Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä se minun mielestä ihan yhtä laadukasta on(en ole varma), mutta imeytyy vaan hitaammin joka yleisesti ottaen on parempi vaihtoehto kuin nopeasti imeytyvä.

Siis en ole aivan varma, mutta olen kuullut että tosiaan tuo kaseiinia "paakkuuntuu". Ja tosiaan hitaammin imeytyy

Tervehdys! Olen jo pitkän aikaa suunnitellut aloittavani sali harrastuksen ja nyt päätin yhden nimeltä mainitsemattoman asian takia aloittaa sen huomenna. Pituutta löytyy n. 175cm painoa 55-56kg. ja ikää 15v Nyt tarvitsisin jonkin ohjelman ja toivon, että joku viisampi kertoisi järkevimmän vaihtoehdon. Tiedän, että tältä sivustolta löytyy paljon niitä mutta en tiedä mikä niistä olisi paras vaihtoehto. Tarkoitus on siis kasvattaa massaa ja tietenkin saada lihaksia näkyviin. Salilla käyminen onnistuu 3-4 kertaa viikossa mutta se varmasti riittää vai kuinka?

Tervehdys! Olen jo pitkän aikaa suunnitellut aloittavani sali harrastuksen ja nyt päätin yhden nimeltä mainitsemattoman asian takia aloittaa sen huomenna. Pituutta löytyy n. 175cm painoa 55-56kg. ja ikää 15v Nyt tarvitsisin jonkin ohjelman ja toivon, että joku viisampi kertoisi järkevimmän vaihtoehdon. Tiedän, että tältä sivustolta löytyy paljon niitä mutta en tiedä mikä niistä olisi paras vaihtoehto. Tarkoitus on siis kasvattaa massaa ja tietenkin saada lihaksia näkyviin. Salilla käyminen onnistuu 3-4 kertaa viikossa mutta se varmasti riittää vai kuinka?

Mikään guru en ole, ja vielä itekkin aloittelija, mutta itsellä alku meni hyvin tämän kanssa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043
Eli tuo starting str. Isoja perusliikkeitä. 2 Kuukautta tein noita, ja nousi kyykyssä 20kg, jne. Hyvin meni.

Tietääkö joku mitä liikeharjoituksia seuraavat termit sisältää:

Quads dominant
Hips dominant ?
En ymmärrä kysymystä, mutta noi sun termit tarkottaa "dominoivat etureidet" ja "dominoiva lantio". Ei mitään järkeä. Pitäis tietää vähän tarkemmin missä yhteydessä noi on mainittu.

En ymmärrä kysymystä, mutta noi sun termit tarkottaa "dominoivat etureidet" ja "dominoiva lantio". Ei mitään järkeä. Pitäis tietää vähän tarkemmin missä yhteydessä noi on mainittu.

G: Synergistic

Day 1: Quads dominant
Day 2: Pull (back, biceps, rear deltoids)
Day 3: Recovery
Day 4: Hips dominant
Day 5: Recovery
Day 6: Push (chest, triceps, deltoids)
Day 7: Recovery

Tommonen ohjelma oli, ihmettelin vain mitä liikkeitä tehdään kun on vaikka 'Hips dominant' ?

Tommonen ohjelma oli, ihmettelin vain mitä liikkeitä tehdään kun on vaikka 'Hips dominant' ?

Hips dominant googlen kuvahaulla anto seuraavaa
169,http:%2F%2Ff3.yahoofs.com%2Fymg%2Fmenshealth%2Fmenshealth-514883509-1176872008.jpg%3FymJhzW9C74fi8xN8
ja
169,http:%2F%2Ff3.yahoofs.com%2Fymg%2Fmenshealth%2Fmenshealth-669857158-1176872009.jpg%3FymKhzW9CS80vR5AC

Ja quads dominant ei antanu oikee mitää järkevää.

