Meta title: đŸ’„ Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmĂ€t kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

trolli? ei korvaa ja ei siitÀ tule jaloille treeniÀ

Tarkoitin ylÀ ja alataljaa, mutta mitÀs tÀmmöiseltÀ noviislta voi odottaakaan. Kuiteski pitÀis ymmÀrtÀÀ mitÀ tarkoitin.

Mavessa ja kyykyssÀ tulee selkÀÀn lihaa (ja tietysti jalkoihin). Mutta selÀn lihakset ajattelin, ettÀ jos ne olisi voinut korvata ylÀ ja alataljalla. Ja jalkoja intervalli treenillÀ. En kertakaikkiaan kykene henkisesti tekemÀÀn mavea ja kyykkyÀ. Se liike vaan vituttaa niin kovasti. Kaikkia muita voi tietysti tehdÀ.

Ja miksi vitussa trollaisin jonnekin aloittelijoiden osioon. Taidat olla hieman tyhmÀ?

Tarkoitin ylÀ ja alataljaa, mutta mitÀs tÀmmöiseltÀ noviislta voi odottaakaan. Kuiteski pitÀis ymmÀrtÀÀ mitÀ tarkoitin.

Mavessa ja kyykyssÀ tulee selkÀÀn lihaa (ja tietysti jalkoihin). Mutta selÀn lihakset ajattelin, ettÀ jos ne olisi voinut korvata ylÀ ja alataljalla. Ja jalkoja intervalli treenillÀ. En kertakaikkiaan kykene henkisesti tekemÀÀn mavea ja kyykkyÀ. Se liike vaan vituttaa niin kovasti. Kaikkia muita voi tietysti tehdÀ.

Ja miksi vitussa trollaisin jonnekin aloittelijoiden osioon. Taidat olla hieman tyhmÀ?

Juokseminen ei juuri jalkoja kasvata, lÀmmittelyyn ihan pÀtevÀ.
Jos on pakko jÀttÀÀ mave ja kyykky pois niin korvaa kyykky prÀssillÀ ja tee selÀlle jotain muuta. Leuanveto on monipuolisempi liike kuin ylÀtalja, lisÀks voi ottaa vaik alataljaa ja kulmasoutuu ynms.
MikÀ siinÀ kyykyssÀ ja mavessa niin vituttaa? SiinÀ olis kyllÀ kaksi todella hyvÀÀ ja kokonaisvaltaista liikettÀ.

Kiitoksia hyvÀstÀ vastauksesta Dropkick.

EnsinÀkin en ole heikko, etten kykenisi tekemÀÀn mavea tai kyykkyÀ, mutta alitajunnassa pelkÀÀn kuitenkin selkÀnikamien puolesta. Ja kun salilla ei noita vöitÀ ole..jne Toiseksi, nÀmÀ liikkeet vaikuttavat vain jotenkin niin turhaa aikaa vieviltÀ. Jotenkin kieroutuneesti ajattelen, ettÀ ylÀkroppa on tÀrkeÀmpi kuin jalat (vaikka jÀrki sanoo, ettÀ kummatkin ovat tÀrkeitÀ).

Mutta tosiaankin aion ottaa neuvostasi vaarin ja teen prÀssillÀ jalkoja.

Kiitoksia hyvÀstÀ vastauksesta Dropkick.

EnsinÀkin en ole heikko, etten kykenisi tekemÀÀn mavea tai kyykkyÀ, mutta alitajunnassa pelkÀÀn kuitenkin selkÀnikamien puolesta. Ja kun salilla ei noita vöitÀ ole..jne Toiseksi, nÀmÀ liikkeet vaikuttavat vain jotenkin niin turhaa aikaa vieviltÀ. Jotenkin kieroutuneesti ajattelen, ettÀ ylÀkroppa on tÀrkeÀmpi kuin jalat (vaikka jÀrki sanoo, ettÀ kummatkin ovat tÀrkeitÀ).

Mutta tosiaankin aion ottaa neuvostasi vaarin ja teen prÀssillÀ jalkoja.

