Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla tuppaa olemaan myös sellanen ongelma, että vasen käsi on oikeaa huomattavasti pienempi, mikä näyttää sopusuhdattomalta. Mitenkäs voisin tähän saada muutoksen ? Pitääkö jättää oikea treenaamatta ja vetää vasuria, eihän se voi olla oikea ratkasu ?

Itelläni autto käsien voimaeroihin se, että jätin kahdella kädellä suoritettavat liikkeet, kuten hauiskäännön tangolla, poies ja siirryin yhden käden liikkeisiin ja aloitin sarjan aina vasemmalla, koska se oli heikompi. Täten sai sitten molemmilla käsillä yhtä monta toistoa

Itelläni autto käsien voimaeroihin se, että jätin kahdella kädellä suoritettavat liikkeet, kuten hauiskäännön tangolla, poies ja siirryin yhden käden liikkeisiin ja aloitin sarjan aina vasemmalla, koska se oli heikompi. Täten sai sitten molemmilla käsillä yhtä monta toistoa
Voimaeroa omissa käsissä ei ole, joskus jopa tuntuu että vasemmalla teen vähän enemmän toistoja ?? Tai jotenkin oikeaan käteen tuntuu rasitus kovemmin kuin vasuriin, mutta toistot menee silti samoissa. Mistäköhän johtuu ?

Pakko muuten vielä päivän päätteeksi tällänen nopsaan kysästä, elikkäs miten kannattaa esim penkki tai hauista lämmitellä ennenkun alkaa tekemään sarjaa ? Itse alotan penkillä sillonkun on päivä jolloin sitä teen ja teen 4-6 toistoja, mutta lämmittelen yleensä pelkästään tangolla. Hauiksilla alotan myös niinä päivinä yleensä kun sitä on, mutta niitä en juurikaan lämmittele. Mitenkäs selän lämmittelyn laita ? Kiitoksia jos joku jaksaa vastailla :)

Penkki: 1 x 80kg , 4 x 4 x 70kg, 4 x 6 x 65kg
Hauis tangolla: 4 x 6 x 32.5kg

^Jos treeni painot auttaa esimerkin antamisessa niin tuosta ylhäältä löytyy^

Pakko muuten vielä päivän päätteeksi tällänen nopsaan kysästä, elikkäs miten kannattaa esim penkki tai hauista lämmitellä ennenkun alkaa tekemään sarjaa ? Itse alotan penkillä sillonkun on päivä jolloin sitä teen ja teen 4-6 toistoja, mutta lämmittelen yleensä pelkästään tangolla. Hauiksilla alotan myös niinä päivinä yleensä kun sitä on, mutta niitä en juurikaan lämmittele. Mitenkäs selän lämmittelyn laita ? Kiitoksia jos joku jaksaa vastailla :)

Penkki: 1 x 80kg , 4 x 4 x 70kg, 4 x 6 x 65kg
Hauis tangolla: 4 x 6 x 32.5kg

^Jos treeni painot auttaa esimerkin antamisessa niin tuosta ylhäältä löytyy^

Pyörittele kädet, ranteet, nilkat, polvet jne. läpi ennen reeniä. Venytä lihakset ääriasentoon, mutta vain hetkellisesti, noin 5 sec per lihas riittää ennen punttia. Loppyvenyttelyt on sitten pidemmät. Kahvakuula, nyrkkeily, kuntopyörä onhan noita, sen verran että pieni hiki nousee pintaan. Ja esim. penkissä alotan itse tangolla 10 toistolla ja tämän jälkeen lisään aina 10 kiloa ja teen sellasen 5 toistoa ja nousen tällä tapaa sarjapainoihin asti. Sama juttu muissa liikkeissä, pienillä painoilla aloitat.

Mikäli sali ei ole kovin kaukana niin voithan sä vaikka hölkätä sinne ja sillä tapaa vetää osan alkulämmittelystä.

