Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

6 viikkoa.

Tota nestettä en huomannu ottaa huomioon:nolo:
Tossa mu ekaspostauksessa oli tekstiä kyllä alunperin enenmän, mut oon onnistunu sen jotenki ryssii. Mutta en rupea sitä ny korjaamaan, kun tostakin asia tuli selväksi.
Mutta mikä tossa yhtälös ei toimi, vai onko se oikein? Jos kehosta rasvanmäärä puolittuis, niin eikö silloin rasva% puolittuis. Mä en ny vain hoksaa.
ja meinaakko, et lihaa palaa noin viidennes laihdutettaessa, vaikka se sujuisi mahdollisimman vähällä lihaksen menetyksenä?
Tuo oli nyt vaan esimerkki.. Jos maltillisesti dieettaa ja vaikka syklitellen treenaa välillä pluskaloreillakin niin lihasmassa voi jopa kasvaa dieetin aikana. Kuitenkin toi 8kg kuuteen viikkoon on aika nopea tahti, se vaatii jo toistatuhatta kaloria miinusta päivässä, siinä palaa väkisinkin aika paljon lihasta.. Voit jopa vähän palautella painoa ylöspäin kilon tai kaksi, ja sen jälkeen lähteä rauhallisemmin laskemaan painoa. Tai sitten voit jatkaa dieettiä, mutta esim -500kcal/päivä, jolloin paino putoaa keskimäärin noin kilon kahdessa viikossa. Ja kun laihdutat, muista treenata kovaa tai suurin osa putoavasta painosta on menetettyä lihasmassaa, varsinkin kun sun lähtötason rasvaprosenttikaan ei mikään hirveän korkea ole (eli lihasta on jo valmiiksi huomattavasti enemmän kuin rasvaa).

Voiko lihakset kasvaa jos syö kulutuksensa verran? Kirisyykö silloin? Eli jos paino pysyy samana, ja treenaa, pieneneekö rasva%. Riippuu varmasti jonkin verran siitä, kuinka paljon henilö on treenannut, mutta jos kyseessä on muutaman vuoden treenannut ei-kovin-lihaksikas naishenkilö? Jonkun epätarkan ihme-mittaushässäkän mukaan mulla on rasvat jotain 18-19%. (Se mittari kyllä on melkeen sama kuin arvaisi)

Voiko lihakset kasvaa jos syö kulutuksensa verran? Kirisyykö silloin? Eli jos paino pysyy samana, ja treenaa, pieneneekö rasva%. Riippuu varmasti jonkin verran siitä, kuinka paljon henilö on treenannut, mutta jos kyseessä on muutaman vuoden treenannut ei-kovin-lihaksikas naishenkilö? Jonkun epätarkan ihme-mittaushässäkän mukaan mulla on rasvat jotain 18-19%. (Se mittari kyllä on melkeen sama kuin arvaisi)

Luulisin, että jos kulutus ja kalorit ruoasta ovat tismalleen samat, niin rasvaprosentti ei laske, ainakaan merkittävästi. Tietenkään ne tuskin ikinä ovat tismalleen samat, joten varmasti kyllä pientä muutosta tapahtuu hiljalleen, suuntaan tai toiseen.
+/-0 kuitenkaan ei kuitenkaan ole paras tapa kiristyä tai saada lihasta, eli kannattaa tehdä valintoja.

Kertokaahan missä järjestyksessä pitäisi treeniohjelma tehdä(koko kropan) vai onko järjestyksellä väliä?

Ja kun tällainen aloittelija olen, niin kiinnostaapi, että mitkä laitteet tepsivät parhaiten takapuoleen jos mielii "hyvää persettä" :D

Itse tekisin ensiksi isot lihasryhmät ja sitten kun on jo väsympi/kuluneempi olo niin pienemmät ryhmät/lihakset. Toiset taas tekee heikommat ryhmät ensiksi, että pystyy keksittymään niihen 100%:sti. Oman maun mukaan ja aina kannattaa vaihdella järjestystä, niin ei tule joka treenistä pelkkää kaavassa menemistä ja rutiinia.

Määrittele "hyvä perse"? Oletko kumpaa sukupuolta.:D

Hyvä perse, kiinteä ja ei-lättänä. Tosin ei mulla nytkään mikään lättäperse ole, mutta olisi kiva saada sitä vähän pyöreemmäksi. En mä oikeen osaa määritellä paremmin.

Ja nainen olen :)

-Eri Kyykyt kaikilla leveyksillä
-Askelkyykky
-Porrasnousu
-SJMV
-Prässi yhdellä jalalla

Ylimääräiset lähtee siitä päältä sitten vain dieettaamalla.