Penkki ja mave myös vahvistaa keskivartaloa todella hyvin mikÀ taas toisaalta auttaa selÀn kestÀmiseen elÀmÀssÀ ja salilla ;). HyvÀllÀ tekniikalla loukkaantumisriski nÀissÀ on jopa huomattavasti pienempi kun mopopoikien hauiskÀÀntöreeneissÀ. Vyö ei ole mitenkÀÀn pakollinen apuvÀline, itsekin kyykkÀÀn ja mavetan mielummin ilman. TÀrkeÀ vaan pitÀÀ painot sen verran maltillisina ettei tekniikka kÀrsi.
En nyt vÀkisin tietenkÀÀn halua tuputtaa mitÀÀn liikettÀ, jokainen reenaa omalla tavallaan ja tavoitteillaan eikÀ mikÀÀn liike ei ole tÀysin korvaamaton :)

Penkki ja mave myös vahvistaa keskivartaloa todella hyvin mikÀ taas toisaalta auttaa selÀn kestÀmiseen elÀmÀssÀ ja salilla ;). HyvÀllÀ tekniikalla loukkaantumisriski nÀissÀ on jopa huomattavasti pienempi kun mopopoikien hauiskÀÀntöreeneissÀ. Vyö ei ole mitenkÀÀn pakollinen apuvÀline, itsekin kyykkÀÀn ja mavetan mielummin ilman. TÀrkeÀ vaan pitÀÀ painot sen verran maltillisina ettei tekniikka kÀrsi.
En nyt vÀkisin tietenkÀÀn halua tuputtaa mitÀÀn liikettÀ, jokainen reenaa omalla tavallaan ja tavoitteillaan eikÀ mikÀÀn liike ei ole tÀysin korvaamaton :)

Olen vielÀ tÀysi noviisi salilla. KehitÀn aluksi lihaskestÀvyyttÀ, jotta jaksaisin ensin tehdÀ treenin kunnialla loppuun. Uskon, ettÀ mave ja kyykky tulee harjoitukseen sitten kun olen henkisesti ja fyysisesti valmis. Nyt en koe sitÀ vielÀ olevani, vaikka ihan ok salilla vedÀnkin, nÀin aloittelijaksi. :)

Kiitti kuitenkin hyvistÀ neuvoista.

Itsekin olen tosi aloittelija, mutta mave ja kyykky nyt on semmoisia perusliikkeitÀ, ettÀ niistÀ ei tingitÀ. Kaksi tÀrkeintÀ liikettÀ, koska vahvistavat koko kroppaa, kuten Dropkick Murphy sanoi. Ne voi olla raskaita ja vittumaisia, mutta voit aloittaa vaikka tyhjÀllÀ tangolla. Jos sekin on liian raskas, niin sitten vielÀ kevyemmÀllÀ pikkutangolla. PidÀ selkÀ suorana (ei köyryssÀ), katso etteivÀt polvet mene sisÀÀnpÀin linkkuun, pidÀ katse eteenpÀin (ei alas) ja jos vielÀ muistat hengittÀÀ liikkeen tahtiin, niin ei voi mennÀ kovin vÀÀrin. :) Jos et ole varma selÀn asennosta, katso peilistÀ tai pyydÀ jotakuta tsekkaamaan, ettÀ tekniikka on oikea.

Itsekin pelkÀÀn selkÀnikamien puolesta mavessa, mutta joku sanoi minulle, ettei selkÀ voi vahingoittua, jos todellakin pitÀÀ sen suorana (tai niin, ettÀ on pieni notko). Ettei vÀlilevyn luiskahtaminen ole fysiologisesti edes mahdollista, jos selÀn asento on oikea. TietÀÀkö joku, pitÀÀkö tÀÀ paikkansa?

Olen vielÀ tÀysi noviisi salilla. KehitÀn aluksi lihaskestÀvyyttÀ, jotta jaksaisin ensin tehdÀ treenin kunnialla loppuun. Uskon, ettÀ mave ja kyykky tulee harjoitukseen sitten kun olen henkisesti ja fyysisesti valmis. Nyt en koe sitÀ vielÀ olevani, vaikka ihan ok salilla vedÀnkin, nÀin aloittelijaksi. :)

Mun mielestÀ ei kannata odottaa, ettÀ "sitten kun olen tarpeeksi vahva..." teen sitÀ ja sitÀ jne. Suosittelen, ettÀ alat vaan tehdÀ sitÀ kyykkyÀ ja mavea heti! :) SiitÀ ne voimat pikkuhiljaa kasvaa.

