Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten saan räjähtävyyttä kroppaan, eroaako liikkeet/tekniikka jotenkin normaalista punttien nostelusta?

Paljon niitä kaloreita ja protskuja pitäisi vetää, että kasvaa hyvin? ''Massaa'' tällä narulla on hikiset 68kg eikä lihasta varmaan yhtään :jahas:.. Olen nyt pari viikkoa syönyt ~3500kcal ja about 150g proteiinia, onko passeli 3x/vk salilla käyvälle aloittelijalle? Siinä sivussa tulee käytyä 2x/vk kamppailulajitreeneissä, joten energian tarve lienee suuri :hyper:

Miten saan räjähtävyyttä kroppaan, eroaako liikkeet/tekniikka jotenkin normaalista punttien nostelusta?

Tekemällä liikkeitä räjähtävästi ja (suhteessa) melko pienillä painoilla. Puhdasta voimatreeniäkin kannattaa harrastaa siinä sivussa, ettei juutu paikoilleen hinkkaamaan samoja painoja ikuisuudeksi. Liikkeistä ainakin rinnalleveto on hyvä koko kehon räjähtävää voimaa kehittämään.

Harrastan potkunyrkkeilyä, joten ei varmaan pelkällä voimatreenillä oikeaan iskuun pääse? Salilla en ole paljoa käynyt, joten minkälainen balanssi harjoitukselle kannattaisi luoda näiden suhteen?

Millä voi korvata nää:
Kapea penkki
Pystypunnerrus
Vinopenkki
^Miksi ne pitäisi korvata ja mitä välineitä on käytettävissä?

Sitten vielä penkkipunnerrus. Pystypunnerrus tuli heitettyä vahingossa tonne.
Kaikki mitä sali tarjoaa: laitteet, tangot, painot jne. Ainaki penkin takia on tullu lisää kuormitusta tolle deltoid anterior-lihakselle. Vinopenkkiki kuormittaa kys. lihasta?
Voisinko vetää esim. ranskalaista vinopenkin sijaan, penkin ja vinopenkin sijaan punnerruksia ja vipunostot selällä maaten?

Onko sulla siis jotakin ongelmia etuolkapäiden kanssa vai miksi kaikki punnerrusliikkeet pitäisi korvata jollakin, ei edelleenkään käynyt kunnolla ilmi?

Harrastan potkunyrkkeilyä, joten ei varmaan pelkällä voimatreenillä oikeaan iskuun pääse? Salilla en ole paljoa käynyt, joten minkälainen balanssi harjoitukselle kannattaisi luoda näiden suhteen?

Jos olen viisaiden miesten oppeja oikein kuunnellut ja ymmärtänyt, niin salilla sun olis parempi keskittyä perusvoiman kasvattamiseen ja lajitreenissä siihen nopeuteen ja räjähtävyyteen. Esim. räjähtävää penkkiä tehdessä se kehittynyt räjähtävyys ei siirry lyönteihin vaan ainoastaan penkkiin. Jos taas hankit perusvoimaa koko kroppaan, niin se salilla kehitetty voima saadaan niihin lyönteihin.
Asiantuntevuutta multa ei pahemmin löydy muita lajeja varten, mutta mä uskoisin että sun olis parasta keskittyä koko kropan tasapuoliseen vahvistamiseen raskailla perusliikkeillä. 2-3 salitreeniä viikossa riittänee, jos sun tavoitteet on kuitenkin siinä potkunyrkkeilyssä.

Ahaa okei eli olen siis ymmärtänyt räjähtävyystreenin käsitteenä väärin :D Mitä mieltä stronglifts 5x5 -treenistä, johon kuuluisi A: kyykky, pena, kulmasoutu B: kyykky, pystypunnerrus, mave ?

Uusin kysymekseni kun ei aimmin tullut vastausta.

Olen tällä hetkellä intissä ja olisi tarkoitus hieman parantaa kuntoa. Tarkoitus olisi siis saada ylimääräistä rasvaa pois ja lihasta tilalle. Tällä hetkellä ohjelmana toimii arnoldin kultainen kuusikko (ma,ke,pe) ja muina päivinä käyn lenkillä. Salitreenien jälkeen vedän muscle plussaa ja yritän muutenkin syödä proteiinipitoisesti. Onko mitään ajatuksia onko tänä toimiva ohjelma vai olisiko parannusideoita? Tällä hetkellä mitat 180/95 ja sijoittuu lähinnä tisseihin mahaan ja reisiin. Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista..

Ahaa okei eli olen siis ymmärtänyt räjähtävyystreenin käsitteenä väärin :D Mitä mieltä stronglifts 5x5 -treenistä, johon kuuluisi A: kyykky, pena, kulmasoutu B: kyykky, pystypunnerrus, mave ?

