Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En nyt mikään aloittelija ole, mutta laitetaan nyt tänne ettei uutta ketjua tarvi tehdä...

http://www.youtube.com/watch?v=yfePihR1cmc
Eli onko tässä oikea tapa tehdä ojentajapunnerrusta köydellä? Itse ainakin olen aina tehnyt pienessä etukenossa ilman, että kädet leviää lopuksi enkä koskaan ole kenenkään muunkaan nähnyt tekevän niin, kuin tuossa videossa. Että oonko tehny ihan väärin? :jahas: Kuitenkin aina saanut hyvän tuntuman tuolla "omalla" tekniikalla

Se on käytännössä aina sen merkki, että silloin rasitus menee muualle, esimerkiksi tissejä treenatessa käsien väsyminen ensin tarkoittaa sitä, että työ tehdään ojentajilla ja/tai olkapäillä.
Voisiko se myös tarkoittaa sitä, että tissejä tehdessä ojentajat ja olkapäät on heikkous ;)

En nyt mikään aloittelija ole, mutta laitetaan nyt tänne ettei uutta ketjua tarvi tehdä...

http://www.youtube.com/watch?v=yfePihR1cmc
Eli onko tässä oikea tapa tehdä ojentajapunnerrusta köydellä? Itse ainakin olen aina tehnyt pienessä etukenossa ilman, että kädet leviää lopuksi enkä koskaan ole kenenkään muunkaan nähnyt tekevän niin, kuin tuossa videossa. Että oonko tehny ihan väärin? :jahas: Kuitenkin aina saanut hyvän tuntuman tuolla "omalla" tekniikalla

Näistä jutuista on monenlaisia mielipiteitä. Itse olen sitä mieltä, että tärkeintä on käsien täysi suoristaminen ja supistukseen keskittyminen. Tässä liikkeessä minusta tuntuma painoja tärkeämpi. Kokeile levittää käsiä loppuun niin nopeasti huomaat onko siitä lisä hyötyä vaiko ei. Pienet painot kannattaa laittaa kun kokeilet.

Tekisi mieli hommata kyykkytanko kotio viikonloppureenejä varten (intin lomat) mutta minkälaista kannattaisi alkaa etsimään ja mitä tulisi ottaa huomioon hankintaa tehdessä? Tankohan käsittääkseni olisi yksittäisenä välineenä paras kokonaisvaltaiseen treenamiseen?

Minkä merkkisiä ja hintaluokkaisia välineitä kannattaisi alkaa etsimään käytettynä? Missä hinnoissa telineet ja levyt liikkuvat? Tampereella asustan.

Kysyttävää rasvaprosentista

Onko lihaserottuvuuden edellytys matala rasvaprosentti? Rasvaprosenttini on 20–25. Löysin Googlen kuvahaulla omaa (itselläni enemmän keskivartalolihavuutta) ja tavoitevartaloa vastaavat kuvat, jotka yhdessä alla.

YtuO.png

Ruokavalioni on nyt OK. Painoni 81 kg. Olisiko 8–12 viikossa mahdollista saavuttaa pienempi rasvaprosentti treenaamalla ja annoskoon pienentämisellä? Onko tavoite mahdollista saavuttaa ilman aerobista liikuntaa? Treenaan Arnoldin G6:lla kolmesta neljään kertaa viikossa aamuisin.

Onko lihaserottuvuuden edellytys matala rasvaprosentti? Rasvaprosenttini on 20–25. Löysin Googlen kuvahaulla omaa ja tavoitevartaloa vastaavat kuvat, jotka yhdessä alla.

YtuO.png

Ruokavalioni on nyt OK. Painoni 81 kg. Olisiko 8–12 viikossa mahdollista saavuttaa pienempi rasvaprosentti treenaamalla ja annoskoon pienentämisellä? Onko tavoite mahdollista saavuttaa ilman aerobista liikuntaa? Treenaan Arnoldin G6:lla kolmesta neljään kertaa viikossa aamuisin.