Muutenkin mun motto on se, ettÀ mitÀ pahemmalta jokin liike tuntuu (esim. mulla juurikin kyykky, mave ja sjmv), se tarkoittaa sitÀ, ettÀ niitÀ juuri pitÀÀ tehdÀ. Esim. olkapÀÀt on itsellÀni suht vahvat, ja kivahan se on, kun sillÀ saralla treeni sujuu hyvin, mutta kokonaisvaltaisen treenin kannalta pelkkien pystypunnerrusten ja vipunostojen kitkuttaminen ei ole missÀÀn nimessÀ jÀrkevÀÀ.

Nojoo mustakin toi kuulostaa vÀhÀn ehkÀ jopa "tyhmÀltÀ" ? Voithan sÀ tehdÀ noita mavea ja kyykkyÀ pienemmillÀ painoilla, eikÀ heti rykiÀ jotain mahdottomia. KyllÀ ne vaan ovat hyviÀ liikkeitÀ myös aloittelijoillekkin...

Eikö se korvaa maven ja kyykyn jos teen jalkaprÀssiÀ ja leuanvetoa ??

no kyllÀ kyykyn periaatteessa voi korvata hackilla tai prÀssillÀ ja sit maveen leukoja ja kulmasoutua,sjmvtÀ. mut ei siinÀ ole jÀrkeÀ koska varsinkin aloittelijalle isot perusliikkeet on kaiken a ja o

no kyllÀ kyykyn periaatteessa voi korvata hackilla tai prÀssillÀ ja sit maveen leukoja ja kulmasoutua,sjmvtÀ. mut ei siinÀ ole jÀrkeÀ koska varsinkin aloittelijalle isot perusliikkeet on kaiken a ja o

Miten leuat ja kulmasoutu korvaavat maastavedon? Kaksi ensimmÀistÀ ovat ylÀselÀn lihaksille, jÀlkimmÀinen taas jaloille ja suorille selkÀlihaksille. Ihan eri lihakset noissa sen suurimman työn tekevÀt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

vs.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Eri lihakset, eri tarkoitukset.

Nyt on kohta viikon verrannut seuraava ongelma: sarjojen aikana varsinkin lopussa tuntuu, ettÀ hengitystiet tukkiintuu ja hengitys menee iha vituiksi. Alkaa siis röyhtÀyttÀmÀÀn vÀhÀn tai sitten vÀlillÀ vÀhÀn yskittÀmÀÀn. MistÀköhÀn tÀmÀ voisi johtua? HÀiritsee nimittÀin todella paljon, ku ei saa kunnolla hengitettyÀ lopussa. Muuten tÀtÀ ongelmaa on esiintyny viikon aikana vain pari kertaa, mut melkein jÀrjestÀÀn salilla. MitÀÀn en oo aikasempaan nÀhden muuttanut.

Miten leuat ja kulmasoutu korvaavat maastavedon? Kaksi ensimmÀistÀ ovat ylÀselÀn lihaksille, jÀlkimmÀinen taas jaloille ja suorille selkÀlihaksille. Ihan eri lihakset noissa sen suurimman työn tekevÀt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

vs.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Eri lihakset, eri tarkoitukset.
joo tiedetÀÀn, sanoin aikaisemmassa postissani ettÀ ei korvaa. mutta mitÀ itse neuvoisit kaverin tekevÀn ketÀ ei halua mavea? sjmv leuat ja kulmasoutu oia mun valinta. mut joo. jotai alaselÀn nitkutus laitetta vai?

Heippa!

Oon kÀynyt salilla nyt noin puolisen vuotta 3 kertaa viikossa ja teen 3-jakosella ohjelmalla. Jalat yksi kolmesta. Nyt mua kiinnostais tietÀÀ,ettÀ voisinko nostaa salikÀyntini neljÀÀn kertaan viikossa ja tehdÀ tona neljÀntenÀ pÀivÀnÀ jalat uusiks. Eli jalat kaksi kertaa viikossa?
Tahtoisina tona "toisena jalkapÀivÀnÀ" keskittyy enemmÀn pakaran treenaamiseen, ku siihen tahdon huomattavasti lisÀÀ lihasta..onko jÀrkee,kerkeekö jalat palautuu?

