Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Muuta järjestys isoimmasta pienimpään. Eli raskaimmat liikkeet ensimmäisten joukkoon, ja ne eristävät sitten loppuun (eivät vaadi niin paljoa energiaa ja eivät sitten haittaa moninivelliikkeitä). Ranskalainen vähän jännä tuolla vetävien päivässä, mutta jos palautuminen sallii niin so not.

*Niin, eli yksinkertaisesti toi hauiskääntö ja ranskalainen tonne loppuun

Näiden lisäksi mä muuttaisin vielä senverran järjestystä, että ne teknisesti vaativimmat ensin, eli rive ennen mavea jos samassa treenissä tehdään. Rivet ei niin paljon haittaa mavea, mutta toisinpäin tehtynä rive kyllä kärsii mavesta. Eli ei kuitenkaan ihan sokeesti raskaimmat ensin vaikka hyvä nyrkkisääntö onkin.

Tämä nyt on typerä kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Olen nyt pari kuukautta aktiivisesti reenannut ja fiksuna kaverina aloitin suoraan nelijakoisella. No nyt alkaa vaikuttaa siltä että ehkä se ei ollutkaan niin hyvä idea. Penan ja kulmasoudun sarjapainot on kasvanut jo kahdellakymmenellä kilolla mutta esimerkiksi kyykky ei ole edennyt mihinkään. Se kysymys on nyt se, että jos nyt alkaisin tehdä vaikka kultaista kutosta, niin pysähtyykö rinnan ja selän kehitys, kun aiemmin olen tehnyt molemmille 7 kovaa sarjaa ja nyt tuleekin esim rinnalle vain 3 sarjaa? Ja jos olisi antaa parempi esimerkki kunto-ohjelmasta niin salat julki vaan.

Tämä nyt on typerä kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Olen nyt pari kuukautta aktiivisesti reenannut ja fiksuna kaverina aloitin suoraan nelijakoisella. No nyt alkaa vaikuttaa siltä että ehkä se ei ollutkaan niin hyvä idea. Penan ja kulmasoudun sarjapainot on kasvanut jo kahdellakymmenellä kilolla mutta esimerkiksi kyykky ei ole edennyt mihinkään. Se kysymys on nyt se, että jos nyt alkaisin tehdä vaikka kultaista kutosta, niin pysähtyykö rinnan ja selän kehitys, kun aiemmin olen tehnyt molemmille 7 kovaa sarjaa ja nyt tuleekin esim rinnalle vain 3 sarjaa? Ja jos olisi antaa parempi esimerkki kunto-ohjelmasta niin salat julki vaan.

Rinnalle tulee kylläkin viikossa 9 sarjaa? Ei todellakaan siis pysähdy, väitän että saat 2x vain paremmin tulosta tekemällä sitä penkkiä useasti viikossa verrattuna nelijakoiseen, jossa teet sen kerran viikossa (olettaen että penkkiraudat ei vielä mitkään hirmuiset). Leuanveto onkin sitten hedelmällistä selän kehitykselle, mutta ei se nyt täysin heijastu kulmasoutuun. Aloittelijan pahin moka onkin ottaa joku monijakoinen alkuun. Suosittelisin ehkä ennemmin starting strength -ohjelmaa, mutta kyllä se g6 on myös hyvä.

Pääosin moni puhuu että "etureidet" kasvatetaan etukyykyllä. Eli sellasia pieniä pyllistyksiä jalat suht kapealla niin pitäs tulla paras tuntuma. Sitten kaikki tosimiehet tekee etukyykyn ass to the grass ja kyllähän se ottaa pääosin samoihin lihaksiin kuin takakyykky (high bar -versio), mitä nyt pikkuriikkisiä eroja löytyy. Alla vähän tutkimusta aiheesta.

Precision Nutrition » Research Review: Front or back squats

Kyllähän itse tulkitsen tuota EMG-taulukkoa, siten että Rectus Femoris ja Vastus Lateralis aktivoituvat etukyykyssä paremmin. Ja juurikin tästä alkuperäinen kysymys tulikin mieleen, että kiitoksia linkistä!

