Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

help please!

juu eli en löytänyt edellistä avunhuutoani enää, kyse on laihdutuksesta....
sanokaa ny immeiset ja ammattilaiset että kun mulle suositeltiin dietille käytettäväksi cla kuuria, kokemuksia että onko se nyt sitten niin hyvä kuin on kehuttu. mulla lähtökohta on: 168cm 76 kg ja tarkoitus paino olisi pudottaa tonne 70 pintaan ja sitten alkaa kiinteyttämään ja muuttaa siinä samalla tämä rekkamiehen lihas pyykkilautaan niinsanoakseni =)

Varmasti pääset tuohon tavoitteeseesi ilman, että upotat rahasi muovikassilliseen CLA:ta.

Ensinnäkin ruokavalio sille mallille kuin se pitäisikin olla jos laihtua tahtoo (kyllä, täällä on monta ketjua aiheista).

Kyykky

Onko kyykky ja takakyykky sama asia. Pitäisikö sen käydä etu- vai takareisiin.

Kannattaako kyykkyä ja etukyykkyä vuorotella kun tehdään Hst:tä.

Sitten kysymys kulmasoudusta

Saako vipuvarsilaitteella tehdystä kulmasoudusta enemmän hyötyä irti kuin periteisestä kulmasoudusta. Vipuvarsilaitteella tehty liike on kuitenkin pitempi kuin tavallinen.

Onko kyykky ja takakyykky sama asia. Pitäisikö sen käydä etu- vai takareisiin.
On. Molempiin.

Kannattaako kyykkyä ja etukyykkyä vuorotella kun tehdään Hst:tä.
Mikä ettei, anna palaa vaan.

Sitten kysymys kulmasoudusta

Saako vipuvarsilaitteella tehdystä kulmasoudusta enemmän hyötyä irti kuin periteisestä kulmasoudusta. Vipuvarsilaitteella tehty liike on kuitenkin pitempi kuin tavallinen.
Enemmän tai vähemmän, tee molempia niin ei tarvi tuonkaan takia miettiä päätään puhki.

äh oon aika hukassa ton maastavedon kanssa
oon tehny sitä ny 60kg painolla jotain kympin sarjoja
en saa sitä oikein tuntuun missää, hyödytöntä.
jos lisään painoo niin tuntuu että tekniikka on yhä liian huono ja nosto ei pysy ryhdikkäänä vaan painot roikkuu huonosti

Eli voiko kyykyn korvata maastavedolla...?? Eli käykö nämä samoihin lihaksiin jaloissa .....

Ei voi. Vaikka vedossa tottakai jalatkin on isossa osassa, on se kuitenkin pääosin selkäliike. Bodarille perusmave ei välttämätön ole, mutta voimailijalle on. Bodari voi tehdä vaikka suorinjaloin vetoa joka on takareisiliikkeenä lähes lyömätön. Kyykkyä ja etukyykkyä sitten eturisille ja jaoille kokonaisuudessaan.

ideka sanoi:
Eli voiko kyykyn korvata maastavedolla...?? Eli käykö nämä samoihin lihaksiin jaloissa .....
Ei voi korvata. Tai rasittuuhan molemmissa jalat, mutta eri liikkeitä ne ovat. Tee molempia vaan jos kykenet.

hjmm sanoi:
äh oon aika hukassa ton maastavedon kanssa
oon tehny sitä ny 60kg painolla jotain kympin sarjoja
en saa sitä oikein tuntuun missää, hyödytöntä.
jos lisään painoo niin tuntuu että tekniikka on yhä liian huono ja nosto ei pysy ryhdikkäänä vaan painot roikkuu huonosti
Koitat vaan tehdä hyvällä tekniikalla ja pikkuhiljaa nostat sarjapainoja. Kyllä se siitä asettuu kohdalleen. Pyydät jotain vielä vaikka katsomaan pari sarjaa niin saat mielipiteitä.

Nonii pakko oli tulla kysymään ammattilaisilta täältä vähän painonlasku jutuista. Elikkäs pitäis kesäksi saada itseni semmoseen hyvään kuntoon. Pituutta löytyy 167cm ja painoa 77kg. Eli sählyä käyn kavereitten kanssa pelaamassa kerran viikossa semmosen 1.5h kerralla. Ja muutamia pieniä kävelylenkkejä käyty heittämässä sillon tällöin. Ruovaliosta sen verran että en toistaseks ole kaloreitten perään katsellut, mutta nyt kun sitä motivaatiota alkaa olemaan tuon asian suhteen, niin pakkohan tässä on jotain tehtävä. Eli rasvat pois leivän päältä, semmosia 1-1½h lenkkejä varmaankin 4x viikossa tuon yhden sählypäivän lisäksi, ja varmasti sunnuntai jää välipäiväksi?
Olisiko jotain hyviä neuvoja miten tästä eteenpäin jatketaan?

maastaveto ja suorinjaloinmaastaveto samassa ohjelmassa.

MIetin tässä, että meneekö selkä poikki, jos duunaa samassa ohjelmassa maastavetoa ja suorinjaloinmaastavetoa? Siis selkäpäivänä maastaveto ja jalkapäivänä sjmv takareisille. Eli räjähtääkö rookien selkä vai kasvaako koivet hulluna =)

Kiitoksia hyvästä palstasta.

