Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Missä vaiheessa kannattaa kiristää salilla käynnin tahtia nykysestä kolmesta neljään kertaan viikossa? Mulla on nyt kuudes viikko käynnissä ja välipäivinä tuntuu et kyllähän tässä olisi energiaa.

No paas mennen tunnusteleen vähän että miltä se tuntuu käydä neljä kertaa viikossa. Aika henkilökohtaisia juttuja noi. Eikä se nyt lakiin kirjoitettu ole että ylipäätänsä tarvisi aina aloittaa käymällä kolme kertaa viikossa.

zemiä reeneihin

Jos vedän salitreenin n. klo 20-21 aikoihin niin saanko vetää minkä verran hiilareita iltapalaksi. Oon kuullut että salin jälkeen kuuluisi vetää hiilaripainotteisin ateria päivästä? Ja kun taas iltapalaksi ei taas saisi ottaa pahemmin hiilaria, niin mitenkä tässä olisi nyt toimittava? Jatkanko kinkkujuustoruisleipien mussutusta samaan tahtiin vai mitenkä? :)

Qua: Desin verran sekä heraa että maltoa, ja kukkura teelusikallinen kreatiinia on ihan sopiva. Jos se on maustamatonta heraa, kaakaojauhetta kun pistää vielä pari-kolme teelusikallista niin on hyvää.

PPuuma: Vedä vaan sitä hiiaria reenin jälkeen, kellon aikaan katsomatta.

Limonadi: Oma kehitysvaihe ei vaikuta millään lailla siihen, montako kertaa viikossa kannattaa käydä salilla. Vain se, mitä siellä salilla tekee vaikuttaa.

Mun mielestä toi malto on ihan turhaa. Hiilaria saa muutenkin melkein jokaisesta ruuasta. Itse pistän palkkariin aina 1 banaanin.

Mun mielestä toi malto on ihan turhaa. Hiilaria saa muutenkin melkein jokaisesta ruuasta. Itse pistän palkkariin aina 1 banaanin.
Tiedätkös mitä se malto siellä tekee? Se on nopeaa hiilihydraattia joka nostaa verensokeria. Tätä vastaan taas insuliini hyökkää aika tehokkaasti ja avaa lihasten "kanavat" jolloin hiilihydraatti pääsee sinne lihakseen -> verensokeri laskee. Siinä samalla se avaa portit muillekin ravintoaineille, kuten sille tärkeälle proteiinille. Malto siis saa aikaan insuliinipiikin joka on tärkeää palautumisen kannalta, jotta saadaan ne ravintoaineet sinne lihakseen. Banaani ei ihan maltoa korvaa tossa.

Kalliissa banaanissa on aika vähän hiilaria, että se "riittäisi" palkkarin malton tilalta. Nopeasti imeytyvän hiilihydraatin nauttiminen on kuitenkin ihan perusteltua treenin jälkeen. Ja proteiiniakin saa muutenkin melkein jokaisesta ruuasta.:rolleyes: Että jos sitä palkkaria nauttii, niin kyllä sinne kannattaa maltoa heittää tai sitten tarvitaan banaaneita enemmän, joka taas tulee kalliksi;)

no niin tänään otin ekan palautusjuoman eli desi heraa ja maltoa ja vähän kreatiinnia.heti meinas lentää oksennus.kuuluuko tuon palautusjuoman haista nuin pahalle vai onko pilaantunutta?koitin eka pelkän veden kans mutta oli ihan hirveää,maidon ja kaakaon kans meni jotenkin alas mutta se haju saa melkein heti laatan lentään:urjo:

Se ufs:n whey on maustamatonta joten ei sellaisenaan ehkä kovin hyvää kaikkien mielestä.
Kannattaa lisätä sitä kaakaojauhetta sekaan niin saat paremman makuista.

no niin tänään otin ekan palautusjuoman eli desi heraa ja maltoa ja vähän kreatiinnia.heti meinas lentää oksennus.kuuluuko tuon palautusjuoman haista nuin pahalle vai onko pilaantunutta?koitin eka pelkän veden kans mutta oli ihan hirveää,maidon ja kaakaon kans meni jotenkin alas mutta se haju saa melkein heti laatan lentään:urjo:
Ilmeisesti oli maustamatonta heraa (ja niidenkin mauissa on huomattavia eroja eri valmistajien kesken)? Aluksi se onkin kammottavaa sotkua, tosin siihenkin tottuu ajan kanssa. Melkein suosittelisin käyttämään malton sijasta kaakaojauhetta, niin makukin on paljon parempi ja ajaa kuitenkin saman asian. Eli, jatkossa sekoita hera+kaakaojauhe+kreatiini palautusjuomaksi.

Tai vaihtoehtoisesti ostat maustettua heraa tai valmista palkkaria.

no ostin tuota heraa ja maltoa kumpaaki kaks pussia niin kyllä ne on nytte pakko alas saada käyttää sitte tulevaisuudessa kaakaota.mutta tuo maku oli maidon kans ihan siedettävä mutta haisee melko saiselle ja tuo hera ei oikeen tahtonut sekottua tuohon maitoon.miten nuo avatut pussit pitää säilyttää?säilyykö huoneen lämmössä vai pitääkö laittaa jääkaappiin?

