Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jos meinaat tuon lisäyksen saada lihana ni matka on helvetin pitkä mutta siis reenaa pitkällä jänteellä. ei lihaksia hetkessä kasvateta
ei nyt helvetin pitkä ehkä mutta pitkä kuitenkin. ei kannata miettiä sitä lihan kasvatusta pelkästään vaan ihan meet sinne salille ja teet treenit kunnolla

jos meinaat tuon lisäyksen saada lihana ni matka on helvetin pitkä mutta siis reenaa pitkällä jänteellä. ei lihaksia hetkessä kasvateta

En nyt ihan pelkkänä lihana, mutta kun vuodessa en ole saanut juurikaan yhtään lihasta, niin tällä tahdilla lihasta olisi 10 vuoden päästä parisen kiloa. Ja kun ottaa huomioon, että mitä pidemmälle reenaa, niin sitä vähemmän lihas enää kasvaa. Tai ainakin vaikeampaa se on.

Eli tarkoitus saada mahd. paljon lihasta treenillä, joissa käytetään samoja painoja. Tietysti tähänkään mennessä lihasta ei ole tullut, eli varmasti hyvin vähän lihasta tuollaisella treenillä tulee.

Pyrinkin tekemään treenit kunnolla, mutta kun minkäänlaista progressiota ei pysty tekemään, niin samoilla painoilla treenaaminen on järkevintä, mitä voin salilla tehdä.

Tuottaako tuollainen lihasmassaa paljonkin? Itsellä tavoitteena olisi 85 kiloa, tällä hetkellä paino 62 kiloa.

Mikään treeni ei suoranaisesti tuota lihasmassaa, vaan hajoittaa sitä. Syöminen yli kulutuksen taas kasvattaa lihasmassaa. Aina, vaikket treenaisikaan. Treeni puolestaan vaikuttaa siihen, että kuinka suuri osa painon noususta on lihasta. Eli ravintoon sinun on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota, lihasta tulee kyllä. Ja jos treenaat kovaa niin painon nousu ei tule olemaan pelkkää läskiä. Tuo painonnousu tavoite sinun kannattaa ottaa sellaiseksi 2-4 vuotta kestäväksi projektiksi.

Osaakos joku kertoa onko punnerruksilla vaikutusta voimaan, massaan tai kiinteyteen jotenkin erityisesti ? Myöskin kiinnostaisi että mitä lihaksia siinä käytetään, kun ei oikein lihakset väsy punnertaessa vaan se suoritus vaan tökkää jossain vaiheessa..

Ja semmonenkin vielä että saako punnerruksesta tehtyä massaliikkeen , jos tekee vaikka 20kg reppu selässä niitä ?

Meinaat etunojapunnerruksia? Itsehän en ole minkään sortin asiantuntija, mutta punnerruksia vetelen massaa mielessä. Kädet nyrkkiin ja väliä 90 senttiä, rauhallisia ja dynaamisia punnerruksia, niin ei painoreppua tarvita!

Tuli mieleen... Vatsoille voi tehdä syviävatsalihas harjotteita, onko sitten muille lihaksille tällaisia syviä lihaksia? Ja jos on, niin millainen ulkonäkövaikutus?

kumpi liike on parempi, kulmasoutu tangolla vai vaakasoutu tangolla, maksimaalisempaa rasitusta hakien?

Mielestäni kulmasoutu on raskaampi; Keskivartalo on suht.kovilla, jalat tekevät staattista duunia ja alaselkä ottaa hittiä käsien lisäksi mielestäni enemmän kuin vaakasoudussa.

Tuli mieleen... Vatsoille voi tehdä syviävatsalihas harjotteita, onko sitten muille lihaksille tällaisia syviä lihaksia? Ja jos on, niin millainen ulkonäkövaikutus?

no mitä omalla kokemuksella voin sanoa niin niin olkapäälle tehtäviä harjoitteita on mitkä vahvistavas olkapään tuki lihaksia. Olkapääni leikattiin vuosi takaperin reilut niin harjoittelin silloin olkapäätä pelkästään kuntoutuskaudella noilla syville tarkoitetuilla. ulkonäkököön olkapään syvät eivät niin vaikuta mutta tukevat olkapäätä hyvin ainakin näin olkapäävammaisen näkökulmasta

Mites tota toi sjmv pitäs ottaa erityisesti takareisiin mutta selkä mulla huutaa hoosiannaa ku sitä teen.. Onko mun selkä sitten niin heikko että vie kaikki tehot vai teenkö kenties väärin? Kyllä se nyt hieman tuntuu takareisissäkin mutta selkä siinä korostuu erityisesti.
Oon kyllä katellu noi tekniikka neuvot tuolta mutta en nyt itse keksi ainakaan mitää virhettä, ehkä se tulee sitten ajallaan?

Mites tota toi sjmv pitäs ottaa erityisesti takareisiin mutta selkä mulla huutaa hoosiannaa ku sitä teen.. Onko mun selkä sitten niin heikko että vie kaikki tehot vai teenkö kenties väärin? Kyllä se nyt hieman tuntuu takareisissäkin mutta selkä siinä korostuu erityisesti.
Oon kyllä katellu noi tekniikka neuvot tuolta mutta en nyt itse keksi ainakaan mitää virhettä, ehkä se tulee sitten ajallaan?

