Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuo kyykyn rasituksen kohdistuminen riippuu aika paljolti jalka-asennosta ja välityksistä. Yleisesti ottaen leveämpi jalka-asento ottaa suhteessa enempi takareisi-perseosastolle, kun taas kapeampi etureisiin.

Oon nyt vähän päälle 2kk tehnyt samaa treeniä, painot noussu jonkun verran. Pitäiskö nyt välillä vaihdella liikkeitä että tulis vaihtelua?

Oon nyt vähän päälle 2kk tehnyt samaa treeniä, painot noussu jonkun verran. Pitäiskö nyt välillä vaihdella liikkeitä että tulis vaihtelua?

Vaihtelu virkistää, ite vaihtelen ohjelmaa kuukauden välein. En kuitenkaan täysin uusiksi ikinä laita, välillä vaihtaa jonkun liikkeen toiseen yms :) Ei siitä haittaa ainakaan ole!

pitäs saada semmonen treeni ohjelma mitä vois tehdä gymstickin kanssa!pitäs saada rasva palamaan ja lihaskunto ylös!löytyykö ehotuksia?:dance:

Olen treenaillut reilu 4kk säännöllisesti 1-jakoisella ja kehitystä on tapahtunut kivasti. Nyt on alkanut mietityttämään, että olisiko mitään ideaa vaihtaa 2-jakoiseen? Tuntuu todella raskaalta vetää kaikki lihakset kerralla, varsinkin kyykky ja leuanveto syövät energiaa aivan pirusti. Tässä 1-jakoisessa mulla on mennyt n. tunti per kerta, joskus alle ja joskus hieman pidempään.
Tästä jaosta en ole vielä aivan varma, että miten se kannattaisi tehdä. Yläkroppa/alakroppa(jalat ja vatsat)?
Tai onko ylipäätään mitään ideaa ruveta tekemään 2-jakoisella? Hidastuuko kehitys 1-jakoiseen verrattuna?

Olen treenaillut reilu 4kk säännöllisesti 1-jakoisella ja kehitystä on tapahtunut kivasti. Nyt on alkanut mietityttämään, että olisiko mitään ideaa vaihtaa 2-jakoiseen? Tuntuu todella raskaalta vetää kaikki lihakset kerralla, varsinkin kyykky ja leuanveto syövät energiaa aivan pirusti. Tässä 1-jakoisessa mulla on mennyt n. tunti per kerta, joskus alle ja joskus hieman pidempään.
Tästä jaosta en ole vielä aivan varma, että miten se kannattaisi tehdä. Yläkroppa/alakroppa(jalat ja vatsat)?
Tai onko ylipäätään mitään ideaa ruveta tekemään 2-jakoisella? Hidastuuko kehitys 1-jakoiseen verrattuna?

Jos kerta 1-jakonen alkaa puuduttamaan, niin ilman muuta vaihat 2-jakoiseen, toimii varmasti! :thumbs:

Ja tuo Yläkroppa/Jalat jako olisi hyvä.

Olen nyt käynyt punttisalilla pari kuukautta ja painoa on tullut vähän lisää, tulokset ovat nousseet ja ruokavalio on kunnossa. Olen käyttänyt yksijakoista ohjelmaa joten olen käynyt kolme kertaa viikossa salilla. Nyt haluaisin treenata vieläkin kovempaa. Neljä kertaa ehkä jopa viisi kertaa viikossa. Mikä nyt olisi se järkevä jako eli kaksi- vai neljä- vai viisijakoinen että kehitys jatkuisi samana tai jopa nopeampana. Entä kun nyt tulee vähintään ne neljä treenipäivää niin onko siitä jotain haittaa, että ne olisi ma, ti, to, pe kun noissa jaoissa treenipäivät on ma, ti, to, la?

Olen nyt käynyt punttisalilla pari kuukautta ja painoa on tullut vähän lisää, tulokset ovat nousseet ja ruokavalio on kunnossa. Olen käyttänyt yksijakoista ohjelmaa joten olen käynyt kolme kertaa viikossa salilla. Nyt haluaisin treenata vieläkin kovempaa. Neljä kertaa ehkä jopa viisi kertaa viikossa. Mikä nyt olisi se järkevä jako eli kaksi- vai neljä- vai viisijakoinen että kehitys jatkuisi samana tai jopa nopeampana. Entä kun nyt tulee vähintään ne neljä treenipäivää niin onko siitä jotain haittaa, että ne olisi ma, ti, to, pe kun noissa jaoissa treenipäivät on ma, ti, to, la?

