Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pitääkö kevyellä viikolla tehä ihan normaalii 3 x 8 kevyemmillä painoilla vai tehäänkö esim. 3x 12 kevyemillä?

Itse yleensä vähennän kevyelle viikolle vain treenipainoja eli intensiteettiä. Sarjamäärä pysyy yleensä samana, mutta ehkä hieman pidempiä sarjoja saatan tehdä.

Kevyellä viiko(i)lla voi toki toimia myös toisinpäin, eli tiputetaan volyymi rajusti alas ja nostetaan intensiteettiä ylös: otetaan esimerkiksi pari ylimääräistä täyslepopäivää, tehdään treenejä viikossa vain kaksi ja niissä otetaan vain muutama tiukka 1-3 toiston (maksimi)sarja per pääliike. Kun kroppa saa pitkän rasituksen jälkeen tuollaista lepoa, niin kunto tulee usein nopeasti esiin ja treenipainoissa voi huomata mukavan yllätyksen. :)

Ymmärsin tän näin eli esim.Penkki otetaan lämmöt ja tehään sen jälkeen esim. 2 x 3 tai 3 x 2? sit vaikka maastaveto sama homma? ja otetaanko tää suht max painoilla? tai sitten se toinen et tehään pitempää sarjaa 3 x 12 tai 2 x 15. Ymmärsinkö oikein ja kumpaa te suosittelette, mitä nyt luin nii toi lyhyt vaikuttaa paremmalta

Onko näihin sykemittareiden kalorilaskureihin luottamista? Mittaillut nyt, että tunnissa kulutan noin 132kcal ihan kotona oleskelemalla. Tuo tekisi siis n. 1782kcal kulutuksen, jos olen 13h hereillä. Tuohon kun lisää pluskalorit niin voin syödä 2290kcal/välipäivä. Kuulostaa melko vähäiseltä.

Kotona salilla on kyykkyteline+penkki.
Jonkin näköinen pieni boxi pitäisi tehdä jotta saisin tehtyä pohkeet seisten kotona kanssa.
Kuinka korkea boxin pitäisi olla?
Mistä/miten suosittelette tekemään tämän. Tarkoitus muutaman kuukauden kestää.

Onko näihin sykemittareiden kalorilaskureihin luottamista? Mittaillut nyt, että tunnissa kulutan noin 132kcal ihan kotona oleskelemalla. Tuo tekisi siis n. 1782kcal kulutuksen, jos olen 13h hereillä. Tuohon kun lisää pluskalorit niin voin syödä 2290kcal/välipäivä. Kuulostaa melko vähäiseltä.

Onko tää sillee et makaat sohvalla ja istut koneella sen 13 h ja kulutat ton 1782 kcal! vai et kävelet päivässä muutamii kilometrii ja muuta liikuntaa??

Ilman sen kummempia liikuntoja! Ihan kotona oleskelua!?

Pelkkää kotona oleskeluu? etkö esim kävele/pyöräile kauppaan? tai käy missään ulkona?

Oon lukenu pari artikkelia ja porukat oli yleisesti sitä mieltä, ettei kalorilukemaan voi luottaa muistaakseni muuta kuin polarin sykemittareissa joissa näyttää edes lähimmäs oikeaa. Johtuu siis siitä kun maksimisyke on kaikilla yksilöllinen (ihan hakoteillä?)

ehkä ois peräti uuden threadin arvonen tarina, mutta täältä varmaan apu nopeiten..

