Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi vaan kaikille!Täällä ihan uunituore jäsen Pakkotoistossa. ;)
Olen pitänyt ahkerassa salitreenissä parin vuoden tauon eka sairastelun ja sitten raskauden ja lapsen myötä. Nyt oon marraskuusta taas aloitellut ja kaikki sujuu ja vahvistuu ihan hyvää tahtia mutta yksi iso ongelma mulla on;nimittäin alavatsa!Tää ei varmaan miehille ole niin iso ongelma koska teillä ei noita raskausjuttuja pahemmin ole mutta mulle on jäänyt semmonen "lärpäke"tohon alamahaan eikä se meinaa lähteä millään pois!Treenaan erilaisia vatsalaihaksia monta kertaa päivässä (25 toistoa,2 sarjaa kerrallaan, yleensä 2-3 kertaa päivässä) mutta en taida saada tarpeeksi vastusta juuri tuonna alimpiin lihaksiin. Oisko hyviä kikkoja? Olen yrittänyt esim sitä liikettä missä selällään ja jalat kohti kattoa ja työnnetään äässiä ja jalkoja kohti taivasta. Muita tehokkaita? Thänx jo etukäteen!

Moi vaan kaikille!Täällä ihan uunituore jäsen Pakkotoistossa. ;)
Olen pitänyt ahkerassa salitreenissä parin vuoden tauon eka sairastelun ja sitten raskauden ja lapsen myötä. Nyt oon marraskuusta taas aloitellut ja kaikki sujuu ja vahvistuu ihan hyvää tahtia mutta yksi iso ongelma mulla on;nimittäin alavatsa!Tää ei varmaan miehille ole niin iso ongelma koska teillä ei noita raskausjuttuja pahemmin ole mutta mulle on jäänyt semmonen "lärpäke"tohon alamahaan eikä se meinaa lähteä millään pois!Treenaan erilaisia vatsalaihaksia monta kertaa päivässä (25 toistoa,2 sarjaa kerrallaan, yleensä 2-3 kertaa päivässä) mutta en taida saada tarpeeksi vastusta juuri tuonna alimpiin lihaksiin. Oisko hyviä kikkoja? Olen yrittänyt esim sitä liikettä missä selällään ja jalat kohti kattoa ja työnnetään äässiä ja jalkoja kohti taivasta. Muita tehokkaita? Thänx jo etukäteen!

Tuskin se "lärpäke" siitä mihinkään lähtee vaikka kuinka vahvistaisit sen alla olevia lihaksia. Onko se siis ihan vaan löysää nahkaa vai rasvaa?

Tuskin se "lärpäke" siitä mihinkään lähtee vaikka kuinka vahvistaisit sen alla olevia lihaksia. Onko se siis ihan vaan löysää nahkaa vai rasvaa?

Sekä että. On mulla kehossa vielä jonkin verran ihan ylimääräistä rasvaakin että on tässä vielä paljon duunia edessä mutta motivaatio on hyvä! Se on vaan sillai etten yh-äitinä pääse salille aina säännöllisesti ja lapsiparkki ei ole auki kuin muutamana aamuna ja iltana viikossa,olen sitten yrittänyt tehdä kotona mahdollisimman paljon kaikkea ja monipuolista. Mitä mieltä olette kaikenlaisista vatsalihas- ym. laitteista? Olen ajatellut tilata kotiin koska mulla rupee tosi helposti niskat jäykistyy tuosta ihan perinteisestä liikkeestä.
Kokoajan ajan ylimääräsiä rasvoja kehossa ihan minimiin koska olisi toiveena ensi kesäksi vanhat ihanat bikinit päälle ja biitsille! :rock:
Mä oon jättänyt ylimääräset hiilarit minimiin ja yritän syödä sopivasti protskua.
Kumpi olisi nyt ensimmäiseksi tärkeämpää tässä mun kuntoiluprojektissa; rasvat pois eka vai lihakset eka kuntoon? Treenaan nyt n 3kertaa viikossa salilla (mahdollisuuksien mukaan aina enemmän) ja pitkä ja tehokas lenkki (rattaita työntäen,painona 13kg muksu) melkein joka päivä,yleensä viikossa yksi välipäivä. Lihakset tuntuu kasvavan aika nopeaa ja tehokasta tahtia,hyvä niin,mutta pelkään että nyt jos alan tuota kehon rasvaa vähentämään että lähtee sit lihaksestakin. Hyviä vinkkejä?
Tästä aiheesta varmasti miljoona keskustelua ja neuvoa mutta kun en tänne nettiinkään pääse tuntikaupalla seikkailemaan ja etsimään vaikka aihe olisi mahdottoman mielenkiintonen!
Kiitos miljoonasti taas etukäteen jos joku asiantuntija jaksais vastata! :worship:

