Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko kengillä paljon merkitystä? Lueskelin vähän ja suositeltiin paini/nyrkkeily kenkiä. Katselin tälläisiä: Lonsdale Storm Boxing Boots Mens - SportsDirect.com
Onko noista mihinkään?
Kannattaako takaolkapäät treenata olkapää/ojentaja treenissä vai selkä treenissä?
Kannattaako takaolkapäät treenata olkapää/ojentaja treenissä vai selkä treenissä?
Helpointa on, ku merkkaat vaan kaikki reenit samanarvosina. Joskus kuluu enemmän ja joskus vähemmän, sou not, tasottuu pitemmässä juoksussa varmasti.
Mitenkäs olisi tuollainen valmis ohjelma?
Päivä 1
Penkkipunnerrus tangolla jalat penkillä 5x4-8
Vinopenkkipunnerrus (koneessa, käsipainoilla, tangolla) 4x8-12
Pec deck / vipunostot maaten 3x8-12
Ranskalainen punnerrus 4x8-12
Ojentajapunnerrus taljassa vasta- ja myötäotteella (supersarja) 3x8+8
Päivä 2
Syvä takakyykky (pyramidina) 10x4-8
TAI
Hack-kyykky 4x6-8
SJMV 4x6-8
Reidenojennus+reidenkoukistus (supersarja) 4x15+15
Pohkeet 4x15
Takaolkapääsoutu ja pystysoutu taljassa (supersarja) 3x10+10
Vipunostot sivuille ja taakse (koneessa tai käsipainoilla, supersarja) 3x10+10
Päivä 3
Kulmasoutu tangolla 5x6-10
Ylätalja 4x8-12
Aljatalja 4x8-12
Hauiskääntö tangolla etukenossa 4x8-12
Tuettu hauiskääntö (koneessa, taljassa, tangolla) 4x8-12
Tuolla treenitaustalla tuskin tarvitset pyramidisarjoja, ja supersarjatkin ovat vain ajan säästämiseksi salilla.![]()

Olen nyt treenannut n. 3kk suhteellisen raskaalla 1-jakoisella reenillä nostaen liikkeissä painoja aina muutaman viikon jälkeen. Nyt alkaa tosin näkymään, että kaikkien sarjojen vieminen loppuun ei onnistu ja etenkin käsiä rasittavat liikkeet eivät halua kehittyä tahdin mukana. Syy on varmaankin oma koska en ole viettänyt mitään kevennettyjä viikkoja treeneissä ja lihaksille nämä voisivat tehdä hyvää. Positiivista no kehitys on ollut suht. mukavaa.
Eli kysymys onkin nyt, että kannattaako treeni laittaa esim 4. viikon sykleihin, joissa painoja nostetaan kyseisten viikkojen ajan, jonka jälkeen sitten taas tiputetaan hieman kovempiin tuloksiin kuin aloittaessa tehden esim. 12-15 sarjoja pienemmillä painoilla? Vai kannattaako tässä runnoa vaan eteenpäin?
Ja jos nyt olisin aloittamassa kevennettyjä viikkoja niin olisiko, tässä järkevä tiputtaa suosiolla kaikista liikkeistä reilusti(?) kiekkoa pois vai unohtaen nuo minulle vielä suht. helpot liikkeet (mave/kyykky) ?
Ja tuossa tuo reeni nykyisillä painoilla 4x 8-10 sarjat
Ja mies on itse 63kg - 164cm
(L= lähtötaso)
Penkki 60 L 45
Vinopenkki käsipainoilla 17,5 L 10
Flyer cable 25 L 10
Dippi 60 L 36
Hauis-scott 32,5 L 20
Mave 57,5 L 40
Kyykky 55 L 25
Ylätalj 55 L 36
Toivottavasti joku saa avattua kryptattua tekstiäni ja kiitos ennakkoon.
Kannattaa joo kevyitä viikkoja pitää säännöllisesti, mutta en nyt olisi kovin huolissani kun lukasin tekstisi läpi. Nuo käsihommat ei tietenkään kehity samaan tahtiin kuin esim kyykky ja mave. Noissa painoja saa mättää aluksi lisää melkein joka treenikerralla kun taas vaikka hauiskäännössä se kehitys on paljon hitaampaa, koska se on eristävämpi ja rasittaa pienempiä lihaksia. Pidä nyt kuitenkin vaikka yksi kevyt viikko, jossa lasket painoja ja teet kohtuu kevyitä sarjoja vähän pidemmällä toistomäärällä. Kevennä kaikkia liikkeitä. Kuitenkin olet 3 kk treenannut niin ei ole haittaa tuosta.
Tästä on ennenkin ollut puhetta...
Tää menee ehkä enemmän jatkokysymysten kun vastauken puolelle, mutta menkööt.
Toisaalta taas esim. jto on monesti näissä keskusteluissa korostanut kevyiden viikkojen tärkeyttä ja sitä kuinka ne pitäisi pitää ENNEN kun se rauta alkaa painamaan, eikä sitten kun niitä ylirasituksen (oikeammin sanottuna ehkä ylikuormituksen) merkkejä alkaa jo näkyä. Eli nimenomaan että kannattaisi pitää niitä varmuuden vuoksi jammailuviikkoja, vaikkei ongelmia oliskaan. Esimerkiksi jton:n tekemässä nimimerkki haaste5kk:n ohjelmassa (tavoite: aloittelija penkkaa 100kg viiden kuukauden treenien jälkeen) oli säännöllisesti kevyet viikot, vaikka aiempaa treenitaustaa ei ollut.
Näissä mielipiteissä ainakin ite oon ollu huomaavinani yhden selvän ihmisiä kahteen leiriin jakavan tekijän. Useimmat voimanostajat ja muut voimalajiharrastajat tuntuu pitävän kevyitä jaksoja tärkeinä että hermosto on iskussa, sen sijaan aika moni kokenutkin bodari on sitä mieltä että kevyitä viikkoja ei tarvii taikka ne voi pitää vasta kun ylikuormituksen oireet alkaa nostaa päätään. Tää on siis vaan sellanen kuva mikä mulle on jäänyt, jos oon väärässä niin korjatkaa ihmeessä. Vai onko kyse vaan siitä, että esim. raskaat ykköset on vaan niin paljon hermostollisesti kuormittavampia, että kevyille viikoille tulee enemmän tarvettta kun niitä on enemmän ohjelmassa?
Ja mä meinasin ihan perus bodailutreenin kannalta, en mitään voimailijapatua joka vetää viikossa penkin maven ja kyykyn maksimeja. Eli tottakai ykköset kuormittaa hermostoa ihan perkeleesti ja sitä kautta pelkässä voimailutreenissä näkisin ne enemmän tärkeämpinä.Tästä on ennenkin ollut puhetta ja niitä kevyitä viikkoja ei tarvitse pitää jos treeni kulkee ja malmia saa iskeä lisää. Kroppa ilmottaa kyllä jos ylirasituksen merkkejä on ilmassa ja pelkällä punttitreenillä ei itteensä ylikuntoon saa ainakaan vahingossa. Tämä ei lainaamaasi viestiin liittynyt vaan tuohon sanomaasi kevyiden viikkojen pitämiseen. Aivan turha jammailla viikon verran "varmuuden vuoksi" jos ei mitään ongelmia ole.