Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No kyykkyä vaikka prässin kanssa vuorokerroin kolme settiä ja takareisille jotain mukavaa, julle/sjmv/koukistukset tarpeen mukaan 1-3 settiä. Myös kyykyssä/prässissä takareidet ottaa hittiä, varsinkin jos asento on leveä.

Kuinka kauan kannattaa käyttää samaa treenimenetelmää? Esim. jos on aloittanut 3-jakoisella ohjelmalla, kauanko sitä kannattaa jatkaa ennen kuin kokeilee vaikka 1- tai 2-jakoista? Ja kumpaako niistä sitten kannattaa käyttää?

Sitten kannattaa vaihtaa, kun ohjelma ei tuota haluttua tulosta.

Ja 1-jakoinen voi olla aloittelijalle helposti liian kova, varsinkin jos ei muista jättää sarjoja vajaiksi. Joten ehkä kannattaa aluksi aloittaa 2-jakoisella. Tai sitten tekee esim. HST:tä (1-jakoinen), jossa progressio on laskettu valmiiksi.

Eli mulla on tällänen rintatreeni,
penkkipunnerrus x 2
vinopenkki x 2
viparit maaten / pullover x 2
ja haluaisin tietää, kannattaako peruspunnerrus lisätä tähän treeniin?
En tarkota sitä että mä laittaisin sen noiden kolmen muun liikkeen lisäksi, vaan sitä että kannattaisko sitä vuorotella vaikka penkkipunnerruksen kanssa?
Teen sillä periaatteella, että 1.vko 12-15reps, 2.vko 8-12reps, 3.vko 6-8reps, ja tätä tekniikkaahan ei voi käyttää peruspunnerruksen kanssa koska painoa ei voi lisätä. Treenaan yksin joten kukaan ei voi pitää levypainoakaan selän päällä.

Ja vielä lisäkysymys: onko penkkipunnerrukseen järkevämpää käyttää sitä 2x6 tyyliä? ja päteekö se myös vinopenkkiin?

Itse en näe mitään syytä lisätä punnerruksia tuohon rintapäivään. Punnerruksia on kuitenkin sen verran helppo tehdä, että niistä ei ole oikein voiman kasvattajiksi ja pitkistä punnerrussarjoista ei ole kovin suurta hyötyä.

2x6-systeemissähän tehdään myös vinopenkkiä, niin eiköhän se siinä mukana kehity.

Muutama kysysmys

Nii että, pitääks ne proteiinit ottaa ennen vai jälkeen reenauksen? Monta grammaa ja mistä saa sitä? Oon kuullu et tonnikalas ois paljo protskua (jos tiiätte paljo siin on ni kertokaa ihmeessä.) Kaikkee semmosta mitä saa kaupasta. Oon 172/57.

Ajattelin ottaa ravintoon nyt mukaan kreatiinin ja glutamiinin. Eli kreatiinin käyttö kannattaa aloittaa tankkauksella, eli 5 päivää 20 g päivässä, ja siitä eteenpäin 5g jokapäivä? Vai pitäisikö treenipäivinä ottaa enemmän tai vähemmän? Kuinka pitkään voi käyttää ennen kuin kannattaa pitää kreatiiniton jakso? Ja kuinka pitkä tämä jakso olisi?
Sitten, milloin ja kuinka paljon glutamiinia otetaan?

Mitä muita venyttäviä liikkeitä on vatsoille kuin linkkuveitset?

Roomalaisessa penkissä ja hitaalla negatiivisella. Tai vaikka vatsalaudalla.

Linkkuveitsistä en saa kyllä venyttäviä tekemälläkään.

James2 sanoi:
Ajattelin ottaa ravintoon nyt mukaan kreatiinin ja glutamiinin. Eli kreatiinin käyttö kannattaa aloittaa tankkauksella, eli 5 päivää 20 g päivässä, ja siitä eteenpäin 5g jokapäivä? Vai pitäisikö treenipäivinä ottaa enemmän tai vähemmän? Kuinka pitkään voi käyttää ennen kuin kannattaa pitää kreatiiniton jakso? Ja kuinka pitkä tämä jakso olisi?
Sitten, milloin ja kuinka paljon glutamiinia otetaan?
Kreatiinipurkeissa kyllä kerrotaan tarkkaan miten sitä tulee syödä. Samoin glutamiinissa. Molemmista on kasoittain ketjuja, lue ne!