Sekä että. On mulla kehossa vielä jonkin verran ihan ylimääräistä rasvaakin että on tässä vielä paljon duunia edessä mutta motivaatio on hyvä! Se on vaan sillai etten yh-äitinä pääse salille aina säännöllisesti ja lapsiparkki ei ole auki kuin muutamana aamuna ja iltana viikossa,olen sitten yrittänyt tehdä kotona mahdollisimman paljon kaikkea ja monipuolista. Mitä mieltä olette kaikenlaisista vatsalihas- ym. laitteista? Olen ajatellut tilata kotiin koska mulla rupee tosi helposti niskat jäykistyy tuosta ihan perinteisestä liikkeestä.
Kokoajan ajan ylimääräsiä rasvoja kehossa ihan minimiin koska olisi toiveena ensi kesäksi vanhat ihanat bikinit päälle ja biitsille! :rock:
Mä oon jättänyt ylimääräset hiilarit minimiin ja yritän syödä sopivasti protskua.
Kumpi olisi nyt ensimmäiseksi tärkeämpää tässä mun kuntoiluprojektissa; rasvat pois eka vai lihakset eka kuntoon? Treenaan nyt n 3kertaa viikossa salilla (mahdollisuuksien mukaan aina enemmän) ja pitkä ja tehokas lenkki (rattaita työntäen,painona 13kg muksu) melkein joka päivä,yleensä viikossa yksi välipäivä. Lihakset tuntuu kasvavan aika nopeaa ja tehokasta tahtia,hyvä niin,mutta pelkään että nyt jos alan tuota kehon rasvaa vähentämään että lähtee sit lihaksestakin. Hyviä vinkkejä?
Tästä aiheesta varmasti miljoona keskustelua ja neuvoa mutta kun en tänne nettiinkään pääse tuntikaupalla seikkailemaan ja etsimään vaikka aihe olisi mahdottoman mielenkiintonen!
Kiitos miljoonasti taas etukäteen jos joku asiantuntija jaksais vastata! :worship:

Joo tosiaan se rasva ei siitä vatsan alueelta poistu vatsalihaksia tekemällä, jonka varmaan itsekin ymmärrät tosta sun tekstin loppuosasta päätellen? :) Eli jos se ylimääränen rasva häiritsee sua niin varmaan kannattaa sitten dieettailla. Samalla tietenkin kun teet lihaskuntoharjoittelua niin ne lihakset ei sieltä mihinkään katoa jos maltillisesti dieettaat. Sulla kun on taukoa takana niin lihasmuistin avulla saattaa lihakset jopa kasvaa samalla vaikka poltat rasvaa.

millasilla sarjoilla kannattais tehä vatsalihaksia vatsarutistus laitteessa tai onko jotain tehokkaampia laitteita, että pääsis kesäks rantakuntoon :D ei oo ylimäärästä mutta ei oo oikee sitä lihastakaa :(

millasilla sarjoilla kannattais tehä vatsalihaksia vatsarutistus laitteessa tai onko jotain tehokkaampia laitteita, että pääsis kesäks rantakuntoon :D ei oo ylimäärästä mutta ei oo oikee sitä lihastakaa :(

Treenaa kroppaa salilla kokonaisvaltaisesti ja unohda pelkkä vatsalihasten runkkaus,jos ei kerran lihasta oikein ole. Treeniohjelmia löytyy haulla n. 3 miljoonaa, sieltä löytyy varmasti joku sopiva. Suosittelen joko 1 -tai 2-jakoista ohjelmaa.