Se sama vanha tarina: painon pudotus 109kg->64kg. kuulostaa hyvältä mutta ei todellakaan ollu.. paino putos 80kiloon fiksusti ja sillon olin fyysisesti loistavassa kunnossa. Oma paino liikku kevyesti ja lihaskunto oli intin testejen mukaan kiitettävä (leuat 12, vatsat(min) 48, selät 70, etunoja 60, vauhditon pituus 240cm) olin treenannut reilusti ja syönyt runsaasti kunnon ruokaa, siten mihin silloinen tietotaito riitti eli paljon proteiineja, vahän nopeita hiilareita, kerran viikkoon herkuttelin. kun olin saavutanut tavoite painoni n.90kg aloin syömään mitä halusin ja teki mieli. raksa hommia tein ja niiltä en salille ehtinyt paino putosi reilusa kk:ssa sen 5kg, 85kg->. intti alko ja homma luisti, söin ja liikuin,rasva palo ja ruk:n alussa joulukuussa paino oli 77kg. sitten homma kusi, aloin jostain syystä pyrkimään mahdollisimman kevyeksi, peilikuvaa en tuijottanut vaan vaa´an lukemia. "Sain" painoni loppupeleissä alas mutta lihasten kustannuksella. Pakkomielteinen juokseminen ja pelkällä salaatilla eläminen söivät lihaksia ja mieltä. Minulla todettiin syömishäiriö ja olen saanut nyt apua n.3kk:n ajan. tiedän asioista, paljon ja nyt myös uskallan syödä haluamallani tavalla ja järkeni mukaan. kuitenkin vaikka lisäsin ja monipuolistin syömisiäni painoni tippui 10 viikon aikana vielä 3kg ja tästä nyt menneet 2 viikkoa onkin ollut varsin mielenkiintoisia. olen vain koittanut syödä ajatelematta ja paljon, välillä huomaan hädissäni syöväni todella luonnottomasti, paljon tai epäterveellisesti. uskon että tästä ei nyt haittaa ole mutta en pelkkää ihraakaan loppupeleissä haluaisi vaan menetetyt voima tasot takaisin. osittain tiedän että saan syyä mitä haluun ja tärkeintä on saada energiaa kuten minua on opastettu, kaikki minkä ennen olen kieltänyt on nyt tietysti minulle herkkua ja ylilyöntejä tulee. esim juusto, maitotuotteet ja leipä ovat nyt kovia juttuja. karkkiakin olen syönyt ja niistä seuraa tietysti todella huono omatunto ja pelkään jatkaa normaalia syömistä.

välikysymyksiä: onko pienestä ylimääräisestä tilanteessani haittaa vai hyötyä, en siis väkisin herkuttele vaan olen sallinut jos mieli on tehnyt, pelkään myös että herkuista on jotain muutakin haittaa kuin painon nousu? en vain keksi mitä!! kesä ja hyvä ruoka toki houkuttelevat ja ulko näöllisesti pömppis ei haittaisi sillä näytän muutenkin jo kenialaiselta pitkänmatkan juoksijalta. onko haittaa jos pohjalla on vähän fläsää kun lähdetään kasvattaa lihasta vai onko ihan sama kun sitä kuitenkin kertyy jos halutaan optimaalisin lihas massan lisäys, rasva tuskin lihakseksi suoraan muuttuu mutta voiko sitä hyödyntää bulkin aikana polttoaineena juoksu tai rullaluistelu lenkeillä lihaksen sijaan? rasva siis pelottaa, mutta onko sitä tarpeen välttääkään jos luvan kasvaa on itselleen myöntänyt.

asiaan: eli tavoite on saada voimia ja kokoa kesään 2009 ja siitä eteenpäin vanhaan palaamatta, kesästä aion nauttia, treenaan ja syön hyvin(tähän pelkoni liittyykin, eli aiheutanko treenilleni jotain haittaa jos syön sim karkkia normaali ruuan lisäksi, en siis pelkällä karkilla eläis vaan normaali ruuan lisäks, mahaa toki tulee). ohjeita kaipaisinkin juui treeniin ja siihen mikä kannaltani olis järkevää

nykyiset treenit ja ajatus tulevasta on: 3-4 n.tunnin mittaista aerobista joko juosten tai rullaluistellen sauvojen kanssa, lisäksi 3-4kertaa salilla 4- jakoisella. luulen kuitenkin ttö 2-jakoinen olis parempi? yksi tai kaksi lepopäivää viikkoon.

ruokailut ollu nyt hakusessa ku sallinu kaikki herkut. treeni on kyl kulkenu. lähinnä sitä mietinkin että ylimäärenä syöty jäde tai sallittu pulla kahvin kaa onko tilanteessani tosi paha vai pitäskö vaan ortoreksisesti ajatella että ylimääränrnkin on syötävä proteiinina,hyvinä rasvoina vai voinko hyvin mielin sallia hieman enemmän myös hyvää kun painoa nostan. perus päivään toki kuuluu runsas puuro aamupala, ehrmanit, raejuustot, tonnikala, pitkät hiilarit ja hyvän rasvan suosiminen. eli pohja kunnossa. välillä tosiaan niitä hulluja ähky syömisiä varsinkin iltaisin, tyyliin kaikki mulle tänne heti nyt. mutta nämäkin usein ns hyvällä ruualla.

