Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Selailin tuossa kirjastossa ollessani jotain suhteellisen vanhaa kirjaa. Siinä ei korostettu, että pitäisi syödä yli kulutuksen, jos massaa haluaa. Ruokavalion monipuolisuudesta & proteiinin riittävästä saannista toki oli puhetta. Faktaa kuitenkin on, että pitää syödä yli kulutuksen jos sitä massaa haluaa.

Luettuani jäin pohdiskelemaan ravintoon liittyviä seikkoja. Jos peruskulutukseni on 2500kcal/päivä, treenaan kolmesti viikossa(ma, ke, pe) ja syön ma, ti, ke, to, pe 2800kcal/päivä ja la & su 2200kcal. Tällöin saan viikossa "pluskaloreita" 1500 - 600, eli +900kcal. Joten massaa tulee ja lauantaina & sunnuntaina on tarkoitus polttaa rasvaa, toki lihastakin lähtee samalla pienen pieni määrä. Jos oletetaan, että tuo +300kcal arkipäiviltä menisi kaikki lihasten rakentumiseen, niin tämähän teoriassa toimisi? Käytännössä on erittäin hankalaa laskea noinkin tarkkaan noita kaloreita sekä toteuttaa tämänkaltaista käytäntöä. Siksi yleensä ollaankin selvästi plussalla ja vastaavasti selvästi miinuksella.

Paljonko tarvitaan +kaloreita/päivä, jotta mahdollisimman suuri osa niistä menisi lihasten kasvuun eikä rasvan kertymiseen? Tunnen kuitenkin henkilöitä, jotka ovat usean vuoden treenaamisella saaneet lihaa luiden ympärille niin, ettei rasvaa ole kertynyt juuri nimeksikään. Näin ei tarvetta myöskään minkäänlaisille dieeteille ole. Onko tällainen maltillinen bodaus sitten paljonkin hitaampaa? Eivät tuntemani henkilöt mitään Colemaneja kuitenkaan ole, mutta "normaalia lihaksikkaampia" kuitenkin. Mielestäni tällainen maltillinen treenailu riittää monille. Eli lihaa tulee, läskiä ei juuri lainkaan menemällä riittävän pienillä plussilla. Käytännössä tämä taitaa olla hankalaa ja vaatii paljon tietoa & mielenkiintoa, mutta mahdotonta ei kuitenkaan. Lähes poikkeuksetta täällä mainostetaan aloittelijoilla hirveää "bulkkaus/dieettaus" -komboa, johon lätkäistään päälle "varmat läskit" -leima. Toki laihduttaa kannattaa, mutta rasvojen ollessa kohdallaan voisi myös hitaampaa kehitystä mainostaa..?

Nämä ovat siis täysin omia mietteitä, enkä edes tiedä onko niissä juuri perää. Mielenkiintoista nähdä kokeneempien mielipiteitä asiasta. :)

Tietenkin palauttavaa liikuntaa voi tehdä paljon,mutta jos ruvetaan lenkkeilemään jokapäivä monta tuntia niin se rupee jo haittaamaan lihaskasvua.
Mitään linkkejä ei ole heittää.

Vielä selvennykseksi:
en käske ketään välttämään aerobista,mutta jos yrittää hankkia lihasta kannattaa minun mielestä aerobisen hinkkaaminen jättää muutamaan tuntiin per viikko ja nyt tarkoitan kunnon lenkkejä enkä mitään palauttavia yms.

Missä mättää kun sivulle vipareita tehdessä oikea olkapää nousee jotenkin hölmösti?

Painot ei ole isot (5-7kg kässärit) aina kun rupeaa loppuumaan ruuti niin oikea olkapää nousee hieman poskea kohti. Pitäisikö ottaa vähän takapakkia painojen kanssa ja treenailla tekniikka kuntoon? Pitäisikö yläkroppaa jotenkin jännittää liikettä tehdessä? Vasen olkapää pysyy kyllä aina "samassa paikassa", mutta tuo oikea...

Missä mättää kun sivulle vipareita tehdessä oikea olkapää nousee jotenkin hölmösti?

