Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

painoa pois

Eipä ole tass hetkeen tullut tehtyä yhtään mitään, niin paino on aika hyvin noussut 161cm ja 72kg painoa. Armeijasta kun pääsin 4 vuotta sitten niin pituus oli sama mut paino 62kg ja reilu satku nousi penkiltä.

Nyt ajattelin alkaa lenkillä käydä ja puntilla. Millaista ohjelmaa tai mitä suosittelisitte? Entä ruoka puoli? Itsellä ei mitään käryä.... Ainoo mitä tiedän ruoka puolesta, niin kalaa en syö, enkä kanaa ja oikeastaan lihastakin maistuu vaan jauhelihaliha, nuo muut vaan eivät maistu mun suuhun.

mutta olisi todella hyvä jos joku vähän auttaisi mitä päivässä söisin ja minkä verran. Ja sitten että mitä siellä puntilla tekisi.....

Niin eli läskiä taytyis saada reippaasti pois ja lihasta tilalle

Eipä ole tass hetkeen tullut tehtyä yhtään mitään, niin paino on aika hyvin noussut 161cm ja 72kg painoa. Armeijasta kun pääsin 4 vuotta sitten niin pituus oli sama mut paino 62kg ja reilu satku nousi penkiltä.

Nyt ajattelin alkaa lenkillä käydä ja puntilla. Millaista ohjelmaa tai mitä suosittelisitte? Entä ruoka puoli? Itsellä ei mitään käryä.... Ainoo mitä tiedän ruoka puolesta, niin kalaa en syö, enkä kanaa ja oikeastaan lihastakin maistuu vaan jauhelihaliha, nuo muut vaan eivät maistu mun suuhun.

mutta olisi todella hyvä jos joku vähän auttaisi mitä päivässä söisin ja minkä verran. Ja sitten että mitä siellä puntilla tekisi.....

Niin eli läskiä taytyis saada reippaasti pois ja lihasta tilalle

Tuo nirsoilu ruoan suhteen on kyllä pieni miinus syömiselle jos ajattelee punttaamista, mutta mutta. Aloittelijoiden puolella on edelleen, ties monettako kertaa sanon - näitä esimerkkejä koskien ruokailua JA ohjelmaa koskien :)

Paljon terveellistä ja puhdasta perusruokaa sopivassa suhteessa ja siihen päälle yksijakoinen treeni kolmesti viikossa niin hyvä tulee.

Mitenkäs kun treenaa 3 viikkoa kovemmin ja sitten pitää kevyemmän tai lepoviikon. Voiko tuona viikkona samalla pitää kiristelyä? Eli miinuskaloreilla olisi kevyemmän viikon.. Voiko palautua kunnollisesti kovista viikoista, jos pitää kiristelyviikkoa samalla?

Hauiksen treenaamisesta kysymys:
Eli oon nyt treenannu noin 4-6kk. Saan vieläkin kaikki muut lihakset kipeytymään treenin jälkeen PAITSI haukkarit. En oo saanu haukkareita oikeestaa kunnolla kipeiks ikinä. Eli mistäköhän johtuu? Saan treenin aikana sinne hyvän tunteen ja tuntee että niillä on jotain tehny mutta ei vaan yksinkertasesti seuraavana päivänä tunnu! Johtuuko tää väärästä tekniikasta vai mulla ei vaan yksinkertasesti hauikset kipeydy?

Eli oon nyt treenannu noin 4-6kk. Saan vieläkin kaikki muut lihakset kipeytymään treenin jälkeen PAITSI haukkarit. En oo saanu haukkareita oikeestaa kunnolla kipeiks ikinä. Eli mistäköhän johtuu? Saan treenin aikana sinne hyvän tunteen ja tuntee että niillä on jotain tehny mutta ei vaan yksinkertasesti seuraavana päivänä tunnu! Johtuuko tää väärästä tekniikasta vai mulla ei vaan yksinkertasesti hauikset kipeydy?