Veikkaisin, että tekniikka pissaa jotenkin. Koitas pistää jalat ihan aavistuksen koukkuun polvista ja muutaman sentin leveämmälle toisistaan ja sitten yrität pelaa lantiota liikuttamalla tuota liikettä eikä niinkään selkää taivuttamalla. Voi olla, että neuvon päin persettä (sinnehän tuon liikkeen pitäisi kyllä mennä) mutta... jostain se on lähdettävä.

jos sen koko keskivartalokorsetin tahtoo kuntoon niin vatsat, selkä ja lantionpohja.
eiköhän sillä vatsalla olennaisin ulkonäkövaikutus ole, selälläkin varmaan vähän ryhdin kannalta, mutta toi koko korsetin vahva tuki estää aika hyvin loukkaantumisia ja se on varmaan eteenpäinmenevässä harjottelussa aika olennaista ja tuskin kukaan muutenkaa huviksee haluu mitään vammoja.. (ja pienenä offtopiccina vahva lantionpohjalihaksisto niin saa esim kovempii orgasmei, eli sitäki kantsii reenailla vähäse vaiks poika oliski)

Venytyksen pitäisi tuntua takareisissä ihan jo tekemällä liikkeen ilman painoakin, kunhan tarpeeksi alas mennään. Harjoittele liikettä erilaisilla liikeradoilla pienillä painoilla, kunnes saat kunnollisen tuntuisen venytyksen takareisiin.

Sitten vain asteittain lisäät painoa sarjoihin kunnes löydät ne sopivat sarjapainot, joista lähdet nostamaan sarjapainoja treenien edetessä.

Ei niitä sarjoja tarvitse jatkossa tehdä miljoonalla eri painolla liikkeen oppimisen jälkeen, mutta alkuun se on tärkeää.

nyt on alkanu salilla tulemaan huono-olo ja ajattelin jos joku vois yrittaa auttaa jotenkin.
Tavallaan niinku oksennus tulossa muttei tuu eli aika ilkee. tulee yleensä kovan jalka/selka treenin jalkeen.

syön 1.5h ennen treeniä
1dl täysjyväriisiä
100grammaa kasvissekoitusta
225grammaa kanasuikale
2dl kevytmaitoa

711kcal
66.5prot
88.2hr
9.2r

ja sitten 30-60min ennen treeniä kahvia.
15-30min ennen treeniä 5 grammaa kreatiinia

sen verran voisin valottaa että oli tuossa 1-2vk taukoa salilta kun olin sairas. mutta pidin kyllä taukoa n.4 paivaa vielä kun sairaus meni ohi, varmuuden vuoksi.
mutta ei vaan lähe enää entiseen malliin treenit, voisko olla että on vielä jotain flunssan poikasta tjsp ?

pitäiskö pitää taukoa vielä pari paivaa vai ottaa kevyemmin vai annanko palaa kovaa ja katotaan lähteekä sujumaan ? :D

Joo kyllä mulla jalat pikkasen on koukussa ja koukistuu vähän enemmän kun painot on melkeen maassa.. Enkä kovin suurilla painoilla oo tehny mutta ehkä se tekniikka hioutuu siitä sitten ajan kanssa.
Tota lantio liike juttua en kyllä oikee hiffaa, selkä mulla siinä liikkuu reippaasti..

en keksi muutakaan paikkaa tälle kysymykselle... elikkäs kun teen ylätaljaa vetäen sitä stongaa rintaan leveällä myötäotteella niin saa ihan hyvin tuntumaa latseihin. mutta sitten kun tekee itse leukoja, niin ei pysty tehä ku vastaotteella. kun kokeilee leveää myötäotetta niin alkaa ranteisiin ja käsivarsiin sattuu ihan törkeesti, tuntuu jotenki luonnottomalta. oisko jollain jotai vinkkiä mitä vois vähä tekniikassa muuttaa että pystyis tekemää kunnolla leukoja :)

Kuten jo aikasemmin mainitsin niin olen nyt tämän viikon diettaillu ja äsken puntilta tulin ja tein miken 2x6 penkissä niinkuin aina mutta nyt tein ensimmäistä kutosta ni jo 3 nosto tuntui älyttömän raskaalta ja siihen jäi. Eli onko tämä dietin "syytä" vai onko vika jossain muussa

Nyt on ostettu tälleiset: UFC Malto, UFC Whey ja UFS Creatine.
Pistetäänkö noita kaikkee sekasin ja kuinka paljon ? Ja mihin aikaa se kuuluisi sit ottaa ?
Salilla olen käynyt nyt n. kuukauden. Ja mites ton UFS Omega-3:n laita? kannattaako siihen rahaa pistää ?
Paljon kysymyksii johon vastaus löytyisi varmasi etsimällä jos vain etsisin kunnolla.. mut olisi jees jos näihin saisi vastauksen.

Nyt on ostettu tälleiset: UFC Malto, UFC Whey ja UFS Creatine.
Pistetäänkö noita kaikkee sekasin ja kuinka paljon ? Ja mihin aikaa se kuuluisi sit ottaa ?
Salilla olen käynyt nyt n. kuukauden. Ja mites ton UFS Omega-3:n laita? kannattaako siihen rahaa pistää ?
Paljon kysymyksii johon vastaus löytyisi varmasi etsimällä jos vain etsisin kunnolla.. mut olisi jees jos näihin saisi vastauksen.

Ota tuota Maltoa ja Wheytä n. reilu desi kumpaakin aina treenin jälkeen, ja sekaan 5-10g kreatiinia. Mitä nuihin Omega kolmosiin tulee niin hyvän palautusjuoman jälkeen omegat ovat varmaan tärkein lisäravinne eli rahat eivät mene hukkaan jos niitä ostat. Tuota wheytä voit myös ottaa välipaloina ja ennen treeniä mutta siis tärkeintä että otat silloin treenin jälkeen.

Back
Ylös Bottom