pituus 177cm ja paino nyt herkkujn jälkeen ehkä 67kg, en oo halunnu enkä uskaltanu punnita itteeni pariin viikkoon, sillo se 64kg, jouluna vois olla joku 75-80kg ja keväällä diettailis 70-75kg, tähän vaan kaipaan nyt vinkkejä!

ruokailuun optimaalinen pohja ja tieto siitä onko sen lisäksi haittaa syyä herkkuja lähinnä treenin kannalta? vai voinko huoletta nauttia kesästä? ruoka/nami tuskin mua tappaa..?

treeniin ohjelmaa ja fiksu syklitys, eli miten tota arobista ois hyvä sijottaa ja onko hyvä vetää esim tunnin lenkki ja siihen joku jalka treeni salilla päälle? moni jakosta kannattas käyttää ja riitäskö vähmpikin arobinen jos sillä ei pyritä enää lisäämään vain kulutusta vaan hyödyntämään sitä keon muokkauksessa ja lihaksen kasvatuksessa. toki arobisella pyrin jollain tavalla myös kuluttamaan niitä ylimääräsnä syötyjä karkkja tai jädee ja tähän s käykin, vai käykö?

hätä on ja se näkyy mutta jos joku jaksaa lukee niin apu on tervetullutta!!?? Motivaatio on kova, diettaus on tuttua joten ens keväällä se tarvittaessa onnaa, nyt vaan ois kiva aada taas normaali rytmi päälle ja nauttia kesästä täysin rinnoin sekä jaksaa tulevat paineet koulusta ja muutosta, kun ameijakin loppui 4.7, kiitos jo tukäteen ohjeista!

Koko kevään melkein sairastelin,ja treenaamiset meni aika lailla puihin.

Pääsin tuossa toukokuun puolessa välissä harjoittelemaan,ja rauta kulki jokseenki edes kohtalaisesti,ja sain nostettua kuitenki 105kg 6x aika vaivattomasti.Treenaus oli nousujohteista,kunnes alkoi työt tuossa kesäkuun alussa,jolloin tuli kurkku kipeäksi ja lopetin treenaukset viikoksi.Sen jälkeen kun palasin salille,ei mennyt edes 100kg ku 3x ja esimerkiksi yli 80kg sarjat ovat aika puuroa vaikka ennen ne olivat lähinnä lämmittelyjä minulle.

Mistä tämä voisi johtua?Voisiko asiaan vaikuttaa se,että ennen opiskelujen ohessa treenasin,ja nytten kun teen fyysistä työtä niin se syö jonkin verran treenausta?Mietein myös muita syitä,ja nykyisin joudun töiden puolesta heräämään jo 4 aikaa aamulla,joten yöunet ovat kärsineet.Ja eikä nykyisin pysty syömään yhtä hyvin(ainakaa proteiini pitoista)ruokaa kuin ennen,joten voisiko nämä asiat vaikuttaa tuohon treenauksen puutumiseen?

Ja sitten olisin kysellyt sellaista,että koska uskaltaisi seuraavan kerran treenata,kun pari viikkoa sitten oli mahatautia ja korkea kuume päivän ajan.Sen jälkeen terve kuin pukki,ja eilen taas lähemmäs 38 kuumetta.

Terve

Täältä löytyisi sellainen perus laiheliini: 177 senttiä ja hieman alle kuusikymmentä kiloa elopainoa, käsivarret kuin pyykkinarut ja jalatkin muistuttavat biljardikeppejä. Tavoitteena olisi aloittaa salilla käyminen tässä ennen kesän loppua ja katsoa jos saisi jonkinlaisia tuloksia aikaan (ennemmin tai myöhemmin).

Kysyisinkin, olisiko suotavaa nostaa ensin painoa oikealla ruokavaliolla ja vasta sitten hipsiä salillepäin, vaiko lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja yrittää syödä oikein (enemmän?) ja yhdistää siihen kuntosaliharjoittelu? Tavoitteena ei ole mitään Arnold-kroppaa, mutta jos vähän pääsis tästä parempaan kuntoon ja saisi hieman sitä "lihaa luiden päälle".

Kiitos jo näin etukäteen.

Back
Ylös Bottom