Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen 18v vanha.Painan vajaa 75kg ja olen 175cm pitkä.Syön muuten normaalisti, paitsi otan treenipäivinä yhden desin hera 80 jauhoa ja raejuusto, tonnikala, ananas sekoituksen(kaikkia purkillinen).Välipäivinä syön myös tuollaisen sekoituksen, tai paistan 400g jauhenlihaa.Saanko riittävästi prodea?

Treenaan 2-jakoisella jokatoinen päivä.Täältä otettu ohjelma.

jos jotain on proteinin saannissa pielessä, niin mitä pitäisi tehdä? salin jälkeen heti otan heraa ja syön tuon sekoituksen milloin on nälkä.Kuitenkin aika paljon syömistä.

Riippuu mitä muuta ruokaa käsittää tuo sinun "normaali" ruokailusi. Kyllä tuossa jo aika hyvin tuleekin proteiinia, ellei nuo olleet sinun kaikki ruokasi?

Riippuu mitä muuta ruokaa käsittää tuo sinun "normaali" ruokailusi. Kyllä tuossa jo aika hyvin tuleekin proteiinia, ellei nuo olleet sinun kaikki ruokasi?

Normaali käsittää sitä, että syön aamuisin/päivällä näin kesäisin jotain leipää ja maitoa.Päivällä normaali kotiruoka(milloin mitäkin) joku välipala ja iltapala.Näillä myös leipää, jogurttia ym tulee syötyä.Erikoismaininnan voisin antaa maidon juonnista.Sitä menee noin 1-2 litraa päivässä.

Normaali käsittää sitä, että syön aamuisin/päivällä näin kesäisin jotain leipää ja maitoa.Päivällä normaali kotiruoka(milloin mitäkin) joku välipala ja iltapala.Näillä myös leipää, jogurttia ym tulee syötyä.Erikoismaininnan voisin antaa maidon juonnista.Sitä menee noin 1-2 litraa päivässä.

Kyllä tuosta varmasti tarpeeksi tulee (2g-3g/kg) tulee.

eikä sun tarvii jokapäivä itseäs sieltä peilistä kytätä :D
vaikka ite teenkin niin :david: kyllä ne sieltä pikkuhiljaa alkaa kasvamaan älä turhaan huolestu

Millainen olisi minimivenyttelysetti koko kropan treenin jälkeen? Ja milloin se olis hyvä suorittaa? Eli siis toistot ja pituudet sellaiseen venyttelyyn, josta olisi jotain hyötyäkin.

kumpi liike on raskaampi tehdä
penkki käsipainoilla vai
vinopenkki käsipainoilla

En ole vinopenkkiä tehnyt ja ajattelin minkäkönhänlaisia painoja
suhteessa penkkiin käsipainoilla sais laittaa ?

Vinopenkki käsipainoilla on raskaampi. Kokeile vaikka aluksi n. kolmasosa pienemmil painoil mitä normi penkkii käsipainoilla.

:hyper: Itse jaksan tehdä vinossapenkissa 2-3 toistoa enemmän samoilla painoilla kuin tasapenkissä

Nyt vähän aikaa tehtyä penkkiä käsipainoilla olen tehnyt samoilla painoilla kuin tasapenkkiä ja toistojakin menee enemmän.

Lähiaikoina olisi tarkoitus koittaa tehdä vinopenkkiä käsipainoilla isommilla painoilla, kuin mitä tasapenkki käsipainoilla olen koskaan tehnyt.

Vinossa penkissä apua saa siitä, että voi laskea käsipainot jalkojen päälle ja siitä saa vauhtia ja hyvin painot liikkeelle. Tuntuu tosin että isommillakin painoilla voisi tehdä, mutta vasen pistään hanttiin ja se ensimmäinen toisto on aina pahin.

Aloitin painon nostelun reilu kuukausi sitten. Paino on noussut 54 kilosta 60 kiloon pituus 182cm. ohjelmana on weiderin menetelmä kolme harjoituskertaa viikossa, jossa toisena kuukautena siirryin kahteen sarjaan per harjoite. Energia ei riitä koko treeniin, kannattaako jakaa treeni kahtia ja tehdä puolet aamulla jo toinen puoli illalla?

Pari kysymystä

Noniin, vihdoin sain käyttäjätunnukseni aktivoitua tänne.
Elikkä olen tämmöinen 15 vuotias (170cm, 67kg) täysin aloittelija. Ainut mitä olen nostanut on kotona olevat käsipainot ja hieman penkistä. Tässä siis pari aloittelijan kysymystä:

Mistä minun kannattaisi lähteä ohjelmaa hakemaan?
Mitä proteiinia ja minkä verran sitä pitää syödä treenipäivänä?
Mitä lihaksia yleensäkkään tämän ikäisen on turvallista harjoitella?
Ja lopuksi kysyisin sitä, että onko salille lipun ostaminen sen arvoista? Laskeskelin tuossa, että halvemmaksi tulisi ostaa semmoinen monitoimi selkä/vatsa/hauis penkki, kun käsipainotkin löytyy.

Kokeneempien vastauksia olisi kiva saada. :)

Joo, tuota. Ensinnäkin tere tulemast!
Täältä palstalta löydät runsaasti eri treenivaihtoehtoja. Kannattaa käyttää hakua ja lueskella paaalljjon posteja. :).

Itse suosittelisin selvittämään ensin miksi tuota proteiinia kannattaa syödä, kun ei tiedä mitä proteiinia syödä edes. Heraproteiini ja Malto yhdistettynä on hyvä palautusjuoma, sitä suosittelisin aluksi.

Tuon ikäisen on turvallista harjoitella mitä tahansa lihaksia, ei ikä vaikuta lihasten treenaamiseen, se miten niitä treenataan ;)

Ja sitten, se, että kannattaa ostaa salille lippu. Koska yläkroppa on vain osa sinun kropastasi, jalkoja pitää tehdä myös ja se on sen arvoista. Kehitystä tulee paljon nopeammin jne. Suosittelen lämpimästi siis salia.

Olen nyt treenannut tasapaksusti yli vuoden ja olen erikoistekniikoita hakemassa.
Mitkä ovat sellaisia erikoistekniikoita, joita ilman muuta kannattaa
kokeilla? Entä kuinka usein, säännöllisesti joka toisella treenillä vai kerran kuukaudessa?

Esim. Pudotussarjat ja tupla-tripla-sarjat ovat sellaisia, jotka kiinostaisivat.
Treenaan kaksijakoisella (jalat/kädet ja rinta/selkä/olkapäät -jaolla), jos se nyt mitään auttaa.
Kiitos etukäteen!

Tuota jalkatreeniä rupesin miettimähän, koska harjoittelen tässä isäni kanssa maratonille, ja siinähän niiden luulisi treenautuvan?

Eilen katselin noita salien hintoja ja lievästi järkytyin. 60euroa 3kuukaudesta on tulottomalle koulupojalla meleekoosen paljon.
Saisikohan noihin mitään porukka/nuorisoalennuksia jos alan kaverini kanssa käymään? :)

Back
Ylös Bottom