Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

trolli? ei korvaa ja ei siitä tule jaloille treeniä

Tarkoitin ylä ja alataljaa, mutta mitäs tämmöiseltä noviislta voi odottaakaan. Kuiteski pitäis ymmärtää mitä tarkoitin.

Mavessa ja kyykyssä tulee selkään lihaa (ja tietysti jalkoihin). Mutta selän lihakset ajattelin, että jos ne olisi voinut korvata ylä ja alataljalla. Ja jalkoja intervalli treenillä. En kertakaikkiaan kykene henkisesti tekemään mavea ja kyykkyä. Se liike vaan vituttaa niin kovasti. Kaikkia muita voi tietysti tehdä.

Ja miksi vitussa trollaisin jonnekin aloittelijoiden osioon. Taidat olla hieman tyhmä?

Tarkoitin ylä ja alataljaa, mutta mitäs tämmöiseltä noviislta voi odottaakaan. Kuiteski pitäis ymmärtää mitä tarkoitin.

Mavessa ja kyykyssä tulee selkään lihaa (ja tietysti jalkoihin). Mutta selän lihakset ajattelin, että jos ne olisi voinut korvata ylä ja alataljalla. Ja jalkoja intervalli treenillä. En kertakaikkiaan kykene henkisesti tekemään mavea ja kyykkyä. Se liike vaan vituttaa niin kovasti. Kaikkia muita voi tietysti tehdä.

Ja miksi vitussa trollaisin jonnekin aloittelijoiden osioon. Taidat olla hieman tyhmä?

Juokseminen ei juuri jalkoja kasvata, lämmittelyyn ihan pätevä.
Jos on pakko jättää mave ja kyykky pois niin korvaa kyykky prässillä ja tee selälle jotain muuta. Leuanveto on monipuolisempi liike kuin ylätalja, lisäks voi ottaa vaik alataljaa ja kulmasoutuu ynms.
Mikä siinä kyykyssä ja mavessa niin vituttaa? Siinä olis kyllä kaksi todella hyvää ja kokonaisvaltaista liikettä.

Kiitoksia hyvästä vastauksesta Dropkick.

Ensinäkin en ole heikko, etten kykenisi tekemään mavea tai kyykkyä, mutta alitajunnassa pelkään kuitenkin selkänikamien puolesta. Ja kun salilla ei noita vöitä ole..jne Toiseksi, nämä liikkeet vaikuttavat vain jotenkin niin turhaa aikaa vieviltä. Jotenkin kieroutuneesti ajattelen, että yläkroppa on tärkeämpi kuin jalat (vaikka järki sanoo, että kummatkin ovat tärkeitä).

Mutta tosiaankin aion ottaa neuvostasi vaarin ja teen prässillä jalkoja.

Kiitoksia hyvästä vastauksesta Dropkick.

Ensinäkin en ole heikko, etten kykenisi tekemään mavea tai kyykkyä, mutta alitajunnassa pelkään kuitenkin selkänikamien puolesta. Ja kun salilla ei noita vöitä ole..jne Toiseksi, nämä liikkeet vaikuttavat vain jotenkin niin turhaa aikaa vieviltä. Jotenkin kieroutuneesti ajattelen, että yläkroppa on tärkeämpi kuin jalat (vaikka järki sanoo, että kummatkin ovat tärkeitä).

Mutta tosiaankin aion ottaa neuvostasi vaarin ja teen prässillä jalkoja.

Penkki ja mave myös vahvistaa keskivartaloa todella hyvin mikä taas toisaalta auttaa selän kestämiseen elämässä ja salilla ;). Hyvällä tekniikalla loukkaantumisriski näissä on jopa huomattavasti pienempi kun mopopoikien hauiskääntöreeneissä. Vyö ei ole mitenkään pakollinen apuväline, itsekin kyykkään ja mavetan mielummin ilman. Tärkeä vaan pitää painot sen verran maltillisina ettei tekniikka kärsi.
En nyt väkisin tietenkään halua tuputtaa mitään liikettä, jokainen reenaa omalla tavallaan ja tavoitteillaan eikä mikään liike ei ole täysin korvaamaton :)