Mitä vähemmän rasvaa on lihasten ja ulkomaailman välissä sitä suurempi erottuvuus. 8-12 pystyy helposti pienentämään kovalla treenillä ja fiksulla ruokavaliolla rasvaprosenttia, ilman aerobista liikuntaa. Suotta teet G6 4 kertaa viikossa, lihas kasvaa levossa ja kyseinen ohjelma on muutenkin melko rankka. Kovaa treeniä, tarpeeksi unta ja hyvää ruokaa niin homma etenee.

Mitenkäs kun oon nyt viimeks käyny salilla 8. helmikuuta kun tulin kipeeks. Oli keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus, ja nyt oon ollut kunnolla terveenä melkein viikon. Vähän tukkonen nenä on vielä mut ei muuta.

Oon nyt pysyny erossa kaikesta hengästyttävästä ettei vaan uusiudu tai muuta vastaavaa. Koska suunnilleen voi salille mennä tollasen taudin jälkeen?
Kovasti tekis mieli jo mennä ja oon nyt ajatellu että ens viikolla voisin alkaa käymään taas.

Ja varmaan tuloksetkin laskenu aika paljon viime kerrasta niin miten nopeesti ne nousee takas sinne missä oltiin viimeks?

Mitenkäs kun oon nyt viimeks käyny salilla 8. helmikuuta kun tulin kipeeks. Oli keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus, ja nyt oon ollut kunnolla terveenä melkein viikon. Vähän tukkonen nenä on vielä mut ei muuta.

Oon nyt pysyny erossa kaikesta hengästyttävästä ettei vaan uusiudu tai muuta vastaavaa. Koska suunnilleen voi salille mennä tollasen taudin jälkeen?
Kovasti tekis mieli jo mennä ja oon nyt ajatellu että ens viikolla voisin alkaa käymään taas.

Ja varmaan tuloksetkin laskenu aika paljon viime kerrasta niin miten nopeesti ne nousee takas sinne missä oltiin viimeks?

Jos tukkoinen nenä on ainoa ongelma, itse menisin salille. Toki ottaisin iisimmin ekat treenit ja kuulostelisin mitä keho kertoo. Tuollainen "jälkitauti"/nuhaisuus voi helposti jatkua kuukaudenkin taudin jälkeen ilman että se siitä pahenee. Jos on kuumetta tai hengitystieoireita (limaa erittävän nenän lisäksi, eli hengenahdistusta helposti suun kautta hengitettäessä), en menisi vielä salille.

3 viikon tauko ei ole kovin pitkä, todennäköisesti tulokset on viikossa entisissä lukemissa.

Okei kiitoksia vastauksesta! :)

Juu alan varmaan käymään sit tossa ens viikon alussa / ehkä jo viikonloppuna vois käydä kevyttä treeniä tekemässä.

Onko lihaksien kasvun kannalta väliä minkälaisia sarjoja tekee? Eli jos teen esimerkiksi 3x10 tai 3x15 tai vaikka 4x10, niin kasvaako lihas silti yhtänopeasti. Eikös periaatteessa sen treenissä tulevan rasituksen ole väliä lihaksen kasvun kannalta eikä noitten sarjojen?

Onko lihaksien kasvun kannalta väliä minkälaisia sarjoja tekee? Eli jos teen esimerkiksi 3x10 tai 3x15 tai vaikka 4x10, niin kasvaako lihas silti yhtänopeasti. Eikös periaatteessa sen treenissä tulevan rasituksen ole väliä lihaksen kasvun kannalta eikä noitten sarjojen?

En usko että missään olisi osoitettu eroa mainitsemiesi sarja/toisto-määrien välillä. Yleisesti ajatellaan, että 3-5 toistoa lisää enemmän voimaa (mutta voiman mukana kasvaa lihas), kun taas 8-(10)-12 toistoa lisäisi paremmin lihasta (mutta lihaksen mukana tulee voimaakin). 2-4 sarjaa per liike on yleensä hyvä. Kunhan treenaat, älä mieti liikaa noita toistomääriä.