Joissain thibaudeaun artikkeleissa on ollut pohdintaa tuosta alkulämmittelystä ja sen tarpeellisuudesta, esim. sellaista perinteistä kuntopyörä yms lämmittelyä tarvitsee jos treenin vetää tunti heräämisen jälkeen, tai oot muutenvaan +60v. Aikaasäästävää, mielekkäämpää ja tehokkaampaa on lämmitellä sarjoilla ennen työsarjoja. Eli 3-6 lämmittelysarjaa, joista vika on aina sellanen feeler sarja, 1-2 toistoa ekalla +6 toiston työsarjalla.

Joissain thibaudeaun artikkeleissa on ollut pohdintaa tuosta alkulämmittelystä ja sen tarpeellisuudesta, esim. sellaista perinteistä kuntopyörä yms lämmittelyä tarvitsee jos treenin vetää tunti heräämisen jälkeen, tai oot muutenvaan +60v. Aikaasäästävää, mielekkäämpää ja tehokkaampaa on lämmitellä sarjoilla ennen työsarjoja. Eli 3-6 lämmittelysarjaa, joista vika on aina sellanen feeler sarja, 1-2 toistoa ekalla +6 toiston työsarjalla.

Tuosta olen itsekin lukenut, että ei ole tarpeellista polkea 15 min kuntopyörää ennen treeniä vaan vetää ennen kyykkytreeniä kyykkyä kevyemmillä painoilla.

Eikös noi lämppäsarjat nyt vedetä muutenkin, oli alla sitä pyöräilyä tai ei?
Itse en ikinä ole mitenkään erityisesti yrittänyt alkulämmitellä. Selkä on hiesta märkänä melkeinpä kaikissa isoissa liikkeissä parin lämppärisarjan jälkeen, niin en oo kokenu tarpeelliseks ottaa mitään ylimääräistä lämpöä muuten.

Näitä kaikenlaisia sarjoja on niin maan perkeleesti että miten kannattaisi tehdä minun tämän hetkisillä painoillani ? Jos "työsarjani" (oletan) ovat 4 x 4 70kg ? Enkä oikein tajunnut mitä meinasit tuolla "1-2 toistoa ekalla + 6 toiston työsarjalla ? Oon vähä sekasin kaikista näistä eri sarjoista joten jos joku jaksaisi mulle rautalangasta vääntää ? Arvostaisin :)

Näitä kaikenlaisia sarjoja on niin maan perkeleesti että miten kannattaisi tehdä minun tämän hetkisillä painoillani ? Jos "työsarjani" (oletan) ovat 4 x 4 70kg ? Enkä oikein tajunnut mitä meinasit tuolla "1-2 toistoa ekalla + 6 toiston työsarjalla ? Oon vähä sekasin kaikista näistä eri sarjoista joten jos joku jaksaisi mulle rautalangasta vääntää ? Arvostaisin :)
Työsarjani penkissä siis on 4x4 70kg:lla, unohin kokonaan sanoa missä liikkeessä :D Mutta niin, millä painoilla ja toistomäärillä mun kannattaisi noita lämppäreitä alkaa puskemaan ? Esimerkki hauikseen, penkkiin ja selkään pelastais mun päivän, itse kun olen näistä ihan pihalla tällä hetkellä!

No siis tuo mitä heitin oli ihan vaan oma esimerkki. 70kg voisi siis rautalangasta vääntäen lämmitellä esim näin: tankox20, 30x10, 30x10, 60x1-2. sitten työsajat. Penkkiin ja muihin yläkehon työntäviin ottaisin lämmittelyyn mukaan aina myös kiertäjänkalvosimen lämmittelyt 2x20 sarjat tms. nimenomaan siis ulkokiertäjää, sisäkiertäjä harvoin on se ongelma.

