Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kun tekee perus kyykkyjä 2*viikossa ja kerran SJMV, kannattaako tehdä pohkeiden nostoa istuen ollenkaan, jos niitä kumminkin haluu kehittää?

Kumpi ottaa enemmän pohkeisiin: SJMV vai kyykky? (Tiedän, ettei kumpikaan pääasiallisesti.)

Selvittäkääs nyt joku mulle miten mä otan sen painnonnosto-otteen etukyykkyyn ? Solisluut eivät kertakaikkiaan tykkää tuosta bodyotteesta ja kyllähän se hiukan kuristaakin.

Tänään kokeilin laittaa etu/keskisormet sormet olkapäitä vasten ja tanko tuossa 1. ja 2. nivelen välissä. Muuten hyvä mutta teki aika kipeetä sarjan jälkeen sormiin.

Jännä huomio muuten oli myös että tähän tapaan tangosta pidettäessä on huomattavasti kevyempi kyykätä kuin bodytyyliin. En ole videoinut vielä suoritusta tällä tyylillä joten en osaa sanoa mistä johtuu, jokin painopistejuttu tietenkin.

Vielä kerran tästä smithistä... eli onko vaikutusta mitenkään esim kasvaako voimat enemmän jos vaikka tekisin sotilaspenkkiä smithissä vai kasvaisivatko ne enemmän jos tekisin sotilaspenkkiä tai normi penkkiä vapailla? Smithsissä sotilaspenkki oli vaan tukevampi ku vapailla painoilla heiluminen.

Vielä kerran tästä smithistä... eli onko vaikutusta mitenkään esim kasvaako voimat enemmän jos vaikka tekisin sotilaspenkkiä smithissä vai kasvaisivatko ne enemmän jos tekisin sotilaspenkkiä tai normi penkkiä vapailla? Smithsissä sotilaspenkki oli vaan tukevampi ku vapailla painoilla heiluminen.

tukilihakset kasvavat paremmin vapailla painoilla kun joudut pitämään painon tasapainossa, mutta rintaan en ota kantaa..

"Tämän jälkeen voitkin sitten venyttää niitä hauiksiasi varovasti vastapumppiin"

Pumppi on tuttu sana, mutta tosta lauseesta en ymmärrä mitään.

Simppeli kysymys:

Teen 1-jakosta ohjelmaa jonka aloitan aina vatsoja tekemällä. Oon tehny seuraavanlaisen sarjan vatsoille ennen jalkatreeniin siirtymistä:

10 kg lisäpainolla x 15
heti perään ilman lisäpainoja x 15

tauko

10 kg lisäpainolla x 15

lyhyt venyttely

Tulipahan tässä nyt mieleen että mikäköhän olis tehokkain tapa noiden vatsalihasten kehittämiseen kun tuo omani on aika lailla tuulesta temmattu?

Simppeli kysymys:

Teen 1-jakosta ohjelmaa jonka aloitan aina vatsoja tekemällä. Oon tehny seuraavanlaisen sarjan vatsoille ennen jalkatreeniin siirtymistä:

10 kg lisäpainolla x 15

tauko

10 kg lisäpainolla x 15

lyhyt venyttely

Tulipahan tässä nyt mieleen että mikäköhän olis tehokkain tapa noiden vatsalihasten kehittämiseen kun tuo omani on aika lailla tuulesta temmattu?

Tehokkainta tapaa on vaikea sanoa, mutta erilaisia liikkeitä kannattaa tehdä (perus istumaannousu, jalkojen/polvien nostot, linkkarit ym.). Muista pitää myös vatsatreenit nousujohteisena, eli et aina tee esim. 10kg lisäpainoilla 15, vaan otat lisää rautaa ja teet vaikka 10 ja kun saat uudella, raskaammalla, painolla 15, niin taas lisää rautaa. Tuskin teet muitakaan liikkeitä aina samalla painolla..?

Onko siis tosiaan totta, että vatsoja pitäisi tehdä kuin muitakin liikkeitä, eli esim. 15 toistoa? Ja jos haluaa rintalihaksien kehittyvän, niin kannattaisiko se penkki tehdä loppuun asti vai suosiolla hieman pienemmillä painoilla?

Onko siis tosiaan totta, että vatsoja pitäisi tehdä kuin muitakin liikkeitä, eli esim. 15 toistoa? Ja jos haluaa rintalihaksien kehittyvän, niin kannattaisiko se penkki tehdä loppuun asti vai suosiolla hieman pienemmillä painoilla?
kyllä ne vatsat mun ohjelmassa samanlailla on kuin muutkin lihakset...sitä pnekkiä ei sitten aina kannata vetää failureen asti

Jälleen kerran löydän hölmistyneen itseni kysymässä neuvoa tietävämmiltä.

Paljon tulee vedettyä mikroaterioita. 1-2, joskus jopa 3 ateriaa päivässä. Lihapullat ja muusi, kana-nuudeli ruukku, lihamakaroonilaatikko yms kuuluvat vakiona viikkoruokailuuni. Mutta ovatko nämä ateriat ravintoarvoiltaan sopivia punttisalia harrastavalle, jonka tarkoituksena olisi välttää liikaa rasvaa, mutta kerätä lisää lihasta? Esimerkkinä muutaman aterian arvot mitkä jääkaapista löysin:

Poronkäristys (arvot per 100 g)

130 kcal
proteiinia 7.3
hiilihydraatteja 12
rasvoja 5.3, joista tyydyttyneitä 2.7

Kana-nuudeli ruukku (arvot per 100 g)

140 kcal
proteiinia 6.1
hiilihydraatteja 18
rasvoja 5.1, joista tyydyttyneitä 0.9

Mitäpä mieltä näistä arvoista? Voiko tällaisia mikroaterioita syödä suruttuna siinä missä normaalia kotiruokaa sekä rahkaa, mysliä yms?

Ite oon nyt alottelemassa ensimmäistä dieettiäni. Mitat ovat 175/73 ja rasvat siinä 15% tai vähän enemmän. Tavoite olis kesään mennessä kiristellä rasvoja ja päästä rantakuntoon:D . Punttaamassa käyn joka toinen päivä 2-jakoisella ohjelmalla. Aerobista tulee salimatkat pyöräillessä ja kerran-kaksi tulee hiihdettyä viikossa (kun kerran luntakin on ). Lisäksi koululiikunnan seurauksena tulee aerobistaharjoitusta muutama tunti viikossa lisää ensi viikosta lähtien (jakso vaihtuu).

Tarkoituksenani on elellä ~2000kcal päivätahdilla eli laskujeni mukaan 500 miinuskaloreilla. Toisessa tredissä mainittiin, että dieetin alkuun ei kannatta ottaa paljoa aerobista, joten mieleeni heräsi sitten kysymys, kannattaako minun nyt tähän väliin ajoittaa tuo dieetti? Eli miten pitäisi menetellä? Esim. tuosta koululiikunnastakaan ei oikein pysty tinkimään, ja hiihtokin on vain niin mukavaa:rolleyes:

Back
Ylös Bottom