Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kauankos sitten pitäs vetää tota esim tota 30sec täysii 30sec vähä hitaammin ?
Montako kertaa viikossa kannattais vetää intervalleja?

Itse aloitin niin, että tein muistaakseni noin 5-6min noita 30s pätkiä soutulaitteella. Vähitellen kunto kasvoi ja pystyin tekemään 10 min.
Eli oman kunnon mukaan, kokeile ensin vaikka 5min.

Noin 3 kertaa/vko vois olla hyvä. Voit korvata osan tai vaikka kaikki normi aerobiset intervalleilla. Näin siis ainakin rasvanpolttoa ajatellen.

Kokeilin toisilla kengillä mutta silti nilkat kipeytyivät. Johtuuko se nyt kengistä vai omista jaloista?

Eikö kaikkia lenkkareita ole suunniteltu juoksemiseen? Millaiset kengät kannattaisi sitten ostaa?
Itse ostin apteekista nilkkatuet(en tiedä mitä materiaalia,kuitenkin semmoset,että sopii lenkkareihin), koska omat nilkat on tosi löysät, ja sattuu juurikin juostessa. Niiden avulla pääsin vaivasta oikeastaan eroon. Maksoi muistaakseni 10-20e kappale.

Olisi kysymys taas kerran.

Minulla on ollut toinen puoli kurkusta kipeänä jo muutaman päivän.Muistaakseni maanantaista lähtien,ja tuntuu,että kipu menee pahemmaksi päivä päivältä.
Mitään muuta vikaa ei tunnu olevan,ei ole kuumetta,ei tule limaa eikä räkää,ja olo tuntuu muutenkin terveeltä ja hyvinvoivalta,paitsi tuota toispuoleista kurkkukipua lukuunottamatta.
Kurkku vain punoittaa,että siellä ei näy mitään valkeita laikkujakaan,joten oletteko kokeneet vastaavaa?Missä voisi olla vikaa?
Mietein,että oliskohan mahdollista,että tuo johtuis siitä,kun melkein koko viime viikon,ja tämän viikon alussa vielä yskein ja ryin oikein kunnolla,olisko kurkku voinut mennä siitä ns.vereslihalle?

Olisi kysymys taas kerran.

Minulla on ollut toinen puoli kurkusta kipeänä jo muutaman päivän.Muistaakseni maanantaista lähtien,ja tuntuu,että kipu menee pahemmaksi päivä päivältä.
Mitään muuta vikaa ei tunnu olevan,ei ole kuumetta,ei tule limaa eikä räkää,ja olo tuntuu muutenkin terveeltä ja hyvinvoivalta,paitsi tuota toispuoleista kurkkukipua lukuunottamatta.
Kurkku vain punoittaa,että siellä ei näy mitään valkeita laikkujakaan,joten oletteko kokeneet vastaavaa?Missä voisi olla vikaa?
Mietein,että oliskohan mahdollista,että tuo johtuis siitä,kun melkein koko viime viikon,ja tämän viikon alussa vielä yskein ja ryin oikein kunnolla,olisko kurkku voinut mennä siitä ns.vereslihalle?

tervetuloa joukkoon, tätä mietin aina välillä itsekkin. parin kk välein aina tämmösiä, eilen vähän kipeä ja nyt taas kunnolla kipeänä. välillä oon hakenu antibiotit ja välillä en, vituttaa ku ei jaksais aina syödä nappeja. Ja sitten se on aina sitä miettimistä meneekö lääkäriin vai ei.

tervetuloa joukkoon, tätä mietin aina välillä itsekkin. parin kk välein aina tämmösiä, eilen vähän kipeä ja nyt taas kunnolla kipeänä. välillä oon hakenu antibiotit ja välillä en, vituttaa ku ei jaksais aina syödä nappeja. Ja sitten se on aina sitä miettimistä meneekö lääkäriin vai ei.
Itseä ei kiinnostais lähteä käymään lääkärissä,kun viime kuussa juoksin siellä 3 kertaa flunssan ja influenssan takia:(
Nyt kun vihdoin tulin terveeksi,tuo kurkku alkoi vaivaamaan.
Onko sulla muka antibiootit auttanut?Olisi kiva tietää mistä johtuu,meneekö itsestään ohi jne.