No siis tuo mitä heitin oli ihan vaan oma esimerkki. 70kg voisi siis rautalangasta vääntäen lämmitellä esim näin: tankox20, 30x10, 30x10, 60x1-2. sitten työsajat. Penkkiin ja muihin yläkehon työntäviin ottaisin lämmittelyyn mukaan aina myös kiertäjänkalvosimen lämmittelyt 2x20 sarjat tms. nimenomaan siis ulkokiertäjää, sisäkiertäjä harvoin on se ongelma.
Nyt tajusin jopa mäkin, ja nyt eikun pistämään opittu käytäntöön paikalliselle salille ! kiitos paljon :)

Noniin, pakkista ollaan jo tovin aikaa seurailtu. Kuitenkin nyt vasta sain itseni rekattua sisään.

Taustalla piilee useampi välilevynpullistuma alaselässä ja todella suuri ylipaino.
Näistä aletaan kuitenkin vähitellen pääsemään eroon ja tavoitteena on lihastasapainon saavuttaminen.
Iskias vaiva on syönyt huomattavan paljon toisesta jalasta lihaksia verrattuna toiseen ja sen jalan ehdoilla mennään.

Selkää on kuntoutettu yli vuoden päivät ja painoa pudotettu reilu 6kk. Paino onkin pudonnut kohtuullisen mukavasti 35kg, sekä selkä alkaa vähitellen kestämään normaalia reeniä. Ikäväkyllä hermopinne kesti niin kauan että vaivat ovat kroonistuneet, mutta niiden kanssa osaan jo elää. Kuitenkin ne mahdollisesti helpottavat ajan myötä.
kuntoutuksen aikana on reenattu pelkkää yläkroppaa kaks jakoisella saliohjelmalla noin 8-15 sarjoilla painonpudotukseen tähdäten. Myös liikkeiden suoritustekniikoita olen pyrkinyt harjoittelemaan. Jota suosittelen kaikille lämpimästi! Mavella kun selkäni nuorena paskoin. Salilla vietän aikaa 3-4krt viikossa ja lenkkeilyä pari kertaa viikkoon.

Nyt kuitenkin voin vähitellen alkaa tekemään myös jalkoja, kuitenkin perus kyykky ja maastaveto on täysin pannassa ja minun täytyisi aloittaa jalkojen tekeminen erittäin varovasti ja pienillä painoilla. Jalkaprässiä ja hack kyykkyä olen muutaman kerran kokeillut ja niitä kestää pienillä painoilla.

Mitkä liikkeet jaloille eivät rasittaisi kovinkaan paljoa alaselkää sekä olisiko ehdotuksia saliohjelmaksi?

Hei.

Tässä alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan, kun ei penkkitulos nouse ei niin millään. Salilla on tullut käytyä nyt toukokuun lopusta, eli bouttiarallaa puoli vuotta tulee pikkuhiljaa täyteen harrastuksen parissa. Penkkitulos on tänä aikana noussut 5 kilolla, 45:stä 50:een. Kaikki muut tulokset ovat nousseet. Muutenkin treeniltä tuntuu jotenkin puuttuvan suunta. Oon vetäny salilla kolmijakosella (jalkapäivä, rinta/ojentajapäivä, selkä/hauispäivä, vaihdellen 3 ja 4 sarjan välillä toistoja 8-12). Olen 171 cm pitkä ja painan 63 kiloa, ikää 21v. Tässä on parin vuoden sisään tullut laihdutettua 30 kiloa niin väärällä tavalla, liian vähillä kaloreilla ja proteiiniakaan tuskin tuli sitä 40 grammaakaan päivään, joten lihaksethan siinä lähti fläsän mukana. Nyt olen koittanut tämän puoli vuotta dieetata vielä noin kolmea kiloa pois noita viimesiä fläsiä siinä kuitenkaan onnistumatta. Tuntuu että kalorilaskurin 1900 kilokaloria päivään peruskulutus heittää todella pahasti omalla kohdalla. Paino on puolen vuoden aikana heitellyt sen pari kiloa molempiin suuntiin mutta aina olen onnistunu hilaamaan sen takasin siihen 63:een. En tiedä pitäisikö tässä alkaa bulkkaamaan, ja jos pitäisi, niin millaista tahtia, kuitenkin tuo lihominen tuntuu tuon menneisyyden huomioon ottaen todella vastenmieliseltä. Tavoitteena ei ole saada semmosta yhtä levee kun pitkä - voimannostaja kehoa mihin salilla usein törmää. Mutta toisaalta, tämmösessä samoissa mitoissa junnaaminenkaan ei taida kehittää lihasta helvettiäkään? Ja semmonen kysymys vielä, että pidättekö salilla käymisestä taukoja, esim. viikon tauko, kuinka usein, ja kannattaisiko tässä vaihtaa treeniohjelmaa vaikka neli- tai kaksijakoiseksi. Muutenkin jonkinnäkönen motivaatio bulkin / dieetin suuntaan olisi paikallaan.