Painot ei ole isot (5-7kg kässärit) aina kun rupeaa loppuumaan ruuti niin oikea olkapää nousee hieman poskea kohti. Pitäisikö ottaa vähän takapakkia painojen kanssa ja treenailla tekniikka kuntoon? Pitäisikö yläkroppaa jotenkin jännittää liikettä tehdessä? Vasen olkapää pysyy kyllä aina "samassa paikassa", mutta tuo oikea...

teetkö vähän niinku olankohautuksen siinä? Jos sulla on epäkkään yläosa vahvempi ja rupee sit kompensoimaan ku olkapää väsyy.. Ei kyl noin snadeilla painoilla pitäs vielä..

Täällä on yksi aloitteleva aloittelija. Ikää kohta 17 ja salitreeniä kovasti on aloiteltu nyt muutama kuukausi. Kun näitä juttuja lukee, niin aika epävarmaksi ja tietämättömäksi tuntee itsensä ja samalla erittäin tiedonjanoiseksi. Kysymyksiä varmasti riittäisi, mutta kysynpä tästä nyt muutamia juttuja jotka päälimmäisenä tulevat mieleeni. Varmasti vastaukset löytyisivät jos vähän jaksaisin enemmän selailla, mutta ei jaksa etsiä.

Elikkäs ensimmäinen kysymys. Mitä eroja on esimerkiksi 3x15 ja 3x8 sarjoilla? Miten näitä pitäisi hyödyntää, kumpi treenaa mitäkin (massa, voima), kumpaa kannattaa tehdä, jos tahtoo lisää lihasta, mieluusti sitä vähärasvaista lihasta (näkyvämpää).

Sitten tätä massan ja voiman eroja voisi joku vähän selventää. Tarkoitetaanko tällä massalla lihasmassaa, ei sitä ylimääräistä läskiä. Eikö isommat lihakset (massa) tarkoita enemmän voimaa? Mitä tuo voima oikein sitten meinaa?

Entä miten treenataan lihaksen "kestävyyttä" ja miten sitä maksimia? Liittyykö tämä juuri siihen pitkiin ja lyhyihin sarjoihin? (3x15 ja 3x8)

Elikkä miten minun kannattaa treenata, jos haluan lisää massaa, mutta en läskiä, vaan juuri lihasta. Tällä hetkellä mittani ovat 184cm/70kg. Jonkinlaista voimaa löytyy, esimerkiksi jaksan vetää 20 leukaa (jokainen suorin käsin). Vielä joulun jälkeen painoin ~63kg-67kg ja siinä tammikuussa aloittelin salilla käymisen ja nyt on painoa tullut lisää ~5kg, enkä ole lihonut pätkääkään, joten kai se jotain muuta sitten on. Aluksi aloittelin tekemällä sarjoja 3x15. Painot millä teen ovat nousseet huomattavasti. Nyt olen osan sarjoista vaihtanut 4x12, en tiedä onko siinä järkeä, mutta siksi juuri tänne tulinkin kysymään että mitäs nuo sarjat oikein meinaa. Pitäisikö tehdä ennemmin 3x12 ja isommilla painoilla vai mitähän tässä nyt pitäisi. No sitä en vielä tiedä kun odottelen tässä vastausta.

Palautusjuomaa olen käyttänyt sikäli kun sitä on ollut. Lähinnä k-marketeista saatavaa RECO2:sta. En tiedä onko se mistään kotoisin, mutta sitä olen käyttänyt.

Salilla olen pyrkinyt käymään 3krt/vk. Aluksi ohjelmani oli kokokroppakerrallaan, sitten taisin vaihtaa hetkeksi 2 jakoiseksi, ja nykyään käytän 3 jakoista.

ja se näyttää kutakuinkin tältä. (pikaisesti väsättynä ja luultavasti jotain unohdettuna)

1. päivä
Rinta/vatsa
Penkki 4x12
vinopenkki 4x12
peckdeck 4x12
pullover4x12
Cable Standing Fly 4x12

3 liikettä vatsoille (2 kaikkiin, 1 ala vatsoille) 4x12 paitsi ala vatsat 4x15

2. päivä
Jalat/selkä

jaloille 7 liikettä 4x12. Selälle 2 liikettä toinen 4x15, toinen 4x12. Kyljet 2 liikettä, 4x15 ja 4x12 per puoli.

