Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko se tuota tärkeä homma, että saa mukavan poltteen liikettä tehdessä vaiko ihan sama sillä? latseja treenatessa teen mielummin ylätaljalla kevyehköllä vastuksella että alkaa lopussa polttelemaan ihanasti, leukoja ei jaksa vetää kuin semmoset 8-10, mikähän on hyvä toistomäärä mutta sillä ei saa latseihin minkäänlaista poltetta ja tuntuu että menee ihan harakoille koko juttu kun ei missään polttele...
ymmärrätte varmaan pointin? :arvi:

Mikset tekisi molempia? Tee ylätaljassa sitä pitkää pumppisarjaa ja leuoissa sitten lyhyempää tuhertamista. 8-10 toistoa kehon omalla painolla on jo sellainen tulos, että voisit vetää leukoja vaikka lisäpainoilla tehden esim. vitosia.

miten on kun mä poltan. tupakkaa menee n. 10 päivässä. ja olen aloittelija. haittaako polttaminen lihastenkasvua. sen tod tiedän että hapenottokyky huononee tai on jo huonontunut. ja onko kellään vinkkejä rööki poltn lopettamiseen? muita kuin purkka ja laastari.

Ei kai oo tupakoinnin todettu tieteellisesti ainakaan mitenkään lihasten kasvuun vaikuttavan, ainakaan suoraan. Onhan ne monet alan huiputkin sitä körrsiä vedelleet ties kuinka paljon. Se että hapenottokyky on heikompi saattaa toki treenin kulkemiseen vaikuttaa.

Ite oon ollu polttamatta 8 kk ja lopetin ilman laastaria ja purukumia. Varmasti noistakin jotain apua olis ollut. Käryttelyä oli takana kuitenkin 7-8 vuotta. Jotenkin vaan sain sen päätettyä. Kyllä on treenit jonkin verran parantuneet, kaikki muu vielä sitäkin enemmän esim. haju- ja makuaisti, ja se vasta on hieno tunne.

Tsemppiä jos oot päättänyt lopettaa :whip:

miten on kun mä poltan. tupakkaa menee n. 10 päivässä. ja olen aloittelija. haittaako polttaminen lihastenkasvua. sen tod tiedän että hapenottokyky huononee tai on jo huonontunut. ja onko kellään vinkkejä rööki poltn lopettamiseen? muita kuin purkka ja laastari.
aika minimaalinen vaikutus saliharrastukseen on lopettamisella. pelkästään sen takia melko turha lopettaa. muulta kantilta katottuna kannattaa lopettaa ihan terveyden takia :)

Olipa hyvä yleistys. :jahas: Kyllä sen niskan takaakin voi ihan hyvin tehdä, ei se tarkota automaattisesti sitä että olkapäät hajoaa. Ehkä jollain, ei kaikilla.

Mitä sä sönkkäät? voi toki tehä, mutta a) siinä menee niskat jumiin b) olkapäät vääntyy epäluonnolliseen asentoon...tuossa jo muutama hyvä pointti...toki, jos sä teet 10 sentin liikeradalla, nii mikä jottei:thumbs:

Ite teen tuota pystypunnerrusta niskan takaa ja aina tehny....Niska ei mene jumiin ja ikuna oo tosta rikki menny olkapäät...Liikerata on tosta palttiarallaa korvan alaosasta ylös...

Että ei se sahaaja mitään sönkkää...toiset voi tehä ja toiset ei...sama hommahan on havaittu esim. dipeissä(+varmasti monissa muissa liikkeissä), joillain paikat kestää ja toisilla ei...

Nyt päätti sitten åiti ottaa silmätikukseen minun pituuskasvuni!

Mavea ja kyykkyä täytynee alkaa hinkkaamaan pienillä sarjapainoilla? Ainakin mavea, alle satasen painoilla kuulemma. :itku:

Nimimerkillä : 175 cm pitkä, ja kun olisin 180 cm pitkä saisin nostella millä painoilla huvittaa.!.

+ 1kk on tullut n. 4 kg fläsää lisää, joten ajattelin käydä salilla tiistaina ja torstaina muun treenin ohella soutamassa ja polkemassa kuntöpyörää, jotta tuota saatanan läskiä saisi pois. Miltä kuulostaa? + Kalorit johonkin 2000 kcal? Mimmonen ruokavalio se sitten olisi? En osaa yhtään laskea noita kilokaloreita etc. Vai ihan vain pelkästään kaikki julma napostelu mitä on tullut harrastettua, pois kokonaan ja tuonne salille jumppaamaan? myös ti ja to?

