Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

oon vetäny tällä viikolöla jo kropan 3 krt läpi... eilen oli viimeks treenit, niin voiko tänään vetää koko kropalle tosi kevyet treenit, vähemmän sarjoja, vähemmän painoja, vähemmän toistoja?

Terve taas :), nyt ollaan ekaa kertaa kiristelemässä. Laskin syömistäni lähinnä siten, että kolmen lämpimän aterian sijaan nyt syön vain 2 päivässä, enkä niilläkään kisko niin järettömiä ähkyjä. Vaikka vasta viikonalussa alotin niin nyt jo vatsalihakset erottuu helpommin (siis miulla läski tulee lähes täysin vatsaan).

Alun perin lähin bulkkitouhuun lähinnä huvikseen, halusin vähä testata mihin itsekuri riittää. Tulosten nousu oli kuitenkin semmone shokki, että taidan jatkaa tätä touhua. (painokin noussu puolessavuodessa 67.7 => 75kg, eikä läskiä kovin paljoa tullut)
Nyt kuitenkin alkaa taas olemaan aika puhki ja ensiviikon kuuluisikin olla kevyt viikko, mutta mites kun on dietti menossa? :wtf:

Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin kiristelyn idea on, että syödään vähemmän kuin kulutetaan, jolloin kroppa rupeaa hakemaan tarvittavan energian palautumiseen jostain muualta, läskeistä. Kevyellä viikolla, kun ei tuo palautuminen ole niin tehokasta, niin lähteekö siinä sitten läskitkään? Toki HIIT:iä ajattelin jatkaa vaikka kevyt viikko olisikin.

Vielä semmone kysymys, että vedetäänkö palkkareita naamaan iha normi tapaan myös dietillä?

Mitkäköhän liikkeet keskittyisivät mahdollisimman tarkasti tuon ojentajan ulko-osan treenaamiseen. Tarkoitan siis ojentajan ja hauiksen väliin, käden molemmilla puolilla sijaitsevien lihaksien treenaamiseen.

Ojentajatreeniä olen tehnyt ihan aktiivisesti, mutta tuntuu että nuo sivustat vähän kuin jäisivät jälkeen ja tulisi jotenkin epäinhimillisen näköinen tuosta kädestä.

Mitkäköhän liikkeet keskittyisivät mahdollisimman tarkasti tuon ojentajan ulko-osan treenaamiseen. Tarkoitan siis ojentajan ja hauiksen väliin, käden molemmilla puolilla sijaitsevien lihaksien treenaamiseen.

Ojentajatreeniä olen tehnyt ihan aktiivisesti, mutta tuntuu että nuo sivustat vähän kuin jäisivät jälkeen ja tulisi jotenkin epäinhimillisen näköinen tuosta kädestä.

Kauanko treeniä taustalla ja kuinka paksu se käsi on?
Oikeastaan riippumatta vastauksesta edelliseen voisit unohtaa koko homman sillä ojentaja on hyvin pitkälti ojentaja ja se kasvaa ojentajaa treenaamalla. Tee kapeaa penkkiä, dippiä, ranskalaisia ja muita normaaleja ojentajaliikkeitä ja keskity KASVATTAMAAN sitä ojentajaa. Kyllä siihen sitten sitä "muotoa" ilmaantuu kun se on tarpeeksi iso.

Oon muute ihmetelly et pitääkö mave tehdä sillä tavalla et kädet on erilailla? Eli toinen käsi on "myötäotteella" ja toinen vasta? Jostaki luin tällasta

Oon muute ihmetelly et pitääkö mave tehdä sillä tavalla et kädet on erilailla? Eli toinen käsi on "myötäotteella" ja toinen vasta? Jostaki luin tällasta

no ei vältämättä pidä, mutta monen mielestä helpompi.

Muista vaa sit vedellä siten, että vaihtelet tasasesti sitä myötä/vastaotetta käsien kanssa.

pysyy ote paremmin kun ottaa kädet ristiin. En usko että kannattaa jos tanko pysyy käsissä norm otteella...