3. päivä eli loput
Hauis, ojentaja, yläselän alue (olkapäät yms.), ylätalja ja näitäkin yleensä 4x12. Jotain varmaan puuttuu.

Mutta siis ei noissa liikkeissä mitä teen ole mitään vikaa, ne ovat juuri ne, mitä tahdonkin tehdä, mutta llähinnä minkälaisia sarjoja oikeasti kannattaisi tehdä? Olen nyt tehnyt pitkiä sarjoja, en oikeastaan tiedä mitä hyötyä siitä on, mutta kai se on hyvä heti näin aluksi jo ottaa selvää. Jostain olen kyllä lukenut, että pitkillä sarjoilla kannattaa aloitaa, jotta tekniikan ja muun saa kuntoon, mutta ehkä ei ihan niin pitkillä mitä olen tehnyt, vai?

Siinä on jotain kysymyksiä, mitä tuli mieleeni, varmasti lisääkin keksisi, mutta aloitetaan noilla. Tuosta ohjelmasta, minkä väsäsin tuossa(en jaksanut tehdä kunnolla), älkää kiinnittäkö siihen liikaa huomiota, lähinnä siinä pointti on se, että kun teen niitä 4x12 ja 4x15 sarjoja, niin että onko siinä mitään järkeä? Ja mihin ne kannattaisi vaihtaa.

Mutta toivottavasti saisin edes johonkin asiaan jonkinlaisen vastauksen. Tärkein kysymys siis on tuo sarjojen pituuden merkitys & vaikutus, mutta muihinkin mielelläni jotain vastauksen tapaista voisin ottaa :)

Täällä on yksi aloitteleva aloittelija. Ikää kohta 17 ja salitreeniä kovasti on aloiteltu nyt muutama kuukausi. Kun näitä juttuja lukee, niin aika epävarmaksi ja tietämättömäksi tuntee itsensä ja samalla erittäin tiedonjanoiseksi. Kysymyksiä varmasti riittäisi, mutta kysynpä tästä nyt muutamia juttuja jotka päälimmäisenä tulevat mieleeni. Varmasti vastaukset löytyisivät jos vähän jaksaisin enemmän selailla, mutta ei jaksa etsiä.

Elikkäs ensimmäinen kysymys. Mitä eroja on esimerkiksi 3x15 ja 3x8 sarjoilla? Miten näitä pitäisi hyödyntää, kumpi treenaa mitäkin (massa, voima), kumpaa kannattaa tehdä, jos tahtoo lisää lihasta, mieluusti sitä vähärasvaista lihasta (näkyvämpää).

Sitten tätä massan ja voiman eroja voisi joku vähän selventää. Tarkoitetaanko tällä massalla lihasmassaa, ei sitä ylimääräistä läskiä. Eikö isommat lihakset (massa) tarkoita enemmän voimaa? Mitä tuo voima oikein sitten meinaa?

Entä miten treenataan lihaksen "kestävyyttä" ja miten sitä maksimia? Liittyykö tämä juuri siihen pitkiin ja lyhyihin sarjoihin? (3x15 ja 3x8)

Elikkä miten minun kannattaa treenata, jos haluan lisää massaa, mutta en läskiä, vaan juuri lihasta. Tällä hetkellä mittani ovat 184cm/70kg. Jonkinlaista voimaa löytyy, esimerkiksi jaksan vetää 20 leukaa (jokainen suorin käsin). Vielä joulun jälkeen painoin ~63kg-67kg ja siinä tammikuussa aloittelin salilla käymisen ja nyt on painoa tullut lisää ~5kg, enkä ole lihonut pätkääkään, joten kai se jotain muuta sitten on. Aluksi aloittelin tekemällä sarjoja 3x15. Painot millä teen ovat nousseet huomattavasti. Nyt olen osan sarjoista vaihtanut 4x12, en tiedä onko siinä järkeä, mutta siksi juuri tänne tulinkin kysymään että mitäs nuo sarjat oikein meinaa. Pitäisikö tehdä ennemmin 3x12 ja isommilla painoilla vai mitähän tässä nyt pitäisi. No sitä en vielä tiedä kun odottelen tässä vastausta.

