Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ups... :D viesti oli vähäsen epäselvä... meinasin suhteutettuna :D
Oliko toi siis taas joku 100. jenkkakahvaviesti minkä laitat tänne? Loput viestit liittyy hauisten erikokoisuuteen? Saat vyötäröä kapeammaksi laihduttamalla eli syöt vähemmän kun kulutat. Sillä tavalla sieltä palaa läskiä pois. Voit tietysti samalla olla treenaamatta ollenkaan, jotta mahdolliset lihakset palaa sieltä myös. Muuten et voi oikeen vaikuttaa siihen vyötärön kapeuteen koska seuraavana siellä on vastassa luut ja kuten antibodari sanoi, et voi kaventaa luitasi.

Meneekö liian rankaksi, jos dieetillä vetää 3x viikossa punttia, 3x/vko liikuntaa koulussa ja vielä 3x/vko HIIT:tiä päälle?

Meneekö liian rankaksi, jos dieetillä vetää 3x viikossa punttia, 3x/vko liikuntaa koulussa ja vielä 3x/vko HIIT:tiä päälle?
Selviää kokeilemalla. Kulutushan tossa on aika kova, joten vaikka pudottaakin painoa niin pitää syödä aika reilusti. Hiilaritkin voi pitää varmaan aika korkeella. Millasella tahdilla ajattelit pudottaa?

Auttakaa joku viisaampi. Eli visainen kysymykseni koskee hieronnan ja treenin yhdistämistä.
Onko fiksua mennä välittömästi (ts. muutaman tunnin sisällä) saliharjoittelun jälkeen hierontaan? Saako vastatreenattuja lihaksia hieroa? Maalaisjärjellä ajatellen en tekis ainakaan toisinpäin, eli menis treenaamaan hieronnan jälkeen.
Tästä varmaan löytyis jostain jo juttuakin, mut mä ja toi hakutsydeemi ei olla ihan bestiksiä:jahas:

Kertokaahan miten saan alaselälle hyvin treeniä? maastavedolla olen yrittänyt, mutta missään lihaksessa ei tunnu.Ainoastaan selkärankaan pistää ja keuhkot loppuu.

Kertokaahan miten saan alaselälle hyvin treeniä? maastavedolla olen yrittänyt, mutta missään lihaksessa ei tunnu.Ainoastaan selkärankaan pistää ja keuhkot loppuu.

Selänojennuksia lisäpainolla:) Tuntuu todella hyvin selässä, jos mave aiheuttaa vaan kipua. Suosittelen!

Ajattelimpa tännekkin nyt kirjotella eli.
Oon käyny punttiksella n. 3kk hakien vähän lihasta. Mitään eri ohjelmia ennoo noudattanut, eli oon joka salikerta tehnyt tietyt laitteet läpi. Kannattaisiko hajauttaa sitä mitä tekee vaikka tiistaina ja mitä torstaina?

Mitä lisäravinteita myös kannattaisi käyttää, jos haluaa lihasta ja ylinmääräiseesta rasvasta maha-alueella eroon? Käytän Fastin whey3 proteiinia sekä kreatiinia.
Voisin pistää tähän samaan vaikka aika perus syömiset :D
aamulla 2 leipää + mehu + protsku
koulussa ruoka
kotona ruoka eli pari perunaa + liha/kala/kana
iltana pari leipää + mehu + protsku
Joka päivä menee myös pari jugurttia
Salipäivinä yleensä vedän myös tonnikalaa purkin tai kaks.

Auttakaa joku viisaampi. Eli visainen kysymykseni koskee hieronnan ja treenin yhdistämistä.
Onko fiksua mennä välittömästi (ts. muutaman tunnin sisällä) saliharjoittelun jälkeen hierontaan? Saako vastatreenattuja lihaksia hieroa? Maalaisjärjellä ajatellen en tekis ainakaan toisinpäin, eli menis treenaamaan hieronnan jälkeen.
Tästä varmaan löytyis jostain jo juttuakin, mut mä ja toi hakutsydeemi ei olla ihan bestiksiä:jahas:

Mitään faktatietoa ei ole, mutta hieronta no kuitenkin aika raju rasitus lihakselle. Joten en ainakaan samoja lihaksia hierotuttaisi, joita olen samana päivänä treenannut. Ja jos tekee esim. kovan selkätreenini ja menee siitä parin päivän sisälle hierojalle, voi se hieronta tuntua himpan verran epämukavalla.

Itse olen tehnyt niin (monijakoisella treenatessa ja kun yleensäkin jaksoin käydä hierojalla) että jätin yksinkertaisesti sen treenin välistä mihin hieronta otti. Eli jo hierottiin vaikka se selkä, niin silloin ei treenattu selkää ollenkaan.

En tiedä onko paras tapa, mutta kipeitä lihaksia ei tee mieli hierotuttaa, on yhtä tuskaa. Ja taas heti hieronnan jälkeen ei oikein kannata treenalla.

Selviää kokeilemalla. Kulutushan tossa on aika kova, joten vaikka pudottaakin painoa niin pitää syödä aika reilusti. Hiilaritkin voi pitää varmaan aika korkeella. Millasella tahdilla ajattelit pudottaa?