Heippa!

Oon kÀynyt salilla nyt noin puolisen vuotta 3 kertaa viikossa ja teen 3-jakosella ohjelmalla. Jalat yksi kolmesta. Nyt mua kiinnostais tietÀÀ,ettÀ voisinko nostaa salikÀyntini neljÀÀn kertaan viikossa ja tehdÀ tona neljÀntenÀ pÀivÀnÀ jalat uusiks. Eli jalat kaksi kertaa viikossa?
Tahtoisina tona "toisena jalkapÀivÀnÀ" keskittyy enemmÀn pakaran treenaamiseen, ku siihen tahdon huomattavasti lisÀÀ lihasta..onko jÀrkee,kerkeekö jalat palautuu?

KerkeÀÀ palautua ja voit tehdÀ noin. PidÀt vain sen 2-3 pÀivÀÀ vÀliÀ jalkojen treeneillÀ. Jos pakara/takareisiosastoon haluaa niin voit joko jakaa toisen treenin enemmÀn takareisille/pakaroille ja toisen etureisille, tai tehdÀ molemmissa molempia(Etureidet on aina vÀhÀn mukana jos et pelkkiÀ jalankoukistuksia tee).

Esmes jalka1
-Takakyykky/etukyykky
-SJMV
-Hack
-Etureisiojennus

Jalka 2
-Mave
-PrÀssi(jalat ylhÀÀllÀ, leveÀllÀ)
-Askelkyykky
-Takareisikoukistus maaten.

kerÀÀkö kreatiini mitenkÀ pahasti nestettÀ elimistöön? Pahin varmaa just se et muutenki massalla vielÀ nii jos naamaa pöhöttÀÀ krean takii! semmonen pullaturpa pöhötys 24/7?

kerÀÀkö kreatiini mitenkÀ pahasti nestettÀ elimistöön? Pahin varmaa just se et muutenki massalla vielÀ nii jos naamaa pöhöttÀÀ krean takii! semmonen pullaturpa pöhötys 24/7?
Vissiin aika yksilöllistÀ, ei ittelle ollu mitÀÀn suurempia vaikutuksia turvassa ainakaan.

Oon nyt lueskellut jonkun verran ja olen kÀsittÀnyt ettei bulkkaaminen ole pakollista tai ei vÀlttÀmÀttÀ edes kovin hyödyllistÀ?
Eli riittÀÀkö periaatteessa, ettÀ syö viisi kertaa pÀivÀssÀ niin, ettÀ on kyllÀinen olo (oman ruokahalun mukaan) lihasmassan ja voiman lisÀÀmiseen?

Voiko vatsalihaksia, tai periaatteessa mitÀ tahansa lihasta treenata enemmÀn jos tuntuu ettei lihakset enÀÀ kipeydy tarpeeksi? Vai onko jÀrkevÀmpÀÀ lisÀtÀ painoa?
Tavoitteena siis voiman ja massan lisÀÀminen ja treeniohjelmana arskan g6 johon alatalja ja dipit lisÀtty.

EntÀ jos ei pysty nostamaan isompia painoja?

PÀivittÀinen kalorinkulutukseni on ollut nyt lÀhes 4000kcal (3600-3800kcal) ja proteiinin saanti noin 170-200g/vrk ja painoa minulla on 71kg / 184cm.
Harrastan lisÀksi kahdesti viikossa judoa, paino noussut jo muutaman pvn aikana ja vatsalihakset osittain kadonnut rasvan/nesteen taakse, vai johtuuko tÀmÀ eilisistÀ treeneistÀ, ettÀ lihakset ovat nyt supistuneet?
Voinko pienentÀÀ ravinnon mÀÀrÀÀ tai voinko tehdÀ jotain ettÀ vatsalihakset sÀilyisi nÀkyvissÀ tai voinko esimerkiksi treenata lujempaa tÀllÀ kalorimÀÀrÀllÀ ja odottaa silti yhtÀ hyviÀ tai parempia tuloksia ainakin terveyden kannalta?