Qua: Ne säilyy huoneenlämmössä. Ja minä en ole kyllä ufsin herassa huomannu mitään erityisiä hajuja. Tarkalleen käytän tällaista komboa:

Kukkura dl heraa
1dl maltoa
3tl kaakaojauhetta
1tl kreatiini
1tl glutamiini
~5dl vettä

Maku on minusta erittäin hyvä, paljon parempi kuin missään maustetuissa mitä olen tähän saakka maistanut. Ne maustetut tuppaa olemaan niin makeita, että treenin jälkeen niitä on ihan v*%un yököttävä juoda. Makunsa kuitenkin kullakin, mutta sanoisin että heran makuun tottuu nopeasti. Lisäksi UFS:n maustamaton hera on minusta monista vaihtoehdoista neutraaleimman makuista. Laita aluksi pelkkää kaakaota malton tilalla, ja sitten pikkuhiljaa lisää maltoa ja vähennä kaakaota, niin ei tule kulttuurishokkia:)

joo kokeilla miten se parhaiten menee alas mutta eiköhän tuohon totu ku tuohan oli vasta eka palautusjuoma mitä oon ottanu.

Olen nyt vuoden alusta käynyt aktiivisesti 3 kertaa viikossa salilla. Treenaan 1-jakoisesti ja pyrin syömään oikein ja säännöllisesti.

Teen treenin 3x10 keskiraskailla painoilla.

Treenaan samat liikkeet joka kerta, jokaiselle lihasryhmälle 3 eri treeniä. Yritän kasvattaa ensin lihaskuntoa jonka jälkeen siirryn vähempiin toistoihin isommilla painoilla.

Ideaa?

Ruokapuoli:

Aamulla 2x reissari kevytjuustolla ja becel - kasvirasvalevitteellä. Mivi total vitamiiniannos ja danone aktimel systeemi

klo 12 aikoihin purkki raejuustoa, purkki ananasta ja tonnikalasalaattiateria.

klo 16 tienoilla purkki rahkaa ja broilerisalaatti

illalla salin jälkeen joko himasta jotain tai sitten jauhelihanuudelimömmöö ja kasviksia. ja mivi total vitamiiniannos.

Hedelmiä oman nälän mukaan.

Lisää proteiinia?

Palautetta otetaan vastaan. :) :worship:

Viimeksi muokattu:
tuli vielä semmonen kysymys mieleen että kannattaako nuita heraa ja maltoa ottaa muulloin ku heti treenin jälkeen?

Joskus mulla varmasti alkaa napsua, kun ei voida etsiä foorumilta itse tietoa :evil: Noh ehkä tää on hieman sekava mutta varmasti voisi yksikaksi päivää lukea tätä ja sivistää itseään, kysyä vasta sitten.

Ja itse asiaan, hera on lisäprodea, mikäli et saa perus kotiruuasta, jota siis syöt paljon, tai et kerkeä syömään koulun tms takia tarpeeksi usein, otat heraa, voihan siihen mukaan sekoittaa maltoakin. En nyt näin äkkiseltään muista onko malto hidasta vai nopeaa... No kuitenkin sen pitäisi hitaasti imeytyvää hiilaria olla mitä otetaan muulloin kun treenin jälkeen.

E: Malto on hitaasti imeytyvää, voit ottaa sitä muulloinkin.

Joskus mulla varmasti alkaa napsua, kun ei voida etsiä foorumilta itse tietoa :evil: Noh ehkä tää on hieman sekava mutta varmasti voisi yksikaksi päivää lukea tätä ja sivistää itseään, kysyä vasta sitten.

Ja itse asiaan, hera on lisäprodea, mikäli et saa perus kotiruuasta, jota siis syöt paljon, tai et kerkeä syömään koulun tms takia tarpeeksi usein, otat heraa, voihan siihen mukaan sekoittaa maltoakin. En nyt näin äkkiseltään muista onko malto hidasta vai nopeaa... No kuitenkin sen pitäisi hitaasti imeytyvää hiilaria olla mitä otetaan muulloin kun treenin jälkeen.

E: Malto on hitaasti imeytyvää, voit ottaa sitä muulloinkin.

Maltohan on siis pitkäketjuista, eli nopeaa hiilaria.

Tässä on edellissivun hyvä quote:

Tiedätkös mitä se malto siellä tekee? Se on nopeaa hiilihydraattia joka nostaa verensokeria. Tätä vastaan taas insuliini hyökkää aika tehokkaasti ja avaa lihasten "kanavat" jolloin hiilihydraatti pääsee sinne lihakseen -> verensokeri laskee. Siinä samalla se avaa portit muillekin ravintoaineille, kuten sille tärkeälle proteiinille. Malto siis saa aikaan insuliinipiikin joka on tärkeää palautumisen kannalta, jotta saadaan ne ravintoaineet sinne lihakseen.

Joten suosittelen käyttämään maltoa vain palautusjuoman yhteydessä.

Onko lihaksen koko suorassa suhteessa voimaan? Jos Petterillä on 2x isommat rintalihakset kun Ossilla niin nostaako Petteri myös 2x enemmän penkistä kun Ossi?

Back
Ylös Bottom