Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sopisiko palautusjuomaksi jos heittäisin

Evolution Recovery 800g joukkoon vielä puolillaan olevan ufs whey pussin?

Tee mielummin niin että reenin jälkeen vedät sen palkkarin ja illalla vedät vaikka maidon kanssa yöproteiinina tota wheytä. Vai onko asia niin että kun se whey on maustamatonta niin saisit makua siihen kun laittaisit maustetun palkkarin kanssa?

Tee mielummin niin että reenin jälkeen vedät sen palkkarin ja illalla vedät vaikka maidon kanssa yöproteiinina tota wheytä. Vai onko asia niin että kun se whey on maustamatonta niin saisit makua siihen kun laittaisit maustetun palkkarin kanssa?

Ajattelin makua saada vähän vähemmälle tuosta recoverystä ja jos siittä saisi vähän enempi proteiini painotteisempaa ku ilma mitää siinnä on 57 g hiilihydraatteja 32 g proteiinia per 100g. Ei tota wheyta taida kyllä ollakku 1/4 jäljellä eli taidan kipata sen sinne joukkoo.

Njoo, oon hetken jo tehny 1-jakoisella ohjelmalla 3x viikossa. Ohjelmassa on 2 erilaista treeniä jotka tule vuorotellen.

2. Treeni näyttää tältä:
-Mave 4x6
-Pohjeprässi 2x8
-Vinopenkki 4x6
-Voimapyörä 3x15
-Kulmasoutu 4x6
-Takaolkapääsoutu 4x6

Ohjelma on muuten mielestäni hyvä, mutta kulmasoudun ja takaolkapääsoudun kanssa tulee ongelmia.
En saa nimittäin kummassakaan tuntumaa mihinkään muualle kuin perseeseen ja alaselkään. Uskon että syy on fysiikassani (lyhyet jalat, pitkä selkä), olen koittanut hioa tekniikkaa pienillä painoilla tuntumaa hakien, eivätkä painot ole nytkään päätä huimaavia.
Ei vaan tunnu muualla kuin perseessä ja alaselässä. Käsivarsissa ehkä vähän.

Siinä oli pohjustus, nyt kysymys:
Voiko kulmasoudun korvata toisella leuanvetokerralla (1. treenissäkin on selälle leuanvetoja ja haluaisin niihin painottaa, koska leuanveto on mun heikko lenkki) ja voiko takaolkapääsoudun tehdä alataljassa tankoa (ylätaljan tanko siis vaijeriin kiinni) käyttäen?

Mitäs mun kannattais nyt tehdä kun oon nostanut tota painoa väärällä tavalla eli syömällä aika paljon hiilihydraatti pitoista safkaa(väärin käsityksen takia) vaikka mun olisi pitänyt syödä puhdasta bodysafkaa, ja nyt ne kilot on sitten kertynyt pää osin tohon vatsan kohalle läskiksi :( joten kannattaakos mun dieetata ne pois ja häviikö voimat dieetillä?

Mitäs mun kannattais nyt tehdä kun oon nostanut tota painoa väärällä tavalla eli syömällä aika paljon hiilihydraatti pitoista safkaa(väärin käsityksen takia) vaikka mun olisi pitänyt syödä puhdasta bodysafkaa, ja nyt ne kilot on sitten kertynyt pää osin tohon vatsan kohalle läskiksi :( joten kannattaakos mun dieetata ne pois ja häviikö voimat dieetillä?

Diettaa vaa. Tee dietin aikana voimatreeniä salilla, eli toistot 5-6 paikkeille.

Miten pystyisi parantamaan hermotusta suhteessa penkkimaksimiin?Tarkoitan sitä,että jos pystyy tekemään ~90% maksimista yli 4 toistoa,niin silloinhan on vissiin hermotus aika surkea..Minkälaista treeniä suosittelette tuohon?

Miten pystyisi parantamaan hermotusta suhteessa penkkimaksimiin?Tarkoitan sitä,että jos pystyy tekemään ~90% maksimista yli 4 toistoa,niin silloinhan on vissiin hermotus aika surkea..Minkälaista treeniä suosittelette tuohon?

Riippuu tietysti monista asioista, kuten siitä kuinka kauan olet treenannut..
Kun jokin aikasitten sain nippanappa 100kg penkistä kauhealla runkkutyylillä, meni 90kg:llä seitsemän toistoa, ehkä kahdeksaskin olisi mennyt.

Jos olet aloittelija, ei tuo hermotuksesi niin huonolta vaikuta. Jos kuitenkin haluat siihen panostaa tee lyhyempiä sarjoja enemmän esim. 5x5 tai vaikka 8x3. Voimailupuolelta löytyy paljon asiaa hermotukseen ja ykkösmaksimin parantamiseen liittyen..

Fiksummat jatkaa.

