangolla 2x8-12
B2.Hauis tanko/kp scott 2x8-12
C1.Ojentajat taljassa 2x8-12
C2.Hauis kässärit vinopenkissä 2x8-12
+Loppuun pumppina myös supereina yks sarja kickback ojentajille kässärillä 15 toistoa ja haukkareille 21-liike

Ainakin itse tykkäsin tuon tyylisestä kovasti, supersarjoina tosiaan siis haukkarit ja ojentajat. Kyllähän noita varmaan on monenlaisia ohjelmia tuohon tilanteeseen, tuossa nyt yksi mitä ite tein. Tuohon nyt voi korvata ja vaihdella liikkeitä mielensä mukaan.

E: ja tietty forkuille sit jotain päälle

Mulla on jääny rinta ja hauis jotenki jälkeen muista lihasryhmistä. Mulla on ollu molemmat mukana ohjelmassa jo useamman kuukauden, muttei kehitys ole lähellekkään samaa kuin esim. reisillä tai selällä. Mä vaihtelen reeniä aika usein mutta yleensä reenipäivään kuuluu useinmiten mm.
Tasa penkki tai vinopenkki kp 3 x 12
Kyykky 3 x 8
Ylätalja selälle 3 x 10
Hauiskääntö kp 3 x 10-12

Sitten vähän harvemmin:
Pohkeet jossain prässissä 3 x 12
Ojentajat ylätaljassa 3 x 12
Vipunostot 3 x 12
Olkapäät koneessa 3 x 10

Osaisko joku neuvoa mitä erilaisia treenimuotoja olisi hyvä käyttää mun tilanteessa. Palkkarina käytän kreatiinia ja maltoa maidon ja kaakaojauheen seassa. Salilla tulee käytyä n. 3 krt/vk, mutta välillä on viikon tai kahenki taukoja, eli treeni ei ole täydellisen säännöllistä :( Salilla käynnin alotin tammikuussa -08 ja taukoja on ollu pitempiäkin, koska alaselällä ongelmia. Lisäravinteiden käyttö alkoi kesällä. Kokoa olen n. 184cm / n. 71kg.

Mulla on jääny rinta ja hauis jotenki jälkeen muista lihasryhmistä. Mulla on ollu molemmat mukana ohjelmassa jo useamman kuukauden, muttei kehitys ole lähellekkään samaa kuin esim. reisillä tai selällä. Mä vaihtelen reeniä aika usein mutta yleensä reenipäivään kuuluu useinmiten mm.
Tasa penkki tai vinopenkki kp 3 x 12
Kyykky 3 x 8
Ylätalja selälle 3 x 10
Hauiskääntö kp 3 x 10-12

Sitten vähän harvemmin:
Pohkeet jossain prässissä 3 x 12
Ojentajat ylätaljassa 3 x 12
Vipunostot 3 x 12
Olkapäät koneessa 3 x 10

Osaisko joku neuvoa mitä erilaisia treenimuotoja olisi hyvä käyttää mun tilanteessa. Palkkarina käytän kreatiinia ja maltoa maidon ja kaakaojauheen seassa. Salilla tulee käytyä n. 3 krt/vk, mutta välillä on viikon tai kahenki taukoja, eli treeni ei ole täydellisen säännöllistä :( Salilla käynnin alotin tammikuussa -08 ja taukoja on ollu pitempiäkin, koska alaselällä ongelmia. Lisäravinteiden käyttö alkoi kesällä. Kokoa olen n. 184cm / n. 71kg.

Palautusjuomasta puuttuu proteiini (vai unohtuiko vahingossa?), eli heraa mukaan ellei jo ole.

Koska olet kauan junnannut jo tuollaisella ohjelmalla, voisin suositella suoraan uutta ohjelmaa, ehkä jopa uudella jaolla. Miltä kuulostaisi esim. 2-jakoinen? Jos haluat vielä 1-jakoisella treenata niin ottaisin suoraan ihan uuden ohjelman, esim. täältä tai katselisin keskustelua kyseisestä jaosta täältä. Yleensäkin vaihtelu on aina hyvästä, ja jos olet tehnyt vuoden alusta aina noilla liikkeillä ja noilla toistoilla, niin kaipaat hyvin todennäköisesti jotain muuta.