Itseä ei kiinnostais lähteä käymään lääkärissä,kun viime kuussa juoksin siellä 3 kertaa flunssan ja influenssan takia:(
Nyt kun vihdoin tulin terveeksi,tuo kurkku alkoi vaivaamaan.
Onko sulla muka antibiootit auttanut?Olisi kiva tietää mistä johtuu,meneekö itsestään ohi jne.

on ne mulla ainakin auttanut. Mä en näistä kurkkujutuista oikee tiedä. Yhessä vaiheessa mulla oli angiina 4 kertaa ~6kk aikana jollon tuli vedettyä ties minkälaista nappia ja sit nää parin kk väliset kurkkukivut päälle ni musta on tullu vähä riippuvainen noihi antibiotteihin. et periaatteessa ite juoksen ehkä liiankin helposti lääkärissä ku kurkku on vaa vähänki kipee. :jahas: mut jos nyt monta päivää vaa putkee kestää eikä hellitä ni tuskin se lääkäri mahoton vaihtoehto on.

mut se ois kyl kiva kuulla et voisko toi räkiminen ja röhiminen vaikuttaa tähä, itekki joskus miettiny. :D

on ne mulla ainakin auttanut. Mä en näistä kurkkujutuista oikee tiedä. Yhessä vaiheessa mulla oli angiina 4 kertaa ~6kk aikana jollon tuli vedettyä ties minkälaista nappia ja sit nää parin kk väliset kurkkukivut päälle ni musta on tullu vähä riippuvainen noihi antibiotteihin. et periaatteessa ite juoksen ehkä liiankin helposti lääkärissä ku kurkku on vaa vähänki kipee. :jahas: mut jos nyt monta päivää vaa putkee kestää eikä hellitä ni tuskin se lääkäri mahoton vaihtoehto on.

mut se ois kyl kiva kuulla et voisko toi räkiminen ja röhiminen vaikuttaa tähä, itekki joskus miettiny. :D
En ole mikään lääkäri,mutta luulisi,että kurkkukipu olisi oire jostain muusta taudista,kuten angiinasta.Angiinaan taitaa kuitenkin melkein aina kuulua kuume,varsin korkea sellainen,ja koska mitään muuta ei ole kuin kurkkukipua toisella puolella,niin olisi kiva tosiaan tietää vaikuttaa tuo räkiminen tuohon että kurkku olisi mennyt vaikka vereslihalle.
Toivottavasti joku alan ammattilainen tulisi ja neuvoisi meitä.

Kaksi kuukautta treeniä takana ja tulostakin on jonnin verran tullu. Paino noussu kolme kiloa ja ylävartalo rotevoitunut mut jalat ovat edelleen yhtä tikut kuin ennenkin. Käyn 3-4 kertaa viikossa salilla ja olen jalkoja koittanut treenata melkein yhtä paljon kuin ylävartaloakin. Rautaa kyllä nousee ihan kivasti verrattuna alkuun mut missään se ei näy:(
Neuvoja?

No näillä tiedoilla sanoisin että koita lisätä/vähentää toisto/sarjamääriä ja koita lisätä/vähentää jalkojen treenitiheyttä.

Kolmen kilon painonnousu ei kyllä pahemmin vielä missään näy. :) Kärsivällisesti reenailet vaan, niin kyllä ne jalatkin sieltä kasvaa mukana. Ruokaa vaan riittävästi.

Tuossa vähän aikaa sitten postasinkin toiseen ketjuun jo oman ohjelmani ja se todettiin hyväksi, mutta pari juttua jäi vielä mietityttämään:

Eli Rinta & selkä päivänä selkäliikkeinä ovat vain ylätalja ja alatalja, ja käskettiin ottamaan enemmän selkää, joten olisiko esim. kulmasoutu kässäreillä hyvä lisä? Teen rintaan vinopenkin joka toinen kerta, joten voisiko nuo kulmasoudut sitten tehdä aina niinä kertoina kun en vp:tä tee?

Joo kulmasoutu on yks parhaita liikkeitä selälle, tosin kässäreillä tehtynä ehkä vähän teknillisesti vaikea ainakin aluksi. Miks teet vinopenan vaan joka toisella kertaa, ite tekisin joka kerta vinopenkin ja myös kulmasoudun.

Elikkäs.. Miten treenata kun kädet ei tunnu kasvavan?? Olen treenannut 8kk ja olen tehnyt lihaksille 3 eriliikettä ja 2 sarjaa 8-10 toistoa, mutta kädet on silti aika ruipelot :( muotoa on jonkun verran jo tullut kun jännittää, mutta rentona ja silleen näkö on aika surkea. Toki tiedän, että tuossa ajassa ei hirmusia tuloksia tosiaankaan tule, mutta kädet on kehittynyt niin vähän, että nyt rupesi harmittaa, niin neuvoa otetaan vastaa :)

Back
Ylös Bottom