Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

-Mikä on lepopäivä?
-Mitä silloin saa tehdä ja mitä ei?
-Lasketaanko lepopäiväksi esim työpäivä jolloin ei pääse salille?
-Tarviiko 3-jakoisessa ohjelmassa edes lepopäivää? Kyllähän esim jaloille tulee kyykkypäivän jälkeen vähintään 2 lepopäivää.
-Tarkottaako lepopäivä totaalista paussia kaikesta raskaasta kuormituksesta?
-Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä
-Onko olemassa päivää jolloin sali on "ehdottomasti kielletty", viitaten palautumiseen ja lepoon. En tarkoita sairaspäiviä tahi krapulaa.
-Tarvitseeko tähän edes vastata?
-Silloin saa levätä
-Eihän se nyt ainakaan salipäivä voi olla jos silloin ei pääse salille, eli taitaa olla lepopäivä?
-Tarvitsee. 4-jakoisessakin tarvitsee lepopäivän vaikka tuolla logiikalla salilla voisi käydä joka päivä viikossa.
3-jakoisessa yleensä yksi kierto kestää 5 päivää ja toteutetaan yleensä vaikka näin:
1. PÄIVÄ: 1. treeni
2. PÄIVÄ: 2. treeni
3. PÄIVÄ: Lepo
4. PÄIVÄ: 3. treeni
5. PÄIVÄ: Lepo

-Ainakin totaalista paussia salilla tapahtuvasta harjoittelusta.
-Kevyellä viikolla/taukoviikolla joka yleensä pidetään 4-6 viikon välein salilla käynti on kielletty, jos ei osaa toteuttaa kevennystä järkevästi joten parempi vain pitää totaalitaukoa.

Sellanen kysymys tähän vielä nopeasti että kun kaikki kertoo massakaudella lisäävänsä öljyä ruokiinsa, mitä öljyä ? rypsi ?
Yleensä rypsiöljyä. Kannattaa muuten opetella käyttämään hakua, löytyi nimittäin sekunnissa hakusanoilla "öljyä ruokaan" threadi missä joku kysyy mitä öljyä kannattaa massakaudella lisätä ruokaan.

Tavoitteena siis olisi saada voimaa lisää mahdollisimman nopeassa ajassa.

Olisiko tämä voimaluosio hyvä alku: http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/ parit ekat stickyt, niin niistä varmasti pääsee jo pitkälle.

Eli siis onko millään tasolla haitaksi käydä salilla kahteenkin kertaan päivässä jos ei muuta tekemistä keksi? Ja tokihan mulla on ainakin yksi vapaapäivä viikossa jolloin en käy salilla tai muutenkaan treenaile.

Haitaksi ei varmaan, mutta ei siitä usein hyötyäkään ole... ainakaan alussa. Ehkä siinä tapauksessa, että treeniaika on todella lyhyt ja se sen takia pitäisi jakaa kahteen osaan. Mutta jos rielun tunnin ehdit punttia heilutella yhdellä kerralla, niin ei sille toiselle kerralle saman päivän aikana pitäisi olla tarvetta.

Löytyikö aloittelijoiden osiosta jo haluamiasi vastauksia?

-Mikä on lepopäivä? Sillon ei reenata.
-Mitä silloin saa tehdä ja mitä ei? Mitä vaan mutta ei mitään liikuntaa.
-Lasketaanko lepopäiväksi esim työpäivä jolloin ei pääse salille? Joo jos et käy lenkillä tms muuta liikuntaa.
-Tarviiko 3-jakoisessa ohjelmassa edes lepopäivää? Kyllähän esim jaloille tulee kyykkypäivän jälkeen vähintään 2 lepopäivää. Höh, no tarvii totta helvetissä. Kokeile ilman lepopäiviä ni huomaat ettei kohta tuu mistään mitään.Ainakin jos reenaat kunnolla
-Tarkottaako lepopäivä totaalista paussia kaikesta raskaasta kuormituksesta? No, nii... aivan.
-Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä Onpa mielenkiintoinen fakta. Paljonko palkka? Vaikuttaako se reeniin?
-Onko olemassa päivää jolloin sali on "ehdottomasti kielletty", viitaten palautumiseen ja lepoon. En tarkoita sairaspäiviä tahi krapulaa. Trolli? Tiistai? Keskiviikko? Kuukauden kolmas perjantai? Mitähän tarkotatkaan...

