Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

voisko joku vilkasta mun bulkki ruokailua ja jotai kommentia paranneltavaa elikkäs eilisen ruuat:

aamu:100g mysliä,300grahkaa,kahvia,vitamiinit,omega-3

ruoka: noh kouluruoka: about 100g riisii kanaa 200g 5dl maitoo

ruoka: enne salii täysjyväpastaa 100g kanaa 100g banaani 3dl maitoa +glutamiini 10g

palkkari 1dl maltoo 1dl heraaa 10g glutamiini

ruoka:3perunaa 100g kanaa

iltapala1:3rkl rasvaa + tonnikalaa öljys

iltapala2:4rkl rasvaa 300g rahkaa

+paljo vihanneksii :D:D

20g glutamiinia päivässä? Onko tuossa jotain järkevämpää spesifististä syytä miksi noin? Muutenhan ei niin kauhean huono ole eikä bulkilla ole niin justiinsa :)

löytyskö mitään hyvää ravintoainelaskuria(energynetin laskuri on melko paska,kun laskee juuston proteiinit rasvana) pÅ nätet?

20g glutamiinia päivässä? Onko tuossa jotain järkevämpää spesifististä syytä miksi noin? Muutenhan ei niin kauhean huono ole eikä bulkilla ole niin justiinsa :)

iha ohjeistusta noudatan tai no ohjeistus on 6-9g(2-3 tl) enne ja jälkee harjoituksen eli suositus 12-18g mulla 20 no big deal :D mut mitä oot mieltä makro jakaumasta 30p30r40h ?

iha ohjeistusta noudatan tai no ohjeistus on 6-9g(2-3 tl) enne ja jälkee harjoituksen eli suositus 12-18g mulla 20 no big deal :D mut mitä oot mieltä makro jakaumasta 30p30r40h ?

Olen varmaan väärä ihminen neuvomaan ravintosuosituksissa, koska entisenä pläskinä koitan välttää hiilihydraatteja liiemmälti. Minulla tuo makrojakauma on enemmänkin niin, että hiilarit jää 20-30% energiasta ja rasvan osuus on 40-50% ja proteiinille loput. Tuo käyttämäsi on kuitenkin normaalille jantterille hyvä.

Makrojakaumaa tärkeämpi asia on se mistä kalorit tulevat, eikä niinkään se tuleeko prosentti liikaa rasvasta kuin hiilarista.

mielipiteitä

mitäs mieltä olette arvon kuntoilijat tuollaisesta sata punnerrusta kuudessa viikossa ohjelmasta (löytynee guuglella) kun sillä olisi tarkoitus aloittaa peruskunnon/olemuksen kohottaminen joka on vähän retuperällä tällä hetkellä.olen nyt tehnyt tuota joka toinen päivä ja vkloput vapaana ja siihen välistä kevyttä lenkkiä päälle,ongelmana on vaan että toipumispäiviä on kovin vähän joten neuvoja tai parempaa ohjelmaa kaivataan jos on tarjolla.syön käytännössä yhden aterian päivässä (kevyt),mitä suosituksia/ohjeita viisaammilta löytyy? Kiitoksia ja toivottavasti tuli oikeaan paikkaan

Niin, tai miten on olemassa sali johon on hommattu esim. smith mutta ei kyykkytelinettä.. :D

Tähän saattaa vaikuttaa kuntosalien vastuu asiakkaiden turvallisuudesta,normi suomalainen joka ostaa vuosittain yhden kuukausikortin fitness salille joulun jälkeen ei näe eroa smithillä ja muilla kyykkymuodoilla.

Olen varmaan väärä ihminen neuvomaan ravintosuosituksissa, koska entisenä pläskinä koitan välttää hiilihydraatteja liiemmälti. Minulla tuo makrojakauma on enemmänkin niin, että hiilarit jää 20-30% energiasta ja rasvan osuus on 40-50% ja proteiinille loput. Tuo käyttämäsi on kuitenkin normaalille jantterille hyvä.