Jos tekniikka on kunnossa, on todennäköisempää selän vahvistuminen ja takareisien massiivinen kasvu;)

MIetin tässä, että meneekö selkä poikki, jos duunaa samassa ohjelmassa maastavetoa ja suorinjaloinmaastavetoa? Siis selkäpäivänä maastaveto ja jalkapäivänä sjmv takareisille. Eli räjähtääkö rookien selkä vai kasvaako koivet hulluna =)

Kiitoksia hyvästä palstasta.

Voipi lyödä aika helposti alaselän tosi tukkoon... kannattaa kokeilla, voi olla hyvinkin että pystyt tekemään molemmat. Ite tein myös jokus 4-jakosessa molempia ja alaselkä meni välillä vähän jumiin. Kannattaa kokeilla myös vuorottelemista eli vuoroviikoin jalkatreenissä SJMV ja selkätreenissä mave. Tai sitten otat vuorotellen aina toisen kevyemmin jne. Kokeilemalla selvii.

Jos tekniikka on kunnossa, on todennäköisempää selän vahvistuminen ja takareisien massiivinen kasvu;)
Ei paljoa hyvä tekniikka auta jos selkä alkaa jumittaan. Itselläni tekee tiukkaa tehdä nelijakoisella ohjelmalla kyykkyä ja sjmv:tä samalla viikolla. Tohon vielä tavallinen mave, niin ei toivoakaan.

Voimaa!

Moro!
Niin että penkkituloksen kohottamista ja mahdollisen tämänhetkisen ihannetuloksen saavuttamista kyselisin.
Olen 15 vuotias (helmikuussa 16)ja nyt alkanyt viime viikosta alkaen käymään salilla. Penkkasin 80kg ja hauiskäännöstösydeemissä 20 kilolla tein 10-15 toistoja muutaman sarjan ja mavessa vetäsin 125(en uskaltanut koittaa isompia). Olis tässä tää penkki nytten ykköstavotteena ja kesää mennes ois kiva saada toi 100kg repästyä tuosta penkistä. Siis tätä salikäyntiä ennen olen treenaillut vähän omatoimisesti kotona: kesällä pihalla vähän penkkiä ja kellarissa pystypenkkiä sekä n. kuukauden ajan treenaillut hauiskääntötangolla omassa huoneessa omilla pikku ohjelmillani. Keväällä nostin just ja just 60kg penkistä, kesän lopulla 70kg ja nytten viime viikolla 80kg. Tämä "harjoittelu" on ollut aika hajanaista. Joskus jaksanut vetää kunnolla ja joskus sellanen viikko pari jäänyt väliin kesän jälkeen. Osaisitteko neuvoa minua saavuttamaan penkkitulokseksi 100 ja muitakin osa-alueita mahdollisesti? Kuulemma lyhyet toistot isoilla painoilla on lääke tähän?
Kiitos :)

Moro!
Niin että penkkituloksen kohottamista ja mahdollisen tämänhetkisen ihannetuloksen saavuttamista kyselisin.
Olen 15 vuotias (helmikuussa 16)ja nyt alkanyt viime viikosta alkaen käymään salilla. Penkkasin 80kg ja hauiskäännöstösydeemissä 20 kilolla tein 10-15 toistoja muutaman sarjan ja mavessa vetäsin 125(en uskaltanut koittaa isompia). Olis tässä tää penkki nytten ykköstavotteena ja kesää mennes ois kiva saada toi 100kg repästyä tuosta penkistä. Siis tätä salikäyntiä ennen olen treenaillut vähän omatoimisesti kotona: kesällä pihalla vähän penkkiä ja kellarissa pystypenkkiä sekä n. kuukauden ajan treenaillut hauiskääntötangolla omassa huoneessa omilla pikku ohjelmillani. Keväällä nostin just ja just 60kg penkistä, kesän lopulla 70kg ja nytten viime viikolla 80kg. Tämä "harjoittelu" on ollut aika hajanaista. Joskus jaksanut vetää kunnolla ja joskus sellanen viikko pari jäänyt väliin kesän jälkeen. Osaisitteko neuvoa minua saavuttamaan penkkitulokseksi 100 ja muitakin osa-alueita mahdollisesti? Kuulemma lyhyet toistot isoilla painoilla on lääke tähän?
Kiitos :)

2x6. Olen kova 2x6-supporter. On kyllä aivan s-tanan kova tulos 80kg tuolla harjoittelulla ja mavesta 125:eek: Selvästikin kuulut kastiin "maatalon isäntä Keimo"

Sanoisin neuvoksi, että lue Pakkista ja ota sieltä joku ohjelma itsellesi. Tarvittaessa muokkaat sitten itselle optimaaliseksi. Tuo penkkiin keskittyminen ei pitemmän päälle toimi. Tietysti, jos tavoitteena on PELKÄSTÄÄN 100kg penkistä ja sitten voi lopettaa treenauksen, niin mikäpäs siinä:thumbs:

Back
Ylös Bottom