Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

T-nationissä oli jokunen aika sitten Dan Johnin mielenkiintonen artikkeli (( https://www.t-nation.com/free_onlin...aining_performance_bodybuilding/i_hate_medium )) missä oli tämmönen lausahdus

Most people's problem is this:
"Their highs are too low and their lows are too high."
- Charlie Francis

Kun veetään kovaa, veetään kovaa, kun otetaan kevyt viikko, sen pitää olla kans kevyt.

Edit: Niin joo tohon kysymykseen, 80% kuullostaa turhan kovalta, lue viel toi artikkeli ni saat mielenkiintosen näkemyksen asiasta :D

Mut kai hulkilla ollut silti useempi reenivuosi takana sen alottaessa? Millä tavoin kannattaa prepata ennen penkkimaksimia ja yleensä muita makseja? Penamakseja kokeillessa olen tyyliin tyhjällä tangolla abaut 10toistoo ja maximiraudat. Tiedän et toi on ihan vituilleen tehty, eli pitääkö jotain pidempiä sarjoja eri painoilla alkuun?

Kannattaa ottaa hyvät lämmöt alle ennen maksimeita. Pikkasen vaikka kuntopyörää tai jotain ja sitten käsien pyörittelyjä ja keppijumppaa ja muuta yleistä lämmönottoa, sitten penkissä esimerkiksi (tähdätään 100kg maksimiin) tehdään vaikka näin:

20xtanko
10x40
5x60
3x70
1-2x80
1x90
1x max

Lisäksi esimerkiksi yläselällä on penkkiin tukea antavana lihasryhmänä merkitystä, joten sille pientä lämpöä vaikka ylätaljalla pari kevyttä sarjaa. Kunnon lämmittelyiden jälkeen se maksimikin on todennäköisesti parempi, sekä loukkaantumisriski pienenee huomattavasti. Ikinä ei maksimeita tuollaisilla olemattomilla lämmittelyillä mitä olet aikaisemmin tehnyt. Sovella jotenkin tuota esimerkkiä vaikka prosenteissa omasta maksimistasi. Yksikään toisto lämmitellessä ei saisi tuntua kovin raskaalta. Semmoisia teknisiä nostoja samalla asenteella kuin joka toistossa olisi maksimit tangossa.

Morjes!
Tavotteena ois saada penkki tulos kasvaan 14 viikossa vähintään plus 10kg eli 75-->85 ja vähän muutosta ohjelma jakoon.:rolleyes:
Sarjat tähän asti ei oo pudonnu alle 8 (penkissä siis)

Nyt salilla tullu käytyä puoltoista vuotta viimesen vuoden verran jurruttanu samalla jaolla eli:(en oo vaihtanu jakoo koska sillä on tullu hyvin tulosta mut nyt alkaa jo tökkiä)

Ma: Rinta,olkapäät,ojentajat
Ke: Jalat
Pe: Selkä, Haukkarit

Lihasta on tullu mukavasti, mut ny ois korkee aika saada painoja vähä kasvaan penkissä ja tohon jakoon muutosta (salilla mahkut käydä 3krt viikkossa.) Pää asiassa mietityttää et kuinka paljo ois maksimissaan mahkuja saada realistisella arviolla toi penkki tulos kasvaan 14 viikossa, aattelin koittaa tota Miken 2x6?? Ja tähä apua kaipais joltain jolla tosiaan on kokemusta esim. Timba tai itse Mike. (en todellakaan omaa ikä luokkaa olevilta!:)) ja ikää on kohta 18we

Morjes!
Tavotteena ois saada penkki tulos kasvaan 14 viikossa vähintään plus 10kg eli 75-->85 ja vähän muutosta ohjelma jakoon.:rolleyes:
Sarjat tähän asti ei oo pudonnu alle 8 (penkissä siis)

Nyt salilla tullu käytyä puoltoista vuotta viimesen vuoden verran jurruttanu samalla jaolla eli:(en oo vaihtanu jakoo koska sillä on tullu hyvin tulosta mut nyt alkaa jo tökkiä)

