Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Antca, hae voimaa ja jerkkua reisiin ja pohkeisiin. Itse salibändyä harrastin sen 8 vuotta ja nopeana kaverina pärjää paljon paremmin kuin teknisenä pelaajana. Tietysti tekniikka on tärkeää mutta kaikki ylimääränen kannattaa jättää pois, ilmaveivit sun muut turhat leijumiset. Opettele eri pelaajien kanssa niitten työskentelyä mailalla/jaloilla ja sieltä haet ne tekniset kikat, putkia turha hakea säbässä. Sillä räjähtävyydellä ne matsit voitetaan.

Sori ei tullut kovin foorumiaiheinen posti mutta salibandysta nyt satun jotain tietämään ni oli pakko heittää :D

Kiitos kommentista, pitää ottaa neuvosta vaarin. Juttelin tuossa kaakkoissuomen aluevalmentajan kanssa Pikkupohjola leirillä, ja sano, että mun kannattais kehittää pallohallintaa ja katseen nostamista, siksi sitä reenaankin niin paljon. Ei tässä veivejä ja muita aletakkaan vetää :D.

Morjesta vaan kaikille. Aloittelija tällä palstalla, jossa helposti tulee vastaan tietoähky, joten pahoittelut jos näihin kysymyksiin on jo vastattu.

Painoa on tällä hetkellä 70 kiloa (180 cm), rasvaprosentti pitää ensi viikolla mitata, mutta sählyn jäätyä muutama vuosi sitten pitkä liikunnallinen puutostila paikoitellen näkyy, erityisesti reisissä. Tosin en usko rasvaprosentin olevan kovin korkea, koska minulla on tällainen kestävyysjuoksijan ruumiinrakenne, eli todella ohuet ranteet jne.

Tarkoitus olisi nyt ensin saada massaa 10 kiloa lisää. Tällä hetkellä vartijan duuni(koko päivä jaloillaan) polttaa sen verran kaloreita, että painoa on ollut vaikea saada nousemaan. Olen pyrkinyt syömään enemmän, ja ottamaan palautus- ja ateriankorvikejuomat, mutta voi olla, että paino ei ala nousemaan kuin vasta syksyllä kun nykyinen työ vaihtuu koulunpenkkiin.

Teen tuota Body by Arc-ohjelmaa:
Prässi 2 x
Jalkojen koukistus 2 x
Pohkeet seisten 2 x
Kulmasoutu käsipainolla 2 x
Ylätalja 2 x
Vinopenkki 2 x
Pystysoutu 2 x
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 2 x
Scott hauiskääntö 2 x
Vatsarutistus 2 x 30

Toistoja tein ensimmäisen kuukauden 10, ja nyt pudotin 8:aan. Tarkoitus vielä pudottaa ensi kuussa 6:teen, ja sit palata 10:een ja ehkä vaihtaa vähän liikkeitä.

Ja sitten ne pari kysymystä:

Kuinka suuri merkitys liikkeiden järjestyksellä on? Olen tähän mennessä tehnyt liikkeet satunnaisessa järjestyksessä, ja niin, että jalkaliikkeen jälkeen teen esim. selkäliikkeen, jotta tietty osa kropasta saisi levätä pidempään. Homma ei kuitenkaan taida toimia ihan niin? :)

Mitkä osat kropasta kerää massaa? Langan laihat ranteet/nilkat nyt vähän häiritsee, mutta niille ei taida voida mitään?

Epäilen, että minulla on selän lordoosi(notkoselkä). Miten tämän pitäisi treeniohjelmassa huomioida? Lisää/vähemmän selkäliikkeitä, vatsalihaksia? Ammattilaiselle pitäisi aika saada varattua erityisiä venyttely yms. liikkeitä varten, mutta menee hetki ennen kuin löydän pätevän henkilön hommaan(suosituksia PK-seutu?). Alalla ilmeisesti monenlaista puoskaria liikkeellä.

EDIT: lordoosista löysinkin jo tämän ketjun http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47110&highlight=lordoosi

Onko paha juttu ja mistä voisi johtua, kun joskus kyykyssä yläselän kohdalla voi selkärangassa hieman naksahtaa pienen kivun saattelemana?

Painot ovat hävyttömän kevyet vielä eli tuskin johtuu liiallisesta rautamäärästä (70kg syväkyykkysarjoja). Mahtaisiko johtua tangon väärästä paikasta niskassa (liian ylhäällä/liian alhaalla)? Tosin tuo kohta, jossa tankoa pidän tuntuu muuten sopivalta eli painot eivät "satu" niskassa (muissa paikoissa voi painot tuntua kovinkin raskailta)..

Jos joku tästä saa mitään selvää, niin upeeta, mahtavaa!

Edit. ja tuo siis havaittavissa vain kyykätessä, ei salin ulkopuolella mitään vastaavaa eikä muissa liikkeissä.