Viimeksi muokattu:
Mitä liikkeitä kasvuiässä olevan jannun kannattaisi välttää? Olen kuullut, että ainakin selkärankaa rasittavia liikkeitä, eli ilmeisesti ainakin maastaveto?

Mitä liikkeitä kasvuiässä olevan jannun kannattaisi välttää? Olen kuullut, että ainakin selkärankaa rasittavia liikkeitä, eli ilmeisesti ainakin maastaveto?

Ei tarvitse välttää mitään mutta etenkin kyykkyä ja maastavetoa tehdessä täytyy pitää painot maltillisina kunnes tekniikka on kunnossa. Suosittelen molempien tekemistä mutta aluksi tekniikka kuntoon pienillä painoilla ja jos riskejä haluaa välttää niin jättää ne maksimi-treenit myöhemmälle iälle vaikka se tekniikka olisikin kunnossa.

Riippuu tietysti monista asioista, kuten siitä kuinka kauan olet treenannut..
Kun jokin aikasitten sain nippanappa 100kg penkistä kauhealla runkkutyylillä, meni 90kg:llä seitsemän toistoa, ehkä kahdeksaskin olisi mennyt.

Jos olet aloittelija, ei tuo hermotuksesi niin huonolta vaikuta. Jos kuitenkin haluat siihen panostaa tee lyhyempiä sarjoja enemmän esim. 5x5 tai vaikka 8x3. Voimailupuolelta löytyy paljon asiaa hermotukseen ja ykkösmaksimin parantamiseen liittyen..

Fiksummat jatkaa.
Vajaa pari vuotta on tullut treenailtua.Tosin siihen mahtuu muutaman kk huili väliin sairas kierteen vuokri.Tarkoitus olisi tosiaan saada tuota hermotusta fiilattua paremmaksi.

Mites kauan pitäisi tuota 5x5 tehdä,että sillä olisi vaikutusta?Itse yleensä teen joka toinen viikko 5x5 ja joka toinen pyramidi tyylillä,jossa aloitan 6-8 toistolla ja lisään painoa kunnes menee 1-2 toistoa.Sellai olen aika pitkälti treenaillut ja tietysti myös esimerkiksi 2x6 tyylillä.
Ja minkälaiset painot pitäisi 5x5 tehdä,että se vaikuttaisi hermotukseen,siis prosenteilla?

Njoo, oon hetken jo tehny 1-jakoisella ohjelmalla 3x viikossa. Ohjelmassa on 2 erilaista treeniä jotka tule vuorotellen.

2. Treeni näyttää tältä:
-Mave 4x6
-Pohjeprässi 2x8
-Vinopenkki 4x6
-Voimapyörä 3x15
-Kulmasoutu 4x6
-Takaolkapääsoutu 4x6

Ohjelma on muuten mielestäni hyvä, mutta kulmasoudun ja takaolkapääsoudun kanssa tulee ongelmia.
En saa nimittäin kummassakaan tuntumaa mihinkään muualle kuin perseeseen ja alaselkään. Uskon että syy on fysiikassani (lyhyet jalat, pitkä selkä), olen koittanut hioa tekniikkaa pienillä painoilla tuntumaa hakien, eivätkä painot ole nytkään päätä huimaavia.
Ei vaan tunnu muualla kuin perseessä ja alaselässä. Käsivarsissa ehkä vähän.

Siinä oli pohjustus, nyt kysymys:
Voiko kulmasoudun korvata toisella leuanvetokerralla (1. treenissäkin on selälle leuanvetoja ja haluaisin niihin painottaa, koska leuanveto on mun heikko lenkki) ja voiko takaolkapääsoudun tehdä alataljassa tankoa (ylätaljan tanko siis vaijeriin kiinni) käyttäen?

Oliko kellään tähän mitään neuvoa antaa?

Voi korvata leuanvedoilla. Jos teet selkä treenissä myötäotteella niin tee tässä toisessa vastaotteella.
Takaolkapääsoudun voi tehdä joko ylä- tai alataljassa.

itse en lähtisi korvaamaan kulmista leuanvedoilla.ootko kokeillu tehdä kulmasoutua käsipainolla?itselläkin oli aikaisemmin kulmasoudun tekniikka melkosesti hakusessa,mutta kp kulmiksella oon aina saanu hyvin hittiä selkään

ootko kulmasoudussa kokeillu eri asentoja ja kohtia mihin vedät(selällä) tangon ?

Kyllä.

itse en lähtisi korvaamaan kulmista leuanvedoilla.ootko kokeillu tehdä kulmasoutua käsipainolla?itselläkin oli aikaisemmin kulmasoudun tekniikka melkosesti hakusessa,mutta kp kulmiksella oon aina saanu hyvin hittiä selkään

Täytynee kokeilla. Ton takaolkapääsoudun ainakin vaihdan, siinä tuntuu vielä pahemmin alaselässä ja perseessä toi, eikä takaolkapäissä lainkaan.

Jees, kiitos vastauksista.

Back
Ylös Bottom