Ma: Rinta,olkapäät,ojentajat
Ke: Jalat
Pe: Selkä, Haukkarit

Lihasta on tullu mukavasti, mut ny ois korkee aika saada painoja vähä kasvaan penkissä ja tohon jakoon muutosta (salilla mahkut käydä 3krt viikkossa.) Pää asiassa mietityttää et kuinka paljo ois maksimissaan mahkuja saada realistisella arviolla toi penkki tulos kasvaan 14 viikossa, aattelin koittaa tota Miken 2x6?? Ja tähä apua kaipais joltain jolla tosiaan on kokemusta esim. Timba tai itse Mike. (en todellakaan omaa ikä luokkaa olevilta!:)) ja ikää on kohta 18we

No melkein suosittelisin katselemaan voimailuosiota jto:n kirjoituksia penkaamisesta. Jos penkkitulosta haluaa ylös, pitää penkata reilusti. Sinällään tuo tulostavoitteesi 14 viikossa ei ole mikään mahdoton, joten järkevällä treenillä tuon nousun saat helposti.

Itse teen 3-jakoista ja olen tehnyt aika älyttömän modauksen siitä, koska haluan treenata penkin kahdesti viikossa. Teen nyt yhtä 5x5 viritystä, enkä sitten rinnalle teekkään kuin nuo 5x5 setit kahdesti viikossa.

Eli nyt teen näin:

ma: Rinta, selkä, sivuolat
ke tai to: Rinta, hauis, takaolat
la: jalat, ojentajat

Ja tuo rintatreeni on siis sama kuin penkkitreeni.

Tuo 2x6 toimii tossa varmasti hyvin, tosin sitten ehkä kannattaisi kolmijakoisessa tehdä vaikka näin:

ma: rinta, selkä
ke: jalat
pe: ojentajat, olkapäät, hauis

Ja tossa sitten 2x6 penkissä maanantaina ja perjantaina 2x6 kapeassa penkissä. Pystypunnerrukset kannattanee jättää vähemmälle jos tosissaan penkkiin panostaa. Liika punnertaminen haittaa kehitystä sekin.

Tapa treenata esim. tota penkkiä on n. miljoona erilaista. Ja kukaan ei varmaan osaa sitä ainoaa oikeaa sanoa. Mutta tuo 2x6 on äärimmäisen simppeli ja kutoset sinällään on ihan hyvää voimatreeniä. Tohonkin voi toki hakea vaihtelua tekemällä esim. neljä viikko 2x6 ja sitten neljä viikkoa 2x4 jne jne.

Jalkapalloilija olen ja tavoitteina lihasmassan hankinta ja nopeuskestävyyden kehittäminen. Ikää 17 vuotta ja pituutta ~173 ja painoa ~65. Salilla olen reilu vuoden käynyt ja ohjelmat on vaihdellut. Edellinen ohjelma oli seuraavanlainen:
Maanantai
Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)

Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)

Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Perjantai
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Tuota käytin pari kuukautta, mutta ajattelin että vaihto voisi olla kohdallaan nyt kun kausi on lopuillaan. Olisiko siis järkeä lähtee takaisin tuohon 1-jakoisen linjalle vai jatkanko 3-jakoisella? Futistreenit on 2-3x viikossa + peli. Lenkillä käyn erikseen kerran viikkoon ja salilla olen melkeimpä aina käynyt kolmesti viikkoon.
Jos siis joku osais antaa vinkkiä että mihin suuntaan lähden vääntämään uutta ohjelmaa ja mitä liikkeitä suosittelette? Myös tuosta olisi hyvä tietää että kannattaako jalkoja treenata räjähtävillä liikkeillä, vai ihan normaalisti kun treenaan nopeuskestävyyttä? Ei tarvitse siis rueta kokonaan ohjelmaa vääntämään kun tuskin kovin monet tällaisesta "en tiiä enkä jaksa ottaa selvää, tee mulle valmis ohjelma" asenteesta innostuvat. Ja onhan se mukava päästä ite tekemään ekaa kertaa oma ohjelma, ei tarvitse suoraan netistä tulostaa valmista :)
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista. Kunhan oon neuvoista vääntänyt jonkin sortin ohjelmaa itelleni, niin kysäsen tuolla "Treeniohjelma arvosteluun" threadissa että miltä näyttää.

