Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kiitos.

Sitä oon miettiny lähinnä, että minkä painoisilla painoilla?

Ei tähän kukaan pysty vastaamaan. Teet sellasilla painoilla että se viimeinen toisto alkaa jo tuntumaan tosissaan. Ei siis tartte naama sinipunaisena väkisin sitä viimeistä toistoa repiä, mutta silleen kuitenkin että korkeintaan 1-2 toistoa vielä tulisi. Ja heti isompaa painoa peliin kun vanha alkaa tuntumaan kevyemmältä.

Timban mainitsemista syistä johtuen kannattaa melkein ostaa "säädettävät" painot kotiin, jos jotain ostaa.

Totta, jos kotona treenaa, pitää panostaa varusteisiin. Siksi voikin suurimmalle osalle suositella salia, sitä tilaa kun ei laitteille ole, eikä halua niihin panostaa.

Toki sitä voi treenta pelkkää kehonpainoa vastuksena käyttäenki, mutta väitänpä että 95% kyllästuu tuollaiseen treeniin aika hiton nopeesti.

Jepsan ... tuli tämmönen mieleen, että kun aloitan ton 3x koko kroppa härdellin, niin millasilla sarjoilla sitä kannattaa tehdä. Tossa kun tein tommosta settiä itelle niin toi 3x3x15 kuulostaa aika hurjalta näin nivelien kannalta :hyper:

Tarkoituksena siis aloittaa 3x15 ekana sitten 3x10 toisen ja 3x5 kolmantena kuukautena. Olisiko kuitenkin parempi 2x15/2x10/2x5? Onko kokemuksia?

pistän tän tänne...

Mulla on penkissä pientä ongelmaa. Oikea puoli ei tahdo nousta niin hyvin kuin vasen. Kipua ei ole, olen keskellä penkkiä. Olisikohan tangossa vikaa kun otteen otan niiden merkkien mukaan. Ja tämä ei tapahdu joka kerta vaan n. 70% salikerroista. Olen myös oikea kätinen.

pistän tän tänne...

Mulla on penkissä pientä ongelmaa. Oikea puoli ei tahdo nousta niin hyvin kuin vasen. Kipua ei ole, olen keskellä penkkiä. Olisikohan tangossa vikaa kun otteen otan niiden merkkien mukaan. Ja tämä ei tapahdu joka kerta vaan n. 70% salikerroista. Olen myös oikea kätinen.

Tuskin siinä tangossa mitään on, jos otat keskeltä kiinni, ettei toinen puoli ole painavampi. Oletko kauan tehnyt penkkiä? Tuo voi olla tekniikastakin kiinni, ettei mene ihan tasatahtini kädet. Myös se sun toinen käsi voi olla vähän vahvempi, kyllä ton luulisi korjaantuvan ajan kanssa, kun teet vaan puhtaita nostoja.

onhan sitä tullu jo useempi vuosi tehtyä. Täytyy temppuilla vähä pienemmillä painoilla ja kattella otetta jos vaikka saan ranteen lievään lukkoon tms. Tekniikka pitäisi olla kunnossa.

Nyt vasta tuli mieleen, että joskus just ton oikeen puolen ranteessa tuntuu pientä kipua, joka menee sillä ihme pyörittelyllä ohi (käden ristiin ja pyöritteleen). Täytyy ostaa rannesiteen ja kokeilla meneekö ohi.

Jepsan ... tuli tämmönen mieleen, että kun aloitan ton 3x koko kroppa härdellin, niin millasilla sarjoilla sitä kannattaa tehdä. Tossa kun tein tommosta settiä itelle niin toi 3x3x15 kuulostaa aika hurjalta näin nivelien kannalta :hyper:

Tarkoituksena siis aloittaa 3x15 ekana sitten 3x10 toisen ja 3x5 kolmantena kuukautena. Olisiko kuitenkin parempi 2x15/2x10/2x5? Onko kokemuksia?

Ite oon toistaseksi tehnyt 2 sarjaa per kerta, yksjakosella kolmesti viikossa. Ainakin toistaseksi tullu kehitystä mukavasti. Itellä muuttuu noi toistomäärät melkeen joka treeneissä, mut se varmaan on makuasia, ts. en ole sitä mistään opiskellut, kunhan teen- lähinnä tasaisen progression toivossa. Voi olla tyhmääkin?

Mä tekisin 2 sarjaa kerralla. Esim. selälle voi sitten ottaa kaksi liikettä ja ehkä reisille tehdä tuon 3 sarjaakin. Mutta muulle kropalle tuo 2 sarjaa riittää mainiosti. Tulee muuten liikaa duunia yhteen treeniin.