Pääasia lienee, että valitset jonkun sarja- ja toistomäärän. Pysyt siinä 1-1½ kuukautta pyrkien lisäämään painoa seuraavassa treenissä aina kun toistot tulee täyteen.
Vaihdat sitten seuraavaksi 1-2kk ajaksi toiseen sarja- ja toistomäärään. Esim. 1kk 3x12 ja 1kk 4x8.

Täten elimistön on vaikeampi totuttautua tuohon samaan toistomäärään.

Tekisi mieli hommata kyykkytanko kotio viikonloppureenejä varten (intin lomat) mutta minkälaista kannattaisi alkaa etsimään ja mitä tulisi ottaa huomioon hankintaa tehdessä? Tankohan käsittääkseni olisi yksittäisenä välineenä paras kokonaisvaltaiseen treenamiseen?

Minkä merkkisiä ja hintaluokkaisia välineitä kannattaisi alkaa etsimään käytettynä? Missä hinnoissa telineet ja levyt liikkuvat? Tampereella asustan.

Lisäyksenä tuohon vielä, että reenipainoni eivät ole vielä hirveän korkeat. Kyykyssä esim 70kg.

Mites onko olemassa kyykkytelineen ja penkkipunnerruspenkin jonkinlaisia yhdistelmiä vai kannattaako nämä pitää erillisinä kokonaisuuksina?

Lisäyksenä tuohon vielä, että reenipainoni eivät ole vielä hirveän korkeat. Kyykyssä esim 70kg.

Mites onko olemassa kyykkytelineen ja penkkipunnerruspenkin jonkinlaisia yhdistelmiä vai kannattaako nämä pitää erillisinä kokonaisuuksina?

tuossa eräässä nettikaupassa on esim tällänen myynnissä

WRANGE FITNESS PUNNERRUS- / DIPPITELINE
Korkeus- ja leveyssäätö, tankopidikkeet kahdessa tasossa.
Ylemmän tankotason korkeus 95-165 cm, säätöväli 10 cm.
Tankopidikkeiden leveys max. 140 cm (ulko). Erittäin tukeva.
Harjoituspainot max. 250 kg / Paino: 14 kg / Hinta: 190,00 €

penkki viellä jostain niin tuolla kyykkää ja penkkaa pitkään.

Tein tänään dippejä 10kg lisäpainoilla (8 toiston sarjoja), ja toisen sarjan lopussa keskellä rintaa tuntui todella kova paine/kipu. Tuntui melkein siltä että joku luu meinasi mennä poikki, ja jouduin laittamaan jalat maahan. Pahin kipu lakkasi heti tämän jälkeen ja pystyin jatkamaan muilla liikkeillä (viimeinen sarja dippejä jäi tosin tekemättä). Nyt parin tunnin jälkeen ei tunnu muuta kuin pientä painetta rinnassa. Minua kiinnostaisi kuitenkin tietää mistä tämä voi johtua? Tein eilen noin 5 tuntia lumitöitä, joten voisiko tämä yksinkertaisesti johtua liiasta rasituksesta? En tee dippiä kovinkaan usein, joten vika voi toki myös olla tekniikassa. Yleensä teen liikkeen siten että menen telineessä niin alas kuin suinkin pääsen ennen kuin alan nostamaan itseäni takaisin ylös, ja olen vähän epävarma jos näin kuuluu tehdä? Kiinnostaisi myös tietää jos minun kannattaisi lopettaa liikkeen tekeminen kokonaan?

Kiinnostaisi vielä saada vastaus tähän.

ois kiva jos joku kertois ..

Ois kiva saaha vastaus tähä kysymyksee mitä kysyin tos jonkuaikaa sitte mut kukaa ei vastannu enkä löydä googlettamallakaa vastausta..

Saakos pohkeet yhtää treenii takakyykyssä ? voiks ne kehittyy yhtää millää tavalla jos treeniohjelmas ei oo niille omaa liikettä vaa jaloille tehää vaa toi takakyykky ?

:)

Tossa bongasin tommosen ohjelman, niin muuten on kuulemma hyvä mutta ei rintaa ja hauksia kumpanakin kertana... miksi ei voi treenata samaa lihasryhmää jos haluaa että rinta ja hauis kehityy hyvin? jos käy 3-4 kertaa viikossa salilla niin joka toinen kerta on pitää olla eri ryhmille?