Palautusjuomaa olen käyttänyt sikäli kun sitä on ollut. Lähinnä k-marketeista saatavaa RECO2:sta. En tiedä onko se mistään kotoisin, mutta sitä olen käyttänyt.

Salilla olen pyrkinyt käymään 3krt/vk. Aluksi ohjelmani oli kokokroppakerrallaan, sitten taisin vaihtaa hetkeksi 2 jakoiseksi, ja nykyään käytän 3 jakoista.

ja se näyttää kutakuinkin tältä. (pikaisesti väsättynä ja luultavasti jotain unohdettuna)

1. päivä
Rinta/vatsa
Penkki 4x12
vinopenkki 4x12
peckdeck 4x12
pullover4x12
Cable Standing Fly 4x12

3 liikettä vatsoille (2 kaikkiin, 1 ala vatsoille) 4x12 paitsi ala vatsat 4x15

2. päivä
Jalat/selkä

jaloille 7 liikettä 4x12. Selälle 2 liikettä toinen 4x15, toinen 4x12. Kyljet 2 liikettä, 4x15 ja 4x12 per puoli.

3. päivä eli loput
Hauis, ojentaja, yläselän alue (olkapäät yms.), ylätalja ja näitäkin yleensä 4x12. Jotain varmaan puuttuu.

Mutta siis ei noissa liikkeissä mitä teen ole mitään vikaa, ne ovat juuri ne, mitä tahdonkin tehdä, mutta llähinnä minkälaisia sarjoja oikeasti kannattaisi tehdä? Olen nyt tehnyt pitkiä sarjoja, en oikeastaan tiedä mitä hyötyä siitä on, mutta kai se on hyvä heti näin aluksi jo ottaa selvää. Jostain olen kyllä lukenut, että pitkillä sarjoilla kannattaa aloitaa, jotta tekniikan ja muun saa kuntoon, mutta ehkä ei ihan niin pitkillä mitä olen tehnyt, vai?

Siinä on jotain kysymyksiä, mitä tuli mieleeni, varmasti lisääkin keksisi, mutta aloitetaan noilla. Tuosta ohjelmasta, minkä väsäsin tuossa(en jaksanut tehdä kunnolla), älkää kiinnittäkö siihen liikaa huomiota, lähinnä siinä pointti on se, että kun teen niitä 4x12 ja 4x15 sarjoja, niin että onko siinä mitään järkeä? Ja mihin ne kannattaisi vaihtaa.

Mutta toivottavasti saisin edes johonkin asiaan jonkinlaisen vastauksen. Tärkein kysymys siis on tuo sarjojen pituuden merkitys & vaikutus, mutta muihinkin mielelläni jotain vastauksen tapaista voisin ottaa :)

Teet sarjoissa 6-12 toistoa, eli monesti sanotaan että tollaset 10-12 toiston sarjat tois parhaiten lihasta ja lyhyemmät 3-6 voimaa, mutta ei ole olemassa sellasia toistomääriä jotka tois pelkästään lihaa tai voimaa, mutta tee toistoja 6 ja 12 välillä niin varmasti tulee voimaa sekä lihasta. Ja jos lihasta haluat sun pitäs syödä enemmän kuin mitä kulutat päivän aikana, eli et voi polttaa rasvaa samalla kuin kasvatat lihaksia eli joko diettaat tai yrität kasvattaa lihaksia ja saat niitä ja samalla valitettavasti tulee myös sitä rasvaa.
Eiköhän sitä kestävyyttä tule samalla kuin voimaakin ja kaipa toi reco 2 on ihan hyvä palkkari alottelijalle, en tosin sen ravintoarvoista tiedä.

Mitä tulee tohon ohjelmaan niin mun mielestä aika surkea. 20 sarjaa rinnalle ja selälle 8!!!??! Hei selkä on sentään jalkojen jälkeen kropan isoin lihasryhmä. Lisäät vaikka kolmanen liikken selälle ja otat rinnalta kaks pois, vaikka pull-over pois ja peck deck ainakin vittuun, turha liike. Toi jako vois olla parempikin, koska en ite ainkaan jaksais reenata selkää ja jalkoja samana päivänä.
Mielummin esim näin.
1.pv jalat,olkapäät 2.pv rinta,hauis 3.pv selkä,ojentaja
Eli tossa kun sanoit että onko väliä teenkö 12 vai 15 toiston sarjoja ja että älkää kiinnittäkö huomiota tohon ohjelmaan, niin just päin vastoin, suoraan sanottuna aika paska ohjelma, sori. Eti täältä pakkikselta uus ja toistoja 6-12 per sarja. Ja painota reeniä vapailla painoilla tehtäviin liikkeisiin, eli kaikki peck deck hömpötykset pois.
Tässä jonkunlainen vastaus en itsekkään mikään guru ole vasta 16v, mutta neuvoin niinkuin osasin.