Olen tässä "suurien päätösten" äärellä, kun pitäisi tehdä päätös, mitä oikeasti haluaa ja miksi. Tai oikeastaan, haluanko keskittyä muokkaamaan kehoani lihaksikkaammaksi vai harrastaa puntin ohessa paljon raskasta aerobista, kuten intervallijuoksulenkkejä yms.? Salitreenien yhteydessäkin aerobista on tullut aivan liikaa: lämmittelyt turhan kovia ja jokaisen treenin perään aerobista. Olen miettinyt, ettei tämä muka ota tehoja pois punttipuolelta ja vähän jännitän, jaksaisinko tehdä puntilla kuitenkaan tehokkaammin, jos jättäisin aerobiset pois. Ainakin stimuloisin lihaskasvua, kun jättäisi rankat aerobiset pois.

Mikä on ollut pointtina? Energiankulutuksen lisääminen. Järkeä tässä ei ole, koska muutenkin on vaikea syödä tarpeeksi ja mikäli energiankulutus on treenissä ihan älytöntä, millä minä lihasta kasvatan?! Joo, miinuskaloreillapa. :jahas: Paino oli ennen noin 51 kg, nyt 54 kg, kun olen syönyt vähän enemmän. Tuli nesteet kroppaan, mielestäni lihasta ei ole kertynyt, eikä näillä aerobisilla ja syömisillä ole fläsääkään voinut älytöntä määrää tulla. Nyt tuleekin typerä kysymys. :rolleyes:

1. Salitreeni + aerobiset päälle --> korkea energiankulutus
2. Kevyt lämmittely, 2-jakoinen salitreeni ja ehkä pieni kevyt jäähdyttely --> matalampi energiankulutus

Oletetaan, että tuossa 1.kohdassa aerobinen vie energiaa salitreeniltä, eikä keskittyminen ole maksimaalista salitreenissä. Tuossa 2. treenissä taas aerobinen kuluttaa reilusti 50 % vähemmän, mutta salitreeni on keskittyneempi ja kuormittavampi. Energiankulutus jää pienemmäksi kuin treenissä yksi. MUTTA mikä vaikutus tällä on kokonaistilanteessa päivätasolla? Mietin vain, että jos kulutan 1. treenissä esim. 400 kcal ja syön +400 kcal, en ole miinuksilla ainakaan. (En siis aio mitään täysbulkkia viettää, vaan todennäköisesti syödä noin kulutukseni verran tällä hetkellä.) MUTTA jos treeni 2. kuluttaa 200 kcal, pitäisikö mun kuitenkin syödä +400 kcal, vaikka en bulkkaisi? Mietin tässä siis kokonaistreenivaikutusta, koska yleensä (kai?) punttaajat syövät treenipäivinä kuitenkin aika paljon enemmän kuin lepopäivinä, vaikka eivät tarkkaa kulutusta tiedäkään. Punttitreenistä palautumiseen lihakset tarvitsevat kuitenkin enemmän energiaa kuin runsaasti aerobista sisältävään treeniin? Olenkohan käsittänyt asian aivan väärin.

Olipas oudot sunnuntaipohdinnat, mutta pitää oikeasti miettiä, mitä tässä haluaa ja mitä ei. :)

Olen tässä "suurien päätösten" äärellä, kun pitäisi tehdä päätös, mitä oikeasti haluaa ja miksi. Tai oikeastaan, haluanko keskittyä muokkaamaan kehoani lihaksikkaammaksi vai harrastaa puntin ohessa paljon raskasta aerobista, kuten intervallijuoksulenkkejä yms.? Salitreenien yhteydessäkin aerobista on tullut aivan liikaa: lämmittelyt turhan kovia ja jokaisen treenin perään aerobista. Olen miettinyt, ettei tämä muka ota tehoja pois punttipuolelta ja vähän jännitän, jaksaisinko tehdä puntilla kuitenkaan tehokkaammin, jos jättäisin aerobiset pois. Ainakin stimuloisin lihaskasvua, kun jättäisi rankat aerobiset pois.