Makrojakaumaa tärkeämpi asia on se mistä kalorit tulevat, eikä niinkään se tuleeko prosentti liikaa rasvasta kuin hiilarista.
siis totta kai on en ole ihan :david: ^^

Ensimmäinen, mutta toivottavasti ei viimeinen posti tänne.
Eli olen 15 vuotias, ja olen nyt käynnyt salilla n. 1kk ja tehnyt kaikkea sekalaista siellä, tustunut laitteisiin yms. Pituus taitaa olla siinä 180cm alapuolella ja paino 58kg. Valitettasti, ei ole (vielä) mitään hervottomia lihaksia kertynyt, paisti sitten vatsanaluelle. Mutta ongelma on että juuri siihen ruumiin kohtaan minulle on kertynyt juuri sen kokoinen rasvakerros, ettei sen alta näy yhtään vatsalihaksia. Tarkoitus olisi kuitenkin saada tuo keskivartalo trimmiin kuntoon (kuten myös muukin keho). Mitään diettejä, en varmaankaan alkaisi tekemään, koska muuten kehossani ei kauheasti ylimääräistä rasvaa ole, joten mitä suosittelette?

Ensimmäinen, mutta toivottavasti ei viimeinen posti tänne.
Eli olen 15 vuotias, ja olen nyt käynnyt salilla n. 1kk ja tehnyt kaikkea sekalaista siellä, tustunut laitteisiin yms. Pituus taitaa olla siinä 180cm alapuolella ja paino 58kg. Valitettasti, ei ole (vielä) mitään hervottomia lihaksia kertynyt, paisti sitten vatsanaluelle. Mutta ongelma on että juuri siihen ruumiin kohtaan minulle on kertynyt juuri sen kokoinen rasvakerros, ettei sen alta näy yhtään vatsalihaksia. Tarkoitus olisi kuitenkin saada tuo keskivartalo trimmiin kuntoon (kuten myös muukin keho). Mitään diettejä, en varmaankaan alkaisi tekemään, koska muuten kehossani ei kauheasti ylimääräistä rasvaa ole, joten mitä suosittelette?

Rasvahan ei lähde kuin dieettaamalla, mut jos painat 58kg ja oot 180cm pitkä, en sinuna lähtis mitään dieettiä vetämään. Rupeet vääntää kunnolla treeniä, otat täältä vähän vinkkejä treeniohjelmaan ja ravintopuoleen ni alkaa toi painokin kasvaa ja vielä lihaksen muodossa.

Moro! Mulla murtu tuossa jokunen vuosi olkapää, käsi meni kipsiin kahdeksi kuukaudeksi ja NE hävettävän pienet lihaksetkin katos kokonaan oikeasta kädestä. Nyt (muutama vuosi eteenpäin) hoksasin kun aloin punttista harrastamaan että toinen käsi on ihan erilainen kuin toinen. Sen huomaa siitä kun nostaa kädet pystyyn niin toinen on selvästi lyhyempi. Se haittaa mm. leuanvetoa kun väkisinki vetää sitten sillä lyhyemmällä enemmän.. ja blääblää.. Eli! Toinen käsi jäänyt jälkeen (huomattavasti) , joten voinko reenata vain toista kättä? Meinaa nimittäin vatuttaa kun toinen käsi kehittyy edellä. Toivottavasti joku jaksaa vastata/lukea edes koko tekstin. KIITOS.

Ei nyt välttämättä ole oikea ketju mutta kyselläänpä täältä kuitenkin.

Viime sunnuntaina meni olkapää paskaksi jääkiekossa joten nyt tulee punttailusta lyhyt/pitkä tauko en osaa sanoa vielä tarkemmat tutkimukset 2 viikon kuluttua, ainoa mikä on varmaa on se että olkapää meni kahdesti poispaikoiltaan ja hyppäsi itsestään takaisin ja mitää murtumaa ei ollut röntgen kuvissa.