Joo tosiaan se rasva ei siitä vatsan alueelta poistu vatsalihaksia tekemällä, jonka varmaan itsekin ymmärrät tosta sun tekstin loppuosasta päätellen? :) Eli jos se ylimääränen rasva häiritsee sua niin varmaan kannattaa sitten dieettailla. Samalla tietenkin kun teet lihaskuntoharjoittelua niin ne lihakset ei sieltä mihinkään katoa jos maltillisesti dieettaat. Sulla kun on taukoa takana niin lihasmuistin avulla saattaa lihakset jopa kasvaa samalla vaikka poltat rasvaa.
Yees,tuossa muutama vuosi sitten tuli oltua aikasta timmissä kunnossa ennen pitkää sairastelua ja raskautta!Sellasta iisiä diettiä oon pitänytkin nyt kuukauden verran ja ihan hyvin oon saanu ylimäärästä lähtemään. Tavoitteena samat mitat ja kunto kuin ennen ja mieluiten tietty parempaankin kuntoon,ensi kesä vain tuollainen välietappi,kova homma myös siitä eteenpäinkin edessä.
Mitä mieltä oletkaan noista kotivempeleistä? Mikä olisi tehokkain ja paras ostaa kotiin? Ja hinta-laatusuhde tietysti sellainen että olisi tälläisellä kotiäidilläkin varaa... :urjo:

tämmönen tyhmänpuoleinen kysymys :nolo:

oon pitkään miettiny että mistä johtuu että heti salitreenin jälkeen erottuu ja tuntuu verisuonet käsivarsissa paljo paremmin ku yleesä :rolleyes:

oon pitkään miettiny että mistä johtuu että heti salitreenin jälkeen erottuu ja tuntuu verisuonet käsivarsissa paljo paremmin ku yleesä :rolleyes:

Verenkierto on keskittynyt treenattuhin lihaksiin, ja on jonkilainen pumppi kai päällä. Myös lihas yleensä treenin jälkeen on hieman suurempi, kun siellä on enemmän verta tuomassa "korjaus aineita" paikanpäälle, jolloin verisuonet erottuu paremmin. Ainakin IMO pumppi on helpoin huomata kyynervarren lihaksista, jos vääntää rannekkääntöjä ihan lähelle failurea, on "ranteenkoukustajalihas"(termit kohillaan :rolleyes: ?) selkeästi "paisuksissa".

Tosiaan on rintalihakset ärsyttävän huomattavasti erikokoiset ja - muotoiset. Nyt oon noin vuoden käyny puntilla, eikä kokoero ole vielä ainakaan tasoittunut, mutta eipä sitä lihaa siihen rintaan toisaalta kyllä oo pahemmin tullutkaan.

Pitääköhän siitä rinnasta nyt sitten treenata semmonen oikeen kunnon massiivinen, ennen ku toi kokoero tasottuu yhtään?

Pitääköhän siitä rinnasta nyt sitten treenata semmonen oikeen kunnon massiivinen, ennen ku toi kokoero tasottuu yhtään?

Itellä myös ongelmana rintojen kokoero. Molemmat ovat kasvaneet tasaisesti, mutta ero säilyy. Vaikutuksen huomaa penkissä; vasen (vahvempi) edistää noston alkuvaiheessa ja oikea puoli tulee kunnolla mukaan vasta, kun ojentaja ottaa vastuuta. Seurauksena on jatkuvasti epätasainen rasitus suurilla painoilla ja kokoeron pysyminen. Ja penkki on siis se ykkösliike rinnoille.

Mitäpä mieltä olette kreatiinin käytöstä "dietin" aikana? Pikkasen olen aloittanut ruoista pihtailemaan ja lenkillä käymään että pääsisi jonkin asteiseen rantakuntoon kesään mennessä. Kannattaako dietin aikana aloittaa uutta kreatiini kiertoa? Auttaako pitämään kiinni vähistä lihaksista mitkä talvi on tuonut mukanaan?

Itse en kyllä kreatiinia dieetillä käyttäisi. Se kuitenkin kerää nestettä ja tuppaa nostamaan painoa. Sarjapainot ja maksimi voi vähän pudota, kun jätät krean pois, mutta jos tavoitteena on se jäätävän kova rantakunto niin enpä siihen muutakaan järkevää mahdollisuutta näe.

