Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis täh?! Eikös treeni saa olla pitkä sillon kun voimaa haetaan ja sitkun massaa nii mieluummin lyhyempi ja eikös pitäs syyä enemmän kun kuluttaa?

Siis täh?! Eikös treeni saa olla pitkä sillon kun voimaa haetaan ja sitkun massaa nii mieluummin lyhyempi ja eikös pitäs syyä enemmän kun kuluttaa?

Joo. Voimatreeneissä palautukset on pitkiä, johon se aika menee. Jos tekee bodaustyylisesti lyhyemmillä palautuksilla ja pidemmillä sarjoilla, kannattaa treenikerrat pitää jossain 60min tuntumassa. Jos haluaa että lihas kasvaa, tarvitaan plussakalorit. Voimat voivat kasvaa hermotuksen kautta vaikkei paino kasvaisikaan.

Parhaat keinot estää massan tuloa, mutta hankkia voimaa on treenata hermostoa (lue edellinen posti). Silloin ei pitkät treenit ole ideaaleja. Parempi olisi jakaa pitkin päivää ne treenit. Suuri kokonaisvolyymi tuppaa kasvattamaan massaa, sen takia vähän sarjoja. Tosin kun katselee painonnostajia, niin vaikka ei vitosia pidempiä sarjoja vetele, niin massa löytyy silti rutkasti. Kaverit treenavat usein vähän kerrallaan, mutta erittäin, erittäin usein, joten volyymi on suuri. Pieni volyymi on parempi, jos sitä massan hankkimista yrittää estää. Tosin tässäkin pitää muistaa yksilöllisyys.

Massaakin hakiessa voi treenata lyhyttä tai pitkää treeniä, sarjaa tai whatever. Ja jos yrittää estää painonnousua niin ei tietenkään kannata syödä enemmän kuin kuluttaa.

Ei se kipu ole onnistumisen mittari. Kyllähän se kertoo, että jotain on tehty, mutta ilman kipujakin kehittyy.

Jep. Niin moni ihminen luulee että silloin saa vain tuloksia jos lihakset ovat aina kipeät mut tää ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itellä ei oo lihakset kipeet melkeen ikinä ja kehitystä tulee koko ajan. Sarjapainot sen kun vaan kasvaa koko ajan. Ja venyttely vaikuttaa myös tohon kuinka kipeenä lihakset on seuraavana päivänä.

Mitä eroa muuten on jos tekee ylätaljan seuraavasti kun näin tänään salilla että joku körmy laittoi jalat ikäänkuin sitä laitetta vasten ja oli tavallaan selällään siinä tyhjän päällä ja siitä veteli rinnalle?

Käytännössä vaikka esim. tuo 5-6 siten, että tilaa jää. Eli tuo jälkimmäinen jos tuon noin haluaa ajatella :D

Olen ajatellut päästä kesällä parempaan kuntoon (sekä keho että sydän) ja suunnitellut tuollaista ~2500 kcal ruokavaliota, mutta kuitenkin kasvan vielä(16v, 170cm) ja arvioitu pituus ~180cm(ei tietenkään välttämättä pidä paikkaansa) ja suunnitelmissa 6 kertaa viikossa lenkki juosten/pyörällä/rullaluistimilla ja puntti ~4 krt. viikossa. Eli kokonaiskulutus saattaa olla jopa yli 3000kcal, eli voiko tuollaisesta ~500kcal päivittäisestä kalorivajeesta olla haittaa pituuskasvulle?

erikoinen juttu. oon nostellut nyt penkkiä pitkään 60kg painoilla ja sitten ajattelin huvikseen kääntää tangon "toistepäin". eli se puoli minkä nostan vasemmalla kädellä, niin nostankin nyt oikeella. ja tuntukin oikean käden puolelta todella raskaalta, ei edes noussut kunnolla. mutta selityshän taitaa olla siinä että olen nostanut penkkiä väärin kokoajan, koska esim. vasen rinta on kehittyneempi kuin oikea ja vasen puoli muutenkin on kehittyneempi, varsinkin olkapää. käyn tuolla kellarissa nostelemassa penkkiä ja penkki taitaa olla joltain 50-luvulta.

Olen ajatellut päästä kesällä parempaan kuntoon (sekä keho että sydän) ja suunnitellut tuollaista ~2500 kcal ruokavaliota, mutta kuitenkin kasvan vielä(16v, 170cm) ja arvioitu pituus ~180cm(ei tietenkään välttämättä pidä paikkaansa) ja suunnitelmissa 6 kertaa viikossa lenkki juosten/pyörällä/rullaluistimilla ja puntti ~4 krt. viikossa. Eli kokonaiskulutus saattaa olla jopa yli 3000kcal, eli voiko tuollaisesta ~500kcal päivittäisestä kalorivajeesta olla haittaa pituuskasvulle?

Enemmän ne ns. crashdieetit haittaa. Ite ainakin miinuksilla olen kasvanut, vaikka crashdiettejä onkin tullut vedeltyä. Tuskin tulee probleemeja, ellet sitten pelkällä salaatilla kituuttele.