Tässä siis viikonlopun vinkki rautaisiin pakaroihin (luotan siihen, että kaikki teistä tekevät jo RASKAITA jalka- ja pakaratreenejä, sillä ne ovat nro 1 muokkauksessa/lihaksen kasvatuksessa). Tosca Reno on jossain kolumnissaan tutustuttanut mut(kin) yhteen hauskaan ja tehokkaaseen muokkauskeinoon: butt squeeze -kävelyyn. Se on siis kävelyä, jossa joka askeleella keskitytään puristamaan tiukasti pakaralla. Jos tuon tekee oikein ja pitää samalla vatsan tiukkana ja hyvässä kontrollissa, nousee myös syke huomattavasti joten kävelyn kulutus kasvaa. Varsinkin jos sitä tekee jyrkkään ylämäkeen. Joka tapauksessa - olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että tuo muokkaa hanuria paljon tehokkaammin kuin tavallinen kävely. Koittakaapa!

Hyvä perse, kiinteä ja ei-lättänä. Tosin ei mulla nytkään mikään lättäperse ole, mutta olisi kiva saada sitä vähän pyöreemmäksi. En mä oikeen osaa määritellä paremmin.

Ja nainen olen :)

Syväkyykky lienee ainakin hyvä liike. Ylipäätänsä olis hienoa nähdä nainen tekemässä kyseistä liikettä! Herättäisi kyllä ihailua.

EDIT: Näemmä tulikin jo hyvä ja kattava vastaus. Mutta siltikin suosittelen noiden liikkeiden lisäksi myös syväkyykkyä.

Tyhmä kysymys ja tyhmä aihe olla huolestunut mutta... Kesällä tulee vähän päälle kuukauden mittainen tauko treeniin, vaikuttaako yhtään mihinkään? Aerobista tulee varmaan tehtyä reissussa kuitenkin, mutta salilla ei pääse käymään. Olisi kiva saada varmistus siitä että sekin vaivalla hankittu pieni lihas ei ehdi kadota siinä :(. Tiedän tietty, ettei kehitys jatku jos ei treenata, mutta pysyykö kunto ennallaan?

Tyhmä kysymys ja tyhmä aihe olla huolestunut mutta... Kesällä tulee vähän päälle kuukauden mittainen tauko treeniin, vaikuttaako yhtään mihinkään? Aerobista tulee varmaan tehtyä reissussa kuitenkin, mutta salilla ei pääse käymään. Olisi kiva saada varmistus siitä että sekin vaivalla hankittu pieni lihas ei ehdi kadota siinä . Tiedän tietty, ettei kehitys jatku jos ei treenata, mutta pysyykö kunto ennallaan?

Kyllä luultavasti tulokset tippuu enemmän tai vähemmän.MUTTA ne myös kun taas salille pääset nóusevat nopeasti takaisin.
Ennyt tiedä katoaako sitä lihasta ihan kuukaudessa? (joku sen sanokoon). Ja jos sitä lihasta katoaa niin sekin palautuu lihasmuistin ansiosta nopeen.

Onko scott hauiskäännöllä kp:lla ja tangolla joku merkittävä ero, että onko toinen merkittävästi tehokkaampi? Tai yleensä hauiskäännöllä

Onko scott hauiskäännöllä kp:lla ja tangolla joku merkittävä ero, että onko toinen merkittävästi tehokkaampi? Tai yleensä hauiskäännöllä

Scotti on IMO raskaampaa, koska siinä ei voi huijata juuri ollenkaan.

Sattuu alaselkään penkkiä tehdessä :(

Juuh, eli kun teen penkkiä niin sattuu (vihloo) välillä tosta alaselästä aika kovasti, mistähän vois johtua? Teenköhän kaaren jotenkin väärin? Ja tämä vihlominen sattuu oikeestaan vain oikealle puolelle alaselkää :(

Mutta kun senkin voi tehdä kp ja tangolla, kumpaa laitetaan, että kehittyy enemmän tai on parempi?

No tässäkin kannattaa varamasti vaihdella, välillä käsipainoilla ja välillä tangolla. Itse teen lähes aina tangolla. Siinä tulee kumpaakin hauberia reenattua "tasasesti". Ei kait noilla kehityksen suhteen ole mitään väliä kummalla tekee.

Moi,

Miten saisi leveämmän vatsan? :) Mulla on semmonen ongelma, et vatsa on näin | :D haluisin niinku leveemmäksi näin ||||. Toivottovasti tajusitte :)

Tiedän et se johtuu geeneistä ja luustosta, mut onko jotakin liikettä mitenkää sais ne leveemmäksi :S

Piti vielä kysyä et kun oon juonut kohta ton hera80:n tyhäjs ja ajattelin siirtyä mlekein maun takio tohon Whey3:n. Et minkäslaista tämä on ja onko hyvän makuista vaikka mansikka veden kanssa. Heraa kun vedin tuoremehuun, oli meinaan aika ainetta :D Vaikka onhan noissa eroja, mutta suositelkaa nyt tuota Whey3:sta :P

Back
Ylös Bottom