Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En mä sanoisi että minulla tämä 1v treeni on vituiks mennyt, ja en aloittanut 2/3- jakoista liian aikasin, se oli silloin oikeastaan sopivaan aikaan ja oli paljon helpompi sillain. Noh, kaipa mä vain yrittää sitä sen kerran ainakin ja jos ei onnistu niin keksin jotai muuta. Mutta eikös tuossa minun ohjelmassa ole 16 eri liikettä? Pitääkö jotkut ruksaa pois sitten?
No katopa vaikka Arskan G6 tai Starting Strength. Ja ei millään pahalla, mutta on todella tyhmää tuomita joku tapa treenata yhden kerran jälkeen. Treenaa yksijakoista vaikka se kuukausi ja tee sen jälkeen päätös, onko tällä hyvä jatkaa.

En vieläkään ihan tiedä miksi porukka tekisi mavea yläkropan vetävien kanssa.. Jos tarkkoja ollaan niin mave ei ole edes veto, vaan jaloilla työntö + lantion ojennus. Eriasia on sitten esim tempausotteen pukeiltaveto, jossa selän työtä korostetaan, mutta perinteiset mavet, sumot yms menee kyllä joka asteikolla jalkapäivään. Ei tarvisi myöskään miettiä näitä SJMV uumoiluja..
Noh.. en ajatellut tehdä maastavetoa ja takakyykkyä samassa treenissä. Molemmissa liikkeissä pääasiassa olisi myös voima ja mikäli maven tekisi taas toisena jalkapäivänä, ei sitä kiertoa voisi niinkään käyttää "bodaamiseen" kuten olisi tarkoitettu.

Mun mielestä MaVe on kyllä hiukan ongelmallinen sijoitettava 3.jakoiseen, mikäli palautuminen tuottaa pienintäkään ongelmaa. Kuten Nikulakin totesi, niin aika helkutin suuri osa rasituksesta menee reisi-perse-osastolle. Selkäliikkeenä polviltaveto on mielestäni paljon hyödyllisempi, kun rasitus saadaan suuremmalta osin sinne selkäosastolle. Vedät kovat mavet vaikka tiistaina, niin hyvin täytyy palautuminen olla kunnossa, että pääsee kovia kyykkyjä ja vetoja tekemään jalkapäivänä. Itsellä ainakin lonkankoukistajat ja jalat on aika puuta maven jälkeen.

Jos yöunet ei mene, niin tee bodailupäivinä kyykkyä 10-15toistoa ja ns. voimapäivinä muutama setti mavea kyykyn jälkeen tai sitten teet voimapäivinä pelkän maven. Uskon, että pystyt tekemään molemmatkin, vaikka ehkä joutuu raudoista hiukan karsimaan mavessa. Omalla kohdallani mave ottaa jo hyvin kehitystä, kun sitä jalkaosastoa reenailee, eikä se ojennusvaihe ole oikein koskaan ollut se akilleen kantapää. Tosin en liiku kovinkaan merkittävissä raudoissa, mutta kuitennii.

Olen reilun kuukauden treenannut G6:sella 3 kertaa viikossa ja tykännytkin ohjelmasta kovasti. Vuorotyöt, perhe ym. tuo välillä haastetta treeni aikojen löytämiseen niin kysytään täältä mielipidettä...

Eli välillä olisi aikataulullisesti helpompi käydä salilla myös peräkkäisinä päivinä, mitä en vielä ole tehnyt. Onko huono asia joillekkin viikoille esim. Tälläinen ohjelma:

Ma:
G6

To:Selkä,hauis,ojentajat,olkapäät RANKKA
Maastaveto 3x6
Ylätalja 3x12-14
Scott hauiskääntö 3x14-16
Keskitetty hk 2x10
Kapea penkki 4x4-6
Pystypunnerrus 3x10

Pe:
Jalat,rinta,epäkkäät,vatsa kevyt...
Reidenojennus 2x20
Reidenkoukistus 2x20
Penkkipunnerrus 1x6
Vinopenkki 1x6
Peck-deck 1x10
Olankohautukset 1x10
Vatsalihasliikkeitä

(Torstain ja perjantain ohjelmat otettu "aloittelija lue tämä" 2-jakoinen ohjelmasta)

Eli tosiaan olisi halu päästä välillä peräkkäisinä päivinä välillä salille.