Ruokailusta vielä sen verran, että protskua tulee vähintään se 150g päivään, tosin rasva jää siitä 1g / painokilo vajaaksi aika usein. Laitetaan vielä esimerkiksi perus päivän ruokavalio:
Aamupala 2 ruispalaa, päälle kinkkua salaattia juustoa ja maitorahka ja lasi rasvatonta maitoa
Välipala tonnikalapurkki + omena
Lounas joku lämmin ruoka, 250-350g esim. kanaa + riisiä, kaalilaatikko + raejuusto mutta kuitenkin koitan pitää kiinni siitä 30g protskua / ateria
iltapala toinen maitorahka + banaani

Ja tällä ruokavaliolla ei paino liikahda suuntaan eikä toiseen. Viikossa tulee tosiaan käytyä 3 kertaa viikossa salilla, ja kerran viikossa sählyä ja sulkapalloa, joten tuntuu todella oudolta että tuollaisella ruokavaliolla ei paino liikahda suuntaan eikä toiseen.

Kiitos jo etukäteen jos joku örmykörmy viitsii auttaa.

Oon vetäny salilla kolmijakosella (jalkapäivä, rinta/ojentajapäivä, selkä/hauispäivä, vaihdellen 3 ja 4 sarjan välillä toistoja 8-12).

Jospa kokeilisit aluksi vaikka mennä yksijakoiseen ja katsoisit, muuttuuko mikään? Toinen juttu on, että tästä nyt ei suoranaisesti myöskään selviä, kuinka koville tuo treeni ottaa ja toisaalta yksi hyvä tapa saada siihen lisää intensiteettiä on lyhentää sarjojen ja liikkeiden välisiä taukoja, etteivät ne nyt ainakaan kolmatta minuuttia olisi.

Älä siitä painosta ole myöskään huolissasi, jos saat muutettua rasvaprosenttia alaspäin, niin eipä sillä "pysyvällä" painolla niin väliä ole eli katso mitä tapahtuu tuossa vyötäröllä.

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

Noita ojentajia ajattelin tässä alkaa puskemaan dipeillä, mutta mun ohjelmassa ei niitä ole. Käytän siis tuota elaston 2-jakoista ( http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/ ) Mitä mieltä olette, kannattaako mun korvata vipunostot tai ranskalainen punnerrus, vaiko lisätä vaan dipit joihinkin noista päivistä (mihin niistä?)

