Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vittuuks sit edes kysyt onko siitä hyötyä jos tiedät itse jo valmiiksi?

ja mitäs vittua sä ny selität ? mis vaihees oon sanonu et tiiän valmiiks ? kysyin sen takii et jos löytyy joku joka ois käyttäny JA KERTONU KUINKA HYVIN TOIMII mutku heti tuli vastaus et ei oo muka mitää hyötyy just niin eihä siit varmasti yhtää mitää ..

ja mitäs vittua sä ny selität ? mis vaihees oon sanonu et tiiän valmiiks ? kysyin sen takii et jos löytyy joku joka ois käyttäny JA KERTONU KUINKA HYVIN TOIMII mutku heti tuli vastaus et ei oo muka mitää hyötyy just niin eihä siit varmasti yhtää mitää ..

No toimii varmaan just yhtä hyvin ku saunabelt. Saattaa se ehkä jotain auttaa, mutta voin taata ja alleviivata että jos teet vaikkapa sellaisia liikkeitä kuin maastaveto tai leuanveto yms. saat kuukaudessa enemmän forkkuihin lihaa kuin millään saatanan sohvajumppailijoiden jousipuristimilla 4:ssä vuodessa.

Ei nyt ihan peruskysymys mutta onko yhtään mitään järkeä jos menen huomenna päivällä salille ja siitä vähän ajan päästä otan kunnon kaatokännin ? Tänään olisi jo pitänyt mennä muttei sitten kerennyt... Eli viekö se alkoholi kaiken hyödyn siitä treenistä jos melkein heti perään alkaa ryyppäämään ?

se on se liikkeen helppo osuus missä ei normaalisti juuri työtä tarvi tehdä, esim penkissä tangon laskuvaihe, kyykyssä alasmeno jne

Se nyt on aika suhteellista mitä tarkoittaa "helppo" osuus. Tottakai jos alaslaskut hutiloi aina miten sattuu niin onhan se helpompaa kuin laskea kontrollissa.

Ja sitten ihan fysiologista ajateltavaa, tiesitkö että suurin osa lihasmassan kasvusta tapahtuu eksentrisen osuuden aikana?

Jos parhaan hyödyn treenistä haluaa niin kannattaa muistaa että alaslasku on puolet toistosta.

3. Ite kun teen 4-jakosella ohjelmalla, niin teen viparit sivulle normaalisti kässäreillä ja viimeistelen sitten vielä sarjalla taljassa, jossa teen sarjan loppuun pari negatiivista avittamalla käden ylös ja vastustamalla alastuloa. Tässä tarkoitusessa talja toimii ainakin paremmin. Mutta jos ei ole tarkoitus tappaa olkapäitä, niin aika mielipidekysymyshän tuo on. Jos jompikumpi pitäisi valita, niin itse tekisin ennemmin käsipainoilla, koska siinä rasitus tulee mielestäni luonnollisemmassa kulmassa ja täten kuormaa on helpompi kontrolloida, kuin taljassa.
4. Kyllä, olet käsittänyt aivan oikein. Ensimmäisessä ja toisessa sarjassa ei tarvitse antaa ihan kaikkea, vaan niiden tulisi olla juuri niin "kovia", että viimeisessä sarjassa saataisiin ohjelmasta riippuen, hammasta purren tai pari toistoa varastoon jättäen, haluttu toistomäärä.

Kiitos, aika tyhjentävä vastaus, mutta milloin tiedän lisätä painoa?

Se nyt on aika suhteellista mitä tarkoittaa "helppo" osuus. Tottakai jos alaslaskut hutiloi aina miten sattuu niin onhan se helpompaa kuin laskea kontrollissa.

Ja sitten ihan fysiologista ajateltavaa, tiesitkö että suurin osa lihasmassan kasvusta tapahtuu eksentrisen osuuden aikana?