Eihän niitä teenipäiviä tarvitse sitoa aina sen 7 päivän jakson mukaan.. hyvin voi käydä vaikka 2on-1off periaatteella vaikka koko ajan, jolloin kierron pituudeksi tulisi 6 päivää. Tämä siis ihan yleisenä huomautuksena. Mitä kysymykseesi sitten tulee niin ma, ti, to, pe on ihan pätevä rytmi ja 2-jakoista melkein suosittelisin. Oot niin vähän aikaa treenannu ettet saa varmasti parastasi irti 4- tai ainakaan 5-jakoisella. Alkaa tuo 5-jakoinen olemaan muutenkin siinä kinttaalla että onko sillä mitään virkaa normijampalle missään tilanteessa.

edit. Jos nyt ylipäätään on järkevää treeniä muuttaa jos vanhakin systeemi toimii. 2kk on kuitenkin tosi lyhyt aika IMO edes yhteen ohjelmaan.

Tere!
Muutaman vuoden tauon jälkeen alotan taas ihan semitosissani treenaaman. Runko on vieläkin ainakin jonkinlaisessa kunnossa. Tuossa kesällä kolmisen kuukautta treenailin, sitten tuli taas 2 kk tauko, viime viikolla alotin taas rauhallisella 1-jakosella viikolla totuttelun.

KYSYMYKSENI liittyykkin nyt noihin treeniohjelmiin. Pohja on hyvä (paitsi ehkä selän osalta). Lihasmassaa on ihan tavisneitsyttä enemmän. Mietiskelin tässä että kannattaako tässä vaiheessa ruveta 1-jakosta ohjelmaa vetämään enää vai kenties siirtyä esim 2-jakoseen tai 3-jakoseen. Resursseja salilla käydä olis mieluiten se 3 x viikko. tai oikein venyttämällä 4 x viikko. Semmosta spekulointia olen lukenut että ihan tällä semi-alottelevalla tasolla on parempi tehä koko kroppa kerralla; kaikki lihakset saa ärsykettä tarpeeksi usein jolloin saa luotua hyvän pohjan sitten enemmän keskitettyy treenii varten?

Haluisinkin nyt vinkkejä vähä et miten on pitemmän tauon pitäneillä semi-alottelijoilla lähteny skulaamaan ja millasella ohjelmalla?

Mites on, kun ohjelmassa on liikkeiden sarjamäärät ovat kaksi sarjaa per 12 toistoa. Vaihtelen sarjapituuksia 2vk välein tyyliin 12, 8 ja 6. Pitäisikö sarjojen kasvaa suhteessa toistoihin?
Tällä tarkoitan tätä; 2x12=24, 3x8=24 ja 4x6=24.

Itsekin huomannu sen, että moni yrittää aina automaattisesti sitoa treenit 7 päivän jakson mukaan. Eihän se kroppa mistään viikoista tajua mitään.

Ei tajua joo, mutta monelle on varmasti helpompi käydä salilla tiettyinä viikonpäivinä.

Ympäröivä yhteiskunta on sidoksissa viikonpäiviin, koulussa on tiettyinä päivinä tietynlaiset lukujärjestykset, tiettyinä päivinä on mahdollisesti muita harrastuksia ja sitä rataa.
Mulle ainakin sopii paremmin puntin sovittaminen tiettyihin viikonpäiviin, että saan käytyä muissa lajitreeneissä ja pidettyä yhden lepopäivän, jolloin ei ole koulua, ei salia, ei mitään.

Ei tajua joo, mutta monelle on varmasti helpompi käydä salilla tiettyinä viikonpäivinä.

Ympäröivä yhteiskunta on sidoksissa viikonpäiviin, koulussa on tiettyinä päivinä tietynlaiset lukujärjestykset, tiettyinä päivinä on mahdollisesti muita harrastuksia ja sitä rataa.
Mulle ainakin sopii paremmin puntin sovittaminen tiettyihin viikonpäiviin, että saan käytyä muissa lajitreeneissä ja pidettyä yhden lepopäivän, jolloin ei ole koulua, ei salia, ei mitään.

Totta tuokin, mutta kuitenkin jostain syystä monilla se tuntuu olevan vain ja ainoastaan kiinni juuri siitä viikon mittaisesta kierrosta. Kun aina puhutaan että treenataan lihas niin ja niin monta kertaa viikossa läpi. Esim jos käydään viikossa 4 kertaa salilla niin siihen ei sitten tunnu monilla sopivan kuin 2- tai 4-jakoinen:wtf: Niinkuin muka 3-jakoisella ei voisi käydä neljää kertaa, tai 2-jakoisella kolmea kertaa tai 4-jakoisella viittä kertaa. En väitä etteikö "normaalielämän" viikkorytmi vaikuttaisi monella, kyllä itsellänikin joskus, mutta silti tämä ilmiö tuntuu olevan aika yleinen näissä touhuissa.

Back
Ylös Bottom