Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pari kysymystä tuli mieleen:
Kannattaako lepopäivänä ottaa protskudrinkki tai syödä yhtä proteiinipainotteista
ruokaa kuin treenipäivänäkin? Jos näin on, miksi?

Harrastelen uintia, nyt pitäisi ruveta ottamaan salia harjoitukseen mukaan. Pitäisi saada jonkin verran massaa lisää ylävartaloon, koska se on melko tärkeää tässä lajissa. Valmentaja sai järjestettyä mulle salivuoron kerran viikkoon ainakin näin alkuun, ohjeita ei pahemmin tullut. Salilla ei liikaa laitteita ole, käsipainot, penkki, kyykky, ylä- ja alatalja, selkä, ja vatsalihaspenkit, ja sitten sellainen laita mistä tulee molemmille puolille kahvat ylös/alas, termit hallussa:D

Voisiko joku opastaa vähän miten saisin hommaa pyörimään, ja tuloksia tulisi. Likkeet on hallussa, olen valmentajan kanssa käynyt liikkeet läpi ja tekniikka on ok.

Olen hyvässä kunnossa, 5-7 krt tulee reenattua viikossa, vatsaa, punnerruksia, selkiä, kyykkyä omalla painolla yms. muita liikkeita tulee tehtyä usein. Joten pohjan pitäisi olla kunnosa.

-Hjälp me please!

Joo elikkä juuri mainitsemaasi kohtaan sattuu.
onko mulla mahdollisesti nää "pehmusteet" liian korkeella pohkeissa
Eipä se taida pehmusteista kiinni olla. Itselläni sama ongelma, enkä koe kipua mitenkään vaaralliseksi. Vedän siis vaan.

Harrastelen uintia, nyt pitäisi ruveta ottamaan salia harjoitukseen mukaan. Pitäisi saada jonkin verran massaa lisää ylävartaloon, koska se on melko tärkeää tässä lajissa. Valmentaja sai järjestettyä mulle salivuoron kerran viikkoon ainakin näin alkuun, ohjeita ei pahemmin tullut. Salilla ei liikaa laitteita ole, käsipainot, penkki, kyykky, ylä- ja alatalja, selkä, ja vatsalihaspenkit, ja sitten sellainen laita mistä tulee molemmille puolille kahvat ylös/alas, termit hallussa:D

Voisiko joku opastaa vähän miten saisin hommaa pyörimään, ja tuloksia tulisi. Likkeet on hallussa, olen valmentajan kanssa käynyt liikkeet läpi ja tekniikka on ok.
Lähinnä keskittyisin juuri tuohon keskivartaloon (selkä ja vatsa), ojentajiin ja olkapäihin. Eli alataljaa, ylätaljaa, ranskalaisia ja vipareita. Toistot ehkä luokkaa 3x10.

Pari kysymystä tuli mieleen:
Kannattaako lepopäivänä ottaa protskudrinkki tai syödä yhtä proteiinipainotteista
ruokaa kuin treenipäivänäkin? Jos näin on, miksi?

Lihakset kasvavat 48-72 tuntia treenin jälkeen, joten ravinnon merkitys lepopäivinä(kin) on äärimmäisen suuri. Lisäksi syöminen lepopäivinä on tärkeää myös palautumisen kannalta.

miten kehonrakennus kannattaisi aloittaa oikein? omistan kyllä hyvän peruskunnon mutta haluaisin oppia harrastamaan kehonrakennusta , oikein. onko kellään neuvoja?

Kuinka pitkät toistot ovat parhaimpia, päämääränä massan lisäys.

toistoja voi vaihdella väliltä 6-15. ihan omien tarpeiden mukaan.
vaihtelu on tärkeä osa treeniä, eli kannattaa noita sarjapituuksia vaihdella jne.

lihaa saa kyllä tarttumaan yli 15 toiston sarjoillakin, mutta tuo nyt on semmonen yleinen "sääntö".

Kuinka pitkät toistot ovat parhaimpia, päämääränä massan lisäys.

Ja varsinkin jos olet aloittelemassa harrastusta niin ehdottomasti alkuun enemmän toistoja ja vähemmän painoja. Pienemmillä painoilla opettelet tekemään oikein liikkeet. Myös loukkaantumisriski on pienempi ja on helpompi tehdä esim penkkiä/prässiä kun ei jää niin helposti painot alas.

Mikä on sen liikkeen nimi missä nostetaan käsipainot olkapäitten päälle ja siitä nostetaan pään yläpuolelle ja mihin tuon pitäis vaikuttaa? Kuinka nopeasti keskimäärin on muilla alkanu alussa sarjapainot ja maksimit nousta eri liikkeissä?

Pitkästä aikaa postausta...

Elikkäs mistäs mahtais johtua kun mavessa suuremmissa painoissa alhaalta lähdettäessä vihlasee joskus alaselässä, joskus suurinpiirtein keskellä selkää? Itse oon koittanut kattoa, että selkä ois kyllä suorassa ja niin on treenikaveritkin.

Harrastan pallopelejä (lentistä, korista, fudista...) käytännössä vähintään joka toinen päivä. Treenit kestävät semmoisen 1½-2 tuntia.

Kannattaako kuntosalitreeni ajoittaa välipäivällä vai kenties pallopelitreenien jälkeen, jolloin seuraava päivä olisi kokonaan huilia?

Eli joko:
a) ma: pallopeli, ti: kuntosali, ke: pallopeli, to: kuntosali...
vai
b) ma: pallopeli+kuntosali, ti: huilipäivä, ke: pallopeli+kuntosali, to: huilipäivä...

Tavoitteenani on tällä hetkellä vain ylläpitää lihasmassaa yrittäen päästä ylimääräisestä fädäristä eroon.

Juuh tuohan se oli. Kannattaako tuota tehdä 1-jakoisessa penkin lisäksi?
Voiko ylätaljassa vetää samalla treenikerralla eteen ja taakse sekä eteen myötä- ja vastaotteella? Haittaako mitään vai kannattaako edes tehdä?

Itse just alottelin tota 1-jakosta 3x viikossa ja teen yhden 3x15 sarjan per lihasryhmä. Elikkä teen 3x15 ylätaljan "eteen" myötäotteella siipilihasten (vai mitä ihmetä ne o) harjoituksena. Jos taas otat vastaotteen niin ainakin itellä vaikutusalue vaihtuu täysin. Se, että tekeekö "eteen" vai "taakse" (ilm niskan taakse) on ihan makuasia ja mitenkä toimii sulla parhaiten!

Back
Ylös Bottom