Eli onko mitään järkeä ja pystyykö tekemään minkäänlaista treeniä yläkropalle nyt kun oikea käsi on kantositeessä? Jos pystyy niin minkälaista?

Jaloille saan varmaan jotain kyllä tehtyä reisi ojennuksia, koukistuksia, prässiä..
Mutta miten onko mitään järkeä tehdä sille terveelle kädelle esim jotain hauis, ojentaja liikkeitä vai onko parempi että ei treenaa koko yläkroppaa sinä aikana yhtään ennen kuin olkapää on kunnossa?

Vähän kysymyksiä

En ihan aloittelija ole, mutta kumminkin.

1.Onko parempi tehdä 4 sarjaa 70% maksimista, kuin 2 sarjaa 90% maksimista 1-jakoisella ohjelmalla? Eli ennempää jättää niitä toistoja varastoon ja tekee vaikka useamman sarjan.

2.Olen miettinyt, että mitä järkeä on tehdä esim selänojennuksia ilman painoja jollain 20 toistoilla ja tuolloinkaan ei tee edes tiukkaa? Sama esim vatsoissa, kun jotkin tekee niitä 100 toistoja. Eihän tuo nyt ainakaan lihasta kasvata? saatikka tuo voimaa siihen.

3.Riittääkö alaselälle ja jaloille pari sarjaa mavea + pari sarjaa prässiä? toisella treenillä sitten pari sarjaa kyykkyä ja pari sjmv. Noita siis vuorottelen 1-jakoisessa.

2.Olen miettinyt, että mitä järkeä on tehdä esim selänojennuksia ilman painoja jollain 20 toistoilla ja tuolloinkaan ei tee edes tiukkaa? Sama esim vatsoissa, kun jotkin tekee niitä 100 toistoja. Eihän tuo nyt ainakaan lihasta kasvata? saatikka tuo voimaa siihen.

Isolla toistomäärällähän osa hakee lihasten muotoa. Itsekin teen nimenomaan vatsalihaksia niin, että aloitan isoimmasta mahdollisesta painosta vatsalihaslaitteessa ja kevennän koko ajan. Kun lähden laitteesta pois, on toistoja yhteensä tullut reilusti yli 200. Sillä millä jaksaa lopussa tehdä noin 100, alkaa olla pienin, millä sitten enää teenkään.

Olen nyt käynyt salilla n.1kk ja yrittänyt käydä joka arkipäivä salilla ja treenannut kaikkia lihaksia, joten kysyn että en kai nyt treenaa "liikaa" aloittelijaksi? painoina käytän mielestäni sopivia, jotka ovat sellaisia jotta jaksan vetää ne pari kolme sarjaa loppuun asti
offia: saattaa olla aika sekavaa tekstiä:(

^kyllä käyt minun mielestä liikaa salillla.... ei moni pidempääkään treenannut käy joka arkipäivä salilla. millaisella jaolla treenaat?

Olen nyt käynyt salilla n.1kk ja yrittänyt käydä joka arkipäivä salilla ja treenannut kaikkia lihaksia, joten kysyn että en kai nyt treenaa "liikaa" aloittelijaksi? painoina käytän mielestäni sopivia, jotka ovat sellaisia jotta jaksan vetää ne pari kolme sarjaa loppuun asti
offia: saattaa olla aika sekavaa tekstiä:(

On sekavaa tekstiä, joo, mutta ymmärsinkö oikein että treenaat kaikki lihakset viitenä peräkkäisenä päivänä ja vielä loppuun saakka-sarjoilla :wtf:? Jos hommasi on sinne päinkään, niin treenaat suoraan sanottuna perusteista lähtien aivan totaalisen päin helvettiä, lue täältä nämä aloittelija-osion sticky-treeniohjelmaketjut kunnolla lävitse että saat edes jonkun käsityksen asioista :).

Back
Ylös Bottom