Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noista supersarjoista sitten vielä:

Mitä hyötyä niitten teosta ois ollenkaan verrattuna normaaliin treeniin?

Mitä haittaa on jos tekee supersarjoja joka treenikerta?
(Ainakin minä teen haukkaria ja ojentajaa tuollatavalla joka kerta...)
Sitä että jos tavallisesti vetää 8-12 sarjoja nmiin lihas ei totu kun vaihtelee sarjoja/toistoja

E: Lainaus Godzillan sivuilta

Supersarjat ovat nimenomaan käsille erittäin tehokas tapa saada lisää massaa ja muotoa sekä hauiksiin ja ojentajiin. Supersarja-harjoittelussa valitaan ensin liike hauikselle ja sen jälkeen tehdään vastaavasti liike vastakkaiselle lihasryhmälle eli ojentajalle. Itse käytän tätä menetelmää joka toisessa treenikierrossa ja lisään superpäivään vielä sanan pumppi, joka tarkoittaa, että lihakset todella pumpataan ja tämä taas puolestaan tarkoittaa sitä, että käytän molemmille lihaksille pitkiä kahdenkymmenen toiston sarjoja!!!

Täällähän on jo ollut monta aihetta vyön käytöstä, ja muutaman viestin itsekin olen postannut kyseisestä aiheesta. Silloin vyön käyttöä suositeltiin silloin kun (kyse oli maastavedosta) painot menevät yli 150 kilon. Noh, tästä on jo jonkun aikaa kun sarjapainoni maastavedossa olivat 115 kiloa, ja tekniikka alkoi viimeisillä toistolla valua huonompaan suuntaan joten jätin sarjan kesken. Voisikohan tuota vyötä käyttää silloin kun tekee esim. kyykkyä ja mavea maksimipainojen "huomattavassa läheisyydessä" (esim. 80-90 % maksimista, ja välillä sitten hieman kevyempää ilman vyötä, esim. 60-70 % maksimista?) Sekä maksiminostoissa? Kokeilin tuossa yksi keskiviikko vyötä, ja rauta oli kevyempää kuin aiemmissa sarjoissa, joten hyöty oli huomattava.

Viime kesänä maastavedon maksimitulos oli 120 kg. Voisi tuossa uudenvuoden tienoilla taikka joululomalla ottaa uudet tulokset penkistä,maastavedosta ja kyykystä. (Kyykky ja maastaveto sitten vyön kanssa, tuon viime kesäisen maksimin suoritin ilman vyötä.)

Viittikköisihän kukaan vastata tuohon mun viestiin.. edellisellä sivulla melkeenpä viimonen. ettei tarttis kokonaan uutta topiccia alottaa..

Terve vaan kaikille..

Olen nyt viimevuosien aikana vähän sillointällöin tehnyt leukoja ja nostellut painoja punttipenkillä ja tehnyt vatsoja ja punnerruksia jne, vähän fiiliksen mukaan, että aina kun on jaksanut ja on tullut villitys treenaamaan. Ei siis mitään säännöllistä tms.
Ikää on 16,painoa 70kg ja pituutta 184cm.
Olen nyt ajatellut treenaamaan säännöllisesti.
Sanokaapa kannattaako alkaa vetämään jotain pirtelöitä naamaan? Eno on bodaillut jo jonkin aikaa (ja kyllä sen huomaakin), ja suositteli megamass 2000 tai megamass 4000.
Kumpaa kannattaa rupea syömään, jos kannattaa?

Ajattelin että voisi 3-4krt viikossa käydä salilla ja tehdä jonkun treeniohjelmankin.. Tai itseasiassa olen semmoisen jo tehnytkin wikipedian ohjeiden avulla eli 8-12krt tekee sarjoja painoilla mitkä on 60-80% niistä painoista mitä jaksaa maximissaan nostaa ja jotain tuommosta. Ja sitten syö ja nukkuu kunnolla ja joka ilta parin kilsan juoksulenkki.

Mutta pääkysymys kuuluukin että kannattaako mun ruveta semmosta megamass 2000:tta syömään? Treeni olis kyllä säännöllistä.
Ja millon se megamass pitäs vetää naamaan, ennen treeniä vai treenin jälkeen vai millon?

Kiitos.

noh jos on vaikeuksia saada riittävästi kaloreita päivässä niin tollanen voi auttaa,mutta sinuna kokeilisin ensin ihan vetää päivittäin kunnolla ruokaa nassuun ja säännöllistä treeniä,ja kattoa tapahtuuko mitään.palautumisjuomaksi treenin jälkeen voit ottaa jotain juomaa jos haluat,joko tuota megamassia tai jotain muuta,parempiakin tai ainakin halvempia vaihtoehtoja tuohon tarkoitukseen on.

Eikö nuo ollut ihan samaa kamaa, eri pakkauskoossa? Tai sitten katsoin väärin... No, joka tapauksessa nuo massajuomat eivät ole välttämättömiä. Jos saat tarvittavat kalorit(proteiinit) perussafkasta, palautusjuoma riittää. Palautusjuoman voit sekoitella itse herasta ja maltosta tai ostaa valmiin sekoituksen.

Treeniohjelmastasi et oikeastaan mitään kertonut. Tsekkaa esim. täältä jokin valmis ohjelma, vaikkapa yksijakoinen.

E: Alec ehti ensin.

Sitä että jos tavallisesti vetää 8-12 sarjoja nmiin lihas ei totu kun vaihtelee sarjoja/toistoja

Toisaalta, jos tekee supersarjoja joka käsitreenissä, niin kyllä lihas siihenkin tottuu ajanmyötä. Juuri silloin tällöin tehtynä tehokeinona supersarjat ovat eniten hyödyksi.