Penkki ja mave myös vahvistaa keskivartaloa todella hyvin mikä taas toisaalta auttaa selän kestämiseen elämässä ja salilla ;). Hyvällä tekniikalla loukkaantumisriski näissä on jopa huomattavasti pienempi kun mopopoikien hauiskääntöreeneissä. Vyö ei ole mitenkään pakollinen apuväline, itsekin kyykkään ja mavetan mielummin ilman. Tärkeä vaan pitää painot sen verran maltillisina ettei tekniikka kärsi.
En nyt väkisin tietenkään halua tuputtaa mitään liikettä, jokainen reenaa omalla tavallaan ja tavoitteillaan eikä mikään liike ei ole täysin korvaamaton :)

Olen vielä täysi noviisi salilla. Kehitän aluksi lihaskestävyyttä, jotta jaksaisin ensin tehdä treenin kunnialla loppuun. Uskon, että mave ja kyykky tulee harjoitukseen sitten kun olen henkisesti ja fyysisesti valmis. Nyt en koe sitä vielä olevani, vaikka ihan ok salilla vedänkin, näin aloittelijaksi. :)

Kiitti kuitenkin hyvistä neuvoista.

Itsekin olen tosi aloittelija, mutta mave ja kyykky nyt on semmoisia perusliikkeitä, että niistä ei tingitä. Kaksi tärkeintä liikettä, koska vahvistavat koko kroppaa, kuten Dropkick Murphy sanoi. Ne voi olla raskaita ja vittumaisia, mutta voit aloittaa vaikka tyhjällä tangolla. Jos sekin on liian raskas, niin sitten vielä kevyemmällä pikkutangolla. Pidä selkä suorana (ei köyryssä), katso etteivät polvet mene sisäänpäin linkkuun, pidä katse eteenpäin (ei alas) ja jos vielä muistat hengittää liikkeen tahtiin, niin ei voi mennä kovin väärin. :) Jos et ole varma selän asennosta, katso peilistä tai pyydä jotakuta tsekkaamaan, että tekniikka on oikea.

Itsekin pelkään selkänikamien puolesta mavessa, mutta joku sanoi minulle, ettei selkä voi vahingoittua, jos todellakin pitää sen suorana (tai niin, että on pieni notko). Ettei välilevyn luiskahtaminen ole fysiologisesti edes mahdollista, jos selän asento on oikea. Tietääkö joku, pitääkö tää paikkansa?

Olen vielä täysi noviisi salilla. Kehitän aluksi lihaskestävyyttä, jotta jaksaisin ensin tehdä treenin kunnialla loppuun. Uskon, että mave ja kyykky tulee harjoitukseen sitten kun olen henkisesti ja fyysisesti valmis. Nyt en koe sitä vielä olevani, vaikka ihan ok salilla vedänkin, näin aloittelijaksi. :)

Mun mielestä ei kannata odottaa, että "sitten kun olen tarpeeksi vahva..." teen sitä ja sitä jne. Suosittelen, että alat vaan tehdä sitä kyykkyä ja mavea heti! :) Siitä ne voimat pikkuhiljaa kasvaa.

Muutenkin mun motto on se, että mitä pahemmalta jokin liike tuntuu (esim. mulla juurikin kyykky, mave ja sjmv), se tarkoittaa sitä, että niitä juuri pitää tehdä. Esim. olkapäät on itselläni suht vahvat, ja kivahan se on, kun sillä saralla treeni sujuu hyvin, mutta kokonaisvaltaisen treenin kannalta pelkkien pystypunnerrusten ja vipunostojen kitkuttaminen ei ole missään nimessä järkevää.

Nojoo mustakin toi kuulostaa vähän ehkä jopa "tyhmältä" ? Voithan sä tehdä noita mavea ja kyykkyä pienemmillä painoilla, eikä heti rykiä jotain mahdottomia. Kyllä ne vaan ovat hyviä liikkeitä myös aloittelijoillekkin...

Eikö se korvaa maven ja kyykyn jos teen jalkaprässiä ja leuanvetoa ??

no kyllä kyykyn periaatteessa voi korvata hackilla tai prässillä ja sit maveen leukoja ja kulmasoutua,sjmvtä. mut ei siinä ole järkeä koska varsinkin aloittelijalle isot perusliikkeet on kaiken a ja o

no kyllä kyykyn periaatteessa voi korvata hackilla tai prässillä ja sit maveen leukoja ja kulmasoutua,sjmvtä. mut ei siinä ole järkeä koska varsinkin aloittelijalle isot perusliikkeet on kaiken a ja o

Miten leuat ja kulmasoutu korvaavat maastavedon? Kaksi ensimmäistä ovat yläselän lihaksille, jälkimmäinen taas jaloille ja suorille selkälihaksille. Ihan eri lihakset noissa sen suurimman työn tekevät.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

vs.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Eri lihakset, eri tarkoitukset.

