Olen tässä "suurien päätösten" äärellä, kun pitäisi tehdä päätös, mitä oikeasti haluaa ja miksi. Tai oikeastaan, haluanko keskittyä muokkaamaan kehoani
lihaksikkaammaksi vai harrastaa puntin ohessa paljon raskasta aerobista, kuten intervallijuoksulenkkejä yms.? Salitreenien yhteydessäkin aerobista on tullut aivan liikaa: lämmittelyt turhan kovia ja jokaisen treenin perään aerobista. Olen miettinyt, ettei tämä muka ota tehoja pois punttipuolelta ja vähän jännitän, jaksaisinko tehdä puntilla kuitenkaan tehokkaammin, jos jättäisin aerobiset pois. Ainakin stimuloisin lihaskasvua, kun jättäisi rankat aerobiset pois.
Mikä on ollut pointtina?
Energiankulutuksen lisääminen. Järkeä tässä ei ole, koska muutenkin on vaikea syödä tarpeeksi ja mikäli energiankulutus on treenissä ihan älytöntä, millä minä lihasta kasvatan?! Joo, miinuskaloreillapa. :jahas: Paino oli ennen noin 51 kg, nyt 54 kg, kun olen syönyt vähän enemmän. Tuli nesteet kroppaan, mielestäni lihasta ei ole kertynyt, eikä näillä aerobisilla ja syömisillä ole fläsääkään voinut älytöntä määrää tulla. Nyt tuleekin typerä kysymys.
1. Salitreeni + aerobiset päälle --> korkea energiankulutus
2. Kevyt lämmittely, 2-jakoinen salitreeni ja ehkä pieni kevyt jäähdyttely --> matalampi energiankulutus
Oletetaan, että tuossa 1.kohdassa aerobinen vie energiaa salitreeniltä, eikä keskittyminen ole maksimaalista salitreenissä. Tuossa 2. treenissä taas aerobinen kuluttaa reilusti 50 % vähemmän, mutta salitreeni on keskittyneempi ja kuormittavampi. Energiankulutus jää pienemmäksi kuin treenissä yksi. MUTTA mikä vaikutus tällä on kokonaistilanteessa päivätasolla? Mietin vain, että jos kulutan 1. treenissä esim. 400 kcal ja syön +400 kcal, en ole miinuksilla ainakaan. (En siis aio mitään täysbulkkia viettää, vaan todennäköisesti syödä noin kulutukseni verran tällä hetkellä.) MUTTA jos treeni 2. kuluttaa 200 kcal, pitäisikö mun kuitenkin syödä +400 kcal, vaikka en bulkkaisi? Mietin tässä siis kokonaistreenivaikutusta, koska yleensä (kai?) punttaajat syövät treenipäivinä kuitenkin aika paljon enemmän kuin lepopäivinä, vaikka eivät tarkkaa kulutusta tiedäkään. Punttitreenistä palautumiseen lihakset tarvitsevat kuitenkin enemmän energiaa kuin runsaasti aerobista sisältävään treeniin? Olenkohan käsittänyt asian aivan väärin.
Olipas oudot sunnuntaipohdinnat, mutta pitää oikeasti miettiä, mitä tässä haluaa ja mitä ei.