Mitä ohjelmaa päädytkin tekemään, niin perusliikkeet eli moninivelliikkeet kunniaan. Se, miksi hauis ja rinta ovat jäljessä, niin en osaa suoraa syytä sanoa, mutta tuosta treenistä kyllä uupuu monipuolisuutta melkoisesti, esim. selälle aina sama ylätalja, kun pitäisi mielestäni tehdä kulmasoutujakin tai vastaavaa. Siksi suosittelenkin ihan uuden hyväksitodetun ohjelman ottamista kokeiluun, ja katsoa sitten miten menee vaikka noitten rinnan ja hauistenkin suhteen, kun saat vähän vaihtelua treeniin. Muista progressio, eli pyri aina lisäämään rautaa tankoon kun vaan voimat sallivat, sitä kautta tulee kehitystäkin sitten. Lisäksi toistoissa ei kannata jämähtää samalle alueelle, vaan välillä tehdä lyhyempää ja välillä pidempää sarjaa, ja liikkeitäkin tosiaan olisi hyvä vaihdella, ettei joka treeni ole aina samoilla liikkeillä ja samoilla painoilla samat toistot.

Lisäksi huolehtisin ravintopuolen hyvään kuntoon, mikäli ei vielä ole. En tiedä tilanteestasi mutta usein ravinto jätetään huomiotta. Jos näkee sen verran vaivaa että saa kaloreita yli kulutuksen (tarkkailee vaikka painon nousua aamuisin niin tietää syövänsä tarpeeksi) ja proteiinia, rasvoja ja vitamiineja tulee kanssa saatua ruoastansa, niin kehitys on huomattavasti paremmalla mallilla kuin jos syö vaan miten sattuu. Usein myös saatetaan ajatella että syödään tarpeeksi mutta monesti ei tilanne olekaan niin hyvin.

Saako tuon takaolkapää soudun tuntumaan paremmin takaolkapäissä todella leveällä otteella? En saa oikeaan paikkaan tuntumaan tai sitten loppuu painot kesken ristikkäistaljasta.. Varmaa tekniikka kyllä kusee, vinkkejä?

Kysymys viisaammille. Eli penkkiä tehdessä kovemmilla raudoilla alkaa oikeaa takareittä vetämään(melkeen samanlailla ku suonenveto) aivan hirmusesti. Pakko suoristaa jalka että menee ohi. Joskus jopa ollu seuraavana päivänä reisi kipiä. Koittakaa ymmärtää mitä meinaan :worship:

Kysymys viisaammille. Eli penkkiä tehdessä kovemmilla raudoilla alkaa oikeaa takareittä vetämään(melkeen samanlailla ku suonenveto) aivan hirmusesti. Pakko suoristaa jalka että menee ohi. Joskus jopa ollu seuraavana päivänä reisi kipiä. Koittakaa ymmärtää mitä meinaan :worship:
Nostotekniikka on väärä. Sinulla loppuu poweri kesken ja otat selkää mukaan joka taas säteilee kipua takareiteen.

Mulla on tossa Omega3 purnukka missä on ohjeessa, että: "1-2 kapselia 3kertaa päivässä..." Kapselit on 1000mg/kipale.

Eli tuskin riisitautia pukkaa mikäli nyt muutama menee enemmän noita 500millisiä. Kannattaa vertailla aina tuotteita. Esim. lidlin multivitamiini poretabuissa lukee, että 1/päivä ja ei saa ylittää. Katsoo minkä tahansa lisäravinnefirman multivitamiineja niin niissä on n. 3-10x enemmän vitamiineja.
Toivottavasti vastaus auttoi :D

Nyt jälleen käsien kehitys jämähtäny... Jätänkö käsitreenin hetkeksi pois vai koitanko saada tuntumaa tekemällä muutaman kerran supersarjoja?
Kuinka monta kertaa kädet kannattaisi vetää viikossa läpi että tulisi pahtaiten lihasta.. Montako sarjaa per treeni? monta liikettä?

Nyt jälleen käsien kehitys jämähtäny... Jätänkö käsitreenin hetkeksi pois vai koitanko saada tuntumaa tekemällä muutaman kerran supersarjoja?
Kuinka monta kertaa kädet kannattaisi vetää viikossa läpi että tulisi pahtaiten lihasta.. Montako sarjaa per treeni? monta liikettä?

Pistähhän vähän nykyistä ohjelmaa näytille?

Back
Ylös Bottom