Itsellä on selälle 2 liikettä ja kummassakin 2 sarjaa, kaikki muut lihat vedetään 2 sarjalla ja yhdellä liikkeellä. Mulla tosin ei ole mitään tarvetta panostaa jalkoihin, joten olen niitä treenannut tasaisesti muun kropan kanssa. Ne kun mulla tuntuu kasvavan kuhan niitä yleensäkin treenaa.

Millonkas sitä roteiinia nyt sit kannattaa vetää eniten? Hiilareita ainaki aamulla ja rasvoi sit ilalla.. mutta että noi rotskut.

Ennen reeniä? Reenin jälkeen? Vai mitäs tossa palautusjuomassa yleensä pitäs olla... vai sitten illalla ennen nukkumaanmenoo rasvojen kanssa?

Millonkas sitä roteiinia nyt sit kannattaa vetää eniten? Hiilareita ainaki aamulla ja rasvoi sit ilalla.. mutta että noi rotskut.
Aina ja ikuisesti.

Ennen reeniä? Reenin jälkeen? Vai mitäs tossa palautusjuomassa yleensä pitäs olla... vai sitten illalla ennen nukkumaanmenoo rasvojen kanssa?
Palkkarissa? Molempia, ja vaikka vielä kreatiinia jos siltä tuntuu. Illalla, kuten sanoin, proteiinia.

Mihin kohtaan olkapäitä tanko kannattaa laittaa tehdessään etukyykkyä? Kun pelkkä tangon pitäminenkin käy niin kipeää.

Tuohon kaulan ja olkapäiden väliin jää ikäänkuin kuoppa kun nostat kädet ylös, johonkin siihen se on hyvä asetella. Ei siihen mitään eksaktia neuvoa voi antaa, se oikea paikka itselleen pitää vaan hakea. Eikä se mitään kipeää tee, kaikkeen tottuu.

Ite oon toistaseksi tehnyt 2 sarjaa per kerta, yksjakosella kolmesti viikossa. Ainakin toistaseksi tullu kehitystä mukavasti. Itellä muuttuu noi toistomäärät melkeen joka treeneissä, mut se varmaan on makuasia, ts. en ole sitä mistään opiskellut, kunhan teen- lähinnä tasaisen progression toivossa. Voi olla tyhmääkin?

Jep rannesiteet kannattaa hommata, jos tosiaan siinä ranteessa tuntuu kipua noston aikana. Ja kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen tekniikkaan ja juuri vaikka pienemmillä painoilla nostaa rauhallisesti ja katsoa, että ne moplemmat kädet tulee samaan tahtiin :) :)

Tuohon kaulan ja olkapäiden väliin jää ikäänkuin kuoppa kun nostat kädet ylös, johonkin siihen se on hyvä asetella. Ei siihen mitään eksaktia neuvoa voi antaa, se oikea paikka itselleen pitää vaan hakea. Eikä se mitään kipeää tee, kaikkeen tottuu.

Mjuu, tattista, pitää nyt tänään ennen treenejä testailla :)

Painoista...

:eek: Ei oo totta. Eihän tässä meijän kylän urheiluvälinepuodissa edes ole säädettäviä painoja...! Ei kai noita postimyynnistäkään saa..? Tulee varmaan postimaksut aika kalliiks.

Painoista...

:eek: Ei oo totta. Eihän tässä meijän kylän urheiluvälinepuodissa edes ole säädettäviä painoja...! Ei kai noita postimyynnistäkään saa..? Tulee varmaan postimaksut aika kalliiks.

Saahan noita tilattua postimyynnilläkin, mutta en tässä viitsi linkkejä mainostella, koska sama frima myy myös lisäravinteita. Tosiaan tulee kyllä toimituskulut aika kalliiksi kun paketti painaa aikalailla.

Äsken kokeilin sitä etukyykkyä, tuntui paljon paremmalta kun pisti lähemmäksi kaulaa tangon. Ei käynyt niin kipeääkään. Tästä se lähtee.

Kysymys penkistä ja progressiosta:
Treenaan 4-jakoisella, eli penkkiä teen kerran viikkoon. Aloitin juuri uuden rintaohjelman, joka näyttää seuraavanlaiselta: Tasapenkki (5*5), vinopenkki kp (3*6-10), ristikkäistalja tai flyesit (3*6-10). Onko tuo penkkisysteemi ok, vai suosittelisitteko jotain muuta systemaattista lähestymistapaa penkkituloksen nostamiseen? Millainen progression pitäisi olla, eli kuinka paljon lisäystä kerralla painoihin jne..

Back
Ylös Bottom