Ainiin.. Ja voiko vÀlipÀivinÀ syödÀ vÀhemmÀn?

KerkeÀÀ palautua ja voit tehdÀ noin. PidÀt vain sen 2-3 pÀivÀÀ vÀliÀ jalkojen treeneillÀ. Jos pakara/takareisiosastoon haluaa niin voit joko jakaa toisen treenin enemmÀn takareisille/pakaroille ja toisen etureisille, tai tehdÀ molemmissa molempia(Etureidet on aina vÀhÀn mukana jos et pelkkiÀ jalankoukistuksia tee).

Esmes jalka1
-Takakyykky/etukyykky
-SJMV
-Hack
-Etureisiojennus

Jalka 2
-Mave
-PrÀssi(jalat ylhÀÀllÀ, leveÀllÀ)
-Askelkyykky
-Takareisikoukistus maaten.

Kiitos paljon nopeasta ja valaisevasta vastauksesta! :) Jotenkin noin ajattelinkin,ettÀ toisena pÀivÀnÀ tekisin oikeestaan vaan noita "peppuhommia" ja toisena jalkapÀivÀnÀ enemmÀn noita reiden etuosia.
TÀÀ likka lÀhtee nyt salille rÀÀkkÀÀ lÀttÀpyllyÀÀn ;)

Oon nyt lueskellut jonkun verran ja olen kÀsittÀnyt ettei bulkkaaminen ole pakollista tai ei vÀlttÀmÀttÀ edes kovin hyödyllistÀ?
Eli riittÀÀkö periaatteessa, ettÀ syö viisi kertaa pÀivÀssÀ niin, ettÀ on kyllÀinen olo (oman ruokahalun mukaan) lihasmassan ja voiman lisÀÀmiseen?

Voiko vatsalihaksia, tai periaatteessa mitÀ tahansa lihasta treenata enemmÀn jos tuntuu ettei lihakset enÀÀ kipeydy tarpeeksi? Vai onko jÀrkevÀmpÀÀ lisÀtÀ painoa?
Tavoitteena siis voiman ja massan lisÀÀminen ja treeniohjelmana arskan g6 johon alatalja ja dipit lisÀtty.

EntÀ jos ei pysty nostamaan isompia painoja?

PÀivittÀinen kalorinkulutukseni on ollut nyt lÀhes 4000kcal (3600-3800kcal) ja proteiinin saanti noin 170-200g/vrk ja painoa minulla on 71kg / 184cm.
Harrastan lisÀksi kahdesti viikossa judoa, paino noussut jo muutaman pvn aikana ja vatsalihakset osittain kadonnut rasvan/nesteen taakse, vai johtuuko tÀmÀ eilisistÀ treeneistÀ, ettÀ lihakset ovat nyt supistuneet?
Voinko pienentÀÀ ravinnon mÀÀrÀÀ tai voinko tehdÀ jotain ettÀ vatsalihakset sÀilyisi nÀkyvissÀ tai voinko esimerkiksi treenata lujempaa tÀllÀ kalorimÀÀrÀllÀ ja odottaa silti yhtÀ hyviÀ tai parempia tuloksia ainakin terveyden kannalta?

Ainiin.. Ja voiko vÀlipÀivinÀ syödÀ vÀhemmÀn?
Jos haluat kasvattaa sitÀ lihasmassaa saamalla mahdollisimman vÀhÀn ns. lÀskiÀ niin sun ei tulisi saada painoa kun n. 1-2kiloa kuussa. Voithan sÀ aina eka kerÀtÀ sen massan ja sitte raapia rasvat pois jÀlkeenpÀin. Ja ei se tarkota ettet treenaa tarpeeksi, jossei lihakset kipeydy. Josset pysty nostamaan isompia painoja, treenaa ja syö enemmÀn tai tehokkaammin, sekÀ pidÀ yllÀ vaihtelua. Mutta jos voima ja lihasmassa tavoitteena, en sinuna edes vÀlittÀisi noista vatsalihaksista nyt vÀhÀÀn aikaan, kerÀÀt eka sen massan ja huolehdit myöhemmin siintÀ packista.

Back
Ylös Bottom