Ois yks pieni kysymys et kanttiiko vaihtaa 4 jakoseen jos käy 5krt salilla viikossa. Oon nyt treenannu tolla 3jakosella aika kkauan mutta tuntuu että ojentajat ois jääny jälkeen, ja että ne on aina rinnan/olkapäitten jälkeen ihan pfftt ettei oikein jaksa enää tehdä mitään. Kannattasko mun muuttaa 3jakosta ohjelmaani vai siirtyä 4jakoseen?

Hankin tänään vihdoin salikortin kun muutin omaan yksiöön mihin ei enää omat painot mahdu, niin moniko jakosta ohjelmaa ihmiset suosittelis? Tarkotuksena ois käydä salilla niin monta kertaa viikossa kun vaan mahdollista (5-6). Kenties 3-jakosta silleen REENI - REENI - LEPO - REENI - LEPO ja alusta. Silleen tulis sitten se 5 kertaa käytyä.
Ja tavotteena siis massan kasvatus lähinnä. Saishan ton 2-jakosenki vedettyy sillee että tulis 5 reenikertaa viikossa..

Käy nyt aluksi se 3-4 kertaa, jotta pysyy motivaatio yllä. Tärkein on että siellä käy. Aloittelijalla tuppaa helposti motivaatio katoon, kun joka päivä "pitää" raahautua sinnne salille.

Hankin tänään vihdoin salikortin kun muutin omaan yksiöön mihin ei enää omat painot mahdu, niin moniko jakosta ohjelmaa ihmiset suosittelis? Tarkotuksena ois käydä salilla niin monta kertaa viikossa kun vaan mahdollista (5-6). Kenties 3-jakosta silleen REENI - REENI - LEPO - REENI - LEPO ja alusta. Silleen tulis sitten se 5 kertaa käytyä.
Ja tavotteena siis massan kasvatus lähinnä. Saishan ton 2-jakosenki vedettyy sillee että tulis 5 reenikertaa viikossa..

1 tai 2-jakoinen, mieluiten yksijakoinen. Ja sarjapainojen kasvatukseen suntaava ohjelma, joka rakentuu pääliikkeiden ympärille.

Jos on pakko viidesti käydä niin sitten 2-jakoinen, vaikka mielestäni et siitä mitään lisähyötyä saa verrattuna 3 salikertaan yksijakoisella.

Ois yks pieni kysymys et kanttiiko vaihtaa 4 jakoseen jos käy 5krt salilla viikossa. Oon nyt treenannu tolla 3jakosella aika kkauan mutta tuntuu että ojentajat ois jääny jälkeen, ja että ne on aina rinnan/olkapäitten jälkeen ihan pfftt ettei oikein jaksa enää tehdä mitään. Kannattasko mun muuttaa 3jakosta ohjelmaani vai siirtyä 4jakoseen?

En nyt natulle lähtökohtasesti suosittelis kovin monijakosta ohjelmaa. 3-jakosessa voit kokeilla rinta+selkä / jalat / kädet +olkapäät (lepo, ja alusta), jollon saat käsitreenissä oikkareita kiusattua paremmin.

Moi! Teen esitelmää lihaskasvusta (koulutyö.) Lihas kasvaa levossa ja harjoittelu "rikkoo" lihasta, mutta miten tän selittäisi "hienommalla kielellä":D? Eli siis rikkoutuuko joku lihassolu vai lihassäie vai häh?

Kokeile esim. Yates-jakoa;
Päivä1: Rinta, hauis
Päivä2: Jalat
Päivä3: Olkapäät, ojentajat
Päivä4: Selkä

- - - Updated - - -

Onko sulla noi liikkeet jo hallussa tai onko sulla joku neuvomassa sua? Tulee paljon opeteltavaa jos suoraan aloitat monijakoisella. Isoin erohan noissa on siinä, kuinka loppuun on kohdelihas tarkoitus ajaa yksittäisessä treenissä. Jos treenataan lihasryhmä vain kerran viikkoon, ei yleensä tule ongelmia palautumisen kanssa, vaikka treenaisi kuinka kovaa.

Back
Ylös Bottom