Onko se totta että aamulenkki tulis suorittaa kävellen eikä hölkäten, jos ei halua polttaa lihasta? Ite oon kävelly aina tunnin ennen aamupalaa silloin kun on ollu koulusta vapaata nyt 7 viikon ajan, eikä minkäänlaista tulosta oo näkyny. Kyllähän se rasvanpoltto on hidasta puuhaa, mutta kai 7 viikos sentään jotain edistystä pitäis tapahtua, ku ruokavalioki on terveellisempi ku ennen. Voisko vaikka vetää sellasen lyhyemmän hölkän, polttaisko se paremmin rasvaa (mutta ei kuitenkaan lihasta)?

SherlockHomeboy sanoi:
Onko se totta että aamulenkki tulis suorittaa kävellen eikä hölkäten, jos ei halua polttaa lihasta? Ite oon kävelly aina tunnin ennen aamupalaa silloin kun on ollu koulusta vapaata nyt 7 viikon ajan, eikä minkäänlaista tulosta oo näkyny. Kyllähän se rasvanpoltto on hidasta puuhaa, mutta kai 7 viikos sentään jotain edistystä pitäis tapahtua, ku ruokavalioki on terveellisempi ku ennen. Voisko vaikka vetää sellasen lyhyemmän hölkän, polttaisko se paremmin rasvaa (mutta ei kuitenkaan lihasta)?

Millainen peruskunto sinulla on? Jos vain jaksat hölkätä tuon saman ajan, niin tottakai tulosta tulee nopeammin, mutta älä lyhennä lenkin kokonaisaikaa. Turhaan pelkäät niiden lihojen katoamista, ne ei sieltä huomaamatta lähde. Oletko laskenut paljon saat kaloreita päivässä/paljon kulutat? Laita ruokavalio kohdalleen, lisäät proteiinia, vähennät hiilareita. Energian saanti 400-500kcal miinukselle per päivä, niin voit olla varma että se rasva rupeaa sieltä tirisemään.:thumbs:

Laita ruokavalio kohdalleen, lisäät proteiinia, vähennät hiilareita
Joo siinä se ongelma taitaaki olla (kiitti vaan vastauksesta :)). Tulee kyllä aika paljo vedettyä hiilareita, eikä kovinkaa paljo sitä proteiinia ku ei kotona kovin usein tarjoilla proteiinipainotteista ruokaa (eikä kouluskaa sen paremmin). Mä vedän päiväs yhden annoksen heraa (30g<), mutta mitä muuta olis hyvä syödä? Tonnikalaa ehkä?

Ei oikein löytynyt varsinaista vertailua tähän kysymykseeni haulla, niin täältä sitten ajattelin vinkin saada. Onko mitään "järkeä" ostaa tuotetta nimeltään crea pump, mikä sisältää myös sitten esim. glutamiinia, crean lisäksi? Vai pärjäiskö erikseen ostetulla monohydraatilla ja glutalla? Tarkoittaen sitä, että ku ton crea pump:in pitäs olla "tehokkaampaa" ku normi monohydraatti ja se ei keräis nestettä kroppaan samalla tavalla ku mono?

Joo siinä se ongelma taitaaki olla (kiitti vaan vastauksesta :)). Tulee kyllä aika paljo vedettyä hiilareita, eikä kovinkaa paljo sitä proteiinia ku ei kotona kovin usein tarjoilla proteiinipainotteista ruokaa (eikä kouluskaa sen paremmin). Mä vedän päiväs yhden annoksen heraa (30g<), mutta mitä muuta olis hyvä syödä? Tonnikalaa ehkä?

siihen kotiruuan kylkeen on hyvä heittää kaveriksi vaikka purkki sitä tonnaria.tai rahkaa tai raejuustoa.
aamulla vaikka purkki raejuustoa,kotiruuan kylkeen purkki tonnaria ja illalla purkki rahkaa,ja siihen päälle tuo 30g heraa ja lämpimät ruuat niin varmasti pärjää.
ja nuo rahkat,raejuustot ja tonnarit on sen verran edullisia,ettei kyllä kaada minkään perheen ruokabudjettia,jos pyydät vaan niitä ostamaan

Tyhmä kysymys, mutta jäänkö mistään paitsi jos syön paljon näitä päivässä: tonnikalaa, hedelmiä ja vihanneksia, oliivi/rypsiöljyä, kuitulisää ja heraa (älkää kysykä miksi tällainen masokistinen ruokavalio)

Kuinkas paljon vettä pitäis abaut juoda päivässä. Itellä menee tollai litra päivässä. Entäs onkos tosta fun-lightin jokapäiväisesta , mutta ihan kohtuullisesta käytöstä jotain hallaa lihaskasvulle / kireenä pysymiselle? On vaan ihan rikollisen hyvää ja monet tuntuu täällä sitä litkivän.

Back
Ylös Bottom