Onko G6:sella kuinka huono asia mennä peräkkäisinä päivinä, Noh aika jumissa tuntuu kyllä olevan mutta noin muuten?

No katsos kun koulu on vähän siihen aikaan etten pääse kuin ainoastaan vklp silloin kun haluan. Kuulin jostain että 1- jaksonen on ihan niille jotka ekaa puoltavuotta on salilla että niiden kannattaa tehdä se 1- jakoinen. Jotenki annettiin sellanen kuva, että 1- jakoinen ei ole yhtä hyvä tai tehokas tai jotain? Mutta en tosiaan mitenkään saisi kaikkia noita liikkeitä ja sarjoja tehtyä noin nopeasti ja minulla on se 2min palautusaikaa ainoastaan.

Itse vaihdoin joskus parin vuoden jälkeen jopa takaisin yksijakoiseen. Silloin saa treenattua koko kropan useampaan kertaan viikossa ja lihasta alkoi tulla paremmin kun pitkään aikaan. Eli kyllä sitä yksijakoista mielestäni kannattaa tehdä vaikka olisi monta vuotta jo treenaillut ja vaikka ei olisikaan enää aloittelija.

No katsos kun koulu on vähän siihen aikaan etten pääse kuin ainoastaan vklp silloin kun haluan. Kuulin jostain että 1- jaksonen on ihan niille jotka ekaa puoltavuotta on salilla että niiden kannattaa tehdä se 1- jakoinen. Jotenki annettiin sellanen kuva, että 1- jakoinen ei ole yhtä hyvä tai tehokas tai jotain? Mutta en tosiaan mitenkään saisi kaikkia noita liikkeitä ja sarjoja tehtyä noin nopeasti ja minulla on se 2min palautusaikaa ainoastaan.

En mä sanoisi että minulla tämä 1v treeni on vituiks mennyt, ja en aloittanut 2/3- jakoista liian aikasin, se oli silloin oikeastaan sopivaan aikaan ja oli paljon helpompi sillain. Noh, kaipa mä vain yrittää sitä sen kerran ainakin ja jos ei onnistu niin keksin jotai muuta. Mutta eikös tuossa minun ohjelmassa ole 16 eri liikettä? Pitääkö jotkut ruksaa pois sitten?

Minä olen välillä vaihtanut hetkeksi 1-jakoiseen ihan viime vuosinakin, ja treenivuosia on nyt takana yhdeksän kappaletta. Ei sitä treenitaustan perusteella voi suoraan määritellä, vaan se toteutus ratkaisee. Ethän sinä nyt hyvänen aika 1-jakoisessa tee kaikkia noita 16 liikettä, vaan ohjelma rakennetaan järkevästi niin, että liikkeitä on joku 5-7 maksimissaan kerrallaan. Aloittelijan voimatasoilla liikut kuitenkin vielä, niin kovin monimutkaisesti tätä hommaa ei vielä tarvi ajatella. Lisäksi tuo nykyinen ohjelmasi on muutenkin vähän säädön tarpeessa.

Miehet hoi! teettekö reiden ojennusta ja lähennystä koneissa vai onko nämä laitteet vain naisille? :D
Näyttää ainakin todella turhalta hinkkaukselta (mitään faktaa ei ole), mutta jostain syystä naiset tuota näyttävät tekevän. Yhden ainoan kerran nähnyt miehen tekevän kyseisiä liikkeitä ja näytti suoraan sanoen todella h:lta.