Mikä on ollut pointtina? Energiankulutuksen lisääminen. Järkeä tässä ei ole, koska muutenkin on vaikea syödä tarpeeksi ja mikäli energiankulutus on treenissä ihan älytöntä, millä minä lihasta kasvatan?! Joo, miinuskaloreillapa. :jahas: Paino oli ennen noin 51 kg, nyt 54 kg, kun olen syönyt vähän enemmän. Tuli nesteet kroppaan, mielestäni lihasta ei ole kertynyt, eikä näillä aerobisilla ja syömisillä ole fläsääkään voinut älytöntä määrää tulla. Nyt tuleekin typerä kysymys. :rolleyes:

1. Salitreeni + aerobiset päälle --> korkea energiankulutus
2. Kevyt lämmittely, 2-jakoinen salitreeni ja ehkä pieni kevyt jäähdyttely --> matalampi energiankulutus

Oletetaan, että tuossa 1.kohdassa aerobinen vie energiaa salitreeniltä, eikä keskittyminen ole maksimaalista salitreenissä. Tuossa 2. treenissä taas aerobinen kuluttaa reilusti 50 % vähemmän, mutta salitreeni on keskittyneempi ja kuormittavampi. Energiankulutus jää pienemmäksi kuin treenissä yksi. MUTTA mikä vaikutus tällä on kokonaistilanteessa päivätasolla? Mietin vain, että jos kulutan 1. treenissä esim. 400 kcal ja syön +400 kcal, en ole miinuksilla ainakaan. (En siis aio mitään täysbulkkia viettää, vaan todennäköisesti syödä noin kulutukseni verran tällä hetkellä.) MUTTA jos treeni 2. kuluttaa 200 kcal, pitäisikö mun kuitenkin syödä +400 kcal, vaikka en bulkkaisi? Mietin tässä siis kokonaistreenivaikutusta, koska yleensä (kai?) punttaajat syövät treenipäivinä kuitenkin aika paljon enemmän kuin lepopäivinä, vaikka eivät tarkkaa kulutusta tiedäkään. Punttitreenistä palautumiseen lihakset tarvitsevat kuitenkin enemmän energiaa kuin runsaasti aerobista sisältävään treeniin? Olenkohan käsittänyt asian aivan väärin.

Olipas oudot sunnuntaipohdinnat, mutta pitää oikeasti miettiä, mitä tässä haluaa ja mitä ei. :)

Vedenjakajan äärellä, tuttu paikka. Itsekin tuota kuumeisesti pohdin, että mikä on se suunta mihin haluan kehittyä. Toistaiseksi olen ollut (vammojen vuoksi) ilman aerobista liikuntaa ja ... no, ihan hyvä näinkin.

Jos ei halua että energiankulutus on suurta, niin sitten ei kannata liikkua paljon ja syödä usein. Nuo molemmat nopeuttavat aineenvaihduntaa. Eli sohvaperunaksi ja kaksi safkaa naamariin päivässä korkeintaan ;)

Punttauksen ohella kannattaa kuitenkin joka tapauksessa vetää kevyttä aerobista peruskuntolenkkiä, sillä se tukee hyvin kuntosalitreenejä, mutta pidemmät ja intensiivisemmät matkat kannattaa ehkä jättää pois.

Energiaa saa todella helposti rasvoista, joten ihan turhaan ei kannata stressata kaloreiden saamisesta tai sen vaikeudesta.

Kannattaa miettiä mitä haluaa. Kaikkea et voi saada kerralla, joten jaksota harjoitukset ja pidä pääpaino aina jommassakummassa kunnes tiedät mitä haluat, eli vaikka intensiivinen punttijakso ja minimaalisella aerobisella ja sen perään raskaampaa aerobista kevyellä puntilla höystettynä. Plussakaloreita kannattanee pitää molemmissa suoritteissa nopeuttamassa palautumista ja edesauttamassa massan keräämistä. Painoa sinulla ei ainakaan ole liikaa, ellet ole todella lyhyt :)

Tuohon Guerlainnin juttuun vielä sen verran, että vaikka energiankulutusta pohtisikin, ei sillä treeninaikaisella kulutuksella lopulta ole yksinään niinkään suurta merkitystä vaan pikemminkin kaikella muulla vuorokaudenajalla. Kuten ounastelitkin, tehokas punttitreeni on aineenvaihdunnan kannalta kuitenkin tehokkaampaa kuin priorisoitu aerobinen.