Nyt on kohta viikon verrannut seuraava ongelma: sarjojen aikana varsinkin lopussa tuntuu, että hengitystiet tukkiintuu ja hengitys menee iha vituiksi. Alkaa siis röyhtäyttämään vähän tai sitten välillä vähän yskittämään. Mistäköhän tämä voisi johtua? Häiritsee nimittäin todella paljon, ku ei saa kunnolla hengitettyä lopussa. Muuten tätä ongelmaa on esiintyny viikon aikana vain pari kertaa, mut melkein järjestään salilla. Mitään en oo aikasempaan nähden muuttanut.

Miten leuat ja kulmasoutu korvaavat maastavedon? Kaksi ensimmäistä ovat yläselän lihaksille, jälkimmäinen taas jaloille ja suorille selkälihaksille. Ihan eri lihakset noissa sen suurimman työn tekevät.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

vs.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Eri lihakset, eri tarkoitukset.
joo tiedetään, sanoin aikaisemmassa postissani että ei korvaa. mutta mitä itse neuvoisit kaverin tekevän ketä ei halua mavea? sjmv leuat ja kulmasoutu oia mun valinta. mut joo. jotai alaselän nitkutus laitetta vai?

Heippa!

Oon käynyt salilla nyt noin puolisen vuotta 3 kertaa viikossa ja teen 3-jakosella ohjelmalla. Jalat yksi kolmesta. Nyt mua kiinnostais tietää,että voisinko nostaa salikäyntini neljään kertaan viikossa ja tehdä tona neljäntenä päivänä jalat uusiks. Eli jalat kaksi kertaa viikossa?
Tahtoisina tona "toisena jalkapäivänä" keskittyy enemmän pakaran treenaamiseen, ku siihen tahdon huomattavasti lisää lihasta..onko järkee,kerkeekö jalat palautuu?

Heippa!

Oon käynyt salilla nyt noin puolisen vuotta 3 kertaa viikossa ja teen 3-jakosella ohjelmalla. Jalat yksi kolmesta. Nyt mua kiinnostais tietää,että voisinko nostaa salikäyntini neljään kertaan viikossa ja tehdä tona neljäntenä päivänä jalat uusiks. Eli jalat kaksi kertaa viikossa?
Tahtoisina tona "toisena jalkapäivänä" keskittyy enemmän pakaran treenaamiseen, ku siihen tahdon huomattavasti lisää lihasta..onko järkee,kerkeekö jalat palautuu?

Kerkeää palautua ja voit tehdä noin. Pidät vain sen 2-3 päivää väliä jalkojen treeneillä. Jos pakara/takareisiosastoon haluaa niin voit joko jakaa toisen treenin enemmän takareisille/pakaroille ja toisen etureisille, tai tehdä molemmissa molempia(Etureidet on aina vähän mukana jos et pelkkiä jalankoukistuksia tee).

Esmes jalka1
-Takakyykky/etukyykky
-SJMV
-Hack
-Etureisiojennus

Jalka 2
-Mave
-Prässi(jalat ylhäällä, leveällä)
-Askelkyykky
-Takareisikoukistus maaten.

kerääkö kreatiini mitenkä pahasti nestettä elimistöön? Pahin varmaa just se et muutenki massalla vielä nii jos naamaa pöhöttää krean takii! semmonen pullaturpa pöhötys 24/7?

kerääkö kreatiini mitenkä pahasti nestettä elimistöön? Pahin varmaa just se et muutenki massalla vielä nii jos naamaa pöhöttää krean takii! semmonen pullaturpa pöhötys 24/7?
Vissiin aika yksilöllistä, ei ittelle ollu mitään suurempia vaikutuksia turvassa ainakaan.

Oon nyt lueskellut jonkun verran ja olen käsittänyt ettei bulkkaaminen ole pakollista tai ei välttämättä edes kovin hyödyllistä?
Eli riittääkö periaatteessa, että syö viisi kertaa päivässä niin, että on kylläinen olo (oman ruokahalun mukaan) lihasmassan ja voiman lisäämiseen?

Voiko vatsalihaksia, tai periaatteessa mitä tahansa lihasta treenata enemmän jos tuntuu ettei lihakset enää kipeydy tarpeeksi? Vai onko järkevämpää lisätä painoa?
Tavoitteena siis voiman ja massan lisääminen ja treeniohjelmana arskan g6 johon alatalja ja dipit lisätty.

