Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen tuolla salilla katellut kun osa porukasta on kahdella laitteella samaan aikaan, ts. ensin 1 sarja esim. vatsoja, sitten 1 sarja reisiä ja sitten taas vatsoihin. Eli tekevät sarjansa vuorotellen. Onko tuossa jotain etuja/hyötyjä siihen verrattuna että tekee ensin kaikki vatsat ja sitten reidet jne.?

eipä tuosta mitään muuta hyötyä ole kuin ajan säästäminen. monet duunaa tota käsien kanssa, supersarjoiksi kutsutaan. tehdään hauista ja ojentajaa peräperään. mitään hyötyä lihaskasvun kannalta en tässä näe, aikaa säästyy ja supersarjojen jälkeen on kiva kun kädet on pumpissa ja näyttää isoilta. ainakaan isompien lihasten kanssa en alkaisi duunaamaan noita. itse tarviin aina hengähdystauon sarjan jälkeen jolloin kevyesti venyttelen treenattua lihasta/lihaksia ja rentoudun 30-90sek ennen uutta sarjaa. ilman tätä taukoa ei seuraavasta raskaasta sarjasta tule mitään.

varmaan semmosilla että menee se 6-10 toistoa?

Tämä ei ollut pointti, vaan se että kuinka paljon lisäpainoja pitäisi laittaa?

Katsokaas kun tuo lisäpainojen käyttö salilla jossa käyn on äärimäisen hankalaa ja hidasta, ei haluaisi änkeä liikaa tai liian vähän painoja...

Katsokaas kun tuo lisäpainojen käyttö salilla jossa käyn on äärimäisen hankalaa ja hidasta, ei haluaisi änkeä liikaa tai liian vähän painoja...

ei helvetti. en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. aivotoiminta näyttää olevan hankalaa ja hidasta? kokeile nyt aluksi vaikka 15kg:llä. noniin, sait tarkan painon. ootko nyt ihan varma ettet millään, mitenkään, ajattelemalla olisi voinut päästä johonkin lopputulokseen itse, vaan sitä piti itkeä internetistä?

Katsokaas kun tuo lisäpainojen käyttö salilla jossa käyn on äärimäisen hankalaa ja hidasta

Valota vähäsen tätä kohtaa?? :arvi:

Itse tarjoilisin 9,5kilogrammaa tuohon ensikokeiluun.

hankalapa sitä meidän on sanoa paljo sun pitäs painoja laittaa.varmaan helpoiten selviäs jos kokeilisit itse salilla?:david:

Millä tavalla kannattais toteuttaa sarjapainojen progressio käsipainoilla reenatessa, toistojen ollessa väliltä 4-6.

Kyse on siis 2-jakosesta ohjelmasta, ja joka kolmannen viikon jälkeen kevyt viikko.

Mitä noi supersarjat on?

Sitten, että tiedättekö kuinka luotettavia on tuommoset halpis askelmittarit tuon rasvaprosentin mittauksen suhteen? Kun meikäläinen sai tulokseksi ~18%
Jos tuo nyt olisi totta niin mitä luulisitte, kuinka nopeasti sen voisi / kannattaisi pudottaa ~10%:iin?
Lähinnä ajattelin että jos kesäksi saisi hieman vähennettyä niin rannalla näyttäis paremmalta...

Mitä noi supersarjat on?
treenataan vastakkaisia lihaksia esim.haba ja ojentaja tyyliin:
hauiskääntö 1x15
ranskis 1x15
hauiskääntö 1x15
ranskis 1x15
ennemmän tietävät kertokoot tarkemmin.miten muuten pitääkö pystysoudussa latseja pitää yhdessä?

Terve vaan kaikille..

Olen nyt viimevuosien aikana vähän sillointällöin tehnyt leukoja ja nostellut painoja punttipenkillä ja tehnyt vatsoja ja punnerruksia jne, vähän fiiliksen mukaan, että aina kun on jaksanut ja on tullut villitys treenaamaan. Ei siis mitään säännöllistä tms.
Ikää on 16,painoa 70kg ja pituutta 184cm.
Olen nyt ajatellut treenaamaan säännöllisesti.
Sanokaapa kannattaako alkaa vetämään jotain pirtelöitä naamaan? Eno on bodaillut jo jonkin aikaa (ja kyllä sen huomaakin), ja suositteli megamass 2000 tai megamass 4000.
Kumpaa kannattaa rupea syömään, jos kannattaa?

Ajattelin että voisi 3-4krt viikossa käydä salilla ja tehdä jonkun treeniohjelmankin.. Tai itseasiassa olen semmoisen jo tehnytkin wikipedian ohjeiden avulla eli 8-12krt tekee sarjoja painoilla mitkä on 60-80% niistä painoista mitä jaksaa maximissaan nostaa ja jotain tuommosta. Ja sitten syö ja nukkuu kunnolla ja joka ilta parin kilsan juoksulenkki.

Mutta pääkysymys kuuluukin että kannattaako mun ruveta semmosta megamass 2000:tta syömään? Treeni olis kyllä säännöllistä.
Ja millon se megamass pitäs vetää naamaan, ennen treeniä vai treenin jälkeen vai millon?

Kiitos.

Noista supersarjoista sitten vielä:

Mitä hyötyä niitten teosta ois ollenkaan verrattuna normaaliin treeniin?

Mitä haittaa on jos tekee supersarjoja joka treenikerta?
(Ainakin minä teen haukkaria ja ojentajaa tuollatavalla joka kerta...)

treenataan vastakkaisia lihaksia esim.haba ja ojentaja tyyliin:
hauiskääntö 1x15
ranskis 1x15
hauiskääntö 1x15
ranskis 1x15
ennemmän tietävät kertokoot tarkemmin.miten muuten pitääkö pystysoudussa latseja pitää yhdessä?
se on 2x20 habaa ja vastakkainen liike ojentajille samat sarjat/toistot

Back
Ylös Bottom