Mikä olis kunnon tappajaliike haukkariin? Oon nyt tehnyt scott-penkkiä, hammer-kääntöjä ja hauiskääntöjä tangolla sekä taljassa että painoilla, mutta en jotenkin vain saan kunnon tuntumaa hauikseen. Ojentajat sain heräämään, kun vaihdoin ojentajapunnerruksen taljassa ranskalaiseen punnerrukseen, mutta mikä olis yhtä hyvä liike hauikseen? Tiedän, että on aika vaikeasti vastattavissa oleva kysymys, mutta noista hauistreenitopiceistakaan en mitään mullistavaa tietoa löytynyt. Mikä siis teillä toimii hyvin ja pistää lihakset kipeeks seuraavina päivinä?

Voisiko joku antaa jonkunlaista listanpoikasta siitä mitkä käsiliikkeet
on työntäviä ja mitkä vetäviä? Itse osaisin veikata että hauiskäännöt ja
kaikki taljaliikkeet on vetäviä, mutta mites noita työntäviä? Mieleeni ei
tule muuta kuin penkki...

Voisiko joku antaa jonkunlaista listanpoikasta siitä mitkä käsiliikkeet
on työntäviä ja mitkä vetäviä? Itse osaisin veikata että hauiskäännöt ja
kaikki taljaliikkeet on vetäviä, mutta mites noita työntäviä? Mieleeni ei
tule muuta kuin penkki...

kaikki punnerrusvariaatiot.. esim: ranskalainen istuen/maaten, Käsipainolla/tangolla..

Mikä olis kunnon tappajaliike haukkariin? Oon nyt tehnyt scott-penkkiä, hammer-kääntöjä ja hauiskääntöjä tangolla sekä taljassa että painoilla, mutta en jotenkin vain saan kunnon tuntumaa hauikseen. Ojentajat sain heräämään, kun vaihdoin ojentajapunnerruksen taljassa ranskalaiseen punnerrukseen, mutta mikä olis yhtä hyvä liike hauikseen? Tiedän, että on aika vaikeasti vastattavissa oleva kysymys, mutta noista hauistreenitopiceistakaan en mitään mullistavaa tietoa löytynyt. Mikä siis teillä toimii hyvin ja pistää lihakset kipeeks seuraavina päivinä?

Tähänkään ei ole olemassa mitään maagista tappajaliikettä. Kannattaa perustaa se homma ihan normaalien liikkeiden varalle, eli treeniin esimerkiksi jokin hauiskääntö tangolla ja toinen variaatio käsipainoilla. Tekniikka kohdalleen ja sarjapainot kasvuun niin se habakin kasvaa. Lihaskivulla ei taas jälleen kerran ole kovinkaan paljon korrelaatiota treenin tehokkuuteen. Tuntuman puute voi johtua monesti siitä ettei oikein ole vielä sitä lihasta johon tuntumaa ylipäätään saada. Kyllä sekin ongelma korjaantuu joskus.

Kehittääkö kyykky ja maastaveto pinnallisia vatsalihaksia? Jos kehittää niin miten se on oikein mahdollista kun itsellä ei ainakaan vatsoissa nuo liikkeet tunnu yhtään.

Entä syvät vatsalihakset? Onko kyykät ja mave siihenkin parhaat kehittäjät?

esko88: -Kyykyt ja mavet kaikkine variaatioineen kehittävät koko keskivartalon lihaksistoa, siis sekä pinnallisia että syviä lihaksia. Varsin hyvin kehittyy keskivartalon voima ja hallinta nuillakin, mutta ei se kohdistettu harjoittelu pahaakaan tee. Keskivartalossa kun ei koskaan ole liikaa voimaa ja monipuolisuus on valttia, eli liikettä useisiin suuntiin ja eri näköisiä stattisia mukaan.

Ehkäpä tyhmä kysymys, mutta parempi ehkä kysyä kun pysyä tyhmänä tämän asian suhteen :) Eli jos teen salilla jalat räjähtävyyttä tavoitellen ja käyn 3-4km lenkillä kahdesti viikkoon, niin mitä tässä nyt sitten saadaan parhaiten? Nopeutta, kestävyyttä, vai nopeuskestävyyttä?

Back
Ylös Bottom