Jos parhaan hyödyn treenistä haluaa niin kannattaa muistaa että alaslasku on puolet toistosta.
joo tiedän enkä hutiloi miten sattuu :D annoin vaan vastauksen alkuperäiseen kysymykseen ymmärrettävässä muodossa. Toi "osuus jossa ei juuri työtä tarvi tehdä" oli tietty huonosti sanottu ja olisin editoinut pois mutta kun jostain käsittämättömästä syystä niin ei voi tällä foorumilla tehdä niin antaa olla. Mut tuli varmaan selväks mikä on negatiivinen vaihe. Se miten se kannattaa tehdä on sitten toinen kysymys

No toimii varmaan just yhtä hyvin ku saunabelt. Saattaa se ehkä jotain auttaa, mutta voin taata ja alleviivata että jos teet vaikkapa sellaisia liikkeitä kuin maastaveto tai leuanveto yms. saat kuukaudessa enemmän forkkuihin lihaa kuin millään saatanan sohvajumppailijoiden jousipuristimilla 4:ssä vuodessa.

Paitsi että kuukaudessa et taio niihin forkkuihin tai muihinkaan lihaksiin oikeastaan paskan vertaa lihaa.

Kiitos, aika tyhjentävä vastaus, mutta milloin tiedän lisätä painoa?

Sopiva aika on yleensä silloin, kun saa sen pari toistoa yli tavoitemäärän. Tuossa sinun 3x10 setissä se voisi olla silloin, kun saat viimeisessä sarjassa sen 12-13 toistoa.

"Pyri joka kerta lisäämään painoa liikeeseen, kun pystyt tekemään 2 tai 3 toistoa yli suositellun määrän." (kultainen kuusikko)

Tarkoitetaanko tuolla viimeistä sarjaa?

Huomaa kyseessä olevan "Aloittelijan peruskysymykset"
Terveisin vuodesta 2002 Pikkutoistoa lurkannut.

Mietin tossa, että millä keinoin saan pidettyä kantapäät maassa kyykyssä. Onko mulla sitten niin surkee venyvyys, että jos koitan saada takareideisien ja pohkeiden väliin 90 asteen kulman, niin tuntuu hankalalta edes päästä siihen ysikymppiseen ilman kantapäiden nostoa. Mulla on yleensä piirun verran hartioita leveämpi haara, jalkaterät suoraan eteenpäin. Jos levitän jalkateriä hitusen sivuille, niin liike tuntuu paljon luonnollisemmalta, mutta viekö se tehoa tjsp.?

En enää mikään täysi aloittelija ole, mutta laitetaan nyt tänne kun ei jaksa omaa threadiäkään tehdä. Elikkäs, uutta ohjelmaa olisin hakemasssa. Olen tässä piakkoin lopettelemassa Madcow's 5x5- ohjelmaa jolla voimat nousi ihan mukavasti, mutta sitä lihaa ei ihan hirveästi tarttunut. Ja nimenomaan tuohon lihan hankkimiseen haluaisin panostaa. Tuloksista sen verran että penkissä menee 5x107,5kg, kyykyssä 5x130kg (mitat 183/90). Ja kuten sanoin, tulokset nousivat kiitettävästi mutta edelleen täällä 38cm kynäkäsi kirjoittelee.

Lyhyesti - ohjelmaa lihaksenkasvatustarkoitukseen aloittelijavaiheen ohi päässeelle(?) nuorelle punttaajalle.

Mietin tossa, että millä keinoin saan pidettyä kantapäät maassa kyykyssä. Onko mulla sitten niin surkee venyvyys, että jos koitan saada takareideisien ja pohkeiden väliin 90 asteen kulman, niin tuntuu hankalalta edes päästä siihen ysikymppiseen ilman kantapäiden nostoa. Mulla on yleensä piirun verran hartioita leveämpi haara, jalkaterät suoraan eteenpäin. Jos levitän jalkateriä hitusen sivuille, niin liike tuntuu paljon luonnollisemmalta, mutta viekö se tehoa tjsp.?

Pidä aina jalkaterät hieman ulospäin suuntautuneena. Paljonko se sitten on, riippuu lähinnä asennon leveydestä. Jotkut voimanostajat kyykkäävät jalkaterät eteenpäin, mutta näillä ihmisillä päällisin pointti ei olekaan pitää polviaan kunnossa, vaan nostaa maksimaalinen määrä rautaa kisoissa. Istu enemmän taaksepäin, niin kantapäät pysyy maassa.

Back
Ylös Bottom