Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen just alottelemassa Bill Starr 5x5 ohjelmaa ja en tiedä minne kohtaa mihin päivään toi ylä talja kannattais laittaa (Eli apuliikkeenä)..voisko joku kertoa?
Sekä tarkoittaako toi pohje lihasta 3 Sets of Triceps Extensions x 8 reps?

Sanotaan, että lepo on osa kehonrakennuksen kokonaisuutta. Paljonko sitä pitäisi sitten saada, että päästäisiin optimaalisiin tuloksiin. Itse nukun joka arkipäivä noin 5-6tuntia ja viikonloppuisin 10tuntia, nukun paskasti, mutta silti mielestäni tulokset ovat kehittyneet aika kivasti.

Sellasta about 8h yössä on pidetty aika optimaalisena, mutta tietenkin yksilöllisiä eroja löytyy.

Olen just alottelemassa Bill Starr 5x5 ohjelmaa ja en tiedä minne kohtaa mihin päivään toi ylä talja kannattais laittaa (Eli apuliikkeenä)..voisko joku kertoa?
Sekä tarkoittaako toi pohje lihasta 3 Sets of Triceps Extensions x 8 reps?
Ei, se tarkoittaa ojentajia - ja todennäköisesti ranskalaista punnerrusta. Tuohon en ota kantaa minne laitat ylätaljan, koska en tiedä koko ohjelmaa.

On taas aika udella reeniohjelmalleni arvostelua. Suunnittelin vaihtavani mahdollisesti 3-jakoiseen, joka tehtäisiin neljänä päivänä viikossa:

Maanantai: Rinta, olkapää, ojentaja
Penkkipunnerrus: 2*6
Pystypunnerrus tangolla: 3*8
Penkkipunnerrus käsipainoilla: 3*8
Pystypunnerrus käsipainoilla: 2*8
Vipunosto sivulle käsipainoilla: 2*10
Ristikkäistalja: 2*10
Ranskalainen punnerrus tangolla: 3*10
Ojentajapunnerrus taljassa: 3*10

Keskiviikko: Jalat
SJMV: 5*5
Etukyykky: 3*8
Jalan koukistus istuen: 3*10
Jalkaprässi: 2*10
Jalan ojennus: 2*10
Pohjenousut seisten: 3*10

Perjantai: Selkä, hauis
MAVE: 5*5
Kulmasoutu: 3*8
Ylätalja leveällä otteella: 3*8
Vipunosto taakse käsipainoilla: 3*10
Olankohautukset (?) tangolla: 3*6
Hauiskääntö kulmatangolla: 3*8
Hauiskääntö käsipainolla scottissa: 2*8
Hammer taljassa köydellä: 2*10

Sunnuntai: Rinta, olkapää, ojentaja...

Ja noin ympyrä olisi sulkeutunut. Mitä mieltä olette? Täyttä kuraa vai vähän kuraa? Liikaa sarjoja? Tällaisellako :david: treenaisi? Edit: SJMV on ennen etukyykkyä koska se lämmittää Bambi-polveni jotka kipuilevat kovasti.

Jesse82 sanoi:
Eli mihin päivälle kannattais sijoittaa toi ylätalja?
Eipä ole paljoa kokemusta tuon tyyppisistä ohjelmista, mutta laittaisin sen todennäköisesti maanantaille (tai mahdollisesti tiistaille).

Hei.

Valaiskaapa tätä yhdessä asiassa liittyen samojen lihasten treenaamiseen eri liikkeillä.

Eli, mitä eroa on jos treenaa vaikkapa haukkoja scottipenkillä tai sitten käsipunteilla? Tai mitä eroa on, jos treenaa ojentajia ranskalaisilla punneruksilla tai vaikkapa taljan avulla?

Kiitos. :worship:

Hei.

Valaiskaapa tätä yhdessä asiassa liittyen samojen lihasten treenaamiseen eri liikkeillä.

Eli, mitä eroa on jos treenaa vaikkapa haukkoja scottipenkillä tai sitten käsipunteilla? Tai mitä eroa on, jos treenaa ojentajia ranskalaisilla punneruksilla tai vaikkapa taljan avulla?

Kiitos. :worship:

Ei oikeastaan mitään, lähes samalla tavalla ne rasittuvat. Itse pitäytyisin kuitenkin parissa eri liikkeessä, jotta ei tule liikaa eri "vetkutusliikkeitä" (itse olen tähän aikoinaan enemmän tai vähemmän syyllistynyt). Riippuu kuitenkin sinun ohjelmastasi kuinka monta liikettä sun kannattaa eri lihaksille tehdä.

Ei oikeastaan mitään, lähes samalla tavalla ne rasittuvat. Itse pitäytyisin kuitenkin parissa eri liikkeessä, jotta ei tule liikaa eri "vetkutusliikkeitä" (itse olen tähän aikoinaan enemmän tai vähemmän syyllistynyt). Riippuu kuitenkin sinun ohjelmastasi kuinka monta liikettä sun kannattaa eri lihaksille tehdä.

Kiitos vastauksesta. Lähinnä mielessäni olisi se, että voisin vaikka parin viikoin välein vaihdella liikettä, etten ihan kyllästyisi! ;) Tuntuu välillä puuduttavalta aina treenaa jotain lihasta/-lihasryhmää samalla tavalla.