Tuota, mulla on alaselkä ollut tässä paskana, niin olisiko siitä apua, jos käyttää vyötä kyykätessä, että varmasti alaselkä pysyy paketissa?

Tuota, mulla on alaselkä ollut tässä paskana, niin olisiko siitä apua, jos käyttää vyötä kyykätessä, että varmasti alaselkä pysyy paketissa?

Kyllä se pitäisi pystyä pitämään kasassa ilman vyötä aluksi. Ei kannata tuon asian kanssa pelleillä eli pienennä painoja ja opettele sen paketin hallinta tai sitten vatsoja ja selkiä paljon, että vahvistuu se keskikroppa. Eihän tuosta vyöstä haittaakan liene, mutta jos pahasti alasekä muutenkin paskana niin kannattaa miettiä korvaisiko kyykyn jollain muulla liikkeellä kenties.

Tässä nyt ensihätään mietteitäni, joku asiantuntija korjatkoon/tarkentakoon jos on tarve.

Joo, siis oon tehny ennenkin, ja ajattelin vain, että jos varmuuden vuoksi...

e: kiitos kumminkin neuvoista

Joo, siis oon tehny ennenkin, ja ajattelin vain, että jos varmuuden vuoksi...

e: kiitos kumminkin neuvoista

Ainahan se on parempi vetää varman päälle. :)

Missähän vika, kun penkki ei vaan nouse? Noin 6kk nyt treenaillu 3x viikossa 3-jakoisella ja jaksaa välillä vain tyyliin 5x45kg, kun joskus pari kuukautta sitte jakso jotain 5x50kg ja maksimi oli jotain 65 luokkaa. Nyt ei jaksa edes 55 nostaa.

Onko siitä hyötyä, jos vetää viimesellä treeni kerralla, ennen vähän yli viikon treenitaukoa lihakset failureen?:david:
Minulla kun tapahtuu pientä surkastumista jo viikon tauolla.:down:

Missähän vika, kun penkki ei vaan nouse? Noin 6kk nyt treenaillu 3x viikossa 3-jakoisella ja jaksaa välillä vain tyyliin 5x45kg, kun joskus pari kuukautta sitte jakso jotain 5x50kg ja maksimi oli jotain 65 luokkaa. Nyt ei jaksa edes 55 nostaa.

Heivaa kuuseen se liike vähäks aikaa, ja tee vaikka vinopenaa tai kapeeta penkkiä. Kapee on imo paljon parempi yleismassaliike, koska se ottaa tehokkaasti ojentajiin, etuolkapäihin ja rintaan myös, liikematkakin on pitempi. Jos teet kuukauden muita liikkeitä paitti penkkiä niin saatat yllättyä kun menee penkkikin sitte paremmin ku antaa sille vähän taukoa.

Heivaa kuuseen se liike vähäks aikaa, ja tee vaikka vinopenaa tai kapeeta penkkiä.

Omien kokemusten pohjalta sanoisin, että missään tapauksessa ei kannata pitää mistään liikkeestä totaalitaukoa, silloin tulokset laskevat takuuvarmasti, vaikka tekisi kuinka korvaavia liikkeitä. Tämä pätee etenkin moninivelliikkeisiin. Tehdä sitten rintapäivänä vaikka 1-2 sarjaa penkkiä, kunhan ei jätä kokonaan pois.

kevyesti about tuntii ennen ja jälkeepäin se sama tunti ois kai hyvä...tietenkin jossei mitää palautusjuomaa tms. ole, niin vaikka heti sitten?

Omien kokemusten pohjalta sanoisin, että missään tapauksessa ei kannata pitää mistään liikkeestä totaalitaukoa, silloin tulokset laskevat takuuvarmasti, vaikka tekisi kuinka korvaavia liikkeitä. Tämä pätee etenkin moninivelliikkeisiin. Tehdä sitten rintapäivänä vaikka 1-2 sarjaa penkkiä, kunhan ei jätä kokonaan pois.

saattaa olla syynä myös hermoston meneminen tukkoon, siihen ei auta jos jatkaa hermojen tukkimista..... siihen auttaa vain totaalitauko (valitettavasti)

Onkos mahdollista saada samaan aikaa sixpakki ja lisää voimaa hauikseen? Eli hauis kasvais ja vatsasta vähenisi rasvaprosentti. Toki ei saa unohtaa selkä ja jalkalihaksia. Ruokavaliota en saa vaa mitenkää kuntoo. Voisitteko kertoa perusruokavalion mikä tiputtaisi rasvaprosenttia. Tokihan rannassa on hienoa kävellä näkyvillä vatsalihaksilla. Kiitoksia kovasti vastanneille. PS: en ole trolli, vaa kokematon harjoittelija.

Back
Ylös Bottom