Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hmm, jalkaprässissä 135kg, 8 toistoa (eria asia, paljonko niitä pystyisi tekemään) ja painoa pystyisi lisäämään, jonka ajattelin hiljalleen toteuttaa. Meinaan, että onkohan siinä liikaa painoa? Isä vaan sanoi, kun kerroin, että siinä voi tulla nivelvaurioita ja se voi vaikuttaan näihin luiden kehityksiin. Teen aluksi vähän lämmittelysarjoja kyllä. Missään ei ole tuntunut näitä nivelkipuja, paino tuntuu juuri sopivalle ja hiljalleen voisi lisätä. Pihviä on jalkaan tullut. Niin ja kyykkäämistä ollaan aloittelemassa.

Ajattelinkin niin ja sitä puhuttiin, että jos tulee nivelkipuja, pitää taukoa ja painoa vähemmän jne. jne. Tuolla noin ajattelin mennä eteenpäin ja jatkaa samoilla ja isommilla painoilla.

Kumman puolella itse olette nyt tässä? Ei nimittäin saa prässissä tuntumaa, jos ei ole kunnon painot ja särkyä ei ole ollut kuin etureidessä silloin kun prässiä pisti ekoja kertoja kovaa ja se oli kehitystä merkitsevää särkyä.

Ikä 14, paino 64-65 ja pituus 180.5 cm.

Prässi on ihan turvallinen liike alottelijalle ja nuorelle punttaajallekin. Eli niin kauan kuin tekniikka on kunnossa voit pikkuhiljaa lisätä painoa kun siltä tuntuu. Tärkeintä prässissä on varoa ettei laita polvia lukkoon yläasennossa ja ettei anna selän pyöristyä eli perseen nousta siitä tuesta ala-asennossa. Toi 135 kiloa on vielä aika pieni rauta jalkaprässissä joten ihan turvallisin mielin vaan painoa lisää jos tuntuu helpolta. :) Kannattaa kuitenkin alussa opetella tekemään täyttä liikerataa siinä prässissäkin eli älä laita liikaa painoa, jotta toistot ei jää vajaiksi.

oon 180cm/65kg niin pitäs nytte vähä saaha mahaa pois niin kumpi polttaa rasvaa tehokkaammin lenkki vai kunto nyrkkeily?treenaan kyllä sitte muutenki

no ei ny hirveesti mutta kyllä sitä on jonku verran:D

Komppaan ruohista, älä ihmeessä noilla mitoilla rupea mitään laihduttamaan. Treenailet alkuun vähän lihaksia päälle ja myöhemmin sitten diettaat. Noista mitoista jos meinaat laihduttaa, tulee aika anorektinen look. :)

Mitähän nuo levypainot oikein painaa kun salilla on lyhyempiä ja pitempiä?Entäs smith ja scott-kulmatanko? Ja lukot?

yleensä niihin levypainoihin on merkattu mitä ne painaa ;)
joo,veikkaan että ne pidemmät TANGOT painaa 20kg ja lyhyemmät 15kg.
smithin paino voi olla periaatteessa mitä vain 15kg:n ja 30kg:n väliltä.
kulmatanko siinä kympin paikkeilla.isommat lukot painanee yleensä jotain 2,5kg,pienemmät sitten vähemmän :)

Mulla olisi kaksi kysymystä.

1.Eli mitä nuo raw-liikkeet ovat,on jo pidemmän aikaa mietityttäny,utta selvää en ole viitsinyt ottaa. :david:

2.Voisitteko kertoa jonkun hyvän vatsalihasliikkeen,jonka voisi tehdä leuanvetotankoa apuna käyttäen,koska täällä salilla,missä käyn(mutsin työpaikan sali),ei oikein ole mitään hyviä laitteita ko.liikkeeseen.Ajattelin että voisin tehdä jalat koukistettuna tangossa,pää alaspäin pitkällä liikeradalla,tai lyhyemmällä n.90 asteen radalla,jolloin liikkeeseen tulisi ilmeisesti pieni pito liikkeen lopussa.Kumpi noista olisi
tehokkaampi,vai olisko vielä jotain muitakin vaihtoehtoja?

Joo, tosiaan niitä kelkkoja on yhtä paljon eri painosia ku prässejäkin on erilaisia. Meidän salilla prässin kelkka painaa 60 kiloa ja edellisellä salilla se oli 45kg. Tosin ei sillä kelkan painolla oikeastaan mitään tee niinku on sanottu. Eli kannattaa laskea sarjapainoihin vaan ne levyt mitä siihen lastaa.

Nyt tulee taas näitä naurettavia kysymyksiä, mutta kysytään silti.

Minkälaista ruokavaliota olis hyvä pitää yllä, että vatsalihakset kehittyisi hyvin?
Siis että palikat kasvais, mut kans näkyis. Tarvitseeko vatsalihaksetkin samalla tavalla proteiinia ja muita ravinteita, kun muutkin lihakset?

Kiitos taas kaikille, jotka jaksaa vastailla :)

Aloitin keskiviikkona pitkän dieettijakson, ja aloitan salikäynnit yhdeksän päivän päästä, ajatuksena päästä käymään kolmesti viikossa. Omaan jonkin verran epäsäännöllistä treenikokemusta, mutten mainittavammin, ja olenkin vielä paljon lähempänä aloittelijaa kuin harrastajaa. Hallitsen kuitenkin suoritustekniikat riittävän hyvin perusliikkeissä.

Mutta koska miinuskaloreilla on kohtalaisen vaikea hankkia lihasta, ajattelin lähinnä panostaa voimapainotteiseen treeniin ja pyrkiä näin ollen kasvattamaan voimatasoja mahdollisuuksien mukaan, raskaita perusliikkeitä käyttäen, pyrkien samalla säilyttämään mahdollisimman hyvin nykyiset – joskin melko vähäiset – lihasmassani.

