Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä aloittaa kehonrakennus? Olen yleiskuntoa pitänyt lihaksissa yllä, mutta rasvaakin on nyt kertynyt jonkin verran kehoon. :/

Tarkoitus olisi päästä nyt alkuun eli miten aloitan? Dietillä? massauksella..?

Ja voiko aerobittistä liikuntaa harrastaa välipäivinä kun palautuu kovasta treenistä??

ikää on nyt 16 ja painoa 67~ kiloa.

Jos painat vaan 67 ni ei sitä rasvaa varmaan oo voinu kertyä nii paljoo,että dieettii tarvis.Eli varmaan kannttaa alottaa massaa ja voimaa keräämän massiivisella ruokavaliolla(nii,että paino nousee vaikka kilon kuussa tai parissa)ja perusliikkeitä painottavalla 1-2 jakosella treenillä.
Aerobista voi tehä kuhan ei liian kovaa eli sellanen reipas kävely varmaa riittää

Jos painat vaan 67 ni ei sitä rasvaa varmaan oo voinu kertyä nii paljoo,että dieettii tarvis.Eli varmaan kannttaa alottaa massaa ja voimaa keräämän massiivisella ruokavaliolla(nii,että paino nousee vaikka kilon kuussa tai parissa)ja perusliikkeitä painottavalla 1-2 jakosella treenillä.
Aerobista voi tehä kuhan ei liian kovaa eli sellanen reipas kävely varmaa riittää

Okei, kiitos kovasti :)

nyt tuota täältä vois kysellä ku hausta en ainakaan löytäny mitääääää. niin että kuinka paljon sarjoja maksimissaan sais tulla viikossa, kun tavoitteena on lihasmassan kasvatus?

Mikähän vois olla kun on semmonen ongelma että ei oikeen oo tulokset etunoja punnerruksissa parantunu.

Vuos sitten ennen joulua oli koulun testi ja muistaakseni meni 27 punnerrusta minuutissa.
Leukoja meni samaan aikaan 6 :D

Nyt menee jo n.15 leukaa mutta punnerruksia edelleen tuo 25-30... riippuen päivästä.

Oon kyllä ihan säännöllisesti vedelly niitä leukoja, mutta punnerruksia en oo treenannu. Penkkiä teen ja ojentajia tietty salilla -> molemmissa tulokset kehittyny.

Kantsisko ottaa ohjelmaan vielä etunojapunnerrukset, että sais tuota tulosta ylöspäin?

Jos penkki kehittyy ni en mä ainakaa ois huolissaa jostain etunojapunnerusten kehityksestä.Ne ku on penaan verrattuna kuiteki paljon vähempiarvosii voimankasvatukses

Kovissa kyykkyvideoissa näkyy varmistaja kyykkääjän takana ja hän pitää käsiä kylkien vieressä ja menee samaan tahtiin kyykkyyn. Mikä idea näissä hepuissa on?

Kovissa kyykkyvideoissa näkyy varmistaja kyykkääjän takana ja hän pitää käsiä kylkien vieressä ja menee samaan tahtiin kyykkyyn. Mikä idea näissä hepuissa on?
Nostaa/tukee sitä äijää ylöspäin jos ei meinaa yksin nousta.

Olen kuullut, että jos tekee samaa puuduttavaa liikettä joka päivä niin lihas ei kasva? kuinka monta lepo päivää kannattaa pitää viikossa? kiitos jo etukäteen vastauksista. :)

En usko, että kannattaa joka päivä samaa puuduttavaa liikettä tahkota.

Yleisesti ottaen: tästä on olemassa varmasti monia trheadeja, joissa asiaa käsitellään. Jos sinulla on ohjelmana esim. yksijakoinen niin samaa lihasryhmää saatetaan treenata kolme-neljäkin kertaa viikossa, toisaalta jos käytät neljä-viisijakoista ohjelmaa treenataan jokainen lihasryhmä yleensä "vain" kerran viikossa.

Jos nyt jonkinlaisen yleispätevän ohjeen haluat, jonka lähes kaikki pakkislaiset saattaisivat allekirjoittaa, voidaan sanoa, ettei yksittäistä lihasryhmää tule treenata perättäisinä päivinä. (tähänkin poikkeuksen tekevät erilaiset erikoisohjelmat)

Tulipas pitkästi epäselvää tekstiä, enkä suoranaista vastaustakaan pystynyt antamaan. Kuten tästäkin tekstistä huomaa ei yleispäteviä ohjeita oikein pysty antamaan, kokeile itse mikä sinulle toimii parhaiten ja käytä sitä menetelmää.

Tsemppiä treeneihin pate92!

Juuri näin pate92. Valitse vaikka alkuun tältä sivustolta löytyvä 1/2-jakoinen ohjelma ja treenaa sillä. Syö hyvin ja paljon, proteiinipitoista ja terveellistä ruokaa, treenaa kunnolla ja lepää paljon. Sillä tulee tuloksia ja nopeasti..

Mietin tässä että miten paljon ja minkä kokoisilla painoilla minun kannattaisi treenata? Olen käynyt viime elokuusta salilla 3 kertaa viikossa ja olen yrittänyt ihan kohtuudella treenata, ettei ihan mitään repimistä kuitenkaan, koska haluaisin vielä kasvaakin. Olen n. 179cm ja 63. Mitä laitteita kannattaisi välttää näin kasvuiässä vielä? Olen lukenut, että alaselän alueita ei kannattaisi rasittaa, vai olenko väärässä?

kyllä voi tehä ihan mitä vaan kuhan tekniikat on kunnossa. Ja imo mutu ehrmann jos kasvuiäs junppaa ni vetelee ainaki kevyelle plussalle kalorit. Eipähän jää evään puutteesta kasvu ainakaan uupumaan :D

mielestäni asia ei ole noin jonski. selkää ei saisi rasittaa kasvuiässä koska kasvu lakkaa. tunnen monta kaveria jotka ovat alkaneet liian aikaisin selkää treenaamaan ja sen takia jääneet lyhyiksi :)

pate- 92

Miksi? Miten selän treenaus haittaa kasvuiässä?

Edit - Miten ja miksi se kasvu lakkaa kun sitä selkää reenaa :D Jotain faktaa nyt pöytään, koska itselle uus juttu.
Toki paskaksi saa paikat repimäl yms. Mutta tekniikat hallussa ja järki mukana ni en ainakaan usko sen mihinkään kasvuun vaikuttavan..

mielestäni asia ei ole noin jonski. selkää ei saisi rasittaa kasvuiässä koska kasvu lakkaa. tunnen monta kaveria jotka ovat alkaneet liian aikaisin selkää treenaamaan.
Siis kyllä selkää saa rasittaa,mutta kunhan et ny rupee repimää maximei

Back
Ylös Bottom