Hei vain :) Minulla olisi pieni kysymys, en tiedä sopiiko se tähän keskusteluu (?), mutta laitanpa nyt kuitenkin sen tänne :>

Eli minun piti aluksi pitää tänään ns. herkkupäivä, mutta sitten lähdinkin 10km hölkkä-kävely lenkille ja nyt, kun lenkkeilyn puolesta on mennyt hyvin niin on kauhea morkkis, että onko tähän asti päivään ehtinyt syödä yli kulutuksen, kun jos pitäisi sen herkkupäivä joku muu pvä :D
Ehdein ennen lenkkiä syödä aika paljon marenkia, sen kanssa jtn kevyttä vispikermaa, jossa oli vadelmia ja sitten sämpylän ja kananpalan. Ja voipi olla, että jääkaapista naposteli jtn muutakin :>

Eli onko tänään vielä mahdollista mennä kalorien puolesta miinukselle jos syön loppupäivän vähän paastoten ja liikun vielä? :)

Kyselisin että millaset sarjat edistää kyseisten liikkeiden tuloksia voima -mielessä?
Eli nyt kun koitin ekaan kertaan maxeja 70kg raakatyönnössä..
Niin ja rinnalleveto 75..
Tekisinkö sitten 60:l 2x6, toiminu ainaki penkissä.

Niin ja en koukista kun vähän jalkoja tossa rinnalleveto-osiossa, ei polvet kestä muuten.
Eli haluatko kehittää tota rinnallevetoo vai raakatyöntöö? Itse ainakin henk.koht. suosittelen opettelemaan ihan työnnön tekniikan niin molemmat tulokset varmasti kasvavat samalla pari kg. Käsittääkseni painonnostajat treenaa aikapaljo ykkösiä. Ja kyykyt suosittelen ehdottomasti myös ottamaan mukaan. Ite pelkäsin polviani pari vuotta, mutta ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia nyt 3-4kk kyykkäilyn jälkeen, vaan päinvastoin ne tuntuu jopa paremmalta :)

Kiitos vastauksesta. Lähinnä mielessäni olisi se, että voisin vaikka parin viikoin välein vaihdella liikettä, etten ihan kyllästyisi! ;) Tuntuu välillä puuduttavalta aina treenaa jotain lihasta/-lihasryhmää samalla tavalla.

Ei kannata kuitenkaan liikaa vaihdella niitä liikkeitä. On aika mahdotonta pitää kunnon progressiota yllä jos vaihtelet liian usein. Eli keskityt muutamiin liikkeisiin niinkun nigster sanoi ja koitat sitten systemaattisesti nostaa niissä sarjapainoja.

Hmmm, kun minulla on nyt vähän tuo tietoisuus mennyt penkin alle, kun olen pitkään pitäny todella tiukkaa kuuria :DD Mutta hei eihä tyhmiä kysymyksiä olekaan ;D

joo tässä ketjussa kysyin tätä asiaaa mutta otanpa asian uusiks esille, koska haluan varmistuksen että asiasta koska ylikunto ei oikeen sytytä... eli onko liian kova treeni-jakso jos vetää 1-jakoisella 2krt viikko kovat treenit molempina kertoina...tätä sen 1-1,5kk... eli onko toi liian rankkaa... MA ja To kävisin salilla.???

joo tässä ketjussa kysyin tätä asiaaa mutta otanpa asian uusiks esille, koska haluan varmistuksen että asiasta koska ylikunto ei oikeen sytytä... eli onko liian kova treeni-jakso jos vetää 1-jakoisella 2krt viikko kovat treenit molempina kertoina...tätä sen 1-1,5kk... eli onko toi liian rankkaa... MA ja To kävisin salilla.???

Itse teen 3-4 krt/vko 1-jakoista. Muista kuitenkin jättää aina se toisto varaa sinne, ettei failureen asti vedä. Tosin 2 krt/vko ei taida ylikunnosta pelkoa olla. :rolleyes:

Voit ihan hyvin tehdä, ei pitäisi olla pelkoa ylikunnosta (edellyttäen että muuta osa-alueet ovat edes jotakuinkin kohdillaan). Jonnekin väliin olisi silti hyvä heittää joku kevyt viikko.

Nakertaja sanoi:
Muista kuitenkin jättää aina se toisto varaa sinne, ettei failureen asti vedä. Tosin 2 krt/vko ei taida ylikunnosta pelkoa olla.
Aina? Ei se failureen asti vetäminen siellä täällä merkitse "mitään". Suoraan taas vastattu muiden "treeniperiaatteita" lukemalla. ;)

eiku kaveri vaan hokee kokoajan että on liian raskasta.. ite se vetää 1krt viikko joka lihaksen joka tuntuu minusta kovin vähäiseltä... no.. hyvillä mielin sitten ma ja to vetelemään D: kiitos avusta

Nyt alko ottamaan päähän tämä ulkoinen olemus ja dieetti alkaa. Kysymysmerkiksi muodostuu vähäsen ohjelma. Eli jo jonkin aikaa ollaan painettu menemään singe factorilla (tuloksiakin tullut aika hyvin). Kannattaako ohjelmaa vaihtaa vai sopiiko tuokin dieetille? Sarjapainot tuskin tulevat nousemaan, mutta mieli tekis silti vääntää tolla.

nii.. ja tää se vasta on askarruttanu,että onko se näin että voimaa tulee lyhyillä 6 toiston pumppauksella ja massaa sitten 6-12 toistoo ja kestävyyttä siitä eteenpäin... ja en tolla searchilla löytäny.. miksköhän tossa haussa ei voi päättää tekeekö se täsmähäkua eli jos haluaa ettiä massatreeni nimellä nii tulee vaan noita massatreeeni juttuja eikä mitään kaikenmaailman mass blast juttuja ja tollasia?

Back
Ylös Bottom