Teet väärällä tekniikalla tai sitten hinkkaat niitä joka treenissä.

keskirinta

Jotenkin tuntuu, etta rintalihaksen keskiosa(siis keskirinnan keskiosa)i tunnu kehittyvan ollenkaan. En tieda onko kyseessa mun lihaksien muoto vai mika. Ei oikein saa kipeytymaankaan tuota aluetta vaan lahinna kipeytyy lihaksien sivut (nekin aika minimaalisesti). Onko kyse tekniikkavirheesta vai mista?

Olen treenannut rintaa kerran viikossa penkki 4* 8-12, vinopenkki 3-4*6-8, penkki kp 2-3*7-10 vinopenkki kp 7-10. Teen aina maksimit. Painot on noussu aika hurjaa vauhtia mutta rinta vaan ei pysy lihaskehityksessa niin hyvin mukava kuin esim. Hauikset/ojentajat, selka mitka kasvaa ihan hirvittavaa vauhtia. Mika vikana, ottaa paahan. Tosin nuo muutkin lihasryhmat on nykyaan vaikeat saada kunnolla kipeiksi. Palautusajat on kaikille lihasryhmilla oma standardi 4-6minsaa ja hyvia venyttelyja, verrytteljy ja ravisteluja joka valissa.

Onko mun tapa ihan peesta? en ole viitsinyt vaihtaa omaa tapaa kun tuloksia on kuitenkin tullut. Ikaa 27 eli viela kohtuu nuori.

edit. Okei vipunostot puuttuu, mutta eikai sekaan sita taysin selita.

edit2. vai oliskohan kyseessa puhtaasti geenit silla systerilla (joka ei ole mikaan salihirmu) salilla silloin talloin kaydessaan kehittyy esim. hauikset ihan hirveeta vauhtia.

Hauikset yleensäkin palautuu niin nopeasti, ettei ne välttämättä sen takia tule kipeiksi vaikka liikkeet menisikin perille. Tarkista kuitenkin tekniikka jos tuntuu että joku voi olla pielessä.

Terveppä terve kaikille! nyt tulis varmasti ihan perus kaura kysymystä mitä on varmasti hoettu täälä jo paljon, no joka tapauksessa: eli "onkelmana" on ihan ammattiin liittyviä (ajoneuvoasentaja) vaivoja.. eli olis mukavata saada pieniä vinkkejä miten pystys kehittää KOTONA selkää koska työssäni joutuu kovin usein olemaan apinamaisissa asennoissa pitkään ja nostamaan selällä ->selkä kipeytyy.. eli selälle joitain perusjuttuja miten sais vahvemmaksi tai niin jottei kipeytyisi.. toinen on käsivarret ja olkapäät usein joutuu myös työssä olemaan todella pitkältä tuntuvia aikoja kädet pään yläpuolella ja välillä ihan hiki tulee ku vääntää jotain kovin ja puhti vain loppuu!

Yhteenvetona siis selälle joitain simppeleitä kehitysvinkkejä ja käsivarsille (olkapäät,hauis ym) vinkkejä miten saisi kestävyyttä/vahvuutta lisää..?? perus sälli vahvuutta kyllä löytyy mutta nämä tietyt osa-alueet olis kiva saada oikeesti kondikseen! kotoa löytyy tollanen 15kg käsipuntti (irtopainot) ja "jousipuristin" mikä lie sillä on kyllä saatu näppeihin kivasti tuntumaa.