Ylimääräistä rasvaa on kuitenkin enemmän kuin pari kiloa, olen ajatellut maltillista ½-1 kg per viikko –tahtia minimoidakseni homman miinuspuolet ja itse dieetin kesto olisi alustavasti vajaat kuusi kuukautta, lopullisen päättymisajankohdan katson tilanteen mukaan. Kuusi kuukautta on pitkä ja rankka aika, mutta tahdon todella hankkiutua eroon ylimääräisistä rasvoista.

Itse motivaation puolesta ei ole juurikaan pelkoa, mutta suurin uhkakuva on lihasmassan liiallinen kärsiminen. Ymmärrän kyllä, että fiksustikin toteutettu pitkä dieetti kuluttaa varmasti jonkin verran myös lihaksia, mutta yritän minimoida tämän pitämällä kiristelytahdin maltillisena, treenaamalla ja huolehtimalla ravintoaineiden, erityisesti proteiinin, riittävästä saamisesta ja muistamalla luonnollisesti muutkin perusasiat, kuten riittävän unimäärän. Millaista treeniohjelmaa suosittelisitte minulle näiden tietojen pohjalta? Ja mikäli mahdollista, kuuntelisin tietenkin mielelläni muitakin neuvoja asian suhteen. Kiitos jo etukäteen.

PS. Koska elän vielä vanhempien kustannuksella, minun ei ole mahdollista laskea täysin päivittäistä energiansaantia, joten koetan pitää tarvittavan kalorivajeen mahdollisimman hyvin tuntumapohjalta syömisen vähentämisen ja aerobisen lisäämisen yhteisvaikutuksella. Em. syyn vuoksi en pysty myöskään sijoittamaan kohtuuttomasti rahaa lisäravinteisiin, joten ajattelin hankkia vain Fastin perusheraa ja maltoa, joista saan proteiinishaket ja palkkarit, ehkä lisäksi vielä glutamiinia.

Ongelmia tuossa etukyykyssä.
En piru saa sitä tankoa millään hyvään kohtaan, aina painaa liikaa jotenkin käsiä, että missähän se kohta olis? Katsonut kuvia ja pari videoo mutta eipä niistä ole ollut apua. Tuntuu, että käteni on jotenkin jäykät ettei veny sen vertaa eteen, että saisin tangon noiden olkapäiden päälle.
Aika jäykät meinaan ovat kädet. Testaillu tyylillä, että kysyny kavereilta, pistä kyynärpäät yhteen. (mihin itse en pysty, jää varmaa 5-8cm väliä) Kaikki ovat saaneet paitsi minä :curs:

Toinen, onko mitään hyvää selkäliikettä, mikä minimoisi käsien käytön? (Varmaan ei ole liikettä jossa käsiä ei käytetä jos koskee selkäliikettä? :D )

Nyt tulee taas näitä naurettavia kysymyksiä, mutta kysytään silti.

Minkälaista ruokavaliota olis hyvä pitää yllä, että vatsalihakset kehittyisi hyvin?
Siis että palikat kasvais, mut kans näkyis. Tarvitseeko vatsalihaksetkin samalla tavalla proteiinia ja muita ravinteita, kun muutkin lihakset?

Kiitos taas kaikille, jotka jaksaa vastailla :)

Nyt olisi hyvä muistaa, että keho on kokonaisuus. Et toki voi ajatella, että ruokit esim. pelkkiä vatsalihaksia:D Tuohon sun kysymykseen sanoisin, että pidä kalorit vähän plussan puolella (n.+500kcal), tai niin että painosi nousee n. puoli kiloa viikossa. Sitten voit kiristellä vaikka 8 viikon välein aina pari viikkoa. Oletuksena tietysti on, että olet tällä hetkellä sellaisessa kunnossa, että ne palat sieltä näkyvät..Toivottavasti treenaat muuten muitakin lihaksia kuin niitä vatsoja:)

Ongelmia tuossa etukyykyssä.
En piru saa sitä tankoa millään hyvään kohtaan, aina painaa liikaa jotenkin käsiä, että missähän se kohta olis? Katsonut kuvia ja pari videoo mutta eipä niistä ole ollut apua. Tuntuu, että käteni on jotenkin jäykät ettei veny sen vertaa eteen, että saisin tangon noiden olkapäiden päälle.
Aika jäykät meinaan ovat kädet. Testaillu tyylillä, että kysyny kavereilta, pistä kyynärpäät yhteen. (mihin itse en pysty, jää varmaa 5-8cm väliä) Kaikki ovat saaneet paitsi minä :curs:

Toinen, onko mitään hyvää selkäliikettä, mikä minimoisi käsien käytön? (Varmaan ei ole liikettä jossa käsiä ei käytetä jos koskee selkäliikettä? :D )

Oletko kokeillut faarao-tyylillä, siis siten että kädet ovat ristissä tangon päällä? (Ja tanko tietysti olkapäiden päällä) Tuohon pitäisi kyllä käsien taipua..Tai sitten niin, että kyynärpäät osoittavat suoraan eteen, ja tuet tankoa peukaloilla. Voit yrittää myös samankaltaista tyyliä kuin em., jossa laitat vetoremmit ensin tankoon kiinni, -> tanko olkapäille -> remmeistä kiinni,ja ikään kuin nostat niistä hiukan samalla kun kyykkäät. Aika paskasti selitetty, mutta Hulkin blogissa taisi olla jossain välissä kuvakin tuosta tyylistä..

Back
Ylös Bottom