Varmaankin mieluummin esittelet pieniä lihaksia alhaisella rasva% kuin isompia lihaksia sen suojaavan silavakerroksen alta.

Itse en kyllä kreatiinia dieetillä käyttäisi. Se kuitenkin kerää nestettä ja tuppaa nostamaan painoa. Sarjapainot ja maksimi voi vähän pudota, kun jätät krean pois, mutta jos tavoitteena on se jäätävän kova rantakunto niin enpä siihen muutakaan järkevää mahdollisuutta näe.

Varmaankin mieluummin esittelet pieniä lihaksia alhaisella rasva% kuin isompia lihaksia sen suojaavan silavakerroksen alta.

Eikös dietillä ole tarkoitus kuitenkin poistella sitä rasvaa eikä nestettä? Eli siis elopaino on yks ja sama kunhan rasvan määrä kropassa vähenee. Sitten kesällä jos olo tuntuu ja näyttää liian nesteiseltä niin jättää sen krean pois.

Tuntuu, että dietillä tuijotetaan liikaa siihen puntarin lukemaan eikä kiinnitetä huomiota siihen kropan koostumukseen.

Vaan ei kai siellä rannalla kukaan niitä vaa'an lukemia esittele? Itsekin otit esille, että kreatiini nostaa painoa keräämällä nestettä. Samalla treeni tehostuu ja ylimääräinen neste saattaa jopa suojata loukkaantumisilta. Miksei sitä kreatiinia siis kannata pistellä, jos se ei kuitenkaan aiheuta läskin kertymistä?

Mitä merkitystä sillä on jos kreatiini sattuu nostamaan painoa vaikkapa muutaman kilon, kun tässä tapauksessa ei ilmeisestikään ole tarkoitus mahtua rimaa hipoen mihinkään tiettyyn painoluokkaan. Eikä se nesteen kertyminen estä rasvan palamista millään tavalla. Sitä paitsi kreatiinin avulla pystytään pitämään voimatasoja yllä ja tietenkin isoilla painoilla treenatessa pystytään paremmin estämään lihaskatoa. Ja kaupan päälle nestekertymä pienentää luokkaantumisvaaraa kun rasvat alkaa vähenemään.

Ja eikä sitä hyvää rantakuntoa arvioidessa yleensä tuijoteta vaa´an lukemaa.

Edit: H-I-D-A-S

sori nyt tulee tosi tyhmä kysymys mutta, jos on ollu kautta aikojen niin kauvan kun muistaa niin lihava niin voiko koskaan tullakkaan sit sellaseks pyykkilauta pojaks tai sillee :D ihan laihaks ja lihaksikkaaks ettei jää mahaa? sillee kalja mahaa tai niin isoa mahaa :D

sori nyt tulee tosi tyhmä kysymys mutta, jos on ollu kautta aikojen niin kauvan kun muistaa niin lihava niin voiko koskaan tullakkaan sit sellaseks pyykkilauta pojaks tai sillee :D ihan laihaks ja lihaksikkaaks ettei jää mahaa? sillee kalja mahaa tai niin isoa mahaa :D

Onneksi tämä on mahdollista, olen nimittäin itsekin kyllästynyt olemaan lihava. Periaatteessa jos on joskus ollut sairaalloisen ylipainoinen panssarivaunu, niin pyykkilauta voi jäädä saamatta löysäksi venyneen vatsanahan vuoksi. Tuohon ei sitten auta kuin kirurgin veitsi, mutta tämä lienee ongelmana lähinnä sumopainijan kokoisilla kavereilla.

Sinun ikäisenäsi tuo laihduttaminen on vieläpä älyttömän helppoa, joten ei muuta kuin suurin osa herkuista pois ja puntille rautaa veivaamaan.

Edelleen suosittelen myös www.kalorilaskuri.fi-sivustoa, jonka ilmaisversiollakin saa oivan kuvan siitä, kuinka tuhoisia sipsit ja karkit ovat suhteellisen vähäisissäkin määrin painonpudotukselle.

Back
Ylös Bottom