Tällainen pienimuotoinen kysymys, että jos reenaat voimaharjoittelun mukaisesti (katsoin juuri sellaisen ohjelman) niin kasvaako siinä myös lihas, vai tuleeko pelkkää voimaa? Kuinka tuo asia oikeen menee, kun en ole aivan perillä tuosta? Kai sen lihaksenkin täytyy kasvaa? Kun oon nyt reenaillu kuukauden 5x5 systeemillä, pääliikkeet siis, muotoliikkeet taas 3x8, enkä edes tiedä, että onko tuollainen voimaharjoittelua vai lihaksen kasvatukseen? :D En ole asiasta välittänyt, koska reenailen vaan sen takia, koska salilla on hauskaa. Ajattelin nyt kuitenkin vähän kysyä, että millaista treenailuahan tuo mun systeemi on ollu? Mielestäni oon kiristynyt hieman, mutta voimaa on myös tullut, koska painot ovat nousseet? :o Onko mahdollista treenata niin, että lihakset kasvaa, voimaa tulee ja vielä kaiken hyvän lisäksi kiristyy? Ei tämä nyt ihan pienimuotoista ollutkaan :D

Sitten, että onko sillä väliä (olen 176cm pitkä ja painan 95kg), että syönkö 7000kcal päivässä ja kulutan ne salilla, uimassa sekä lenkillä, vai syönkö vain noin 2700kcal, mutta en liiku ja käyn salilla. Tuo asia on askarruttanut jonkin aikaa.

EDIT: höpsistä, valehtelin tuon painoni, se on nykyään näemmä 97 kg, koska syön paljon ku reenailen mielestäni paljon, mutta mielestäni tuo kaks kiloa mikä kuukaudessa tuli ei pitäisi olla ainakaan täydellisesti läskiä, koska sarjapainot nousivat mukavasti.

Mä en nyt oikeen tajua sahaajan ja jonskin jänkhäämistä, tiiätte molemmat varsin hyvin, että niskantakaapunnerrus ei ole turvallinen liike olkapäille. Te ootte (ainakin sahaaja), on ollu varmaan vuoden kauemmin pakkiksella, kun minä, mutta voitte ihan huviksenne käydä lukemassa olkapääthredeja jossa 10:stä seittemän on niskantakaa punnerruksia vastaan.

Ja ensinnäkään, mä en sanonu että, ''JOKA IKINEN JOKA TEKEE NISKANTAKAA PUNNERRUSTA, HAJOTTAA OLKAPÄÄT 100% VARMUUDELLA'', vai sanoinko?

Ja niskantakaata ku sen teet, nii et saa muuta kun, olkapäät kipeiks.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta kyllähän tuossa yleistit aika karkeasti ja väitit nimenomaan, että olkapäät menevät automaattisesti kipeiksi. :)

E: Alempaan postiin, että tuostahan lukee rivien välistä, että kaikki rikkovat olkapäänsä. :) Mitäpäs pienistä tinkaamaan.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta kyllähän tuossa yleistit aika karkeasti ja väitit nimenomaan, että olkapäät menevät automaattisesti kipeiksi. :)

Doms? ootko kuullu sellasesta;)
En mä halua kusipää ja idiootti olla, mutta tuokaa se posti mulle tähän thrediin, missä mä sanoin että ''kaikki jotka niskantakaa punnerrusta tekee, rikkoo olkapäät kaikilta JA 100% varmasti''?

Mä yleistin, kyllä, mutta rivienvälistä lukutaitoa kannattaa harjottaa

Se on aivan sama kuinka kauan kukin on ollut Pakkiksella ja on aivan sama vaikka koko Pakkis olisi niskantakaapunnerrusta vastaan. Se ei silti tarkoita sitä etteikö sitä liikettä voisi tehdä, tai että siitä menee paikat rikki.

Äläkä väitä jotain, mitä mä muka tiedän. Tiedän, että joillekkin se on huono liike, mutta esim. itse pystyn sitä tekemään ilman mitään ongelmia. Yli 10cm liikeradalla.

Se on aivan sama kuinka kauan kukin on ollut Pakkiksella ja on aivan sama vaikka koko Pakkis olisi niskantakaapunnerrusta vastaan. Se ei silti tarkoita sitä etteikö sitä liikettä voisi tehdä, tai että siitä menee paikat rikki.

Äläkä väitä jotain, mitä mä muka tiedän. Tiedän, että joillekkin se on huono liike, mutta esim. itse pystyn sitä tekemään ilman mitään ongelmia. Yli 10cm liikeradalla.