Suomeksi toi ohjelma menisi jotenkin näin:

Day 1: Etureidet
Day 2: Yläkropan vetävät (selkä, hauikset, takaolkapäät)
Day 3: Lepo
Day 4: Takareidet
Day 5: Lepo
Day 6: Yläkropan työntävät (rinta, ojentajat, sivu- & etuolkapäät)
Day 7: Lepo

Tossa on ilmeisesti tarkotus tehdä jaloille periaatteessa kaksi treeniä, mutta toisessa painotetaan etureisiä ja toisessa takareisiä. Se takareisipäivä on "hips dominant" sen takia, koska takareidet ojentaa lantiota. Eli ekana jalkapäivänä voisi tehdä esim. etukyykkyä, takakyykkyä, jalkaprässiä, ojennuksia. Tokana sitten vaikka uudestaan takakyykkyä, jullea, mavea, sjmavea, koukistuksia.

iltaa, nyt oon pari viikkoa tehny 3x5 sarjoja ja erityisesti kulmasoudusa on erikkäin vaikea saada tuntumaa lihaksiin. eli miten muilla että onko ollut ongelmia tässä asiassa

iltaa, nyt oon pari viikkoa tehny 3x5 sarjoja ja erityisesti kulmasoudusa on erikkäin vaikea saada tuntumaa lihaksiin. eli miten muilla että onko ollut ongelmia tässä asiassa

Tohon meikäläinenkin osaa vastata. Kun teen lyhyitä sarjoja niin tekniikka menee pipariks ja näin ollen koko liike menee hukkaan. Teenkin kulmasoutua suuremmilla toistomäärillä(10-15), siinä kun tuppaa helposti suurilla painoilla menemään tekniikka pieleen!

14v poika olen, -94, pituutta 177cm, paino tasan 70kg. Tässä kohtaa olen nyt miettinyt pitäisikö se säännöllinen treeni aloittaa, mutta pituuskasvua ja muuta ajatellen en ole varma asiasta. Voiko pituuskasvuni kärsiä paljonkin jos aloitan tässä lähiaikoina? Nyt olen pääosin tehnyt joka päivä vatsoja, selkiä ja nostellut käsipainoja ja tehnyt penkkipunnerruksia.
Meikäläisen rakenne on myös sellanen, että on melko isot luut ja ollut aina melko paljon lihasta ikään verrattaessa. Läski en ole, mutta rasvaa kuitenkin löytyy ja sitäkin pitäisi pois saada, mutta dietti ei taida olla kasvuikäisen kohdalla järkevä?
Tahtoisin kuulla nyt asiantuntevien mielipiteet, itellä on kyllä intohimoa alottaa, mutta lähinnä pituuskasvu on hypännyt heti mieleen kun on miettinyt säännöllisen treenin aloittamista.

Mankela: Rohkeasti vain salille. Opettele tekniikat kuntoon liikkeissä niin ei tule mitään ongelmia. Ei mitään dieettiä, vaan ruokaa reilusi napaan ja paino mieluummin hienoiseen nousuun.

Juu elikkä päätin lähteä kokeilemaan 1 jakoista perusohjelmaa. Kysyisin vielä, että kuinka pitkä tauko noitten sarjojen välissä kannattaisi pitää? Ja sitten, että millainen lämmittely kannattaa ottaa, toimisiko esim. kuntopyörä?

Ei noihin taukoihin sarjojen väliin mitään yhtä ainoaa ohjetta mielestäni ole, mutta sellanen pari minuuttia taitaa olla aika sopiva näin yleisesti, mutta jos raskaat painot ja toistoja vähemmän niin voi hyvin mennä melkein viitisen minuuttiakin. Esim. mave lähes maksimilla vaikka joku 5 toistoa vaatii kyllä enemmän palautusta kuin vaikka joku perus hauisliike 8 toistoa.

Voit ottaa kuntopyörää alkuun, mutta kannattaa lihasryhmät yleisesti lämmitellä hyvin kevyillä painoilla ennen treenisarjoja jokaisessa liikkeessä.

Back
Ylös Bottom