Juu, rinnalle liikkeitä on liikaa, koska noin muutama viikko sitten joku mies siellä salilla näytti minulle jotain uusia rintalihas liikkeitä kuten tuo pullover. Sitten päätin ottaa niistä muutaman myös omaan ohjelmaani. Mutta kaipa sen voisi jättää pois, kun kait se on joku vähän pienempi lihasosa siellä jossain rinnassa mitä se reenaa, niin turha kait sitä. Peckdeckistä olen joskus kuullut jotain samankaltaista, että oikeastaan aika turha, mutta sitä en kyllä ole ottanut vakavasti, vaan jatkanut sen tekemistä. Elikkäs jos tuosta jättäisi juuri nuo kaksi pois, niin en luultavasti menettäisi mitään?

Ja mitä tuohon selkään tulee, niin mitä liikkeitä kannattaisi tehdä? Tällähetkellä teen sellaista laitetta missä istutaan ja työnnetään selällä painoja sinne taaksepäin ja toistetaan sitä. En tiedä mikä sen nimi on. Ja myös sellaista, että jalat ovat jollain tasolla ja tiputetaan selkä sinne alas ja nostetaan takaisin ylös.

Joo. Mutta mitähän kaikkea muuta tuossa ohjelmassa on sitten pielessä? Jalkoja tykkään tehdä myös paljon, niin että eihän tuo 7 liikettä jaloille ole liikaa? Siellä on prässiä, pohkeita, koukistajia, suoristajia(?), lähentäjiä ja sitten kauentajia(?) ja vielä jotain takareiden lihasta muistaakseni.

Ja toi jako ei ole mikään virallinen, yleensä vetelen noita vähän fiiliksen mukaan mitä minkäkin kanssa.

Vieläkin mietityttää, että eikö lihas=voima? Mitä isommat lihakset, sitä enemmän voimaa? Elikkä mitäs tuo oikein meinaa että vähemmän toistoja treenaa voimaa ja enemmän lihasta?

Kiitos vastauksista, toivottavasti niitä tulee vielä lisääkin.

Selälle kannattaa tehdä kulmasoutua tangolla, ja maastavetoa kannattaisi opetella tekemään. Jaloille juuri saa olla aika paljon liikkeitä ja sarjoja, varsinkin jos ne reenataan vain kerran viikossa, mutta jätä noi lähentäjät ja kauentajat pois ja jos on mahdollista tee hack-kyykkyä, mutta normi etu tai takakyykkyä ois ihan parasta rueta tekemään.
Siis tollaset 15 toiston sarjat on aika turhia tehdä joka kerta eli siis teet sarjoissa 6-12 toistoa niin se on hyvä.

Elikkäs olen 13.v painan82 kiloa ja olen pitkä 182cm.Haluaisin tietää että mitä minun kannattaisi tehdä maastavetojen ja kyykkyjen kanssa.Olen nyt tehnyt kahtena viikkona noita molempia ja koittanut harjoitella tekniikkaa.Pyysin yhtä tyyppiä tarkastamaan mun maastavetotekniikan ja se sano että alaselkä pyöristyy noston lopussa ihan vähän mutta muuten tekniikka näyttää hyvältä.Mää oon koittanut kysellä tätä samaa jo aika monta kertaa mutta se hauska juttu onkin että olen saanut aina eri vastauksen.Suomi 24:ssa sanottiin että ei kannata vielä tehdä kumpaakaan.Täälä kun kysyin mitä kannattaa tehdä maastavetojen kanssa sanottiin että kannattaa tehdä alusta lähtien pyytää vain jotain opettamaan oikean tekniikan.