Arvasin että saatan olla hidas...

- - - Updated - - -

Sellanen kysymys tähän vielä nopeasti että kun kaikki kertoo massakaudella lisäävänsä öljyä ruokiinsa, mitä öljyä ? rypsi ?

Rypsiä. Mutta ei mun massakausi ainakaan ole yhtä rasvankanssa lotraamista. Ettet nyt sellasta käsitystä ole massakaudesta saanu?

Koska treeniohjelma kannattaa vaihtaa?
Treenaan tällä hetkellä "perusvoimaa" 10-12 toiston sarjoja. Olen nyt kohtapuoliin seitsemän viikkoa mennyt tällä ohjelmalla ja vieläkin tuntuu siltä, että kehitystä tulisi.
Seuraavaksi, kun vaihdan ohjelmaa, vaihdan sen voimapainotteisempaan treeniin, jotain 6 toiston sarjoja. Olen vaihtanut tähän mennessä kahdeksan viikon välein ohjelmaa, näiden kahden ohjelman välillä. Nyt on sellainen ajatus tullut mieleen, että kannattaako ohjelmaa vaihtaa aina tietyn väliajan välein, vai treenata ohjelmalla niin kauan, kun kehitystä tulee? Kuitenkin niin, että vähän ennakoi, että ei kehitys pysähtyisi, vaan kun rupeaa huomaamaan, että kehitystä ei tule ja rauta rupeaa painamaan, niin vaihtaa ohjelmaa.

Koska treeniohjelma kannattaa vaihtaa?
Treenaan tällä hetkellä "perusvoimaa" 10-12 toiston sarjoja. Olen nyt kohtapuoliin seitsemän viikkoa mennyt tällä ohjelmalla ja vieläkin tuntuu siltä, että kehitystä tulisi.
Seuraavaksi, kun vaihdan ohjelmaa, vaihdan sen voimapainotteisempaan treeniin, jotain 6 toiston sarjoja. Olen vaihtanut tähän mennessä kahdeksan viikon välein ohjelmaa, näiden kahden ohjelman välillä. Nyt on sellainen ajatus tullut mieleen, että kannattaako ohjelmaa vaihtaa aina tietyn väliajan välein, vai treenata ohjelmalla niin kauan, kun kehitystä tulee? Kuitenkin niin, että vähän ennakoi, että ei kehitys pysähtyisi, vaan kun rupeaa huomaamaan, että kehitystä ei tule ja rauta rupeaa painamaan, niin vaihtaa ohjelmaa.

Juuri noin. Joko sitten ku kehitys alkaa hidastumaan tai sitten ku itse muuten vaan kyllästyy tai löytää kivamman näkösen ohjelman. Ei kuitenkaan kannata ihan vielä kerrasta laittaa poikki, jos painot tuntuu painavan liikaa. Painojen kuuluukin painaa paljon, jos pitää kunnollista progressioa yllä. Mut jos ohjelma toimii yli sen kolme kuukauttakin ni mä en näkis mitään vikaa siinä, että tekee samaa ohjelmaa vaikka kaks vuotta, jos se vaan toimii toivotusti.

Noista lisäravinteista... että nyt on n. 5kk kunnollista salitreeniä alottelijalla takana. Vetänyt aina Massin recoveyä treenin jälkeen. Mitä muita lisäravinteita kannattaisi lisätä mukaan? Kannattaako ottaa vaikka ennen treeniä jotain latausjuomaa, sitten treenin jälkeen palkkari (palkkarivinkkejä?) ja onko jotain muuta?

