Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Totanoin muutin tos just mun 3-jakosen ohjelmaan 4-jakoseks.aattelin kysyy et onko noin silleen järkevästi lajiteltu ettei tule mitään sellasia lihas ryhmiä tethyä samana päivänä jolla olis negatiivisiä/haittavia vaikutuksia toisiinsa.
1.jalat
2.rinta
3.olkapäät,hauis
4.selkä,ojentajat,ranteet

ja sit viel et onko 4 liikettä rinnalle tos liikaa vai ihan sopivasti?

ok mutta vaikuttaako tuo smjv yhtä monipuolisesti ku mave?
mave ei oo takareisi liike suoranaisesti. sjmv on, mutta ottaa myös alaselkään. ei vaikuta yhtä monipuolisesti, esim etureisiin ei ota, eikä myöskään vatsoihin yhtä paljoo.

Totanoin muutin tos just mun 3-jakosen ohjelmaan 4-jakoseks.aattelin kysyy et onko noin silleen järkevästi lajiteltu ettei tule mitään sellasia lihas ryhmiä tethyä samana päivänä jolla olis negatiivisiä/haittavia vaikutuksia toisiinsa.
1.jalat
2.rinta
3.olkapäät,hauis
4.selkä,ojentajat,ranteet

ja sit viel et onko 4 liikettä rinnalle tos liikaa vai ihan sopivasti?
Jako on hieman kummallinen. Eli tee mielummin vaikka näin:
1. Rinta, hauis
2. Jalat, pohkeet
3. Selkä, pohkeet
4. Olkapäät, ojentajat

Ja vatsat päälle ainakin sen kerran viikossa. 4 Liikettä rinnalle on kieltämättä hieman turhan paljon, 3 liikettä 4-jakoisessa on oikein passeli. Ja niitä kyynärvarsia voit tahkoa vaikka selkätreenin päälle.

Okei teempä näin:)voiskoo viel kertoo jonkun hyvän liikkeen forkuille.ite oon tehny ranteita tangolla silleen et kädet on penkil ja ranteet ilmas ja sit siit vääntäny niin siin on samal tullu kyl forkutkin kipeeks mut mut jos ny viel jonkun liikkeen niille keksis:)

Okei teempä näin:)voiskoo viel kertoo jonkun hyvän liikkeen forkuille.ite oon tehny ranteita tangolla silleen et kädet on penkil ja ranteet ilmas ja sit siit vääntäny niin siin on samal tullu kyl forkutkin kipeeks mut mut jos ny viel jonkun liikkeen niille keksis:)

Toi on se paras liike kyllä:) Kovat jätkät tekee levytangolla, itse teen taljassa, kun ei ranteet kestä oikein sitä ison tangon pitelemistä, vaikkei painoa paljon olisikaan:D

voiskoo viel kertoo jonkun hyvän liikkeen forkuille.ite oo
Jos/kun itse teen forkkuja, teen rannekääntöjä tangolla penkillä, sekä seisten selän takana. Usein myös teen rannekääntöjä käsipainolla.
Onkohan tuohon selkäpäivään lipsahtanut pohkeet vahingossa, vai miksi ne on sekä 2.- että 3.-kohdassa?
Ei ole, koska tuossa välissä on muutenkin hyvä pitää lepopäivä, joten pohkeet voi helposti tehdä molempina päivinä. Itse asiassa pohkeita voi melko surutta piestä useamminkin kuin 2 x viikossa, eli juuri kuten natukuningaskin jo mainitsi.

Tulinpa tässä yön pimeinä tunteina etsimään hieman apua täältä.

Elikkä pelaan jalkapalloa ja kausi sattui juuri loppumaan, nyt on taas aika levätä hetki laakereilla ja aloittaa omatoiminen harjoittelukausi.
Tarvitsisin siis neuvoja salilla käymiseen, koska en kuitenkaan ole mikään kaikkitietävä konkari, vaikka ikää onkin jo 18 vuotta. Jos jollakin henkilöllä sattuisi olemaan esim. jokin valmis treeniohjelma, joka sopisi hyvin jalkapalloilijalle, olisin enemmän kuin kiitollinen.

Alan tässä lähiaikoina käymään 3krt viikossa salilla, joten mieltä polttavia kysymyksiä on "muutama". Eli tarvitsisin lisää vääntövoimaa yläkroppaan, mitä laitteita kannattaisi käyttää, minkälaisia sarjoja jne?
Samoin jalkoihin tarvitsisin lisää voimaa ja räjähtävyyttä, joten samat kysymykset.
Painoa pitäisi myös hieman saada tiputettua, mutta asia alkaakin olemaan hoidossa pienellä ruokavalion muokkauksella ja liikunnan määrän pitämisenä samana kuin ennenkin, mutta jos on joitakin vinkkejä rasvanpolttoon, ottaisin niitäkin mielelläni vastaan. Tosin poljen kuntopyörällä n.30-45 min. ennen saliharjoitusta ja uin vielä saman ajan harjoituksen jälkeen, niin riittääkö se rasvanpolttoon?

Toivottavasti joku vastaisi kattavasti ja aivan perusilmauksia käyttäen, sillä "ammatti-sanasto" ei ole aivan hallussa, kiitoksia jo etukäteen. :)

tämähän nyt on taas minun mielipide sitten, mutta ite en ainakaa oo tehny kyykkyä ja mavea yli 10 toiston sarjoja. Alkaa rasittamaan liikaa keskikroppaa ku puhti loppuu jaloista tjsp. Ite vaihtasin ainaki ton toisen sjmv:n maveen. Eli vaikka tuon 2.lyhyet päivän maven. Ja mitä tohon selän kipeytymiseen tulee, niin käytätkö vyötä?

tämähän nyt on taas minun mielipide sitten, mutta ite en ainakaa oo tehny kyykkyä ja mavea yli 10 toiston sarjoja. Alkaa rasittamaan liikaa keskikroppaa ku puhti loppuu jaloista tjsp. Ite vaihtasin ainaki ton toisen sjmv:n maveen. Eli vaikka tuon 2.lyhyet päivän maven. Ja mitä tohon selän kipeytymiseen tulee, niin käytätkö vyötä?

Mavea vois tosiaan alkaa tekemään.

Kipeytyminen on ehkä vähän väärä sana tuon alaselän suhteen. Tuntuu lähinnä siltä, että kuormitusta vain tulee vähän liikaa, jos tekee sekä SJMV:n että kulmasoudun. Kipua ei tunnu enää seuraavana päivänä, mutta treenin aikana alaselkä on kyllä aika tukossa. Vyötä en oo käyttänyt.

Mavea vois tosiaan alkaa tekemään.

Kipeytyminen on ehkä vähän väärä sana tuon alaselän suhteen. Tuntuu lähinnä siltä, että kuormitusta vain tulee vähän liikaa, jos tekee sekä SJMV:n että kulmasoudun. Kipua ei tunnu enää seuraavana päivänä, mutta treenin aikana alaselkä on kyllä aika tukossa. Vyötä en oo käyttänyt.
Kannattaa kokeilla ottaa sen SJMV:n kaveriks selälle vaikka leuat ja kulmasoutu käsipainoilla. Tolla tavalla oon ite saanu pois tota sun kuvailemaa ongelmaa mikä on myös mua välillä vaivannut jos oon tehny samassa treenissä SJMV:n ja kulmasoutua tangolla.

Back
Ylös Bottom