Kysymys tietysti on edelleen siitä, mitä tavoitteekseen asettaa ja miten haluaa elää, mutta itse ainakin nään paremmaksi pyrkiä pois siitä jatkuvasta kulutuksen ja energiansaannin oravanpyörästä, jos häiriöajattelua on kuitenkin taustalla (kokemusta on, edelleen). Luulenpa, että kestää vuosia ennen kuin täysin pääsee irti siitä "varmistan, etten ainakaan liho" -ajattelusta ja energiankulutuksen laskemisesta.

Kuten Juzukin sanoi, perusaerobista lienee syytä pitää mukana ihan yleiskunnon, terveyden ja hyvän olon vuoksi, mutta jos puntilla haluaa tuloksia, ne rankimmat ja intensiivisimmät ainakin punttijakson ajaksi pois. Fokus siis siihen, mitä tuloksia haluaa, mikä itselle maistuu ja tuntuu parhaalta, unohtaen suoritukset, hifistelyt ja määrän laskemisen laadun sijaan. Olennaisen löytäminen on pitkä prosessi, sen kanssahan tässä itse kukin taistelee. :thumbs:

KIITOS Timba ja tuo jälkimmäinen jako näyttää juuri mulle sopivalta en millään malta päästä testaan! Kehtaan vielä vaivata suo sillä että tehdäänkö ojentajille muita liikkeitä kuin tuo kapee pena (esim.ranskalaista) meinaan ettei mee ojentajat liian tukkoon tuota penkkiä ajatellen?:)

Okei, eli nyt varmaan tulee teidän mielestänne typeriä kysymyksiä, mutta koitakaa kestää.

Eli nyt on jo jonkun aikaa pyörinyt mielessä salilla käynnin aloittaminen, ikää on 16v, pituutta ~180 ja painoa ~70. Katselin nyt tätä aloittelijoiden osiota lävitse ja silmiin iski tuo Starting Strength-ohjelma. Olisiko tuolla hyvä aloitella, ilman aiempaa salilla käyntiä? Muita urheiluharrastuksia ei tällä hetkellä ole, paitsi ajattelin tuossa samalla aloittaa vakituisen käymisen uimahallilla. Ja mites semmoinen, että kun meikäläisen ruokavalio on suht sekava ja vaihteleva, tulee syötyä sitä mitä kotona kaapissa on/koulussa tarjotaan ja vähän miten sattuu. Haitanneeko tuo paljonkin? Lisäksi tuo nukkuminenkin on niin ja näin... keskimäärin ehkä 6-8h unta/yö. Liian vähän?

Ja pointtina olis saada lisää voimaa, saa ne lihaksetkin tosin kasvaa :).

Okei, eli nyt varmaan tulee teidän mielestänne typeriä kysymyksiä, mutta koitakaa kestää.

Eli nyt on jo jonkun aikaa pyörinyt mielessä salilla käynnin aloittaminen, ikää on 16v, pituutta ~180 ja painoa ~70. Katselin nyt tätä aloittelijoiden osiota lävitse ja silmiin iski tuo Starting Strength-ohjelma. Olisiko tuolla hyvä aloitella, ilman aiempaa salilla käyntiä? Muita urheiluharrastuksia ei tällä hetkellä ole, paitsi ajattelin tuossa samalla aloittaa vakituisen käymisen uimahallilla. Ja mites semmoinen, että kun meikäläisen ruokavalio on suht sekava ja vaihteleva, tulee syötyä sitä mitä kotona kaapissa on/koulussa tarjotaan ja vähän miten sattuu. Haitanneeko tuo paljonkin? Lisäksi tuo nukkuminenkin on niin ja näin... keskimäärin ehkä 6-8h unta/yö. Liian vähän?

Ja pointtina olis saada lisää voimaa, saa ne lihaksetkin tosin kasvaa :).

Toi Starting Strenght on juuri aloittelijoille suunniteltu ja varsin toimiva ohjelma. Jos et oo ennen käyny lainkaan, niin kannattaa kysyä tekniikkaan apua noissa kyykyissä ja maastavedoissa yms, ihan vaan ettei mene paikat paskaks kun tekee väärällä tekniikalla.