Kaipaisin vähän vinkkejä mitä, milloin ja miten kokeneemmat noita vetelee! :)

Nyt mulla alkaa näitä kysymyksiä taas vaihteeks pukkaamaan, jos joku jaksaa vielä enää vastailla :D Elikkäs näistö pre-workout lisäravinteista olisi kysyttävää. Luin tuosta "craze" lisäaineesta ja ajattelin sitä ostaa, mutta ennenkun niin teen niin haluisin tietää mikä näiden "pre workout supplementtien" tarkoitus itseasiassa onkaan ? Suositteleeko joku ostamaan tuota crazea ?

Keskittykää nyt vain siihen kunnon ruokaan huolella ennen, kuin mitään lisäravinteita alatte miettiä. Se, kun on kunnossa niin ei välttämättä mitään lisäravinteita edes tarvitse.

Nyt mulla alkaa näitä kysymyksiä taas vaihteeks pukkaamaan, jos joku jaksaa vielä enää vastailla :D Elikkäs näistö pre-workout lisäravinteista olisi kysyttävää. Luin tuosta "craze" lisäaineesta ja ajattelin sitä ostaa, mutta ennenkun niin teen niin haluisin tietää mikä näiden "pre workout supplementtien" tarkoitus itseasiassa onkaan ? Suositteleeko joku ostamaan tuota crazea ?

No craze on tehonlisääjä, kyllä siinä tuoteselosteessa on selitetty mihin sitä käytetään ja miten se vaikuttaa... Ja mun kohdalla craze toiminu boostereista parhaiten.

Joo sehä on kallistunu kait pariinkin otteeseen, kesällä kun tuota käytin nii oli jotain 25e purkki. Kyllä se aikansa potki mut mulla tolet nousi aika nopeasti, muutaman purkin söin ja nyt oon vedelly kofeiinia ennen treeniä ja eipä kauheita eroja treenitehoissa ole.

Tää syöminen alkaa tuntuu niin perkuleen hankalalta, vedän aamupalan välipalan kouluruuan välipalan ruuan välipalan taas ja vielä iltapalan, mutta silti tuntuu etten näillä saa tarpeeksi kaloreita ? Pitäiskö turvautua nyt sitten massanlisääjiin??? Massanlisääjän + ja -, voisiko joku luetella ? :)

Massanlisääjän + ja -, voisiko joku luetella ? :)

+Lisää energiaa helposti
-Voi viedä huomiota pois pääasiasta eli normaalista syömisestä
-Osa massanlisääjistä on paskoja hiilarilitkuja, joten tuoteseloste on syytä osata lukea

Ei kai siinä mitään sen isompaa mystiikkaa ole. Järjen kanssa käytettynä lisäenergianlähteenä gainerijauhot ovat ihan hyvää tavaraa.

Juuri noin. Joko sitten ku kehitys alkaa hidastumaan tai sitten ku itse muuten vaan kyllästyy tai löytää kivamman näkösen ohjelman. Ei kuitenkaan kannata ihan vielä kerrasta laittaa poikki, jos painot tuntuu painavan liikaa. Painojen kuuluukin painaa paljon, jos pitää kunnollista progressioa yllä. Mut jos ohjelma toimii yli sen kolme kuukauttakin ni mä en näkis mitään vikaa siinä, että tekee samaa ohjelmaa vaikka kaks vuotta, jos se vaan toimii toivotusti.

Kiitosta taas!

Mavesta sellanen kysymys, kun en mielestäni saa sitä tehty vaikka kuinka olen lukenut siintä ja katsonut videoita. Kun lähen tekemään mavea, tuntuu että selkä rasittuu aika lailla, enkä saa rasitusta osumaan jalkoihin ihan niinkuin sen kuuluisi. Olisiko jollan linkata vielä jotain videota mistä saisi katsottua hyvin mallia, vai kannattaako jättää tekemättä ? Sama ongelma tuntuu jotenkin olevan myös kulmasoudussa, tuntuu että joudun jotenki vaikeasti ainoastaan käsillä sitä tankoa nostella. Takakyykyt sun muut iskee kyllä juuri mihin pitääkin.

