Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli mulla on tämä 2-jakonen:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Oon tätä kysynykki ennen, mutta en saanut ihan selvää vastauksesta..
Haittaako jos nuo treenit ovat menneet toisinpäin?
eli 2, 1, 2, 1

Haittaako jos nuo treenit ovat menneet toisinpäin?
eli 2, 1, 2, 1

Alkaen mistä ajankohdasta? Maanantaista, perjantaista, Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta vai alkuräjähdyksestä?

Rautalankaa: pidemmällä aikavälillä on ihan sama meneekö treenit 1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2... vai 2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1...

Voinko luottaa siihen, että maastaveto ja muut vetoliikkeet kehittävät riittävästi takaolkapäitä? Seuraavassa ohjelmassa on paljon punnerrusliikkeitä, ja vähän huolettaa miten se vaikuttaa lihastasapainoon. Tietenkin vetoliikkeitä teen suhteessa yhtä paljon. Vipareita en halua tehdä, vaan kokonaisvaltaisempia liikkeitä.

Voinko luottaa siihen, että maastaveto ja muut vetoliikkeet kehittävät riittävästi takaolkapäitä? Seuraavassa ohjelmassa on paljon punnerrusliikkeitä, ja vähän huolettaa miten se vaikuttaa lihastasapainoon. Tietenkin vetoliikkeitä teen suhteessa yhtä paljon. Vipareita en halua tehdä, vaan kokonaisvaltaisempia liikkeitä.

Jos haluat pitää sivu- ja takaolkapäät kunnossa kokonaisvaltaisilla liikkeillä, niin esim. tempausvalaa kehiin. Ei takuulla pääse olkapäät jäykistymään, ainoana vikana kyseessä on niin v*mainen liike että harvapa sitä oikeasti viitsii vaivautua opettelemaan.

Jos haluat pitää sivu- ja takaolkapäät kunnossa kokonaisvaltaisilla liikkeillä, niin esim. tempausvalaa kehiin. Ei takuulla pääse olkapäät jäykistymään, ainoana vikana kyseessä on niin v*mainen liike että harvapa sitä oikeasti viitsii vaivautua opettelemaan.

No minäpä sovitan sen mukaan ohjelmaan. Menee kyllä todennäköisesti tovi ennen kuin tekniikka on tasoa tyydyttävä ja pääsee laittamaan vähän painoa, uusi liike kun on.

Menee kyllä todennäköisesti tovi ennen kuin tekniikka on tasoa tyydyttävä ja pääsee laittamaan vähän painoa, uusi liike kun on.

Mulla meni muuten about puoli vuotta. Mä olen toki vanha ja lahjaton paska, mutta viikossa tai kahdessa tuota ei silti kannata uskoa oppivansa.

Toisaalta ne on niin pikkulihaksia, että väkisin sä noissa isoissa liikkeissä teet helposti muilla lihaksilla taas duunit kuin sillä/niillä mitä yrität työstää noilla kokonaisvaltasilla liikkeillä. Varsinkin jos nimenomaan haluat takaolkapäihin tähdätä. Takaolkapäät ei ole mitkään isot. Peilistähän sen näkee suurinpiirtein että onko ne jälessä vai ei ja tarviikone samassa suhteessa lisäduunia.

En sano etteikö olisi pätevä liike, mutta ei nyt mitenkään välttämätön varmastikkaan jos podailee. Räjähtävää voimantuottoa kun tuolla kuitenkin kaiketi haetaan.

Hauiksille suora liike podailussa taasen on melko hyödyllinen. Saa korjata jos olen väärässä :D

En sano etteikö olisi pätevä liike, mutta ei nyt mitenkään välttämätön varmastikkaan jos podailee. Räjähtävää voimantuottoa kun tuolla kuitenkin kaiketi haetaan.

Hauiksille suora liike podailussa taasen on melko hyödyllinen. Saa korjata jos olen väärässä :D

Joo, edellisen huippuasiallisen vastaukseni pohjimmaisena tarkoituksena oli vihjaista, että liikkeen kuin liikkeen "hyödyllisyys" riippuu olennaisesti siitä, mitä ko. liikkeellä tavoittelisi ja absoluuttisia kyllä/ei-vastauksia ei yleensä ole.Yleisvoimaa tai räjähtävyyttä tavoitellessa rive on hieno liike, puhtaana bodausliikkeenä varmaan melko turha. Mulle itselleni rive on paljon tärkeämpi liike kuin hauiskääntö, monelle muulla varmasti ei.

Minkälaisella treenillä saisi mahdollisimman hyvin lihasmassaa? Tai jos nyt olisi asteikko 1-3, missä 1 on mahdollisimman paljon voiman kehitystä ja 3 mahdollisimman paljon lihasmassaa. Niin minkälaisilla liikkeillä, sarjojen pituuksilla ja sarjojen määrillä saisin sellaisen ''2-2,5 treenin'' edellisestä asteikosta?
Olen nyt 9kk-2kk=7kk (koska kesälomalla treenaus jäi vähän vähemmälle) treenannut 3 kokovartalo treeniä viikossa, ja lihasmassaa saisi tulla vähän enemmän. Syön ihan hyvin ja juon aina treenin jälkeen proteiinijuoman.

Minkälaisella treenillä saisi mahdollisimman hyvin lihasmassaa? Tai jos nyt olisi asteikko 1-3, missä 1 on mahdollisimman paljon voiman kehitystä ja 3 mahdollisimman paljon lihasmassaa. Niin minkälaisilla liikkeillä, sarjojen pituuksilla ja sarjojen määrillä saisin sellaisen ''2-2,5 treenin'' edellisestä asteikosta?
Olen nyt 9kk-2kk=7kk (koska kesälomalla treenaus jäi vähän vähemmälle) treenannut 3 kokovartalo treeniä viikossa, ja lihasmassaa saisi tulla vähän enemmän. Syön ihan hyvin ja juon aina treenin jälkeen proteiinijuoman.

Riippuu vähän henkilöstä, mutta sellanen 3-4 sarjaa ja sellasia 6-8 toiston sarjoja.

Paljon porukoilla eroaa tulokset istuen niskantakaa punnerruksesta ja seisoen pystypunnerruksesta ? Olen tehnyt istuen niskantaakse 42.5kg kympit ja nyt pitäisi tietää millä raudoilla lähetään liikenteeseen Wendlerin 5/3/1 -ohjelmalla. 1RM joku n. 50kg?

Mitäs jos vaikka kokeilet nostaa sen ykkösen? :D Parempi tehdä ohjelmakin kun ei ole minkään arvailun varassa se ykkönen. Ei tuu niin pahoja yllätyksiä.

^ Tee supersarjoja, pudotussarjoja, 12 sarjoja (toistot tai muuten pidempiä), etsi liikkeet mistä tulee parhaiten massaa porukoiden mukaan ja testaa onko ne hyviä massaliikkeitä, vaihda ohjelmaa, katso että proteiinia tulee 2-3g per painokilo, koita bulkkia..... Noilla saatat saada lihasmassaa.

Back
Ylös Bottom