Entä jos ei pysty nostamaan isompia painoja?

Päivittäinen kalorinkulutukseni on ollut nyt lähes 4000kcal (3600-3800kcal) ja proteiinin saanti noin 170-200g/vrk ja painoa minulla on 71kg / 184cm.
Harrastan lisäksi kahdesti viikossa judoa, paino noussut jo muutaman pvn aikana ja vatsalihakset osittain kadonnut rasvan/nesteen taakse, vai johtuuko tämä eilisistä treeneistä, että lihakset ovat nyt supistuneet?
Voinko pienentää ravinnon määrää tai voinko tehdä jotain että vatsalihakset säilyisi näkyvissä tai voinko esimerkiksi treenata lujempaa tällä kalorimäärällä ja odottaa silti yhtä hyviä tai parempia tuloksia ainakin terveyden kannalta?

Ainiin.. Ja voiko välipäivinä syödä vähemmän?

Kerkeää palautua ja voit tehdä noin. Pidät vain sen 2-3 päivää väliä jalkojen treeneillä. Jos pakara/takareisiosastoon haluaa niin voit joko jakaa toisen treenin enemmän takareisille/pakaroille ja toisen etureisille, tai tehdä molemmissa molempia(Etureidet on aina vähän mukana jos et pelkkiä jalankoukistuksia tee).

Esmes jalka1
-Takakyykky/etukyykky
-SJMV
-Hack
-Etureisiojennus

Jalka 2
-Mave
-Prässi(jalat ylhäällä, leveällä)
-Askelkyykky
-Takareisikoukistus maaten.

Kiitos paljon nopeasta ja valaisevasta vastauksesta! :) Jotenkin noin ajattelinkin,että toisena päivänä tekisin oikeestaan vaan noita "peppuhommia" ja toisena jalkapäivänä enemmän noita reiden etuosia.
Tää likka lähtee nyt salille rääkkää lättäpyllyään ;)

Oon nyt lueskellut jonkun verran ja olen käsittänyt ettei bulkkaaminen ole pakollista tai ei välttämättä edes kovin hyödyllistä?
Eli riittääkö periaatteessa, että syö viisi kertaa päivässä niin, että on kylläinen olo (oman ruokahalun mukaan) lihasmassan ja voiman lisäämiseen?

Voiko vatsalihaksia, tai periaatteessa mitä tahansa lihasta treenata enemmän jos tuntuu ettei lihakset enää kipeydy tarpeeksi? Vai onko järkevämpää lisätä painoa?
Tavoitteena siis voiman ja massan lisääminen ja treeniohjelmana arskan g6 johon alatalja ja dipit lisätty.

Entä jos ei pysty nostamaan isompia painoja?

Päivittäinen kalorinkulutukseni on ollut nyt lähes 4000kcal (3600-3800kcal) ja proteiinin saanti noin 170-200g/vrk ja painoa minulla on 71kg / 184cm.
Harrastan lisäksi kahdesti viikossa judoa, paino noussut jo muutaman pvn aikana ja vatsalihakset osittain kadonnut rasvan/nesteen taakse, vai johtuuko tämä eilisistä treeneistä, että lihakset ovat nyt supistuneet?
Voinko pienentää ravinnon määrää tai voinko tehdä jotain että vatsalihakset säilyisi näkyvissä tai voinko esimerkiksi treenata lujempaa tällä kalorimäärällä ja odottaa silti yhtä hyviä tai parempia tuloksia ainakin terveyden kannalta?

Ainiin.. Ja voiko välipäivinä syödä vähemmän?
Jos haluat kasvattaa sitä lihasmassaa saamalla mahdollisimman vähän ns. läskiä niin sun ei tulisi saada painoa kun n. 1-2kiloa kuussa. Voithan sä aina eka kerätä sen massan ja sitte raapia rasvat pois jälkeenpäin. Ja ei se tarkota ettet treenaa tarpeeksi, jossei lihakset kipeydy. Josset pysty nostamaan isompia painoja, treenaa ja syö enemmän tai tehokkaammin, sekä pidä yllä vaihtelua. Mutta jos voima ja lihasmassa tavoitteena, en sinuna edes välittäisi noista vatsalihaksista nyt vähään aikaan, keräät eka sen massan ja huolehdit myöhemmin siintä packista.

Back
Ylös Bottom