Olenko mä väittäny, etteikö niskantakaa voi punnertaa?! kerro nyt vittu, missä kohtaa mä sanoin, etteikö sitä voi/saa tehdä?! Sä aika näppärästi ohitit sen pointin mitä tarkotin, sä et vaan halua ymmärtää. Edelleenki, kolmannen ja vihoviimesen kerran, kerro missä kohtaa mä sanoin, etteikö sitä voi tehä ja että se rikkoo joka iikan olkapäät?!

Mä painotan vieläkin, että rivien välistä voi, saa ja pitääkin välillä lukea.

No mä voin nyt heittää sen valttikortin nii saadaan lopulta tämä tositaisto loppuun, aivan varmasti saat olkapäät kipeeks niskantakaa punnerruksella, viimeistään doms:illa.

Bodaajalle; mä rikoin itse olkapääni niskantakaa punnerruksella

Niskantakaa punnerruksen vaarallisuus on minusta eräänlainen hokema, jota todistetaan kaikille, ilman mainittavaa kokemuspohjaa. Montako juttua on kuultu saleilla, netissä jne. että olkapäät olisivat hajonneet niskantakaa punnerruksista? Huomattavasti harvinaisempaa kuin esimerkiksi välilevy ongelmat maastavedosta johtuen. Mielestäni maastaveto on näin ollen vaarallisempi liike:rolleyes:

Monilla on tekniikka pielessä, niin ei ole ihme jos paikat paukkuu, oli se sitten mikä liike tahansa.

Olenko mä väittäny, etteikö niskantakaa voi punnertaa?! kerro nyt vittu, missä kohtaa mä sanoin, etteikö sitä voi/saa tehdä?! Sä aika näppärästi ohitit sen pointin mitä tarkotin, sä et vaan halua ymmärtää. Edelleenki, kolmannen ja vihoviimesen kerran, kerro missä kohtaa mä sanoin, etteikö sitä voi tehä ja että se rikkoo joka iikan olkapäät?!

Mä painotan vieläkin, että rivien välistä voi, saa ja pitääkin välillä lukea.

No mä voin nyt heittää sen valttikortin nii saadaan lopulta tämä tositaisto loppuun, aivan varmasti saat olkapäät kipeeks niskantakaa punnerruksella, viimeistään doms:illa.

Bodaajalle; mä rikoin itse olkapääni niskantakaa punnerruksella

Vittu sun kanssas. En ole väittänyt että olet niin sanonut, mutta sä silti aika karkeesti yleistit, että niskantakaapunnerruksessa tulee vain olkapäät kipeeks. Ja se lukee tässä:

mikasa90 sanoi:
Ja niskantakaata ku sen teet, nii et saa muuta kun, olkapäät kipeiks.

Ja tuosta ei voi mitenkään lukea rivien välistä, että tarkoitit jotain muuta kuin mitä sanoit. Tosta sun postauksesta aloittelija saa sellaisen kuvan, ettei liikettä voi/kannata tehdä. Luki sen sitten rivien välistä, päältä, alta tai takaa.

Se jos ite sait olkapääsi rikottua tuolla, ei tarkota sitä että mulle tai jollekkin muulle kävis samoin. Ehkä sulla oli vaan paska tekniikka tai sitten se liike ei sopinut sulle.

Perustele ensi kerralla paremmin, äläkä tee tuollaisia yleistyksiä, joita koitat jälkeenpäin paikkailla.

Niskantakaa punnerruksen vaarallisuus on minusta eräänlainen hokema, jota todistetaan kaikille, ilman mainittavaa kokemuspohjaa. Montako juttua on kuultu saleilla, netissä jne. että olkapäät olisivat hajonneet niskantakaa punnerruksista? Huomattavasti harvinaisempaa kuin esimerkiksi välilevy ongelmat maastavedosta johtuen. Mielestäni maastaveto on näin ollen vaarallisempi liike:rolleyes:

Monilla on tekniikka pielessä, niin ei ole ihme jos paikat paukkuu, oli se sitten mikä liike tahansa.
Maastaveto on väärin tehtynä vaarallinen liike, mutta oikein tehtynä yksi tehokkaimmista. Maastavetoa on vaikea korvata. Tietysti on niitä, jotka tekevät vaan selänojennuksia.

Niskan takaa tehtävässä pystypunnerruksessa on loukkaantumisriski. Sen voi korvata aivan hyvin edestä tehtävällä pystypunnerruksella --> loukkaantumisvaaran minimointi. Tosin sinun logiikallasi pitäisi ilmeisesti ensin rikkoa olkapäät ja sitten kokeilla vaihtoehtoja, kun viittaat kokemuspohjaan.

Back
Ylös Bottom