Miehet hoi! teettekö reiden ojennusta ja lähennystä koneissa vai onko nämä laitteet vain naisille? :D
Eipä noista mitään hyötyä ole jos tekee jalat moninivel-liikkeillä.
Joskus saatan ennen kovaa kyykky treeniä vähän lämmitellä tuolla lähennys laitteella...
Silloin kyllä salin tarvii olla melko tyhjä että siihen kehtaa mennä
:D

Yleensä tulee ennen jalkatreeniä lämmiteltyä noilla eli muutama pumppisarja ja sitten loitontajia 4-5 "kovaa" sarjaa ihan lopuksi niin saa gluteus maximuxille kovan poltteen. Ihme neitejä täällä, "salin pitää olla tyhjä et kehtaa tehä". Tietenkin jos näyttää siltä, että ekaa kertaa salilla niin ymmärrän toki :rolleyes:

Ma:
G6

To:
Kyykky 3-5*6-10
Penkkipunnerrus 2-4*6-10
Leuanveto 2-4*6-12
Istumaannousu kiertäen 2-4*8-15

Pe:
Maastaveto 2-4*6-10
Pystypunnerrus 2-4*8-12
Istumaannousu 2-4*8-15

Onko G6:sella kuinka huono asia mennä peräkkäisinä päivinä, Noh aika jumissa tuntuu kyllä olevan mutta noin muuten?

Modasin tollasen ehdotelman. Vatsojen tilalla toki voi tehdä muutakin liikettä.

Joskus muutaman viikon välein tulee tehtyä supersarjoina noita vehkeitä treenin lopetukseksi ja joskus harvoin lämmittelyksi. Tietty silloinkin puristetaan kunnolla, ei todellakaan mitään kännykkä kädessä pelleilyä. Molemmilla vehkeillä on ehkä huonompi maine kuin tarpeen olisi.

Yleensä tulee ennen jalkatreeniä lämmiteltyä noilla eli muutama pumppisarja ja sitten loitontajia 4-5 "kovaa" sarjaa ihan lopuksi niin saa gluteus maximuxille kovan poltteen. Ihme neitejä täällä, "salin pitää olla tyhjä et kehtaa tehä". Tietenkin jos näyttää siltä, että ekaa kertaa salilla niin ymmärrän toki :rolleyes:

juu ekoja kertoja taitaa olla huomenna numero 10 treeni järjestyksessä. Onneks itse käyn 03.40 aikoihin salilla et nopeesti ku tekee liikkeet nii kehtaa jopa tehä :) ekat tulee vasta 05.30 paikalle :)

Noh.. en ajatellut tehdä maastavetoa ja takakyykkyä samassa treenissä. Molemmissa liikkeissä pääasiassa olisi myös voima ja mikäli maven tekisi taas toisena jalkapäivänä, ei sitä kiertoa voisi niinkään käyttää "bodaamiseen" kuten olisi tarkoitettu.

Miksei voisi? Toisessa jalkatreenissä Mave tai sumomave takareisipainotteisempana, toisena liikkeenä etukyykky. Perään voi eristää mielensä mukaan. Toisena jalkapäivänä toimii pääliikkeinä hyvin kyykky ja sjmv näin niinkuin esimerkiksi.

Eipä noista mitään hyötyä ole jos tekee jalat moninivel-liikkeillä.
Perusteluja? Vähän sama kuin sanoisi että flies-treeni ristikkäistaljassa on turhaa jos tekee penkkiä. Mun mielestä on tuhat ja yks hyvää syytä tehdä nämä esim. pitkinä supersarjoina jalkatreenin loppuun, varsinkin jos bodaustyyppisesti reenaa.

Puhutaanko tässä muuten koukistuksista & ojennuksista, vai loitontajista & lähentäjistä?

Elikkäs olen sattunut lukemaan että jos haluaa saada rintekehälle lisää ympärysmittaa, kannattaa kokeilla hengityskyykkyjä. Eli mites nämä eroaa normaaleista kyykyistä ja miten se leventää rintakehää?

Kiitos!

Back
Ylös Bottom