Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä noi negatiiviset toistot on ? Esim. negatiiviset leuat? Mitä tarkottaa?
negatiivinen tarkottaa jarruttavaa työvaihetta, eli leuoissa negatiivinen työvaihe on se, kun laskeudutaan hitaasti alas tai jalkakyykyssä laskeudutaan hitaasti kyykkyyn jne.

negatiiviset toistot supistaa lihasta voimakkaasti, mutta sen pituus kasvaa supistuksen aikana.

Mites noita sarjapainoja pitäis lähteä nostamaan? Esim jos saan 12 toistoa penkissä 35kg:llä ja toisessa sarjassa se jää 8 toistoon ja sitte ku saan molemmissa 12 toistoa niin painoa lisää vai jo aiemmin? Tuntuu, että oon tehny yli kuukauden (eli punttaamisen alusta asti) samoilla painoilla. Millon kannattais vaihtaa johonki 5 toistoon? Arcin 1-jakoisella siis oon treenaillu. Haittaako jos tekee haukalle enemmän ku 1x12 ku tuossa ohjelmassa on 1x12 ja oon tehny aina 2x12?

Mites noita sarjapainoja pitäis lähteä nostamaan? Esim jos saan 12 toistoa penkissä 35kg:llä ja toisessa sarjassa se jää 8 toistoon ja sitte ku saan molemmissa 12 toistoa niin painoa lisää vai jo aiemmin?

Tuntuu, että oon tehny yli kuukauden (eli punttaamisen alusta asti) samoilla painoilla. Millon kannattais vaihtaa johonki 5 toistoon? Arcin 1-jakoisella siis oon treenaillu.
Haittaako jos tekee haukalle enemmän ku 1x12 ku tuossa ohjelmassa on 1x12 ja oon tehny aina 2x12?

Nyt alko ottamaan päähän tämä ulkoinen olemus ja dieetti alkaa. Kysymysmerkiksi muodostuu vähäsen ohjelma. Eli jo jonkin aikaa ollaan painettu menemään singe factorilla (tuloksiakin tullut aika hyvin). Kannattaako ohjelmaa vaihtaa vai sopiiko tuokin dieetille? Sarjapainot tuskin tulevat nousemaan, mutta mieli tekis silti vääntää tolla.

Samalla ohjelmalla vaan teet kun bulkillakin. Sillä millä oot lihasta saanu tuut varmaan myös pitämään lihoista parhaiten kiinni dieetin aikana.

Pitääkö maasta vedon aika pitää selkä täysin suorana?Siinä videossa mitä löytyyy http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html niin siinä selkä ei ole suorassa .Mulle neuvottiin maastavedon aikana että selkä pitää olla suorana.

Kyllä tossa videossa mun silmään selkä ihan suorana pysyy. Ja kyllä, oikein olet kuullut.

Elikkäs, tässä mietiskelin saliharjoittelun aloittamista, näin lähinnä pallonpotkimisharrastuksen tueksi ja ihan vaan sen egon takia, en ole mikään hirvittävän voimakas kokoisekseni.
15v ~180cm ja 81kg.
Olen tähän mennessä käynyt vain harkoissa (2-3 kertaa vko) joissa harjoitellaan lähinnä juoksukestävyyttä. Ideanan olisi siis saada ideaali harjoitteluohjelma, joka tukisi jalkapallon pelaamista, mutta tuottaisi näkyviä tuloksia ajan kuluessa.
Katselin noita topikkeja ja ajattelin kokeilla tuota "koko kroppa kerralla"-ohjelmaa pari kertaa viikossa. Varsinaisia kysymyksiä olivatkin, että
1. Kuinka suuria painoja pitäisi ottaa?
2. kuinka usein pitäisi harjoitella salilla, jalkapallotreenien lisäksi?

kirjoittelen jahka keksin lisää.