Ruokapuoli on tärkeä osa treenaamista missä tahansa lajissa, erityisesti kehonrakennuksessa. Aloittelijoiden osiolta löytyy vinkkejä syömiseen. Ruokailut säännöllisin väliajoin (2-3h välein), tarpeeksi proteiinia, nopeat hiilarit pois ja pehmeiden rasvojen suosiminen. Tossa nopeesti pari pääjuttua.

Tuo 6-8h/yö on ihan riittävä määrä unta, mutta kannattaa tähdätä ennemmin tohon 8h kun 6h. Levossa lihakset kuitenkin kasvaa, ei rasituksessa.

Voidaanko olettaa, että penkkipunnerruksessa paras oteleveys ja osumakohta (ei siis mikään pomppuosuma) rinnassa ovat ne, joilla nousee eniten rautaa ja tuntuma on paras?

Voidaanko olettaa, että penkkipunnerruksessa paras oteleveys ja osumakohta (ei siis mikään pomppuosuma) rinnassa ovat ne, joilla nousee eniten rautaa ja tuntuma on paras?

Kyllä kai sen näin voi sanoo. Ja ettei mikään paikka (olkapäät) mee siinä paskaks, vaikka tuntuskin rinnassa hyvin ja rautaa nousis.

Mikä olisi hyvä korvata olkapäiden kohautukselle? Musta se on huono liike, koska ei tunnu hirveästi missään ja on muutenkin vähän outo. Voi olla tietenkin, että teen sen ihan päin vituraa, mutta silti.

Mikä olisi hyvä korvata olkapäiden kohautukselle? Musta se on huono liike, koska ei tunnu hirveästi missään ja on muutenkin vähän outo. Voi olla tietenkin, että teen sen ihan päin vituraa, mutta silti.

Tekniikka tekniikka. Jokainen liike vaatii huolellisten panostamisen tekniikkaan, että siitä saadaan (kaikki) hyöty irti. Lisäksi kannattaa tehdä loppuun tässäkin rutistus ja pitää lihaksia jännityksessä hetken ja taas uudestaan. Pidempää pumppia.

Mitä maastavetoon tulee niin ehdottomasti kannattaa tehdä :)

Tekniikka tekniikka. Jokainen liike vaatii huolellisten panostamisen tekniikkaan, että siitä saadaan (kaikki) hyöty irti. Lisäksi kannattaa tehdä loppuun tässäkin rutistus ja pitää lihaksia jännityksessä hetken ja taas uudestaan. Pidempää pumppia.

Mitä maastavetoon tulee niin ehdottomasti kannattaa tehdä :)

Mä en nyt ihan tarkalleen muista oliko se maastaveto vai joku toinen liike ku ei suositella vielä mun ikäselle varsinkaan jos tekee väärin. Tosi häiritsevä pituuskasvulle.

Mut miten olis sellanen liike et painot molempiin käsiin, seison suorassa ja sitten nostan molempia käsiä suorina sivuille olkapäiden korkeudelle ja lasken.

Mä en nyt ihan tarkalleen muista oliko se maastaveto vai joku toinen liike ku ei suositella vielä mun ikäselle varsinkaan jos tekee väärin. Tosi häiritsevä pituuskasvulle.

Mut miten olis sellanen liike et painot molempiin käsiin, seison suorassa ja sitten nostan molempia käsiä suorina sivuille olkapäiden korkeudelle ja lasken.

Kyllä maastakin voi vetää kunhan ei tee sitä perseelleen. Missä tahansa menee paikat paskaks jos tekee väärällä tekniikalla, oli minkä ikänen tahansa. Maastavedossa vaan kohdistuu rasitusta selkään niin kai se siitä johtuu että pelätään sen vaikuttavan pituuskasvuun.

jos haluun tiukempaa kuntoo eli rasva % alas ni onnistuisko massa kaus dietti syklittely näin 4viikkoo massaa +300/2viikkoo diettii -1000....Ku mietin sitä et jos kropal menee pari viikkoo enne ku muuttuu kunnol rasvapolttokoneeks ni onnistuuko kiristely tollee ?

Back
Ylös Bottom