Tarkotus ois semmonen n. 3kg pudottaa viidessä viikossa.

Osaisiko joku arvioda paljonko on päivittäinen kulutukseni? Tiedän, että se on kovin henkilökohtaista, mutta kun nuo internetin laskurit antaa arviota 2000 ja 3000kcal molemmin puolin, niin edes jokin suuntaa antava arvio. Ikää 17v, pituutta 184cm ja painoa 74kg. Arvioitu bf% alkaa olla n. 15, että ei mielellään mitään "hui kamala, elä nyt enää dieettaa" -kommentteja. Tavoitteena olisi päästä sinne 10% tietämiin. Kulutukseen vielä, tarkoitus oli tosiaan 3x/vko käydä salilla, harrastaa koulun tarjoamaa liikuntaa sekä vetää HIIT:tiä.

Mitä eroa on hauiskäännöllä ja hammerkäännöllä?

otteen asento. hauiskäännössä painoa pidetään vaakasuorassa ja hammerissa pystysuorassa.

onko se tuota tärkeä homma, että saa mukavan poltteen liikettä tehdessä vaiko ihan sama sillä? latseja treenatessa teen mielummin ylätaljalla kevyehköllä vastuksella että alkaa lopussa polttelemaan ihanasti, leukoja ei jaksa vetää kuin semmoset 8-10, mikähän on hyvä toistomäärä mutta sillä ei saa latseihin minkäänlaista poltetta ja tuntuu että menee ihan harakoille koko juttu kun ei missään polttele...
ymmärrätte varmaan pointin? :arvi:

onko se tuota tärkeä homma, että saa mukavan poltteen liikettä tehdessä vaiko ihan sama sillä? latseja treenatessa teen mielummin ylätaljalla kevyehköllä vastuksella että alkaa lopussa polttelemaan ihanasti, leukoja ei jaksa vetää kuin semmoset 8-10, mikähän on hyvä toistomäärä mutta sillä ei saa latseihin minkäänlaista poltetta ja tuntuu että menee ihan harakoille koko juttu kun ei missään polttele...
ymmärrätte varmaan pointin? :arvi:

Onko nyt kyseessä massanlisäys vai lihaskunto? Jos massaa keräät niin silloin, tietysti isot painot 6-10 sarja niin että se vika menee juuri ja juuri, niin jos on voimanlisäys kyseessä silloin en osaa vastata, en oo tutustunu nääs :D

:thumbs:

Onko nyt kyseessä massanlisäys vai lihaskunto? Jos massaa keräät niin silloin, tietysti isot painot 6-10 sarja niin että se vika menee juuri ja juuri, niin jos on voimanlisäys kyseessä silloin en osaa vastata, en oo tutustunu nääs :D

:thumbs:
Voimanlisäykseen 1-4 toiston maximeilla...jos on voimanhankinnasta kyse niin vedä vaan sitä 1-3 toooooooosi isoilla painoilla

suglaaveturi:
Kyllähän tuntuma lihakseen on tärkeää. Epäilen tosin ettet pysty tekemään niitä leukojakaan täysin ilman latseja. Yläjaljan vs leukojen paremmuudesta on monta mielipidettä mutta henk koht. olen tavannut enemmän ihmisiä joilla on ollut vaikeampaa saada kehitystä ylätaljalla kuin leuoilla.

nyrkkeilijän kanssa oon erimieltä siinä, että tuo "vika menee juuri ja juuri"-tyyli ei ainakaan mikään yleismaailmallinen totuus ole. Jos esim useamman kerran viikossa treenaa niin voi olla vaikea palautua. Toisenakin minkäänlaisen progression saaminen treenipainoihin tai toistomääriin on aika vaikeaa jos tosiaan jokaisen sarjan viimeinen toisto tehdään alusta alkaen hampaat irvessä. Kukin tyylillään toki.

Bodari_:n kanssa taas olen erimieltä tosta 1-4 toistosta ja vieläpä maximeilla? Veikkaisin että aika harvat harrastaa ylätaljassa varsinkaan ykkösiä... Jotenkin tuntuu olevan aika yleinen (harha)luulo että toistoalue 6-10 on pelkästään bodaukseen ja esim 1-4 voiman hankintaan. Ei ole tavatonta että voimaa havittelevat tekevät isoissakin liikkeissä niinkin pitkiä sarjoja kuin kymppejä peruskaudella. Lihasmassaa havittelevista esim Hulkki mainitsee tekevänsä lyhyempää sarjaa säännöllisesti koska se kuormittaa kuulemma eri lihassolukkoa kuin pitempi sarja.

Kannattaa lukea foorumia lisää! Aloittelijoiden osiolla liikkuu kaiken näköistä vipeltäjää neuvomassa (minä esim. hehee).. lisäksi aloittelijoiden kysymykset eivät edes useimmiten ole oleellisia (tyyliin mitä heraa pitää ostaa että kehittyy) vaan oleellista on se mitä he eivät tajua kysyä, tiedon puutteesta tämäkin. Eli lukemaan mars!

Back
Ylös Bottom