-Penkkipunnerrus tanko 2x6
-Vinopenkki kp / tasapenkki 3x8
-Kyykky 3x8
-Reiden ojennukset 3x10
-pystypunnerrus käsipainot 3x8
-hauis tangolla 3x8
-hauis käsipainolla scott 2x6
-vipunostot sivulle 3x8
-Rankalainen punnerrus 2x6

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät
- penkki 2x6
-vinopenkki 2x6
-kulmasoutu käsipainoilla 3x8
- Ylätalja / leuanveto 3x8
- SJMV 2x6
- Koukistukset 3x10
- Pohkeet seisten 3x10
- Hauikset tangolla / hauikset scott 3x8
- rannekäännöt 2x10

Ois kiva saaha vastaus tähä kysymyksee mitä kysyin tos jonkuaikaa sitte mut kukaa ei vastannu enkä löydä googlettamallakaa vastausta..

Saakos pohkeet yhtää treenii takakyykyssä ? voiks ne kehittyy yhtää millää tavalla jos treeniohjelmas ei oo niille omaa liikettä vaa jaloille tehää vaa toi takakyykky ?

:)

No kyllä se hyvin kehnoa on. Pohkeille kannattaa tehdä omat liikkeet jalkatreenin loppuun, vie 5-10min.

Tossa bongasin tommosen ohjelman, niin muuten on kuulemma hyvä mutta ei rintaa ja hauksia kumpanakin kertana... miksi ei voi treenata samaa lihasryhmää jos haluaa että rinta ja hauis kehityy hyvin? jos käy 3-4 kertaa viikossa salilla niin joka toinen kerta on pitää olla eri ryhmille?...

No ohan se nyt aivan ääliömäistä jotain rintaa ja hauista paiskoa joka treenissä, jos ei muitakaan tehdä. Eikä se ole edes sanottua, että tuolleen vaikka 4 kertaa viikossa treenaamalla ne kehittys yhtään sen paremmin, voipi olla että vetää jopa tukkoon eikä kehity ollenkaan. Tai sitten rintaa liikaa treenamalla saat eteenpäinkääntyneet olkapäät ja paskan ryhdin, olkapäät menee paskaksi tai jotain muuta kivaa. Priorisointi on aivan turhaa, jos ei ole vuosien treenitaustaa ja sitä kautta kokemusta siitä, miten se priorisointi kannattaa tehdä.

Samoja lihasryhmiä VOI treenata myös sen 3-4 kertaakin viikossa, mutta silloinkin pitää pitää tasapaino hommassa, eikä yksittäiseen treeniin tungeta paljoa liikkeitä.

Saattaa tuntua aika spedeltä kysymykseltä, mutta jos treenaa jollain ohjelmalla, sanotaan nyt vaikka G6 ja käy huilipäivinä hölkkälenkillä, niin lähteekö ne rasvat pois ja tulee lihasta 'samanaikaisesti'?
Siis lenkkipäivänä lähtee rasva ja salilla lihakset kasvaa? Menee aika rakettitieteeksi.

Noin ei tapahdu vaan se riippuu syömisestä. Jos olet miinus kaloreilla niin rasvaa lähtee ja jos olet plus kaloreilla niin lihas kasvaa (ravinto-osiolla oli kyllä monen sivun mittainen väittely tästä taannoin). Tämä ei myöskään käy niin, että olet sali päivinä plussalla ja lenkkipäivinä miinuksilla vaan se on pitkäjänteisempi juttu, jossa viikkotason kalorit ratkaisevat enemmän. Eli jos syöt yli kulutuksesi viikon ajan ja punttaat niin lihakset saavat rakennuspalikoita ja jos olet vaikka viikon miinuksilla niin silloin sitä rasvaakin palaa. Tietenkin lenkki nostaa ravinnontarvetta ja näin ollen ehkäisee vähän tuota rasvan kertymistä, kun syödään yli kulutuksen, jos niinä päivinä syö hieman vähemmän. Tämä taas vaikuttaa sitten lihaskasvuunkin...

Back
Ylös Bottom