Onko ihan toivoton ajatus kotona saada reenailtua kun salille ei yksinkertasesta kerkiä repeämään, eikä lähellä juurikaan ole. Onko jo ammatinvaihto edessä?? :D

Onko 5 harjoitus kertaa viikossa (ma,ti,ke,to,pe) liikaa vai sopiva, teen 3-jakoisella ohjelmalla

1. Rinta, ojentajat
2. Selkä, olkapäät, hauis
3. Jalat

- forkkuja, epäkkäitä ja vatsaa treenaan aina siinä jossain välissä

Tässä kun on monta kertaa tullut kyseltyä, että miksen saa lisää painoja laittettua eri liikkeisiin, niin yksi syy voi olla nuo fyysiset työt. Olen nyt montaa ohjelmaa kokeillut vuoden (eli koko treeniajan) aikana, mutta joko ohjelmalla ei ole tullut mitään kehitystä tai sitten ohjelmassa on ollut liikaa liikkeitä.

Aloitin joku aika sitten uudestaan tuolla arnoldin kultaisella kuusikolla, mutta ohjelmasta tippui ajan myötä 4 liikettä pois. Tällä hetkellä liikkeinä on vain pystypunnerrus ja penkki. Jalkoja en voi treenata lainkaan, täysin muussia lähestulkoon koko ajan.

Olen kokeillut vaihtaa sarja -ja toistomääriä eri treenikerroilla, mutta tulokset eivät ole nousseet sitten viime hutikuun. Eli teen samoilla painoilla kuin silloinkin. Painoakaan en siis ole onnistunut nostamaan. Voisiko tämä olla myös geeneistä kiinni? Ts. lihakset eivät reagoi mihinkään rasitukseen?

Ja toinen, että kuinka paljon on mahdollista kehittyä, jos tekee aina samoilla treenipainoilla ja toistoilla ja onko mitään millä tuota kehitystä saisi eteenpäin? Tuo olisi itselle enää ainoa mahdollinen tapa kehittyä. Eli en pyrikkään enää saamaan levypainoja lisää, koska tuo ei itseltä onnistu. Ainoa mahdollisuus olisi siis tehdä noilla samoilla painomäärillä aina erilasia treenejä.

Painoakaan en siis ole onnistunut nostamaan. Voisiko tämä olla myös geeneistä kiinni? Ts. lihakset eivät reagoi mihinkään rasitukseen?

Tähän on pakko tarttua. Syöt liian vähän, eli älä syytä geenejä. Kulutat enemmän vain kuin syöt ja tämä johtuu siitä. Paino nousee lihaksena TAI läskinä joka tapauksessa jos syöt YLI kulutuksen eikä siinä ole geeneillä mitään tekemistä, siis itse nousun kanssa. Toki siinä kohtaa ne vaikuttavat jossain määrin kun puhutaan onko se enemmänkin lihasta kuin läskiä.

Ala syömään reilummin. Rakas työ yhdistettynä lihaksenkasvatukseen vaatii ihan järkyttäviä määriä kaloreita vuorokaudessa. Verrokkina voin kertoa, että itse teen pelkkää istumatyötä ja painan 71kg ja jotta saan painoa nostettua minun täytyy syödä 2800-3400kcal/vrk riippuen siitä onko treenipäivä vai ei.

Tässä kun on monta kertaa tullut kyseltyä, että miksen saa lisää painoja laittettua eri liikkeisiin, niin yksi syy voi olla nuo fyysiset työt. Olen nyt montaa ohjelmaa kokeillut vuoden (eli koko treeniajan) aikana, mutta joko ohjelmalla ei ole tullut mitään kehitystä tai sitten ohjelmassa on ollut liikaa liikkeitä.

Yhtä ohjelmaa pitäis ainakin sen 2-3 kuukautta tehä, ennen kun voi arvioida toimiiko se vai ei. Lisäks painojen nostoon, kannattaa käyttää progressiota. Seuraava syy voi olla, että teet liian tiukkaan sarjat, et oo pitäny kevyitä viikkoja, Juzun mainitsema huonosti syöminen jne.

Painoakaan en siis ole onnistunut nostamaan. Voisiko tämä olla myös geeneistä kiinni? Ts. lihakset eivät reagoi mihinkään rasitukseen?