Sitten kyykyistä.Vaikuttaako kyykkääminen pituuskasvuun mitenkään.Haluisin olla sen 190cm aikuisena.Minulle on ennustettu pituutta sen 190-200cm.Vaikuuttaako maastavedot pituuskasvuun negatiivisesti jos tekee mavea kerran viikossa?Olisin kiitollinen jos joku vähän asiantuntevampi henkilö voisi sanoa mitä kannattaisi tehdä.Menee kohta pää sekasin kun jokapaikasta tulee eri neuvot ja ei tiedä mitä oikeasti kannattaa tehdä.

Luin aika monta ketjua jotka koskivat kapeaa penkkiä, mutta ei selvinnyt:
1) Pitäisikö tanko jättää jokseenkin irti rinnasta ala-asennossa? Olkapäät ei välillä tykkää kun ottaa alas.
2) Pitäisikö kyynärpäät laittaa negatiivisessa vaiheessa menemään jalkoihin, sivuille vai jonnekin siihen välimaastoon?

Elikkäs olen 13.v painan82 kiloa ja olen pitkä 182cm.Haluaisin tietää että mitä minun kannattaisi tehdä maastavetojen ja kyykkyjen kanssa.Olen nyt tehnyt kahtena viikkona noita molempia ja koittanut harjoitella tekniikkaa.Pyysin yhtä tyyppiä tarkastamaan mun maastavetotekniikan ja se sano että alaselkä pyöristyy noston lopussa ihan vähän mutta muuten tekniikka näyttää hyvältä.Mää oon koittanut kysellä tätä samaa jo aika monta kertaa mutta se hauska juttu onkin että olen saanut aina eri vastauksen.Suomi 24:ssa sanottiin että ei kannata vielä tehdä kumpaakaan.Täälä kun kysyin mitä kannattaa tehdä maastavetojen kanssa sanottiin että kannattaa tehdä alusta lähtien pyytää vain jotain opettamaan oikean tekniikan.

Sitten kyykyistä.Vaikuttaako kyykkääminen pituuskasvuun mitenkään.Haluisin olla sen 190cm aikuisena.Minulle on ennustettu pituutta sen 190-200cm.Vaikuuttaako maastavedot pituuskasvuun negatiivisesti jos tekee mavea kerran viikossa?Olisin kiitollinen jos joku vähän asiantuntevampi henkilö voisi sanoa mitä kannattaisi tehdä.Menee kohta pää sekasin kun jokapaikasta tulee eri neuvot ja ei tiedä mitä oikeasti kannattaa tehdä.

miks pituus kasvu vois jäädä paikoilleen jos tekee mavea? tai kyykkyä?? Sehän sama tekeekä kyykyn sijasta prässiä!! Kohta saa pelätä koko salille menoo,ettei pituuskasvu pysähdy!!

Turha mitään kysyä missään suomi 24:ässä, puhuuvat vaan paskoo. Eine pituus kasvuun mitenkään vaikuta kunhan opettelet ne nyt tekemään pienillä painoilla oikein niin et riko ihtees. Oon kuullu että joillain pitkillä hepuilla ois vaikeuksia takakyykyn kanssa niin jos se tuntuu pahalta niin voit opetella tekemään etukyykkyä, todella hyvä liike.

Turha mitään kysyä missään suomi 24:ässä, puhuuvat vaan paskoo. Eine pituus kasvuun mitenkään vaikuta kunhan opettelet ne nyt tekemään pienillä painoilla oikein niin et riko ihtees. Oon kuullu että joillain pitkillä hepuilla ois vaikeuksia takakyykyn kanssa niin jos se tuntuu pahalta niin voit opetella tekemään etukyykkyä, todella hyvä liike.

Eipä tuo mikää hirveän pitkä vielä ole, ite oon saman mittane ja hyvin menee perse alas:) Ja jos ei meinaa saada niin laittaa aluks vaikka jotain kantapäiden alle (vaikka pari senttiä paksu kumilätyskä) niin sen kanssa pääsee jo alas ilman vaikeuksia. Tiedän tuon vaan kun yhelle kaverilla, pituutta 202cm ja kankea ku rautakanki, ni tuommone autto todella paljon.

Back
Ylös Bottom