Minulla olisi pieni ongelma ja tarvitsisin neuvoa.

Elikkä, toinen rintalihakseni on pienempi kuin toinen. Olen käynyt salilla useita vuosia ja tehnyt toistot puhtaasti, joten ihmettelen miksi toinen rintalihas on pienempi kuin toinen?

Kädellä kun ottaa "otteen" lihaksesta ja vertaa nii eroa on jonkun verran, edestäpäin sitä ei huomaa hirveästi, mutta sivuprofiilia kuin katsoo, ero on selvä. Voiko kyse olla jonkinlaisesta ryhtiongelmasta vai onko lihas vain selvästi pienempi kuin toinen. Kuinka korjaan asian?

Elikkä, toinen rintalihakseni on pienempi kuin toinen. Olen käynyt salilla useita vuosia ja tehnyt toistot puhtaasti, joten ihmettelen miksi toinen rintalihas on pienempi kuin toinen?

Kädellä kun ottaa "otteen" lihaksesta ja vertaa nii eroa on jonkun verran, edestäpäin sitä ei huomaa hirveästi, mutta sivuprofiilia kuin katsoo, ero on selvä. Voiko kyse olla jonkinlaisesta ryhtiongelmasta vai onko lihas vain selvästi pienempi kuin toinen. Kuinka korjaan asian?

Aika monilla ihmisillä on tuollaisia symmetrisyysongelmia. Toinen jalka on pidempi, toinen käsi vahvempi, toinen puoli selästä paksumpi jne. Ei pitäisi pienenä tuottaa mitään suurta haittaa. Korjatahan tuota voi yksinkertaisesti treenaamalla sitä toista puolta enemmän esim. käyttää käsipainopenkissä isompia painoja tai tekee enemmän toistoja heikommalle puolelle.

Eipä tuohon muuta ratkaisua ole, kuin treenata normaalisti. Kyllä ne erot siitä ajan myötä tasoittuu, jos on tasoittuakseen. Painota vaikka rintatreenissäsi tangolla tehtäviin liikkeisiin, niin ei vahingossakaan pääse toisen puolen liikerata eroamaan toisesta. Tämä voi kyllä olla aika kaukaa haettua...

Katoppas, bara, että vasemman ja oikean käden etäisyydet tangon keskipisteestä ovat yhtä suuret. Voi olla, toinen käsi on lähempänä keskipistettä, jolloin sille kohdistuu suurempi vääntömomentti, kun tanko pyrkii pyörimään. Epätasaisesti jakautunutta painoa saatat sit korjata ihan tiedostamattakin siten, että toisen käden kyynärpää hieman leviää. Leviäminen taasen johtaa siihen, että toisen puolen rinta ei teekään työtä, vaan työn tekeekin etuolka. Hyvä tekniikka karsii tällaiset epäpuhtaudet pois. Jos liikerata on on ollut hyvä alusta asti ja kädet eivät ole levinneet, tuntuu hassulta, että siinäkin tapauksessa olisi epätasaisuutta painon jakamisessa. Meinaan, että silloin sen kyllä huomais, kun tanko nousee huojuen ja vaappuen. Pitempään väärin nostanutta on kyl hankalaa saada korjaamaan tekniikka. Niinhän ne isommatkin pojat sanoo, että tekniikka kantsii pistää ruotuun heti, niin ei sit myöhemmin tarvitse paukuttaa päätä seinään sen kanssa. Myös sekin on mahdollista, että toisen puolen lapa on paremmin alhaalla kuin toinen, mikä johtaa siihen, että toinen rinta saattaa dominoida.

Tai sit olet vain geeneiltäsi tuollainen. Veikkaan, että sä olet ainoa, joka tuon eron on huomannut.

Ruoalla saa toki leveyttä alavartaloon, mutta mitkä liikkeet ois tehokkaimpia?
Erilaiset kyykyt ja maastavedot.

Voiko pitää paikkansa netin kulutuslaskurin arvio päiväkulutukseksi n. 2900 kcal :wtf:
Paino n. 68 kiloa, pituus 178cm, ikää 20v. Töissä varastossa, päivittäistavaroiden keräilyä, joskus jopa reipas tahti päällä :hyvä:
Laskettu keskiraskaan työn mukaan+40 min raskasta salitreeniä päivässä.

Moi

Olen alkanut pitää lihaskunnostani huolta body pumpin merkeissä. Harrastus on melko uusi - olen arviolta 4 viikkoa käynyt siinä 3 kertaa viikossa. Kysymys kuuluu: olisiko järkevää yhdistää tuohon pumppiin yksi kerta salilla käyntiä ja tehdä samoja liikkeitä kuin tunnilla, mutta sillä erolla, että salilla itsekseen tekisi maksipainoilla? Omassa päässä ajatuksena saada lihasmassaa kasvatettua tuolla tavalla. Noviisin päättelykyvyllä arvioisin pumpin olevan enemmän kestävyyttä lisäävä laji.

Kiitos vastauksista

Back
Ylös Bottom