Terve, minä tässä alottelijana ajattelin kysästä jotain pakkislaisilta. Joten siis olen 17-vuotias jannu ja käynyt salilla noin 9 kuukautta, pituutta 188cn ja paino nyt (bulkilla) 98kg. Eli siis minua on ruvennut vaivaamaan käsien huono kasvu(hauis ja ojentajat) vaikka olen tehny perus voimaliikkeitä ja kaikkimuut lihakset ovat kasvaneet massaltaan todella hyvin, varsinkin selkä. Kun rupesinkäymään salilla niin painoa oli 78kg ja sain nostettua sitä heti alkuun 90 kieppeille. Heti alusta lähtien rupesin treenaamaan 4-jakoisella ja käytin kaikkia maailman lisäravinteita(N.O Xplode, Amino-X, Anabolic Halo Muscletechiltä ja tietysti palaria ja kreatiinia), mutta kädet eivät kasvaneet. Sitten turhauduin ja kuvittelin että mitä enemmän käsiä teen sitä nopeammin ne kasvavat, joten tein joka toinen päivä hauista. Tämä turhautuminen oli noin huhtikuun ja toukokuun aikaan ja samalla kuvittelin olevani dieetillä, minkä tin aivan liian väärin. Söin kerran päivässä tyyliin ja paino tippui 83 kiloon "kesäkuntoon". Kesän aikana päätin ottaa selvää kaikesta ja lueskelin foorumeita ja kaiken maailman salijuttuja ja kaikkialla luki että hauista tehdään noin 3 liikettä 8-15 sarjoja perusliikkeitä (hauiskääntö tangolla, hammer ja yms..). Nyt kesän jälkeen olen muuttanut ohjelmaani 3-jakoiseksi, 2 kertaa viikossa ohjelma läpi ja bulkkaus. Paino noussut kesän lopusta 80- tähän hetkiseen 98kg ja tulokset noussu hyvin (penkki 125kg, mave 190kg ja yms..) kysymys siis on, teenkö nyt oikein käsien suhteen kun reenaan hauista 12 sarjaa kahesti viikossa kolmella eri liikkeellä ja ojentajia saman verran noin perusliikkeillä(dipit,ranskalainen ja talja) vai teenkö vieläkin jotain väärin? Forkkujakin teen kahesti viikossa.
Käsivarrella paksuutta nyt noin 41cm, mutta paksuus ei ole kummoinen:/ olisiko antaa neuvoja?

Treenaa niitä vähemmän. 9 sarjaa viikkoon kummallekin + epäsuorat rasitukset selkä ja rinta sekä olkapäätreeneistä. Sitten tuo sun paino on noussut aikas paljon kesästä eli kannattaisi ehkä vähän katsoa syömistä, jos on tullut 15kg lisää noin kolmessa kuukaudessa. (tuo oli hieman off topicia). Sitten kirjoitin jo jollekin toiselle jannulle ravintopuolelle vähän aikaa sitten, että hauikseen saa helpoiten koko kasvattamalla koko kehon massaa. Lainaus Aragonin tekstistä:

"Typically, you have to gain 15 pounds of overall body weight to add an inch to your upper arm measurements. Now, if you want to go from 21 to 22-inch arms, which is enormous, it’ll be more like a 25 pound gain. Weider writers claimed that Arnold used to have a 22 inch arm cold. Arthur Jones said they were full of shit. Arthur Jones was right: the Weider camp was full of shit. For Arnold to have a legitimate 22 inch arm, he would’ve had to weigh 308.

If you’re going from a 14 inch arm to 16, then 30 pounds will do it. But going from 18 to 20 inches will require more like a 50 pound gain."

Eli 15 paunaa yhtä tuumaa kohden. Sitten millainen tuo sinun 3-jakoinen on? Onko käsille oma päivä vai treenaatko ne selän ja rinnan kanssa samoina päivinä? Ja noi kaikki superXmusclemassxplodeultragrowthsuplementsit voit unohtaa. Perus heralla pärjää hyvin. Siihen sitten lisäksi kreatiinia ja maltoa niin pärjää jo pitkälle. Jollain kisadieetillä voi sitten alkaa hifistelemään lisää.

Hetkinen, 3-jakoinen ohjelma ja 2*viikko. Laitappa ohjelma näytille, ja kyllä toi sun sarja määrät ovat aivan liikaa. 6-12 kovaa sarjaa/viikko pitäs riittää ja keskittyä nostamaan aina Toistoja/painoja ja joskus sarjojakin.

Back
Ylös Bottom