Sellaista kyselisin, että jos diettaa niin miten kannattaisi harjoitella punttia?:david:
Reenaat siten, miten oot huomannu lihaksen kasvavan parhaiten. Jos taas haluat vähentää lihasmassaa, älä käy ollenkaan salilla :D

E: Lainaus Godzillan sivuilta

Supersarjat ovat nimenomaan käsille erittäin tehokas tapa saada lisää massaa ja muotoa sekä hauiksiin ja ojentajiin. Supersarja-harjoittelussa valitaan ensin liike hauikselle ja sen jälkeen tehdään vastaavasti liike vastakkaiselle lihasryhmälle eli ojentajalle. Itse käytän tätä menetelmää joka toisessa treenikierrossa ja lisään superpäivään vielä sanan pumppi, joka tarkoittaa, että lihakset todella pumpataan ja tämä taas puolestaan tarkoittaa sitä, että käytän molemmille lihaksille pitkiä kahdenkymmenen toiston sarjoja!!!

Eli oliko tuossa pointtina se, että tekee välillä pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla jotta lihakset ei totu?
Vai se, että treenaa vastakkaisia lihaksia vuorotellen?

Ja kyllä, olen aloittelija... :nolo:

Ja kyllä, olen aloittelija... :nolo:

Emmä tosta ylemmästä jutusta tiedä mutta, mitäs väliä sillä on että olet aloittelija? Jokainen on aloittelija. Kauan. Todella kauan. Minä myös. :D Ei sitä tartte nolostella, se kuuluu puntinnostoon ja muihin lajeihin. Ruoanlaitossa sitä opetteleva on aloittelija, entäs sitten? ;)

Mitä hyviä liikkeitä yläselälle on jossa hauikset ei rasittuisi? Entä kuinka usein treenaatte selän ja miten sitä tulis treenata?..Itsellä kun tuppaa olemaan kädet edellä kehityksessä ja
selkä huomattavasti jäljessä.:david:

Hauikset saavat väkisin välillistä rasitusta selkätreenissä.
Ylätaljaa tehtäessä voit tehdä apinaotteella leveällä kahvalla, niin että tuntuma on kuin vetäisit kyynerpäitä lattiaa kohti. Tankoa ei ole pakko vetää täysin rintaan asti, sillä viimeinen rutistus nimenomaan rasittaa paljon hauista. Tämä liike käy siis todella hyvin latseihin.
Muita hyviä liikkeitä selälle ovat mm. alatalja, maastaveto sekä kulmasoutu. Itse treenaan kaksijakoisella ohjelmalla, 4krt viikkoon, eli selkä treenataan silloin 2xvko.

Mitä on Classic Bodybuilding?
Mikä on suomenkielinen nimitys sellaselle kun Natural Bodybuilding?
Ja ois kiva jos joku osais tohon ylempäänkin vastata.

Classic Bodybuilding on vaihtoehtoinen kehonrakennuskilpailu niille, jotka haluavat kilpailla kehonrakennuksessa, mutta toisin kuin kehonrakentajat, haluavat kehittää fysiikkaansa enemmän esteettisten arvojen mukaisesti hieman pienemmällä lihasmassamassalla. Classic bodybuildingissa painotetaan urheilullisia muotoja, jotka esitellään anatomisissa asennoissa, viidellä pakollisella asennolla ja musiikin mukaan tehdyllä vapaaohjelmalla.

Kilpailu on Suomen Fitnessliiton alainen ja siinä noudatetaan European Bodybuilding and Fitness Federationin (EBFF) sääntöjä. Kilpailussa on myös WADA:n sääntöjen mukaiset doping-testit, ADT:n suorittamana.

Kilpailijan pituus suhteutetaan hänen painoonsa ja näin saadaan kilpailijoista vähän kevyempirakenteisia kuin kehonrakentajista. Alle 170-senttinen kilpailija voi painaa maksimissaan 72 kiloa (pituus miinus 100 + 2 kg), alle 178-senttinen maksimissaan 82 kiloa (pituus miinus 100 + 4 kg) ja yli 178-senttinen pituus miinus 100 + 6 kg eli 185-senttinen voi painaa maksimissaan 91 kiloa.

Toiseen vastaus on sama kun kääntäisit sen englannista suoraan suomenkielelle.:D

Ja tuohon edelliseen kysymykseen vastaus on, että kannattaa vaihdella tiettyjen väliajoin niitä sarjojen kappalemääriä, sarjojen toistomääriä, eri liikkeitä, sarjataukoja, käytettävää vastusta, että nimenomaan lihas ei totu rasitukseen. Jossain vaiheessa tulee sitten kuvioihin erikoistekniikat, kun on pidemmälle päästy.

Eli oliko tuossa pointtina se, että tekee välillä pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla jotta lihakset ei totu?
Vai se, että treenaa vastakkaisia lihaksia vuorotellen?
jep eli sarjojen pituuksia vaihtelee jotta lihas ei totu rasitukseen niin helposti ja jos tekee pitempiä sarjoja niin ei niiden aina täydy olla supersarjoja.ekalla viikolla vaikka toistot siinä 6-10 välillä ja ens viikolla 10-15.ihan miten tykkää ja sitte aina joskus ottaa nuita supereita.

Vieläkös Silmukalla on mittari päällä? :D

Siis; tämän vinoille vatsalihaksille suunnatun liikkeen voinee suorittaa seisten levypainon kanssa? Tai myös vatsapenkissä levypainon kera?

Back
Ylös Bottom