Kuulostaa noilla tiedoilla hyvältä.

e:
Uusin kysymekseni kun ei aimmin tullut vastausta.

Kyllä tolla pitäis muutosta tulla. Armeijassa toi kehitys nyt on kiinni aika pitkälti siitä mitä joudut käymään läpi siellä. Rasvaahan lähtee intissä yleensä aika helposti jos ei mielinmäärin vedä munkkeja iltaisin.

15 kesäinen poika aloittelemassa salitreeniä. Tarkoituksena olisi kiinteyttää kroppaa, ja samalla ehkä vähän lihaksiakin saada näkymään. Strategiset mitat 180cm ja 75kg, lihaskunto on heikko, koska vuoteen en ole harrastanut liikuntaa muualla kuin koulussa. Ruokailutottumukset ovat ihan päin persettä, aamupalaa en ole syönyt kuukausiin, yleensä syön päivällä jotai pientä ja sit syön erittäin paljon päivällisellä, ja illalla vähän turhankin usein limsaa/karkkia.

Millaisia treeniohjelmia suosittelette, kaikkea muuta voi tehdä paitsi kyykkyä, koska vasen polvi on ollut kipeä erittäin monta vuotta.

vastausta

Tasan tarkkaan samat kysymykset on kysytty täällä miljoona kertaa ja niihin löytyy vastauksia jos minuutin jaksaa selata olemassa olevia ketjuja ennen kysymistä, kukaan ei valitettavasti jaksa enää raapustaa samoja perusasioita erikseen jokaiselle kysyjälle.

Luettavaa ensi hätään:

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/

Pari suosittua vaihtoehtoa ekaksi ohjelmaksi, muitakin löytyy kun vähän etsii:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/

Moro, mulla on toi Powerhousun suunnittelema nelijakonen, ja tuntuu että voimat vaan ehtyy kun on kerran viikossa suoraan ja toisen kerran epäsuoraan kaikki lihakset. Penkki 1. viikko 2x6x60 2. viikko 1x6x60 + 1x4x60.. myös muut lihasryhmät, paitsi jalat tuntuu vähän heikentyneen. Pitäskö esim. ottaa tota penkkiä ihan suoraan 2x viikossa, ja vaikkapa selkää?

Takakyykystä olen lukenut että käsien olisi hyvä olla melko kapealla. Mutta vasemman olkavarren alkupäässä ojentajan puolella vihloo silloin. Mikähän lihas tai jänne siinä vastustelee, ja mitenkä voisi sitä venyttää?

Jos leveä ote tuntuu paremmalta, niin mä en tiedä yhtään järkisyytä, miksi olisi pakko pitää kädet kapealla.

OK. Nyt vihloo vähemmän. Mutta kysymys jää silti jäljelle: miksi ylipäänsä vihloo? Oikealla kädellä ei samaa ole, ja kai vasemman pitäisi yhtä paljon venyä. Olen oikeakätinen, mutta salilla yritän lastata tankoa molemmilla käsillä yhtä paljon.

Etuolkapäät on suuremmat ja vahvemmat mitä muut

Ilmeisesti on taas hommattu yksipuolisella treenillä eteentyöntyvät ns. gorillaolkapäät. Ala treenata myös selkää ja takaolkapäitä kunnolla sen sijaan, että vaihtaisit kaikki hyvät punnerrusliikkeet joihinkin epämääräisiin hinkkauksiin.

mulla ei oo mitään varsinaista reeniohjelmaa, mutta teen 2-jakoisen periaatteella koko kropan kahteen kertaan viikossa(noin), niin mulla tulee suunnilleen joka kerralle eri apuliikkeet niin onko tämmöinen näin tiheä vaihtelu kannattavaa lihaskasvun ja kehityksen kannalta vai pitäisikö alkaa tekemään ohjelmalla samat tietyt liikkeet viikottain?

Mitä olette mieltä, jos teen 3 variaatiota nykyisestä ohjelmasta (4-jakoinen), joita sitten kierrätän neljän viikon välein vaihtelevuuden vuoksi?

Esimerkiksi:

Penkki 4x
Vinopenkki kp 4x
Ristikkäistalja 2x

Penkki kp 4x
Vinopenkki 4x
Viparit 2x

Vinopenkki kp 4x
Penkki 4x
Viparit vinopenkissä 2x

Nostaisin tän kysymyksen vielä esille

Oon ton arnoldin ohjelman kans menny ja tuloksia tullu ! Sitä tulin kysäsemää ku pitäiskö dietille mennä ? Painoa on 63kg ja pituutta n.172cm. Sopupainonen kuulema mutta pientä alavatsaa joten dietille vai koval treenaukselle jatkoa ?

Back
Ylös Bottom