Niin, ja edittinappulaa en näin noobina löytänyt, mutta jos olisi mahdollista, joku voisi laittaa hyvää hyvyyttään treeniohjelman. :)
Ja ruokavaliosta sen verran että syön normaalisti, aamupala, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala. Mitä milloinkin.

treenaan tuolla aloittelija-osiossa olevalla yksiosaisella. Siinä on sarjoja 1 tai 2. kysykseni liittyykin lämmittelyyn. Onko tapana tehdä yhdet ylimääriset toistot pienemmillä painoilla? Uskoisin sen olevan hyvä kun lihakset vähän lämpiäis ennne kunnon rykäisyjä ja loukkaantumisriskikin varmaankin pienenis.

siis:
Tehdäkö yksi kevyempi 6-12 toiston sarja ennen oikeita ja suunnilleen millä painoilla? 50% treenipainoista? 70%?

Sattui tulemaan juuri telkusta relaxant-jalkavoiteen mainos. Voiko tuollaisella verenkiertoa parantavalla voiteella nopeuttaa palautumista jos vaikka reidet ovat jumissa pitkään?

Kertokaa kokeneemat mitä mieltä olette seuraavasta:
Olen nyt 190cm/~100kg 19v aloitteleva treenaaja. Tässä nyt eletty parisen viikkoa pienellä dietillä tarkoituksena pudottaa painoa.. Jos nyt aloitan safkoista: Klo 7 aamulla menee ruispuuroa lautasellinen yhden tuoremehulasin kera. Seuraava ateria n. klo 11 sisältäen pelkästään salaattia semmoinen reilu lautanen, joskus ruisleivän palanen mukaan ilman mitään levitteitä. Salaatissa joskus jotain kastiketta mukana.. Sitten harpataankin n. klo 17, jolloin normaali päivällinen eli yleensä kanaa n.200g nuudeleiden ja riisin kera + pari lasia rasvatonta maitoa. Joskus esim. pinaattikeittoa ja pari ruisleipää juustosiivuilla ja kinkulla. Tuo päivällinen siis vaihtelee reippaastikin päivittäin (varmaan muillakin :D). Päivittäin juon myös eri väleissä mielestäni erittäin paljon vettä. Harkoissa menee helposti se litra, kotiin päästyä ainakin toinen jos kolmaskin. Onko tuosta hyötyä/haittaa?
Sitten siihen liikunnalliseen puoleen: Harrastan brassijujutsua ja "perus" jujutsua 3-4 kertaa viikossa, 1.5h kerralla. BJJ luonnollisesti paljon raskaampaa.. Sitten olen pyrkinyt lisäksi käymään ainakin kerran viikossa puntilla ja pari kertaa 20-30min hölkkälenkillä. Jujutsua harrastettu nyt n. 3kk ja tuohon yllämainittuun lenkkeilyyn ja puntillakäyntiin on siirrytty noin 3 viikkoa sitten.

Nyt mietinkin, onko tuo ollenkaan oikea tahti? Pitäisikö syödä lisää vai pitää tuo tiukka (ainakin omasta mielestä ;) ) kuri päällä? Puntilla olisi myös tarkoitus alkaa käymään useammin, ainakin kaksi kertaa viikossa. Päätavoitteena näin aluksi painonpudotus, mutta olisi se kiva vähän tuota hauberiakin kasvattaa, että painissa pärjää.. ;)

