Onko muuten jossain tutkimusta jossa oltaisiin tutkittu tätä paljon hehkutettua "säästöliekki"-ilmiötä? Kun täällä (ja muuten lukemattomilla fitness-sivuilla ympäri nettiä) usein neuvotaan, että syö enemmän, jotta laihdut. Siitä tuli vaan mieleen.
Kun itse olen ollut vähän siinä uskossa, että aineenvaihdunta on asia, johon yksilöllä EI ole paljonkaan vaikutusta. Eli jos syöt enemmän, saat enemmän energiaa, mutta kulutat kuitenkin saman kuin aina muutenkin.. Olen olettanut aina, että energian kokonaiskulutus koostuu melko vakiosta perus lepokulutuksesta, se mitä tarvitaan koko ajan elintoimintojen ylläpitämiseksi, ja sitten asioista joihin voi vaikuttaa, eli päivän aikana tehty fyysinen työmäärä, sekä lihasmassan määrä.
Mistä näistä toiminnoista keho sitten pystyy säästämään oikeasti painonpudotuksessa huomioitavia määriä, jos syö todella vähän kaloreita? Maalaisjärjellä luulisi, että esimerkiksi lihasten tekemä työ tapahtuisi jo valmiiksi niin energia tehokkaasti kuin sen vain voi tapahtua? Ymmärrän että energian kokonaiskulutukseen vaikuttaa painonpudotus jo itsessään (esim vähemmän liikutettavaa massaa kävellessä jne.) ja kulutus saattaa pienentyä myös jos menettää huomattavia määriä lihasta, mutta jos nämäkin otetaan huomioon laskuissa..