^Kyllä se mave on yhtälailla raskas selkäliike kuin jalkaliike, mielestäni ottaa enemmänkin selkään kuin jalkoihin. Pidät vain huolen siitä että alaselkä ei kaaristu ja tekniikka on muutenkin kunnossa. SJMV on sitten erikseen, että saadaan hiukan paremmin eristettyä pebaa ja takareisiä.

Selkäliikkeet, mukaanluettuna kulmasoutu on ollut itsellekkin varsinainen ongelma punttailun aloitusvaiheessa, mutta kyllä sen tekniikan löytää ennemmin tai myöhemmin. Vetoremmit toimii kulmasoudussa aivan täydellisesti, jos liike alkaa kohdistumaan runsaasti käsiin kesken sarjan. Toinen mitä voisit koittaa on selän esiväsytys esim pulloverilla, tee pari pitkää sarjaa suht tiukoilla painoilla rasituksen kuitenkaan siirtymättä pois kohdelihakselta, itsellä toimii vallan mainiosti! Se selän treenaus on vaikeaa, eikä sitä hetkessä opikkaan, mutta maltillisilla painoilla treenatessa se tekniikka kyllä löytyy, ja voi alkaa siirtymään isompiin romuihin ;)

Mavesta sellanen kysymys, kun en mielestäni saa sitä tehty vaikka kuinka olen lukenut siintä ja katsonut videoita. Kun lähen tekemään mavea, tuntuu että selkä rasittuu aika lailla, enkä saa rasitusta osumaan jalkoihin ihan niinkuin sen kuuluisi. Olisiko jollan linkata vielä jotain videota mistä saisi katsottua hyvin mallia, vai kannattaako jättää tekemättä ? Sama ongelma tuntuu jotenkin olevan myös kulmasoudussa, tuntuu että joudun jotenki vaikeasti ainoastaan käsillä sitä tankoa nostella. Takakyykyt sun muut iskee kyllä juuri mihin pitääkin.
http://www.youtube.com/watch?v=RuvvNReLtFo&t=3m46s
Siinä Mika Nyyssölä selittää maven aika hyvin.
Kannattaa oikeasti unohtaa isoja massaliikkeitä tehdessä se "rasituksen" hakeminen. Mave on niin monipuolinen liike, että ei se sillä tekohetkellä pitäisi kauheasti tuntua takareisissä minään poltteena tjsp. Itselläni ei tunnu jaloissa miltään kun mavea teen, ei edes samana iltana, mutta seuraavana päivänä on takareiskat ihan totaalisen jumissa yleensä. Kannattaa vaan keskittyä tekemään liike hyvällä tekniikalla puhtaasti eikä keskittyä johonkin "rasitukseen" niin kuin hauiskäännössä konsanaan. Jos maven sarjapainoihin tulee se +60 kg aloituksen jälkeen ja vieläkin tehdään puhtaasti ja hyvällä tekniikalla, niin on se nyt varmaa että ei ne takareidet tai selkä ole ainakaan kutistunut.

Tässä Nyyssölä selittää myös kulmasoudun ja sen variaatiot:
http://www.youtube.com/watch?v=WjokswBZsNo&t=9m0s

Ja en nyt tiedä selititkö väärin tuon "tuntuu että joudun jotenki vaikeasti ainoastaan käsillä sitä tankoa nostella" koska kulmasoudussa nimenomaan vedät ikäänkuin kyynärpäillä et käsillä, jotta selkä varmasti työskentelee.

Mulla tuppaa olemaan myös sellanen ongelma, että vasen käsi on oikeaa huomattavasti pienempi, mikä näyttää sopusuhdattomalta. Mitenkäs voisin tähän saada muutoksen ? Pitääkö jättää oikea treenaamatta ja vetää vasuria, eihän se voi olla oikea ratkasu ?

Back
Ylös Bottom