Siinä mielessä voi geeneistä olla kiinni(siis tuo ensimmäinen kysymys) että sulla on todella nopee aineenvaihdunta; lisäät kaloreita reippahasti koneeseen, juot litran enempi maitoo, rypsiöljyä ja pähkinöitä(toivottavasti ei ole pähkinä allergiaa) rouskutat päivän mittaan.

Ja toinen, että kuinka paljon on mahdollista kehittyä, jos tekee aina samoilla treenipainoilla ja toistoilla ja onko mitään millä tuota kehitystä saisi eteenpäin?

Tuskin paljoakaan. Mutta pistetään vielä ranskalaisina viivoina, mitä kannattaa tehä:

-Lisäät kaloreita ja paljon.
-Teet progression liikkeisiin
-Ei liian tiukkoja sarjoja.
-Vaihda treeniohjelmaa - ja tee sitä pari kuukautta(suosittelen 2-jakosta yläkroppa-alakroppa jakoa)
-Pidä kevyt viikko joka 4.s viikko
-Venyttele.
-Osta joitain lisäravinteita kuten proteiinilisä ja vitamiineja.

Mutta kun ei jaksa tehdä kerralla kuin maks. kahta liikettä ja siinäkin menee jo helposti tukkoon. Jalkoja ei voi treenata kyllä yhtään, hyvä kun muutaman kyykyn jaksaa tehdä edes ilman tankoa hartioilla.

Jos taas jätän muutaman toiston varastoon, niin sitten kehitys jää junnaamaan siihen. Sitten on aina se sama muutama toisto varastossa, mutta levypainoja ei ole saatu yhtään lisättyä. Progressio mihinkään liikkeisiin ei oikein ole mahdollista. Ja vaikka ohjelmaa tekisinkin sen kolme kuukautta, niin silloin kehitys junnaa paikoillaan sen kolme kuukautta samalla ohjelmalla. Sitten taas eri ohjelma, joka junnaa paikallaan kolme kuukautta.

Kaikkea olen kokeillut, mutta levypainoja en saa lisättyä. Eli tavoite on tehdä niillä samoilla painoilla erilaisia treenejä.

Mutta kun ei jaksa tehdä kerralla kuin maks. kahta liikettä ja siinäkin menee jo helposti tukkoon. Jalkoja ei voi treenata kyllä yhtään, hyvä kun muutaman kyykyn jaksaa tehdä edes ilman tankoa hartioilla.

Jos taas jätän muutaman toiston varastoon, niin sitten kehitys jää junnaamaan siihen. Sitten on aina se sama muutama toisto varastossa, mutta levypainoja ei ole saatu yhtään lisättyä. Progressio mihinkään liikkeisiin ei oikein ole mahdollista. Ja vaikka ohjelmaa tekisinkin sen kolme kuukautta, niin silloin kehitys junnaa paikoillaan sen kolme kuukautta samalla ohjelmalla. Sitten taas eri ohjelma, joka junnaa paikallaan kolme kuukautta.

Kaikkea olen kokeillut, mutta levypainoja en saa lisättyä. Eli tavoite on tehdä niillä samoilla painoilla erilaisia treenejä.

Sä oot selkeesti ylirasittunu, jos et jaksa tehä kun pari liikettä. 1 viikko kevyenä, jolloin et edes kato salille päin. Kehitys ei todellakaan jää junnaamaan jos jätät toistoja varastoon. Niin tekee puolet pakkotoistolle kirjottelevista ja tänne ei kirjottele, kun 40000 ihmistä. Jos sä teet sarjat tappiin saakka, sun hermosto kuormittuu selkeesti enemmän, kun lihas. Lihas palautuu parissa kolmessa päivässä, toisin kun sun hermostos; menee jopa tuplasti enemmän aikaa.

Edit: Paskat, 40 000 ei edes riitä, vaan lähemmäs 50 000...
Edit2: J88: Lukaseppas ihan huvikses tätä.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=61134

Back
Ylös Bottom