Kertokaa kokeneemat mitä mieltä olette seuraavasta:
Olen nyt 190cm/~100kg 19v aloitteleva treenaaja. Tässä nyt eletty parisen viikkoa pienellä dietillä tarkoituksena pudottaa painoa.. Jos nyt aloitan safkoista: Klo 7 aamulla menee ruispuuroa lautasellinen yhden tuoremehulasin kera. Seuraava ateria n. klo 11 sisältäen pelkästään salaattia semmoinen reilu lautanen, joskus ruisleivän palanen mukaan ilman mitään levitteitä. Salaatissa joskus jotain kastiketta mukana.. Sitten harpataankin n. klo 17, jolloin normaali päivällinen eli yleensä kanaa n.200g nuudeleiden ja riisin kera + pari lasia rasvatonta maitoa. Joskus esim. pinaattikeittoa ja pari ruisleipää juustosiivuilla ja kinkulla. Tuo päivällinen siis vaihtelee reippaastikin päivittäin (varmaan muillakin :D). Päivittäin juon myös eri väleissä mielestäni erittäin paljon vettä. Harkoissa menee helposti se litra, kotiin päästyä ainakin toinen jos kolmaskin. Onko tuosta hyötyä/haittaa?
Sitten siihen liikunnalliseen puoleen: Harrastan brassijujutsua ja "perus" jujutsua 3-4 kertaa viikossa, 1.5h kerralla. BJJ luonnollisesti paljon raskaampaa.. Sitten olen pyrkinyt lisäksi käymään ainakin kerran viikossa puntilla ja pari kertaa 20-30min hölkkälenkillä. Jujutsua harrastettu nyt n. 3kk ja tuohon yllämainittuun lenkkeilyyn ja puntillakäyntiin on siirrytty noin 3 viikkoa sitten.

Nyt mietinkin, onko tuo ollenkaan oikea tahti? Pitäisikö syödä lisää vai pitää tuo tiukka (ainakin omasta mielestä ;) ) kuri päällä? Puntilla olisi myös tarkoitus alkaa käymään useammin, ainakin kaksi kertaa viikossa. Päätavoitteena näin aluksi painonpudotus, mutta olisi se kiva vähän tuota hauberiakin kasvattaa, että painissa pärjää.. ;)

Noh. Eihän tuosta kyllä proteiinia tule juuri mitään. Ja sitä pitäisi varsinkin dieetillä saada, ettei lihakset lähde kävelemään. Kokeileppa parina päivänä laittaa kalorilaskuriin syömisesi, ja katso, kuinka paljon saat proteiinia. Sellainen 2-3g / painokilo olis hyvä saada. Muutenkin näyttää, että syöt ihan liian vähän.

Semmosta kyselisin, et miten toi lihasten kasvu, ja dieetillä samaan aikaa olemine menee ?

Tänne kai tulee myös aloittelijoiden treeniohjelmien kyselemiset, kun en viitsi uutta otsikko tehdä. Joskus kymmenen vuotta sitten teininä tuli käytyä pari-kolme vuotta säännöllisesti salilla. Sen jälkeen on ollut vain parin-kolmen kuukauden jaksoja, jolloin olen punttien kanssa ollut tekemisissä.

Nostelen kotonani painoja eli en käy tällä hetkellä salilla. Mulla on 50 kilon painot tankoineen sekä kaksi 15 kilon käsipainoa. Mielelläni ottaisin vastaan ehdotuksia liikkeistä ja treeneistä yleensäkin. Pyrin nyt nostelemaan joka toinen päivä ja jokainen lihasryhmä erikseen. En enää muista kaikkien liikkeiden oikeita nimiä.

Olkapäät:
Niskantakaa punnerrus
Pystysoutu
Punnerrus edestä
Käsipainoilla punnerrus

Rinta:
Penkki
Dippi istuen
Punnerruksia
Penkki käsipainoilla

Ojentajat:
Kapea penkki
Nosto kasvojen edestä (en muista oliko jokin ranskalainen punnerrus tai vastaava)
Pullover (Olen aina tehnyt tätä ojentajareenissa, vaikka taitaa enemmän olla olkapääliike)

Hauis:
Kääntö tangolla
Kääntö käsipainoilla
Vuorottelu

Selkä:
Kulmasoutu tangolla
Erinäisiä selkälihasliikkeitä

Jalat:
Rinnalle veto
Jalkakyykky

Back
Ylös Bottom