Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tartteeko tankin(panssarivaunu)ajamiseen kuorma-auto tai muuta korttia armeijassa?

Jos tarvitaan niin siihen saa ajokoulutuksen ja kortin intissä. :thumbs:
Meikäläinen pistettiin useasti ajamaan UAZ:ia vaikkei ollu mitään ajokorttia. :D

Olen jo pitkään mietiskellyt että kumpi on tehokkaampaa massanhankinnan kannalta, 8-12 toistoa suht kovilla painoilla, vai 3-6 toistoa mahdollisimman isoilla painoilla ilman että tekniikka kärsii, sarjoja on yleensä 3, penkissä 2x6.
Tässä puoli vuotta salilla käyty ja paino noussut 10kg mutta ei mitään muutosta vähäänaikaan, haluisin taas uuteen nousuun.
Teen 4-jakoista ohjelmaa jossa käydään koko kroppa aika hyvin läpi kerran viikossa.

Ruokavaliosta myös, olen aloittamassa ensimmäistä "koe-bulkkaus" kautta, minkälaisia ohjeita ensikertalaiselle?

Itsestäni on aika turhauttavaa reenata kolmesti viikossa tuolla yksijakoisella.
Tarkotan tällä turhauttavalla sen, että energiaa riittäisi käydä vaikka joka päivä salilla.

Mites gurut tän nyt ratkasette? :)

Tarkotan tällä turhauttavalla sen, että energiaa riittäisi käydä vaikka joka päivä salilla.

Mielenhallinta on semmosta guruilua. Kun onnistuu jossain vaiheessa tajuamaan sen että lihas kasvaa levossa niin ei tarvi joka päivä sinne salille hinkua.

Treenaamisessa enemmän ei ole välttämättä parempi. Treenin jälkeen kroppa tarvitsee aikaa palautua rasituksesta. Taas pitää muistuttaa, että lihakset kasvavat levossa. 1-jakoisessa kolme treeniä viikossa on aivan sopiva määrä.

Tietysti, jos haluat käydä vaikka neljä kertaa viikossa salilla, niin voithan vaihtaa ohjelman 2-jakoiseen, ja treeneta sen läpi kaksi kertaa viikossa. Tällöin yksittäinen treeni tietysti kevenee verrattuna 1-jakoisen treeniin.

Voiha ton perustreenailun lisäks välipäivinä käydä vaikka lenkil tai tehä jotai liikkuvuuden parantamis -treenei tai jotai vastaavaa. Ei oo pakko olla koko päivää tekemättä mitään fyysistä.

Olen jo pitkään mietiskellyt että kumpi on tehokkaampaa massanhankinnan kannalta, 8-12 toistoa suht kovilla painoilla, vai 3-6 toistoa mahdollisimman isoilla painoilla ilman että tekniikka kärsii, sarjoja on yleensä 3, penkissä 2x6.
Tässä puoli vuotta salilla käyty ja paino noussut 10kg mutta ei mitään muutosta vähäänaikaan, haluisin taas uuteen nousuun.
Teen 4-jakoista ohjelmaa jossa käydään koko kroppa aika hyvin läpi kerran viikossa.

Ruokavaliosta myös, olen aloittamassa ensimmäistä "koe-bulkkaus" kautta, minkälaisia ohjeita ensikertalaiselle?

massan hankintaan yli 8 toistoilla

massan hankintaan yli 8 toistoilla

Älä huutele moisia. Ei sitä voi nimittäin sanoa että just yli 8 toistoa kasvattaa parhaiten massaa. Riippuu treenaajastakin jonkin verran, mutta ihan muutaman toiston sarjoillakin kasvaa kivasti. Itse en tee oikeastaan ikinä yli 8 sarjoja pääliikkeissä, mutta en nyt väitä kyllä toisaalta olevani isokaan;) Pointti on se, että nämä maagiset toistoalueet ovat lähinnä myytti.

Vaihtelu virkistää, mutta väittäisin, että ainakin joissain raskaissa perusliikkeissä (esim. penkki, kyykyt, leuat lisäpainoilla, mave) lihas vastaa paremmin raskaisiin lyhyisiin sarjoihin (4-8). Eli toistoalue 4-12 vois olla aika optimaalinen, joskin esim. vipareita teen joskus jopa yli 20 toiston sarjoja.

On sekavaa tekstiä, joo, mutta ymmärsinkö oikein että treenaat kaikki lihakset viitenä peräkkäisenä päivänä ja vielä loppuun saakka-sarjoilla :wtf:? Jos hommasi on sinne päinkään, niin treenaat suoraan sanottuna perusteista lähtien aivan totaalisen päin helvettiä, lue täältä nämä aloittelija-osion sticky-treeniohjelmaketjut kunnolla lävitse että saat edes jonkun käsityksen asioista :).

mjoo no oon varmaa vähän pihalla sit näist jutuist :(

ku pikaisesti katoin noita niin, eiks se oo niin että mun pitäis jakaa noi lihas ryhmät eri päiville? right?:arvi:

Voit jakaa ne eri päiville eli otat jonkun monijakosen ohjelman käyttöön. Esimerkkei löytyy aloittelijoiden osiolta. On myös mahollist treenata koko kroppa kerralla eli 1-jakosel mut sillon pitäs kyl jättää lepopäivä treenipäivien väliin, esim. treenaat 3 kertaa koko kropan salil viikos nii sit on hyvä. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tääl esimerkkei treeniohjelmist

Voit jakaa ne eri päiville eli otat jonkun monijakosen ohjelman käyttöön. Esimerkkei löytyy aloittelijoiden osiolta. On myös mahollist treenata koko kroppa kerralla eli 1-jakosel mut sillon pitäs kyl jättää lepopäivä treenipäivien väliin, esim. treenaat 3 kertaa koko kropan salil viikos nii sit on hyvä. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tääl esimerkkei treeniohjelmist

Okei, kiitoksia:hyvä: :) lueskelen noita:dance2:

Back
Ylös Bottom